Ben jij op zoek naar rust in je ziel?

Wij leven in een wereld, waarin mensen als razende roeltjes leven. Er is geen rust, maar men is altijd gejaagd en daardoor vaak prikkelbaar. Zij hebben een kort lontje en worden bij het minst geringste boos. Veel mensen, inclusief Christenen, ervaren geen innerlijke rust in hun leven. Zij werken hard en worden gedreven door prestatie, succes en rijkdom. De mens heerst niet meer over het leven, maar het dagelijks leven heerst over de mens. Misschien leid jij ook een druk leven en ben jij op zoek naar rust in je ziel. Maar hoe krijg je rust in je ziel? Wat zegt de Bijbel over rust in je ziel?

Mensen zijn gehaast en gestrest

De meeste mensen hebben een druk leven en worden opgeslokt door de dagelijkse activiteiten. Zij werken hard en nemen vaak teveel hooi op hun vork en zijn gedreven om te presteren en veel geld te verdienen. Daarnaast hebben velen een gezin, dat ook de nodige zorgen en problemen met zich meebrengt. Sommigen kampen met huwelijksproblemen, problemen met hun kinderen, financiële problemen, bezorgdheid, angsten, ziekten, etc.

Dit alles kan ervoor zorgen, dat de mens volledig beheerst wordt door de omstandigheden en dingen van het leven en in een situatie terecht kan komen, die erg gevaarlijk kan zijn.

Want in plaats, dat zij rust in hun ziel ervaren, raken zij gestrest, oververmoeid of overspannen en krijgen last van slapeloosheid en kunnen zelfs in een depressie of een burn out terechtkomen. Dit alles komt voornamelijk, omdat hun denken en leven compleet in beslag genomen wordt door de dagelijkse dingen en omstandigheden.

Mensen zoeken naar rust op de verkeerde plaatsen

De mens zoekt daarom naar rust. Echter, zoekt men vaak op de verkeerde plaatsen. In plaats dat zij naar Jezus toegaan en het Woord volgen en de weg van het Woord gaan, keren zij zich tot de wereld en gaan de weg van de wereld en zoeken op wereldse plaatsen, die hen beloven rust te geven of een oplossing voor hun problemen.

Gevaar van meditatie

En zo laten veel Christenen zich in met yoga, meditatie, mindfulness, Reiki, acupuncture, mensendieck, fysiotherapie of bezoeken een psycholoog (Lees ook: ‘Het gevaar van yoga‘, ‘Het gevaar van Reiki‘, en ‘Het gevaar van mindfulness‘).

Maar wat men vaak niet weet, is dat deze plaatsen, waar men heengaat, vaak voor nog meer onrust en problemen zorgen. Zij worden vaak nog rustelozer, moeier, onverdraagzamer en sneller boos.

Deze plaatsen, die jou beloven te helpen en rust in je ziel te geven, zijn vaak plaatsen, die voortkomen uit het koninkrijk der duisternis en hun wortels hebben in het occulte.

Zij zijn ontstaan en gebouwd op de leer van mensen; de wijsheid van de wereld, vaak door ingeving van boze geesten (door meditatie en het kanaliseren met boze geesten) en is dus grondgebied van de duivel. Want hun leer is niet afkomstig van God en is niet gebaseerd op Zijn Woord (Lees ook: ‘Kun je het geestelijke aspect vanoosterse religies en filosofieën scheiden van het geestelijke?‘ en ‘De troon van satan‘).

Veel Christenen betreden het grondgebied van de duivel

Wanneer jij je op plaatsen begeeft, dat grondgebied van de duivel is, dan zul je geen rust ontvangen, maar het tegenovergestelde. Jij zal de tol moeten betalen, omdat je op de duivel zijn grondgebied komt. Wat betekent dit?

Ten eerste is de duivel een leugenaar en zal niet geven wat hij belooft. Daarnaast is het zo, dat wanneer de duivel jou iets geeft, hij iets terug eist. De duivel geeft nooit iets zomaar kado. In ruil voor de zogenaamde rust in je ziel en/of oplossing voor jouw probleem, neemt hij jouw ziel, jouw leven, in bezit.

Dit doet de hij ongevraagd. De duivel neemt jou gewoon in bezit en doet dit op basis van jouw onwetendheid. Misschien zul jij niet direct ervaren, dat de duivel jouw leven is binnengekomen. Maar ter zijner tijd zullen er dingen in jouw leven gebeuren, die hieruit voortkomen.

Een voorbeeld van een persoon, die op zoek is naar rust in zijn ziel

Laten wij eens kijken naar het volgende voorbeeld, dat gaat over een persoon, die stress ervaart.

Deze persoon is een christelijke man en is getrouwd en heeft een gezin met twee kinderen. Hij heeft gestudeerd en heeft een erg goede baan met een goed salaris. Maar daar staat tegenover dat hij een hoge werkdruk heeft. De persoon maakt lange dagen van zo’n 12-14 uur. En zelfs als deze persoon de computer dicht doet, gaat het werk nog in zijn hoofd door. De persoon wordt overladen in zijn denken met problemen en zorgen. Daarnaast vraagt het gezin ook de nodige verzorging en aandacht als hij thuiskomt van werk.

En dus ziet de persoon het op een gegeven moment niet meer zitten en raakt gestrest. Hij kan weinig hebben, heeft weinig geduld en is snel geïrriteerd en wordt grof in de mond, aanvallend en snel boos. De persoon probeert een manier te vinden om rust te krijgen en een balans in zijn leven, zodat hij het werk en het gezinsleven beter aankan.

Bestaat Christelijke psychologie

Op het werk tijdens de lunch hoort de persoon een collega praten over een psycholoog en de persoon raakt geïnteresseerd.

Alhoewel hij zelf niet aan een psycholoog zat te denken als oplossing voor zijn probleem, is hij na het verhaal nieuwsgierig geworden.

Door die nieuwsgierigheid neemt deze persoon een besluit om een afspraak met een psycholoog te maken.

De eerste sessie komt eraan en de persoon is een beetje gespannen voor wat er gaat gebeuren.

Het klikt meteen tussen de persoon en de psycholoog. Hij voelt zich bij de psycholoog helemaal op zijn gemak. Hij begint te vertellen over zijn drukke leven; over zijn werk en zijn gezin.

De psycholoog luistert en vraagt niet alleen naar het werk, maar ook naar de privé situatie en naar het verleden. Al gauw tijdens vervolgafspraken, draait het niet meer alleen om advies over balans en over de werkdruk, maar gaat het al snel over de persoon zelf. Er komen dingen bij de persoon omhoog uit het verleden. En wat de persoon altijd als normaal heeft beschouwd, beschouwt de psycholoog helemaal niet als normaal en hangt er een label aan.

Hoe de ziel wordt ingenomen door machten van de duisternis

Er worden veel dingen uit het verleden besproken en er wordt advies gegeven hoe de persoon met bepaalde eigenschappen moet omgaan. Na een aantal sessies voelt de persoon zich miserabeler dan daarvoor. In het begin leek het aardig, maar deze persoon is op geestelijk gebied dieper weggezonken en heeft nu nog meer problemen erbij gekregen.

Zijn ziel is ingenomen door de machten van de duisternis. Zij zijn binnengekomen door de leer van de duivel (leer van mensen). Deze leer werpt allemaal leugens op in het denken. Leugens, die helemaal niet waar zijn.

De psycholoog adviseert de persoon om te gaan mediteren en eens een yoga les te volgen. De persoon volgt de raad op en zonder het te weten geeft deze persoon ook zijn lichaam over aan de machten van de duisternis, door middel van meditatie en yoga oefeningen (Lees ook: ‘Het gevaar van meditatie‘).

Na een jaar van bezoeken aan de psycholoog en het yogacentrum, krijgt de persoon lichamelijke klachten en gaat naar de dokter. De dokter stelt een diagnose, die niet hoopgevend is. En zo gebeurt het, dat de persoon, die alleen last had van stress, uiteindelijk de hulp waarnaar hij op zoek was, met zijn leven moest bekopen.

Nieuwsgierigheid leidt tot gebondenheid

Dit is een nogal een dramatisch verhaal, maar zo gaat het wel. Het is een voorbeeld van een persoon, die door nieuwsgierigheid, de raad van een mens opvolgt en hulp gaat zoeken bij de wereld. De wereld is gebaseerd op de natuurlijke wereldse wijsheid van mensen en dus de wijsheid van de duivel.

Jezus zegt, dat de duivel komt om te stelen, slachten en te verdelgen (Johannes 10:10). En dat is precies wat er gebeurt wanneer jij op het grondgebied van de duivel komt. Door onwetendheid laat jij de duivel toe in jouw leven. Je komt bij hem voor rust, maar hij eist altijd een offer van jou.

In dit voorbeeld heeft de persoon zijn ziel en zijn lichaam gegeven aan de duivel, in ruil voor een beetje rust. Deze rust waar de persoon op zoek naar was, heeft hij niet gekregen. Sterker nog het ging met de persoon alleen maar bergafwaarts en uiteindelijk moest hij het met zijn leven bekopen. Dat is de weg van de wereld.

De Weg naar rust in je ziel

Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven; neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen; want mijn juk is zacht en mijn last is licht (Mattheüs 11:28-30)

De enige Weg om rust in je ziel te krijgen is Jezus Christus. Jezus belooft ware vrede, die alle verstand te boven gaat en een rust, voor allen, die tot Hem komen. Hij geeft een vrede en rust, die geen mens jou kan geven. 

Wanneer jij vermoeid, overspannen, gestrest bent of wanneer jij pijn in je ziel ervaart of overspoeld wordt met problemen en op zoek bent naar rust in je ziel, dan is er maar één Weg en één Persoon, die jou deze rust kan geven, namelijk Jezus Christus, de Zoon van de levende God.

Jezus belooft jou rust te geven. Hij verkwikt en verfrist jou, zodat al die belast van jou wordt weggenomen.

Wat betekent het juk van Jezus op jou nemen?

Het enige wat jij hoeft te doen is Zijn juk op jou te nemen. Een juk is een koppeling oftewel een verbinding tussen 2 elementen. Het juk van Jezus verbindt jou met Hem, in plaats van de duivel. Als jij een keuze voor Jezus maakt, dan ben je gekocht door Zijn bloed en behoort jouw leven Hem toe. Jij zal de duivel niet langer door de zonde dienen, maar jij zal Jezus Christus door de gerechtigheid dienen.

Op zoek naar rust in jouw ziel, bescherming, vermoeid, belast

Jij zal Hem liefhebben en Zijn geboden onderhouden.

De wet van de Geest staat door de inwoning van de Heilige Geest opgeschreven in jouw hart.

Wanneer jij jouw denken vernieuwt met het Woord van God en naar Zijn geboden wandelt, zul je de rust ontvangen, die Jezus jou heeft beloofd.

Jezus is de Waarheid en doet wat Hij zegt en liegt niet. Wanneer jij gaat doen wat Jezus heeft opgedragen om te doen en jij je houdt aan Zijn Woord, aan Zijn inzettingen en geboden, dan zul jij rust vinden. Zijn Woord zal rust geven in je ziel.

Er staat geschreven, dat je het zult vinden, dus je moet er eerst naar zoeken. Dit doe je door de Bijbel; het Woord te lezen, bestuderen en te overdenken. Neem de Woorden van God tot je en overdenk Zijn woorden dag en nacht. Vul je denken met de woorden van God in plaats van wereldse zaken en jij zult zien, dat je rust zal ervaren.

Wat zegt God over rust in je ziel?

Zo zegt de Heere: Gaat staan aan de wegen, en ziet en vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg is, opdat gij die gaat en rust vindt voor uw ziel (Jeremia 6:16)

Het volk van God was rebels en afkerig geworden van God en hield zich niet meer aan Zijn inzettingen. Komt jou dit niet bekend voor? Jij ziet dus, dat dit niet alleen een probleem van deze tijd is, maar dat dit vroeger ook al voorkwam.

Zolang de mens naar het vlees blijft leven, zal de mens blijven rebelleren tegen God. De mens zal afkerig worden van Gods Woord en daardoor het pad van God verlaten.

Maar God gaf Zijn volk raad om terug te keren naar de oude paden, naar Zijn Woord en naar Zijn geboden en inzettingen en dat doet Hij nog steeds.

Wanneer jij terugkeert naar Gods Woord; de Bijbel en Zijn geboden gehoorzaamt, dan zul jij op de goede weg wandelen, die tot het eeuwige leven leidt. Jij zult zien, dat je op deze weg rust vindt voor je ziel.

Als jij Jezus vindt, zul jij rust in je ziel hebben

Wanneer een Christen van binnen wordt ‘verscheurd’ en geen rust ervaart in zijn of haar denken, dan wordt het niet tijd om naar een psycholoog te gaan, maar het wordt tijd om naar Jezus Christus te gaan en Zijn Woord te lezen, bestuderen en toe te passen in het leven (Lees ook: ‘Bestaat christelijke psychologie?’) . 

Want Jezus laat Zich vinden, door diegenen, die naar Hem zoeken. Jij zal Hem vinden in Gods Woord. Neem daarom Gods Woord tot je, overdenk Zijn woorden en geboden dag en nacht en jij zal de rust krijgen waar jij naar op zoek bent.

Een vrede, een rust, die alle verstand te boven gaat en de wereld (o.a. psychologen, psychiaters, dokters, therapeuten, yoga, ontspanningstherapieën, massage, hypnotherapie, boeddha beelden etc) jou niet kan geven.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!