Een technisch geloof

Het evangelie van Jezus Christus is voor een groot deel bezweken onder de macht van de wereld en is veranderd in één grote commerciële entertainment industrie. Veel Christenen bezoeken seminars, conferenties, concerten en kopen christelijke boeken om zichzelf te vermaken, op de hoogte te blijven van alle ins-en outs van de christelijke wereld en nieuwe ‘geestelijke’ strategieën, methoden en technieken’ aangereikt te krijgen, die zij kunnen toepassen voor meer succes, materiële welvaart en om dingen voor elkaar te krijgen. Zij wandelen in een technisch geloof en leren en leren en worden overspoeld met allerlei informatie van verschillende predikers en leraars, waarvan de meesten prediken vanuit hun vlees en vanuit hun eigen ervaring, visioenen, mening en inzicht, waarbij het allemaal draait om materiële voorzieningen, voorspoed, de verrijking van de mens, het bevredigen van vleselijke lusten en begeerten, manifestaties en tekenen en wonderen. En zo rennen zij van hot naar her en blijven hun hele leven lang onder het gehoor zitten, zonder ooit tot de erkentenis van de waarheid te komen (2 Timotheüs 3:7).

Al die aangeleerde technieken en methoden kunnen een struikelblok vormen

Zij verwerven zoveel mogelijk kennis, want meer kennis betekent meer wijsheid, macht en aanzien. Zonder het te weten worden ze opgeblazen en verheffen zich boven anderen en denken de waarheid te bezitten.

Kennis is op zich niet verkeerd, integendeel, maar wat doe je met al deze kennis? Je moet oppassen dat de kennis geen hoofdkennis wordt en blijft en dat al deze kennis, met de daarbij behorende technieken en methoden, die je behoort toe te passen, geen struikelblok gaan vormen in jouw leven en de relatie met Jezus verstoord en verstikt.

Want veel van deze kennis bezit strategieën, technieken en methoden, die gekopieerd zijn vanuit de wijsheid en kennis van de wereld. Wat de wereld doet, neemt de gelovige over en doet er een vroom christelijk sausje overheen om het te verchristelijken. En zo worden wereldse strategieën, technieken en methoden toegepast op de Bijbel, in de gemeente en in de levens van gelovigen. De teksten in de Bijbel worden verdraait en uit hun context gehaald, om zo te krijgen wat de mens wil.

God is een automaat geworden

Het is net als met een automaat, je doet er een muntje in en je krijgt het gevraagde item eruit. En zo ziet het hedendaagse evangelie er ook uit en wordt onze heilige God gezien als een automaat, waardoor je met behulp van de juiste technieken, strategieën en methoden en door gebruik van de juiste woorden datgene krijgt wat jij wilt.

Wil jij dit ontvangen, dan moet jij dat zeggen en dit doen en dan zul jij het ontvangen. Wil je … (vul zelf maar in), dan moet je deze stappen volgen en dan zal het gebeuren. En ga zo maar door.

Hoeveel boeken zijn er wel niet geschreven met allemaal mooie beloften en de daarbij behorende strategieën, methoden en technieken, om zo te krijgen wat de mens wil. Het komt echter regelmatig voor, dat na het lezen van het boek en het toepassen van de beschreven strategieën, methoden en technieken, er niet gebeurde waar de persoon op had gehoopt en wilde dat zou gebeuren en daardoor de persoon gefrustreerd raakt.

Hoeveel seminars of conferenties worden er wel niet gegeven waarbij nieuwe strategieën, technieken en methoden worden aangereikt met als doel om te ontvangen, tekenen en wonderen te verrichten en om zo welvarend mogelijk te worden? De mens bezoekt, luistert en leest om te ontvangen.

volgen van Jezus kost je allesEr wordt bijna niet meer gesproken over wat het werkelijk betekent om Jezus te volgen, het opgeven van jouw leven, het heiligingsproces, het ontwikkelingen van een goddelijk karakter en een heilig leven leiden. Nee, want dat verkoopt niet en dat trekt geen mensen aan.

Zodra je harde woorden spreekt, die mensen confronteert met hun karakter, gedrag en/of levenswijze. haken de meeste mensen af en lopen weg. Zij voelen zich ongemakkelijk, aangesproken en/of aangevallen en dat willen ze niet. De mens wil alleen maar woorden horen, die hun ego strelen en waardoor zij positieve gevoelens ervaren.

Zij willen nieuwe woorden, preken en leringen horen en nieuwe strategieën, methoden en technieken aangereikt krijgen, waarvan de zielse mens zelf beter wordt en ontvangt.

Hoe vaak gebeurt het niet, dat als er een oproep wordt gedaan in de kerk om méér geloof te ontvangen, méér zegen, méér welvaart en noem maar op, bijna de hele gemeente naar voren stroomt om door handoplegging dit te ontvangen? Maar is dit ook Bijbels?

Zodra er een prediker opduikt, die wonderen en tekenen verricht, rennen de meeste Christenen als hongerende schapen achter de prediker aan en zitten gekluisterd aan zijn of haar lippen. Want zij willen ontvangen of ook doen wat deze persoon doet en daarom luisteren zij naar de prediker en zijn of haar woorden, strategieën, technieken en methoden, zodat zij ook het beoogde resultaat in hun eigen leven kunnen behalen.

Zij hebben al hun hoop gevestigd op deze prediker, die hun probleem kan oplossen en in hun hunkering naar meer welvaart, voor zichzelf, kan voorzien.

Helaas hebben veel Christenen meer oog voor de manifestaties, wonderen, tekenen en gaven, dan in de Gever en meer interesse in de voorzieningen dan in de Voorziener.

Een technisch geloof

Al deze technieken, strategieën en methoden hebben God vervangen. Want door al de strategieën, technieken en methoden, die de gelovigen aangereikt krijgt leert de gelovige zelfstandig te zijn en heeft eigenlijk God, Jezus en de Heilige Geest niet meer nodig.

Zij doen niet de werken vanuit hun persoonlijk relatie met Jezus en door het geloof in Hem, maar zij hebben een technisch geloof en doen de werken vanuit het geloof in- en toepassen van deze strategieën, methoden en technieken.

De meesten zeggen wel dat zij op God vertrouwen en Hem nodig hebben, maar de praktijk wijst vaak iets ander uit. Want in de praktijk vertrouwen zij meer op hun eigen kennis, strategieën, technieken, methoden, handelingen en de woorden die zij uitspreken, dan dat zij op Jezus en de kracht van de Heilige Geest vertrouwen en vanuit Hem handelen.

Gij zult, de gezindheid van het vlees is vijandschap tegen GodWant zodra iets niet gebeurt, zoals zij willen, dan gaan zij bij zichzelf te rade om te kijken wat zij verkeerd hebben gedaan of gezegd.

Zij gaan op zoek naar obstacles of naar woorden, die zij eventueel verkeerd hebben uitgesproken en waardoor de ‘zegen’ niet is gekomen en het beoogde resultaat niet is behaald.

Alles is gefocust op hun eigen woorden, methoden, technieken en handelingen. Net als de wereld, die ook onderzoek doet naar ‘fouten’ en obstakels wanneer het beoogde resultaat niet is behaald.

Maar in het Koninkrijk van God draait het niet om het uitspreken van de juiste woorden en het toepassen van de juiste technieken, strategieën en methoden. Het gaat het niet om de hoeveelheid hoofdkennis, maar om de hoeveelheid hartkennis.

Hoe minder wereldse hoofdkennis een persoon bezit, des te beter God de persoon kan gebruiken. Want het natuurlijk intellect van de mens, dat alles wil beredeneren vanuit de natuurlijke wereld, zal altijd in de weg zitten en zal het geloof in God, Jezus; het Woord en de Heilige Geest en Gods Koninkrijk tegenhouden. Want het vlees en de Geest gaan niet samen. Het vlees strijdt altijd tegen de Geest (Galaten 5:17).

Het gaat er niet om hoeveel teksten jij kunt benoemen of dat jij de Bijbel uit jouw hoofd kent en hoeveel jij over Jezus weet. Het gaat er niet om hoeveel jij over het Woord weet, maar het gaat erom of je het Woord kent. Met andere woorden, dat jij Jezus persoonlijk kent en door Hem de Vader. Want dat is wat God wil.

Vader-zoon relatie in plaats van Werkgever-werknemer relatie

God wil een persoonlijke relatie met ieder mens. Om die reden is Jezus gestorven aan het kruis en opgestaan uit de dood. Jezus heeft de weg tot de Vader geopend voor een ieder, die in Hem gelooft en verzoend met God (Lees ook: Waarom God Zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven?).

God wil geen Werkgever-werknemer relatie, maar God wil een Vader- zoon relatie. Dat is heel iets anders. Hij wil jouw Vader zijn en Hij wil dat je Hem vertrouwt en van Hem afhankelijk bent.

God wil dat jij tijd met Hem spendeert en verblijft in Zijn Woord, zodat jij Hem leert kennen. Het is Zijn wil, dat jij gelooft in Zijn woorden en Zijn woorden toepast in jouw leven, zodat jij voor struikelen zal worden behoed en op het juiste pad zal blijven wandelen.

Strategisch gebed voor de verrijking van de mens

Hij wil samen met jou zijn en met jou communiceren door het Woord en in gebed. Gebed is geen religieuze inzetting en is ook geen tool om te gebruiken voor materiële zaken en aardse voorzieningen voor jezelf. Er zijn Christenen, die strategisch bidden en gebruik maken van bepaalde technieken, methoden en woorden, om zo te krijgen wat zij willen. Zij zijn gericht op hunzelf en hun eigen koninkrijk.

Het vlees kan niet biddenMaar zolang Christenen gebeden blijven bidden, die gericht zijn op hunzelf, bewijst dit dat zij nog niet wedergeboren zijn of wel wedergeboren zijn, maar nog steeds naar het vlees wandelen en geregeerd worden door hun vlees.

Want als je werkelijk wedergeboren bent en naar de Geest wandelt, ben je niet meer gericht op jezelf en sta jij niet meer centraal, maar je bent gericht op Jezus en het vestigen van Zijn Koninkrijk op deze aarde.

Jezus zegt, dat de Vader zal voorzien in ieders behoeften en daarom hoeft niemand zich daar zorgen over te maken. Als je werkelijk gelooft in Jezus, geloof je dat wat Hij zegt de waarheid is en zul je hier dus niet meer om vragen en bedelen, want Hij belooft het. Als jij je richt op Jezus en Zijn koninkrijk en daarmee bezig bent, dan zal Hij voor jou zorgen en jou in alles voorzien.

Maakt u dan niet bezorgd, zeggende: wat zullen wij eten, of wat zullen wij drinken, of waarmede zullen wij ons kleden? Want naar al deze dingen gaat het zoeken der heidenen uit. Want uw hemelse Vader weet, dat gij dit alles behoeft. Maar zoekt eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en dit alles zal u bovendien geschonken worden (Mat 6:31-33)

Focus op geld in plaats van zielen

De wereld draait om geld en is gericht op het verdienen en ontvangen van zoveel mogelijk geld. Maar het Koninkrijk van God draait niet om geld, maar om zielen.

Omdat vele gelovigen en gemeenten de gezindheid van het vlees hebben en de geest van de wereld bezitten, bekommeren zij zich meer om geld dan om (verloren) zielen. Het is zelfs zo, dat zij de zielen nog een handje helpen naar de afgrond, door hun zonden te vergoelijken en ze te laten leven in zonden.

Een toverformule

Het is betreurenswaardig dat het evangelie van Jezus Christus wordt misbruikt en als een soort toverformule wordt gebruikt om zo meer aardse voorzieningen en rijkdom te ontvangen. Ondanks het feit dat de meeste gelovigen het al goed hebben en geen gebrek leiden, blijven zij steeds vragen om meer en is het nooit genoeg en zijn ze nooit tevreden.

Maar als je naar Salomo’s leven kijkt, dan zie je wat al die rijkdom met zijn leven heeft gedaan. Vele gelovigen halen hem als voorbeeld aan, om de focus op geld en meer welvaart te vergoelijken. Maar als wij naar Salomo’s einde kijken, dan zien wij dat zijn einde niet zo mooi was. Echter wordt Salomo’s einde nooit benoemd.

Gebed is samenzijn tussen jou en de Vader

Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene; en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden. En gebruikt bij uw bidden geen omhaal van woorden, zoals de heidenen; want zij menen door hun veelheid van woorden verhoord te zullen worden. Wordt hun dan niet gelijk, want (God) uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt (Mattheüs 6:6-9)

Gebed is het samenzijn tussen jou en jouw Vader. Jij houdt van Hem en wilt graag tijd met Hem spenderen en samen met Hem zijn. Jij geeft jouw tijd aan Hem in plaats van aan jezelf en aan de wereld. Jij deelt met Hem en luistert naar wat Hij te zeggen heeft. Hij wil een persoonlijke relatie met jou hebben, zodat jij Hem leert kennen door Zijn Woord en gebed en Hem kan liefhebben, op Hem kan vertrouwen en zal leven naar Zijn wil. Een relatie bouw je op door samen tijd door te brengen en niet door horen zeggen van anderen.

Als jij de Vader, Jezus en de Heilige Geest niet persoonlijk kent, maar alleen kent van horen zeggen, dan zul je Hen niet leren kennen en Hen ook niet kunnen vertrouwen. Als je niet in staat bent om Hen te vertrouwen, zul je ook niet doen wat het Woord zegt en de wil van God niet uitvoeren op aarde.

Jezus vertrouwde niet op methoden en technieken,
maar op Zijn Vader

Jezus sprak niet steeds dezelfde woorden en deed niet alles steeds op dezelfde manier. Waarom niet? Misschien om te voorkomen dat mensen meer geloof zouden ontwikkelen in Zijn handelingen, technieken en woorden dan in Hem.

Jezus spendeerde veel tijd met Zijn Vader. Hij vertrouwde volkomen op Zijn Vader en door het geloof in Hem en niet door in Zijn eigen handelingen, technieken en woorden te vertrouwen, deed Hij wat Hij moest doen en bracht het Koninkrijk van God tot de mens.

Jezus deed alles vanuit Zijn geloof in de Vader, vanuit Zijn relatie met Hem en door de kracht van de Heilige Geest. En zo behoren wij ook alles te doen vanuit ons geloof in Jezus en vanuit onze persoonlijke relatie met Hem en door de kracht van de Heilige Geest.

Helaas hebben de meeste gelovigen een technisch geloof en vertrouwen meer in de methoden en technieken van Jezus, dan in Jezus zelf.

“Ik heb u nooit gekend, gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid”

Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw naam geprofeteerd en in Uw naam boze geesten uitgedreven en in Uw naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid (Mattheüs 7:22-23)

Wanneer strategieën, technieken en methoden werken en iemand profeteert en/of tekenen en wonderen verricht, wil dat niet zeggen dat de persoon Jezus persoonlijk kent. Want dat technieken en methoden kunnen werken en wonderen en krachten gedaan kunnen worden, zonder Jezus te kennen, lezen wij in Mattheüs 7:22-23.

In dit gedeelte lezen wij over mensen, die beweren Jezus te kennen, maar niet gekend zijn door Jezus. Om te bewijzen dat zij Jezus kenden, benoemen zij al de werken, die zij in Zijn Naam hebben verricht. Maar Jezus zegt, dat Hij ze niet kent.

Geboden van God en geboden van JezusHoeven wij dan geen werken te verrichten? Natuurlijk wel, want geloof zonder werken is dood (Jakobus 2:17).

Het is alleen wel de bedoeling dat je een persoonlijke relatie met Jezus hebt, in Hem verblijft en leeft naar Zijn wil, wat ook de wil van de Vader is.

Vanuit jouw persoonlijke relatie met Hem zul je de werken doen, met als doel om het Koninkrijk te vestigen op deze aarde, zodat Jezus wordt verhoogd en de Vader wordt geëerd en niet om zelf gezien te worden en jezelf te verhogen.

Vestig jouw hoop en geloof niet op methoden en technieken, maar op Jezus Christus jouw Leidsman.

Wees een goede rentmeester van jouw tijd, door tijd met Hem door te brengen, zodat je Hem persoonlijk leert kennen en hierdoor Zijn wil zal kunnen uitvoeren in jouw leven.

Wees niet gefocust op jezelf en op methoden en technieken om zo jouw koninkrijk te bouwen op aarde, maar wees gefocust op Hem en het vestigen van Zijn Koninkrijk op aarde.

Zolang jij blijft vertrouwen op jouw eigen kunnen, woorden, technieken en methoden, zul jij de werken vanuit het vlees doen en in Mattheus 7 lezen wij, waar dat toe zal leiden. Maar als jij vertrouwt op Hem en vanuit Hem de werken doet, dan zul jij de werken doen vanuit de geest en deze laatste zullen vol bevonden worden.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!