De oproep tot bekering

De oproep tot bekering is de boodschap, die door de hele Bijbel heen werd gepredikt. Zowel in het Oude Testament door de profeten, als in het Nieuwe Testament door Jezus Christus en de apostelen, werd de boodschap van bekering en de oproep tot bekering gepredikt. In het vorige artikel heb je kunnen lezen wat de bekering precies inhoudt en dat bekering, naast het horen van Gods Woord, het begin is van de redding. Maar wordt deze boodschap van bekering nog wel gepredikt? Past de oproep tot bekering in de tijd, waarin wij leven? Past de oproep tot bekering nog wel in onze cultuur en maatschappij? En past deze boodschap bij het moderne evangelie van genade?

De oproep tot bekering in het Boek Openbaring

In het boek Openbaring confronteerde Jezus de 7 gemeenten met hun wandel. Jezus benoemde de dingen, die zij goed deden. Maar Jezus confronteerde hen ook met de dingen, die zij niet goed deden en waarvan zij zich moesten bekeren.

Jezus deed nog steeds na Zijn dood en opstanding de oproep tot bekering. Jezus richtte de oproep tot bekering niet tot de ongelovigen, maar tot de gelovigen, die Zijn volgelingen waren.

De prediking van bekering was na de opstanding van Jezus Christus nog steeds van kracht en is vandaag de dag nog steeds nodig.

Wat houdt bekering in?

Laten wij nog even kort samenvatten wat bekering precies inhoudt. Bekering houdt in:

  • de zonde wegdoen uit jouw leven,
  • een verandering van gedachten, dat zich uit in spijt hebben oftewel berouw hebben,
  • een verandering van gedrag

Bij een bekering vindt er dus een verandering plaats; een verandering van denken, gedrag en van leven. Een bekering zonder verandering bestaat niet.

Het horen van Gods Woord

Redding begint met het horen van Gods Woord. Door het horen van God’s Woord, de Waarheid, word je geconfronteeerd met de zondige staat waarin jij leeft. Jij wordt geconfronteerd met jouw leven als zondaar. Op het moment dat jij de Waarheid hoort, kun jij een keuze maken:

  • berouw hebben, je bekeren van je zondige wandel en de zonden weg doen uit jouw leven omdat je Jezus wil dienen
  • het Woord verwerpen, omdat je teveel van jouw huidige leven als zondaar houdt.

Eigenlijk kun jij je alleen bekeren, wanneer jij jouw eigen leven ‘haat’ en je bewust wordt van jouw zondige staat en dat jij in zonden; in de duisternis leeft. In de duisternis leef je gescheiden van God en doe je dingen (zonden en ongerechtigheden), die tegen de wil van God ingaan. Jij bent dit leven zat, jij wilt niet meer zo leven en daarom bekeer jij je.

Maar wanneer jij niet bewust wordt van jouw zondige natuur en niet inziet dat jij in zonden leeft en dat jouw manier van leven zondig is, is het onmogelijk om je te bekeren. Want waarvan moet jij je bekeren? Jij vindt dat jij ‘goed’ leeft, volgens de normen en waarden van de wereld. De werken, die jij doet vind jij wel goed. Jij ziet niet in, dat jij iets verkeerds doet en bent eigenlijk verblind door jezelf. Al om al, vind jij jezelf een goed mens en vind jij het niet nodig om te veranderen, laat staan om je te bekeren. Jij vindt jezelf geweldig en vindt eigenlijk, dat velen een voorbeeld aan jou kunnen nemen.

Geen één mens is goed, behalve God

Maar de waarheid is, dat geen één mens goed is, behalve God en dat ieder mens zich moet bekeren van zijn leven als zondaar, want ieder mens is geboren in zonden en draagt het karakter van de duivel in zich. Dit karakter van de duivel, wat in ieder mens; in het vlees, aanwezig is, kan God niet behagen. Je kan nog zoveel ‘goede’ werken doen, maar als zij uit het vlees worden gedaan, zijn het dode werken en deze kunnen God niet behagen.

bekeert u want het Koninkrijk van God is nabijWant de gezindheid van het vlees is de dood, maar de gezindheid van de Geest is leven en vrede. Daarom dat de gezindheid van het vlees vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich niet aan de wet Gods; trouwens, het kan dat ook niet: zij, die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen (Romeinen 8:6-8)

Zolang de mens blijft leven naar het vlees en zich niet bekeert van het karakter van het vlees, is de mens verloren.

Pas wanneer een mens zich bekeert van zijn leven als zondaar, het vlees aflegt in de waterdoop en geboren wordt in de geest en gaat leven naar de Geest, dan pas is een mens gered van de eeuwige dood. Eerder niet.

Maar bekering begint met het horen van God’s boodschap; Zijn Woord en Zijn oproep tot bekering. Op grond daarvan beslist een mens of hij zich wil bekeren of niet.

Hoe komt een mens tot bekering?

De goedheid van God brengt een mens tot bekering. Alleen door het horen van de Waarheid wordt een persoon bewust van de duisternis waarin zij leven en maakt een mens een keuze om zich te bekeren of niet. Daarom is het zo belangrijk dat de Waarheid verkondigd blijft worden.

Het verdraaien van de Waarheid

Wij leven in een maatschappij waarin de afgelopen 100 jaar het Woord; de Waarheid, beetje bij beetje is verdraaid. De duivel heeft ongemerkt, beetje bij beetje het woord vermengd met de wereld en de meningen van mensen, hierdoor is het woord krachteloos geworden. Hierdoor heeft het zout zijn smaak verloren en hierdoor schijnt het licht niet meer in de duisternis.

Door dit alles zien vele mensen niet, dat zij in de duisternis; in zonde, leven. De god van deze wereld; de duivel heeft het denken van velen, die niet geloven, verblind door zijn leugens. Omdat de mens kiest om daarin te geloven en te wandelen heeft God de mens overgegeven aan zijn vleselijke lusten en begeerten.

Velen zeggen te geloven in Jezus, maar de duivel gelooft ook in Jezus en hij is niet gered. Wanneer laat je zien, dat je werkelijk in Jezus gelooft, Hem liefhebt en Zijn discipel bent? Als jij doet wat Jezus, het Woord, jou heeft opgedragen om te doen.

Het Woord wordt aangepast aan de wensen van mensen

In vele families en kerken is de bijbel beetje bij beetje naar de achtergrond gegaan en in de huidige kerken wordt meer gepredikt naar de wensen en de verwende oren van mensen, dan dat er gepredikt wordt naar wat het Woord zegt.

Boodschappen met een oproep tot bekering en wijze op zonden, worden niet veel meer gepredikt. De mens wil opbouwende woorden horen en prettige gevoelens ervaren, in plaats dat zij door het Woord geconfronteerd en gecorrigeerd worden. De mens wil verhoogd, aanbeden en geprezen worden, in plaats dat zij vermaand en getuchtigd willen worden.

Ook predikers willen liever aardig gevonden worden door de mensen en door mensen ‘vereerd’ worden, dan dat zij mensen tegen zich in het harnas jagen. Zij houden er niet van om kritiek van mensen te ontvangen, maar willen liever lovende woorden horen.

In kerken en gemeenten waar de ware boodschap van Jezus Christus nog wel wordt verkondigd, haken velen mensen op een gegeven moment af. Waarom? Omdat de mens zijn eigen leven nog liefheeft en niet bereid is om afstand te doen van de dingen waar hij/zij nog van houdt.

Het ‘ik’ zit op de troon


In de tijd waarin wij leven, zit het ‘ik’ van de mens op de troon van zijn leven. De mens wil wel geloven, maar dan moet het wel op zijn of haar manier. Daarnaast moeten ze wel gezegend blijven worden door God, want tsja, waarom zul je ander geloven, als het je niets oplevert?

De meeste ‘Christenen’ zijn gericht op wonderen en tekenen, op voorspoed, zegeningen, rijkdom en genade. Zij gebruiken de liefde en de genade van God, om te kunnen blijven leven als de wereld. Zij doen dezelfde dingen, als die zij voorheen deden (voordat zij tot bekering in Jezus kwamen). De meeste ‘Christenen’ zijn meer op de wonderen, tekenen, gevoelens en zegeningen gefocust dan dat zij gefocust zijn op Jezus; het Woord en tijd met Hem spenderen, om zo te worden als Hem.

Het huidige moderne evangelie draait om welvaart, rijkdom en voorspoed. De mens is het middelpunt geworden, in plaats dat Jezus het Middelpunt is. De Bijbelteksten worden willekeurig uit hun verband gehaald en de teksten worden zo toegepast dat ze de boodschap van welvaart, geld en voorspoed bevestigen.

Maar is dat ook werkelijk het evangelie van Jezus Christus? Hebben Jezus en Zijn apostelen deze boodschap ook gepredikt? Draait het evangelie om geld, rijkdom, welvaart en om zo succesvol mogelijk te worden in dit leven op deze wereld? Is dat werkelijk wat er staat geschreven? Of vullen wij in hoe wij willen leven en plakken daar een paar teksten uit de Bijbel aan vast, om ons (zondig) gedrag goed te keuren en zo ‘de goedkeuring’ van God te krijgen?

De oproep tot bekering

Bijbelteksten toepassen op de vleselijke wensen van een mens, is niet naar de wil van God. Jezus is ons Voorbeeld. Hij bracht het Koninkrijk van God naar de aarde en predikte de oproep van bekering. Hij riep de het volk van God op, om zich te bekeren van hun wandel en de zonden weg te doen uit hun leven.

Jezus zei: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen (Mattheüs 4:17)

In deze tijd doet de Heere nog steeds de oproep tot bekering. Hij roept de mens nog steeds op om zich te bekeren. Omdat Hij niet wil, dat ook maar één mens verloren gaat door de leugens, die worden verkondigd.

Daarom is het belangrijk om zelf het Woord; de Bijbel te bestuderen, zodat je achter de Waarheid. Alleen de Waarheid kan de leugens van de wereld aan het licht brengen en openbaren. Alleen door de waarheid kun jij je bekeren van de leugens waarin je leeft.

De Heere talmt niet met de belofte (Zijn terugkomst), al zijn er, die aan talmen denken, maar Hij is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat alleen tot bekering komen (2 Petrus 3:9)

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!