Spreuken 10:16 – Het gewin van de rechtvaardige is ten leven

Wat betekent Spreuken 10:16, Het gewin van de rechtvaardige is ten leven; de inkomsten van de goddeloze zijn tot zonde?

Elk mens zal zijn loon ontvangen

Elk mens, dat op de aarde heeft geleefd, zal eens voor de troon van de Almachtige God verschijnen. Op dat moment zal de opbrengst van zijn leven bekend worden en zal de persoon het loon ontvangen, voor het werk, wat hij in zijn leven heeft gedaan.

Want wat zou het een mens baten, als hij de gehele wereld won, maar schade leed aan zijn ziel? Of wat een mens geven in ruil voor zijn leven? Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid zijns Vaders, met Zijn engelen, en dan zal Hij een ieder vergelden naar zijn daden (Mattheüs 16:26-27)

Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat een ieder wegdrage wat hij in zijn lichaam verricht heeft, naar dat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad (2 Korintiërs 5:10)

De nieuwe schepping is gerechtvaardigd door het geloof in Jezus Christus

Jij bent gerechtvaardigd door het geloof in Jezus Christus; door Zijn werk en door Zijn bloed (Galaten 2:16). Het is onmogelijk om gerechtvaardigd te worden door jouw eigen werken en door het opvolgen van de wet en al de bijbehorende inzettingen (zoals de besnijdenis, feestdagen, offeren etc.). Op het moment, dat het Nieuwe Verbond inging, werd het Oude Verbond nietig verklaard (Hebreeën 8:12).

bijbeltekst 1 johannes 2-29 Hij rechtvaardig is ieder rechtvaardigheid doet

Maar… Wanneer jij je bekeert en door het geloof in Jezus Christus en door Zijn bloed wordt gerechtvaardigd, zul jij de werken van de duisternis afleggen en de werken Gods doen.

Jij zult de werken doen, die in overeenstemming zijn met de bekering.

Dit betekent, dat jij niet zult blijven wandelen, zoals je voorheen hebt gewandeld, voordat jij Jezus kende.

Maar ik heb eerst hun, die te Damascus waren, en te Jeruzalem en in het gehele Joodse land en de heidenen verkondigd, dat zij met berouw zich zouden bekeren tot God en werken doen, met hun berouw in overeenstemming (Handelingen 26:20)

Laten wij dan de werken der duisternis afleggen en aandoen de wapenen des lichts! Laten wij, als bij lichte dag, eerbaar wandelen, niet in brasserijen en drinkgelagen, niet in wellust en losbandigheid, niet in twist en nijd! (Romeinen 13:12-13)

Neemt geen deel aan de onvruchtbare werken der duisternis, maar ontmaskert ze veeleer (Efeziërs 5:11)

Het gewin van de rechtvaardige is ten leven

Het gewin van de rechtvaardige is ten leven; de inkomsten van de goddeloze zijn tot zonde (Spreuken 10:16)

Wanneer je tot bekering komt, houdt het niet op, maar begint het leven met Jezus Christus pas.

Vanuit jouw relatie met Hem en jouw positie in Hem en dus vanuit jouw geest, zul jij de werken Gods doen.

Jij zult zaaien in de geest en daarom zul je ook de vrucht van de Geest dragen. De rechtvaardige; de nieuwe schepping, zal wandelen in rechtvaardigheid en dezelfde werken doen, die Jezus heeft gedaan.

Wie in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en grotere nog dan deze, want Ik ga tot de Vader (Johannes 14:12)

De opbrengst van de rechtvaardigen zal het eeuwige leven zijn.

De inkomsten van de goddeloze zijn tot zonde

Maar jij kunt er ook voor kiezen, om na jouw bekering te blijven leven, zoals jij altijd hebt geleefd. Jij kunt ervoor kiezen om net als de wereld te leven en te wandelen naar het vlees. Echter gaan de geest en het vlees niet samen, daarom zal de geest het onderspit delven.

Jij kunt nog zoveel ‘goede werken’ doen, maar als deze vanuit het vlees (vanuit de oude mens) worden gedaan en niet vanuit de nieuwe mens, die wandelt naar de Geest, dan zullen het dode werken zijn.

bijbeltekst lucas 6-46 noemt gij Mij Heere doet niet wat Ik zeg

Een persoon, die zegt te geloven, maar leeft als de wereld en dus dezelfde dingen doet als de ongelovige, staat gelijk aan de wereld en staat dus gelijk aan de ongelovige. Omdat de persoon in zijn vlees zaait, zal hij ook de vrucht van het vlees dragen.

Jij kunt nog zoveel belijden met jouw mond. Jij kunt belijden dat jij in Jezus gelooft, maar jouw werken zullen bewijzen of dit ook werkelijk het geval is.

Zij belijden wel, dat zij God kennen, maar met hun werken verloochenen zij Hem, daar zij verfoeilijk en ongehoorzaam zijn en niet deugen voor enig goed werk (Titus 1:16)

Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder werken dood (Jakobus 2:26)

Ieders einde zal zijn, naar hun werken. Want wat een mens zaait, dat zal hij ook oogsten (2 Korintiërs 11:15)

En ik zag de doden, de groten en de kleinen, staande voor de troon, en er werden boeken geopend. En nog een ander boek werd geopend, het boek des levens; en de doden werden geoordeeld op grond van hetgeen in de boeken geschreven stond, naar hun werken. En de zee gaf de doden, die in haar waren, en de dood en het dodenrijk gaven de doden, die in hen waren, en zij werden geoordeeld, een ieder naar zijn werken (Openbaring 20:12-13)

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!