Wandelen in de twee grote geboden

Paulus, door de wil van God een apostel van Christus Jezus, en Timoteüs onze broeder, aan de heilige en gelovige broeders in Christus te Kolosse: genade en vrede zij u van God, onze Vader. Wij danken God, de Vader van onze Here Jezus Christus, te allen tijde bij ons bidden voor u, daar wij gehoord hebben van uw geloof in Christus Jezus en van de liefde, die gij al de heiligen toedraagt, om de hoop, die voor u is weggelegd in de hemelen. (Kolossenzen 1:1-4)

Paul was een apostel, die was uitgekozen door God om het evangelie van Jezus Christus te prediken en het Koninkrijk van God te brengen tot de mensen. Het Boek Kolossenzen is de brief, die Paulus schreef aan de heiligen in de stad Kolosse. In hoofdstuk 1, begint Paulus met de bevestiging van de positie van zijn broeders in Jezus Christus. Paulus wenst de heiligen de genade en vrede toe van God de Vader.

Wandelen in de twee grote geboden

Paulus schrijft aan de heiligen, dat hij en Timothy God dankt, want zij hadden gehoord over hun geloof in Jezus Christus en de liefde die zij al de heiligen toedroegen. De heiligen in Kolosse wandelden in de twee grote geboden, die Jezus in Lukas 10:27 gaf en die de hele wet van God vertegenwoordigen.

De twee grote geboden zijn om God lief te hebben met heel jouw hart, ziel, kracht en verstand en jouw naaste lief te hebben als jezelf.

Jij zal de Heere, jouw God, liefhebben met heel jouw hart, ziel, kracht en verstand

Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij Mijn geboden bewaren (Johannes 14:15)

Wanneer jij God liefhebt met heel jouw hart, ziel, kracht en verstand, dan zal jij luisteren naar Hem, Hem gehoorzamen en Zijn geboden onderhouden. Jij zal Hem volgen en in Zijn wil wandelen. De Vader heeft Zijn Woord; Jezus Christus naar de aarde gezonden en als jij werkelijk van Jezus Christus houdt, dan zal jij Zijn geboden bewaren (Lees ook: ‘De geboden van God en de geboden van Jezus Christus‘)

In Hebreeën 11:6 staat geschreven, dat het zonder het geloof het onmogelijk is om God te behagen. Wanneer jij van God houdt met heel jouw hart, dan geloof jij in Jezus Christus en zul jij wandelen in het geloof in Zijn geboden en Zijn wil uitvoeren op aarde, wat inhoudt:

  • het evangelie prediken
  • zieken genezen
  • demonen uitdrijven
  • doden opwekken

Geloof in de Naam van Jezus is de basis voor alles. Wanneer wij bijvoorbeeld kijken naar de genezing van de lamme man in Handelingen hoofdstuk 3, dan lezen wij dat door het geloof van Petrus in de Naam van Jezus de man was genezen (Handelingen 3:16).

Heb jouw naaste lief als jezelf 

Het tweede gebod is om jouw naaste lief te hebben als jezelf. Dit betekent dat jij jouw naaste zal behandelen, zoals jij zelf behandeld wilt worden. Wanneer jij continue hieraan denkt, dan zul jij hier niet meer de fout in gaan en zul jij anders met jouw broeders en zusters omgaan dan voorheen. Jij bent één van geest met jouw broeders en zusters; jij bent verenigd en gebonden door de Heilige Geest.

Wanneer gij mij liefhebt zult gij mijn geboden bewarenDaarom zal jij jouw broeder of zuster behandelen, zoals jij zelf behandeld wilt worden, aangezien Christus in hun woont.

Jij zal niet twisten, eindeloze discussies aangaan, boos worden, jaloers zijn, roddelen, kwaadspreken, onvergevingsgezind zijn, liegen, stelen, bedriegen, etc. Maar jij zal de ander uitnemender achten dan jezelf (Filippenzen 2:3).

Maar het begint allemaal met jouw liefde voor God.

Want uit jouw liefde voor God, zal jij in staat zijn om de mens lief te hebben. Het zal geen aardse liefde zijn, maar het zal een rechtvaardige liefde van God en Jezus Christus zijn.

Het komt vaak voor dat mensen een heel verkeerd beeld hebben van wat de liefde van God inhoudt. Daarom is het belangrijk om het Woord van God te bestuderen, want alleen op deze manier zal jij achter de waarheid komen en het verschil zien tussen de liefde van God en de valse liefde (de liefde van de wereld).

Als gelovige en volger van Jezus Christus behoor jij te wandelen in de twee grote geboden en behoor jij als eerste God lief te hebben met heel jouw hart, ziel, kracht en verstand en vervolgens behoor jij jouw naaste lief te hebben als jezelf.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!