De poorten van het dodenrijk zullen Mijn gemeente niet overweldigen

In Mattheüs 16:18, beloofde Jezus, dat Hij Zijn gemeente op het getuigenis van Petrus zou bouwen en dat is ook gebeurd. Op het getuigenis van Petrus, dat Jezus de Christus is, de Zoon van de levende God, bouwde Jezus Zijn gemeente. En nog steeds bouwt Jezus Zijn gemeente op grond van dit getuigenis. Daarnaast beloofde Jezus, dat de poorten van het dodenrijk; de hel, Zijn gemeente niet zouden overweldigen. Wat betekent de poorten van het dodenrijk zullen Mijn gemeente niet overweldigen?

Jezus Christus heeft het hoogste gezag in de hemelen en op aarde

Nadat Jezus alle zonde en ongerechtigheden van de wereld op zich genomen had en stierf aan het kruis, kwam Hij in het dodenrijk terecht. Maar de dood kon Hem niet vasthouden en na 3 dagen stond Jezus op uit de dood! Door Zijn dood onttroonde Jezus de duivel, die de macht over de dood had (Hebreeën 2:14). Jezus had de dood overwonnen en de sleutels van de dood en het dodenrijk rechtmatig teruggenomen.

Jezus heeft het hoogste gezag in de hemelen en op de aarde. Hij is de getrouwe Getuige, de Eerstgeborene der doden en de Overste van de koningen der aarde (Openbaring 1:5). Zolang Zijn gemeente in Hem blijft, heeft Zijn gemeente ook het hoogste gezag en heeft macht over de dood en het dodenrijk oftewel het koninkrijk van de duivel. De gemeente van Jezus Christus is de machtigste geestelijke organisatie op deze aarde en de poorten van het dodenrijk; de hel zullen het Lichaam van Christus niet kunnen overweldigen. Dit is de waarheid en zo zou het moeten zijn. Maar helaas zien wij in de praktijk vaak iets anders gebeuren. Hoe komt dit? Maar wat eigenlijk nog belangrijker is: hoe kunnen wij ervoor zorgen, dat de poorten van het dodenrijk de kerk niet overweldigen? Wat is onze taak hierin?

Een ambassade van het Koninkrijk der Hemelen

De gemeente van Jezus Christus wordt gevormd door de gelovigen, die wedergeboren zijn in Hem door water en Geest. Zij is de verbinding op de aarde, tussen de mens en het Koninkrijk der Hemelen. De gemeente van Jezus Christus vertegenwoordigt God’s Koninkrijk, dat een geestelijk Koninkrijk is, op deze aarde.

Wij kunnen zeggen, dat de kerk een ambassade van het Koninkrijk der hemelen is, die gevestigd is op deze aarde en handelt in opdracht van Jezus Christus. Hij is het Hoofd en vanuit Hem wordt Zijn gemeente aangestuurd door Hem; het Woord en de Heilige Geest.

De ontrouwe gemeente is vleselijk en handelt vanuit de natuurlijke wereld (zichtbare wereld)

De gemeente van Jezus Christus wordt geleid door het Woord en de Heilige Geest. Zonder Hen is de kerk niets meer en minder dan een humanistische (sociale) organisatie, die geestelijk dood is. Zonder het Woord en de Heilige Geest zal de kerk een wereldse organisatie zijn, die aangestuurd en beïnvloed wordt door wereldse kennis en wijsheid; menselijke wijsheid, filosofieën en strategieën. Kortom de kerk zal aangestuurd worden vanuit de duisternis en niet vanuit het Licht.

De kerk zal naar het vlees wandelen en geleid worden door haar zintuigen, emoties, gevoelens en intellect. Hierdoor zal de kerk zich richten op de mens in plaats van op Jezus. De kerk zal zich bezighouden met de dingen van de wereld en meegaan met de trends van de wereld. De gemeente zal tolerant worden met de zonde en het Woord aanpassen aan de wensen en de wil van de mens.

Hierdoor zal de gemeente zich verzetten tegen de Waarheid en het evangelie van Jezus Christus aantasten en bevuilen met de wereld. In plaats dat de gemeente zich bezig houdt met de dingen van het Koninkrijk van God en de mensen onderwijst en corrigeert vanuit het Woord, zodat zij hun leven aanpassen aan het Woord en de wil van God en geestelijk opgroeien in het zoonschap Gods.

Omdat de kerk vleselijk is en niet geestelijk, zal de kerk zich bewegen en ‘opereren’ in de zichtbare natuurlijke wereld in plaats van de onzichtbare geestelijke wereld. De gemeente zal veel hoofdkennis bezitten, maar geestelijk onwetend zijn. En zo zullen de wereldgeesten ongemerkt de gemeente binnenkomen en hun plaats ongestoord innemen.

De kerk gezeten in duisternis

De gemeente zal proberen om te heersen over de duistere machten, maar het is dweilen met de kraan open. Want zij worden zelf geregeerd door deze duistere machten waarover zij proberen te heersen. Vanuit het vlees kan de kerk zijn positie niet innemen. Het is zelfs gevaarlijk om vanuit de ziel de geestelijke wereld te betreden. Want zonder bescherming van Jezus Christus zal de kerk in no time overweldigd worden door de duistere machten uit het koninkrijk der duisternis.

Dit zal zich in de natuurlijke (zichtbare) wereld uiten door de beslissingen die door de gemeente gemaakt worden, die tegen de wil van God en Zijn Woord ingaan en in de levens van de mensen zelf.

Wanneer de kerk zich loskoppelt van het Woord en eensgezind wordt met de wereld en de zonde zal toelaten, dan zullen de poorten van het dodenrijk de kerk overweldigen. Ja, door de zonde zullen de duivel en het dodenrijk bezit nemen van de gemeente. Zij zullen de gemeente aansturen en heerschappij over haar voeren.

De poorten staan voor toegang, macht, gezag, wijsheid en raad (aangezien de oudsten van een stad in de poorten advies en raad gaven en in de poorten besluitvormingen plaatsvonden). Wanneer de gemeente zich loskoppelt van het Woord zullen, door de zonde, de poorten van het dodenrijk de gemeente overweldigen. De raadgevingen van de kerk zullen uit het dodenrijk oftewel het koninkrijk der duisternis komen en zullen tegen het Woord van God en Zijn wil ingaan.

De trouwe gemeente

En Ik zeg u, dat gij Petrus zijt, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet overweldigen (Mattheüs 16:18)

Maar wanneer de kerk trouw blijft aan Jezus; het Woord en de Heilige Geest en blijft wandelen in de wet van Christus zal de gemeente van Jezus Christus wandelen in het gezag en de autoriteit van Jezus Christus en het Koninkrijk der hemelen vertegenwoordigen op deze aarde. De gemeente van Christus zal wandelen in gezag en heerschappij voeren over de duisternis. In plaats dat de duisternis over de gemeente heerschappij voert. De poorten van het dodenrijk zullen de gemeente niet kunnen overweldigen. En daarom zal het leven heersen in de gemeente en niet de dood.

De trouwe kerk zal haar geestelijke positie in deze wereld innemen en geestelijk heersen in gebieden en land innemen voor het Koninkrijk der Hemelen. Zij zal zielen opeisen voor het Koninkrijk der Hemelen. Ja, de kerk zal zoveel mogelijk zielen proberen te redden uit de handen van de duivel; de prins van deze wereld.

werken van Jezus

In de gemeenten waar de Heilige Geest aanwezig is in de levens van de gelovigen, zullen mensen, die in zonde leven, overtuigd worden van hun zonden. Want de Heilige Geest overtuigt de wereld van zonde. Op grond van deze overtuiging van de Heilige Geest hebben zij een keuze, om zich te bekeren van hun zondehun leven aan Jezus te geven en Hem te volgen en te dienen of om te blijven volharden in zonde en de duivel te blijven gehoorzamen en te dienen.

Daarom is het van belang dat de kerk zijn plaats inneemt in de geestelijke wereld, in de hemelse gewesten en van daaruit, in Jezus Christus, regeert en strijd voert tegen de duisternis.

De gemeente moet zich laten leiden door het Woord en de Heilige Geest, zodat de wereld overtuigd wordt van zonde. De gemeente behoort het Woord te kennen, zodat de gemeente kan bidden naar de wil van God en voorbede kan doen niet alleen voor de gelovigen, maar ook voor de mensen, die Jezus nog niet kennen, voor dorpen, steden en landen.

Alleen wanneer de kerk zijn plaats inneemt in de Geest en zich laat leiden door het Woord en de Heilige Geest, zal de kerk zijn vijand erkennen en herkennen. De werken van de duivel en het dodenrijk zullen zichtbaar worden door het Woord. Al wat in het duister gebeurt zal aan het licht komen. De duivel zal proberen binnen te komen als een engel des lichts, via de levens van de gelovigen. Maar als de kerk het onderscheid van geesten bezit, dan zal de kerk op tijd de toegangspoorten voor de duivel en zijn handlangers sluiten, zodat zij niet binnen kunnen komen.

Jezus heeft al het gezag in de hemelen en op de aarde

En Hij heeft alles onder Zijn voeten gesteld en Hem als Hoofd boven al wat is, gegeven aan de gemeente, die Zijn lichaam is, vervuld met Hem, die alles in allen volmaakt (Efeziërs 1:22-23)

Jezus Christus heeft al het gezag in de hemelen en op de aarde. Hij heeft Zijn gezag gegeven aan Zijn gemeente en nu is het aan ons, wat wij hiermee doen op aarde.

Wat betekent de poorten van het dodenrijk zullen Mijn gemeente niet overweldigen?

Als wij de kerk op de Rots bouwen, dan zullen wij niet enkel hoorders zijn van het Woord. Maar wij zullen ons houden aan Zijn Woord, Zijn Woord verkondigen en daders Zijn van het Woord.

Jezus aan het kruis machten ontwapend

Wij zullen Jezus vertegenwoordigen en daardoor zullen wij doen wat Hij ons heeft opgedragen om te doen (o.a. Mattheüs 28:18-19, Markus 16:15-18, Johannes 20:23).

Alleen wanneer wij in Hem en in Zijn Woord blijven, zullen de poorten van het dodenrijk; de hel, de gemeente niet kunnen overweldigen. Dat is de belofte, die Jezus heeft gegeven aan Zijn gemeente; de verzameling van gelovigen, die wandelt naar de Geest en niet naar het vlees.

Jezus kende de duivel en wist wat Zijn werk aan het kruis voor gevolgen zou hebben.

Jezus wist dat de duivel woest zou zijn, omdat Hij het gezag van hem ontnomen had. Jezus wist, dat de duivel van alles zou proberen om Zijn gemeente; Zijn lichaam, aan te vallen en te verwoesten.

Daarom gaf Jezus Zijn Woord en Zijn belofte aan Zijn gemeente, dat zolang de gemeente in Hem zou blijven de poorten van het dodenrijk Zijn gemeente niet zouden overweldigen.

De aanval van de duivel en het dodenrijk op de gemeente

De duivel weet hoe gevaarlijk een levende overwinnende kerk is, die wandelt naar de Geest in de autoriteit van Jezus Christus. Een kerk, die niet gericht is op zichzelf en de verrijking van zichzelf. Maar die gericht is op Jezus Christus en de missie van het Koninkrijk van God.

duivel gaat rond als brullende leeuw

De duivel wil niet dat zijn koninkrijk wordt verwoest. Daarom heeft hij één doel en dat is om het Licht te doven. De duivel wil elke gemeente geestelijk uitschakelen en afsnijden van de Bron. Zodat de gemeente zonder stroom in het donker komt te zitten.

Hoe doet de duivel dit? Dit doet hij o.a. door het getuigenis, het fundament van de kerk te verwijderen en te vervangen door de wijsheid en (dwaal)leringen van mensen.

De duivel wil dat de kerk op menselijke krachten en wijsheid wordt gebouwd, want hij weet dat zonder Jezus de kerk geen enkele macht heeft. Daarnaast zal dit ervoor zorgen dat de gemeente zal afwijken van het Woord en in zonde zal blijven leven.

De zonde geeft toegang en macht aan de duivel en het dodenrijk. Hoe meer zonde er getolereerd wordt, des te meer macht er aan de duivel en het dodenrijk wordt gegeven. Zolang de gelovigen in zonde blijven leven, heeft het koninkrijk van de duisternis; de duivel en het dodenrijk macht over hun leven en daarmee heeft de duivel macht over de kerk. De kerk zal in duisternis leven en aangestuurd worden door de wijsheid van de wereld, wat niets meer is dan de wijsheid van de duivel. Want al deze menselijke wijsheid zal haaks staan op de wijsheid van God en Zijn Woord.

Wat gebeurt er als de poorten van het dodenrijk de gemeente overweldigen en zij gebonden is aan het dodenrijk?

De raadgevers van het koninkrijk der duisternis zullen de gemeente inspireren, zodat zij nog verder zullen afwijken van het Woord en een heilig leven. De kerk denkt geïnspireerd te worden door de Heilige Geest en denkt in vrijheid te leven. Maar de waarheid is dat de gemeente gebonden is aan het dodenrijk. Ja, door de levensstyle van de gemeente geeft zij toegang aan het dodenrijk. De gemeente zal zich door duistere machten van de wereld laten inspireren en zal hun raad opvolgen. Hierdoor zal de kerk lauw en tolerant worden.

De gemeente zal haar geestelijke poorten niet meer bewaken. Maar de geestelijke poorten zullen wagenwijd openstaan voor de zonde en de dood om binnen te komen.

bijbeltekst johannes 8-43-44 gij mijn woord niet kunt horen gij hebt duivel tot vader

De gelovigen van de gemeente denken dat zij handelen uit genade en in liefde wandelen door tolerant te zijn en door allerlei soorten zonden in de levens van mensen te accepteren. Maar de waarheid is dat zij werkers van de ongerechtigheid zijn en dienaren van de duivel.

Door dit menselijke gedrag wordt het Lichaam van Christus aangetast door de zonde en de dood. De zonde woekert als kanker in het Lichaam.

Alles wat er in de geestelijke wereld gebeurt wordt zichtbaar in de gemeente; in de levens van de gelovigen.

Dus als de poorten van het dodenrijk de kerk hebben overweldigd zal dit zichtbaar worden in de levens van mensen. De mensen zullen leven in zonde en dus leven in rebellie aan het Woord. Zij zullen geestelijk lauw zijn en geestelijk slapen en hun tong zal een instrument zijn van het koninkrijk der duisternis. De mensen zullen wereldgelijkvormig zijn, klagen, onvergevingsgezind, ongelukkig, neerslachtig, depressief, angstig en geleid worden door gevoelens van zelfmedelijden, zelfbeklag, zelfverwerping, zelfmoordneigingen. Er zullen echtscheidingen, overspel en andere seksuele onreinheden en ziekten, die tot de dood leiden, plaatsvinden.

Wanneer deze dingen in een gemeente voorkomen is dit niet de fout van God of Jezus. Maar het is de fout van de gemeente, die niet trouw is gebleven aan het Woord en de Heilige Geest, maar op zelfverkozen wegen is gaan wandelen. Die de raad van de wereld boven de raad van God heeft gesteld.

Laat de gemeente van Christus zich bekeren en afstand doen van de zonde, door de zonde uit haar midden te verwijderen. Dit zal betekenen, dat de gemeente zich niet meer moet laten leiden door haar zintuigen, emoties, gevoelens, mening en intellect (het vlees). Maar dat de kerk zich zal laten leiden door het Woord en de Heilige Geest.

De verantwoordelijkheid van de gemeente van Christus

Als er mensen zijn in de gemeente, die niet leven naar wat het Woord zegt maar datgene doen, dat tegen de wil van God ingaat, dan is het de verantwoordelijk en taak van de gemeente om de persoon erop aan te spreken, zodat de persoon zich op grond van het getuigenis van het Woord zich kan bekeren. Mocht de persoon zich niet willen bekeren, dan is het de verantwoordelijkheid en taak van de gemeente om de persoon uit de gemeente te verwijderen.

Want door de zonde van de persoon zal de duivel en het dodenrijk binnenkomen in de gemeente en zal de levens van de andere gelovigen aantasten. Daarom is het van belang dat de gemeente van Christus de zonde uit haar midden wegdoet.

Conclusie

Laat de gemeente teruggaan naar het Woord en de zonde uit haar midden wegdoen. Laat zij haar positie in Jezus Christus innemen, zodat de poorten van het dodenrijk de kerk niet zullen overweldigen. Maar dat de kerk een overwinnende kerk is en blijft in Jezus Christus.

Wil je meer lezen over de tactieken van de duivel en zijn aanvallen op de gemeente van Christus? Dan kun je op de volgende links klikken:

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!