Wat is het verschil tussen de offers van dieren en het offer van Jezus Christus?

In het Oude Verbond gaf God de offerwetten aan Zijn volk. De offers en het bloed van dieren was bedoeld om God’s volk te heiligen en om verzoening te brengen tussen God en Zijn volk. Het bloed was nodig, volgens de wet. Alles moest met bloed gereinigd worden, want zonder bloedstorting is er geen vergeving (Heb 9:22). Het zondoffer was bedoeld om de (onopzettelijke) zonde en ongerechtigheden van het volk te bedekken. Het volk werd gereinigd naar het vlees; schoongewassen van hun zonde en ongerechtigheden en geheiligd. Maar als het bloed van dieren voldoende was om (tijdelijk) verzoening te brengen tussen God en de mens, waarom moest Jezus dan naar de aarde komen om geofferd te worden voor de mensheid? Kortom, wat is het verschil tussen de offers van dieren en het offer van Jezus?

Het zondoffer

In het Oude Verbond moest er naast de reguliere offers, jaarlijks op de grote verzoendag; Jom Kipoer, een speciaal zondoffer en brandoffer gebracht worden (Lev 16). Bij deze jaarlijkse offers werden de zonden en ongerechtigheden van het volk in gedachtenis gebracht en door God vergeven en vergeten. Het bloed bracht (tijdelijk) verzoening tussen God en de mens.

Na de grote verzoendag ging het volk van God weer verder met hun leven. Zij leefden, zoals zij voorheen ook leefden en begingen vaak weer dezelfde misstappen als voor het zondoffer. Vaak kwamen er ook nog andere zonden bij. Dit kwam omdat de natuur van de mens onveranderd bleef en daarom begingen zij steeds weer dezelfde zonde.

Ieder jaar moesten zij weer vergeving vragen, boete doen en offers brengen voor hun (zelfde) zonden. Alhoewel de offers en het bloed van stieren en bokken de zonde bedekten, kon het bloed de zonde en het zonde probleem in de natuur van de vleselijke mens niet wegnemen (Heb 10:4).

De komst van Jezus Christus

Daarom moest Jezus komen. Jezus kwam naar de aarde om af te rekenen met het zonde probleem. Al de Messiaanse profetieën door het Oude Testament heen zijn vervuld in Jezus Christus: Jezus was en is de Messias. Jezus was het Zaad, dat de kop van de duivel zou vermorzelen, zoals God in Genesis had beloofd.

En Ik zal vijandschap zetten tussen u en de vrouw, en tussen uw zaad en haar zaad; dit zal u de kop vermorzelen en gij zult het de hiel vermorzelen (Gen 3:15)

Zie, de jonkvrouw zal zwanger worden en een zoon baren; en zij zal Hem de naam Immanuël geven (Jes 7:14)

Nadat Jezus het Koninkrijk van God gepredikt had en zichtbaar gemaakt had aan het volk van God door de vele tekenen en wonderen, werd Jezus als vlekkeloos Lam geslacht voor de zonde van de wereld. Het offer van Jezus was niet alleen voor Israël; het volk van God (naar het vlees), maar het offer van Jezus was voor de zonde van het menselijk ras; de gevallen mens.

Zie, het Lam Gods, dat de zonden van de wereld wegneemt (Joh 1:29)

Het offer van Jezus was voldoende voor eens en voor altijd

Maar als er continue bloed moest vloeien voor de zonden en ongerechtigheden van het volk van God in het Oude Verbond, waarom was één offer van Jezus dan voor eens en voor altijd voldoende?

Jezus aan het kruis machten ontwapendOmdat het offer van Jezus en Zijn bloed niet alleen afrekende met de zonden en ongerechtigheden van de mens en deze wegnam, maar het offer van Jezus rekende, voor eens en voor altijd, af met het zonde probleem; de zondige natuur van de mens, die het kwaad in zich draagt.

Jezus werd de Plaatsvervanger van de gevallen mens en nam de zonden en ongerechtigheden van de wereld op Zich.

Jezus droeg de zondige natuur van de gevallen mens, inclusief de doodstraf, die bij de zondige natuur hoort. Zodat een ieder, die in Jezus gelooft, verlost zou worden van deze zondige natuur.

Maar thans is Hij éénmaal, bij de voleinding der eeuwen, verschenen om door Zijn offer de zonde weg te doen (Heb 9:26)

Voorts staat elke priester dagelijks in zijn dienst om telkens dezelfde offers te brengen, die nimmer de zonden kunnen wegnemen; deze echter is, na één offer voor de zonden te hebben gebracht, voor altijd geeten aan de rechterhand van God, voorts afwachtende totdat zijn vijanden gemaakt worden tot een voetbank voor zijn voeten. Want door één offerande heeft Hij voor altijd hen volmaakt, die geheiligd worden (Heb 10:11-14)

De zondige natuur van de oude mens

Zodra een mens uit het zaad van de man wordt geboren op aarde zit de mens gevangen in een zondige natuur. De mens bezit een ziel en een lichaam, maar de geest is dood. Omdat de mens geboren is uit het zaad van de mens, draagt de mens de zonde in zich. De mens bezit een zondige natuur en zal daarom wandelen in zonde.

oude mens is gekruisigd in Jezus ChristusDeze zondige natuur zal zich niet onderwerpen aan God en Zijn Woord, maar zal altijd tegen God en Zijn Woord rebelleren.

De zondige natuur dat in het vlees aanwezig is, draagt de dood in zich en zal leiden tot de eeuwige dood.

Het loon dat de zonde geeft, is de dood, maar genade, die God schenkt, is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heere (Rom 6:23)

Weet gij niet, dat gij hem, in wiens dienst gij u stelt als slaven ter gehoorzaamheid, ook moet gehoorzamen als slaven, hetzij dan van de zonde tot de dood, hetzij van de gehoorzaamheid tot gerechtigheid? (Rom 6:16)

Een mens kan de wetten en inzettingen uit de Bijbel; Gods Woord, opvolgen en toepassen in zijn leven, maar het kwaad dat in de natuur van de oude mens zit, zal altijd aanwezig blijven, ongeacht de werken van de mens.

Tenzij er met deze zondige natuur wordt afgerekend en dáárvoor moest Jezus naar de aarde komen. De enige weg om verlost te worden van deze zondige natuur is door het offer van Jezus Christus en Zijn bloed en door de wedergeboorte in Hem.

Het verkondigen van valse leringen

Valse leringen, die vaak van de kansel worden gepredikt, zorgen ervoor, dat vele mensen de waarde van het offer van Jezus niet verstaan en daarom de oude gevallen mens blijven. Velen hebben geen enkel besef, wat het verlossingswerk van Jezus Christus werkelijk inhoudt. Zij weten dat Jezus aan het kruis is gestorven, maar zij weten niet wat Zijn sterven en opstanding voor de schepping heeft betekend. Zij kennen niet de waarde en de kracht van het offer van Jezus en Zijn bloed. Hoe komt dit?

De Bijbel is een handleiding voor de wedergeboren mensDit komt omdat vele predikers zelf niet precies weten, wat er heeft plaatsgevonden op de grote Verzoendag, toen Jezus aan het kruis stierf en vervolgens opstond uit de dood.

Vele voorgangers hebben hun diploma’s en PhD’s behaald en kennen de theorie, maar zijn nog steeds de oude schepping. Zij bezitten veel hoofdkennis, maar daar blijft het bij. Zij hebben geen onderscheid in de geestelijke wereld, maar wandelen naar wat zij waarnemen met hun zintuigen en worden geleid door hun gevoelens, emoties en eigen inzicht.

Want als zij zouden weten, wat het verlossingswerk van Jezus Christus werkelijk inhoudt, dan zouden zij zelf niet meer blijven wandelen in zonde en zouden zij de zonde in de gemeente niet goedkeuren en accepteren.

De meeste voorgangers blijven de oude schepping. Zij leven, net als de wereld, naar het vlees en onderwijzen de gelovigen uit de Bijbel vanuit hun verstandelijk vermogen; hun aardse intellect en wijsheid en delen hun eigen inzicht en mening.

Maar zoals reeds eerder geschreven, is het onmogelijk om de Bijbel vanuit het vlees met het menselijk verstand te begrijpen. Veel hoofdkennis bewijst nog niet dat iemand een wedergeboren gelovige, oftewel een zoon van God is.

Alleen de Heilige Geest van God, kan de geest van de wedergeboren mens onderwijzen in het Woord, zodat het Woord en het Koninkrijk van God in de geest geopenbaard en begrepen wordt.

De meeste predikers en voorgangers blijven vleselijk omdat zij willen leven als de wereld en niet bereid zijn om hun eigen leven op te geven.

Eens een zondaar altijd een zondaar?

Zij passen heel subtiel het Woord van God aan en verkondigen dat elk mens altijd een zondaar zal blijven, ongeacht het offer van Jezus Christus. Het offer van Jezus wordt daarom ook vaak vergeleken met de offers van dieren in het Oude Verbond.

En dát is de reden, waarom zoveel mensen onveranderd blijven en steeds weer terugvallen in dezelfde zonde. Zij proberen de wil van God te doen, maar ondanks hun inzet, vallen zij steeds terug in dezelfde zonden.

ongehoorzaamheid van één mensZij kunnen niet afrekenen met deze zonden, omdat zij denken, dat zij nog steeds zondaren zijn. Hun hele leven lang blijven zij leven in de leugen, die zegt, dat zij altijd zondaars zullen blijven.

Zolang een mens in deze leugen gelooft, zal de mens ook leven als een zondaar en blijven wandelen in zonde.

De persoon zal telkens weer, net als het volk van God in het Oude Verbond, zondigen, vergeving vragen, bekeren en zich schoonwassen met het bloed van Jezus en na een tijd weer terugvallen in zijn/haar oude zonden.

Als een persoon niet afrekent met het probleem, namelijk de zondige natuur dat aanwezig is in het vlees, zal de persoon blijven wandelen als een zondaar; de oude mens en aangestuurd worden door de zondige natuur.

Het proces van regeneratie

Als de mens niet afrekent met de zondige natuur, zal er ook geen transformatie oftewel regeneratie plaatsvinden en blijft de natuur van de mens onveranderd. De geest wordt niet opgewekt door de doop met de Heilige Geest of de geest wordt wel opgewekt door de doop met de Heilige Geest, maar het vlees blijft als koning heersen in het leven.Vernieuwing van je denken

Het denken wordt niet vernieuwt met het Woord van God en daarom zal de mens in onwetendheid blijven wandelen naar het vlees.

De persoon zal leunen op de preken van (bekende) predikers en zal zijn/haar leven blijven leiden, zoals hij/zij dat altijd heeft gedaan.

De persoon zal gebonden blijven aan de zonde en de zondige natuur. Net zoals het volk van God in het Oude Verbond gebonden was aan de zonde en de zondige natuur.

Het afleggen van de zondige natuur

Maar Gode zij dank: gij wáárt slaven van de zonde, doch gij zijt van harte gehoorzaam geworden aan die vorm van onderricht, die u overgeleverd is; en, vrijgemaakt van de zonde, zijt gij in dienst gekomen van de gerechtigheid (Rom 6:17-18)

de oude mens afleggen, efeze 4:22Zolang de mens deze oude zondige natuur niet aflegt zal de mens niet in staat zijn om in heiligheid en gerechtigheid te wandelen.

Het afleggen begint met het geloof in Jezus Christus en een berouw en bekering van de zonden.

Zolang jij de zonde niet als slecht beschouwt en je de zonde in jouw leven niet haat is het onmogelijk om de zonde af te leggen. Want jij ziet niet in, dat je iets verkeerd doet en denkt goed te leven.

Het bloed van Jezus heeft voor eens en voor altijd afgerekend met het zonde probleem; met de zondige natuur van de mens en al zijn zonden en ongerechtigheden. Jezus heeft verzoening gebracht tussen God en de mens. De oude mens ligt begraven in Jezus Christus. Dat is de kracht van het bloed van Jezus.

Hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven? (Rom 6:2)

De nieuwe natuur en het heiligingsproces

Na het geloof in Jezus Christus en de bekering volgen de twee dopen: de waterdoop en de doop met de Heilige Geest. De waterdoop is een daad van gehoorzaamheid en staat symbool voor het afleggen van deze zondige natuur; het sterven in Jezus Christus.

Of weet gij niet dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in Zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit van de Vader, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen (Rom 6:3-4)

Onze oude mens is mede gekruisigd, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven van de zonde zouden zijn, want wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde (Rom 6:6-7)

Na de doop in Christus, zal door de doop met de Heilige Geest, de geest, die dood was (door de zonde) in de mens, opstaan uit de dood.

het Koninkrijk van God binnengaanDoor de wedergeboorte wordt men bevrijd van de zondige natuur en door het heiligingsproces wat daarop volgt, wordt de nieuwe mens gevormd naar het evenbeeld van Jezus Christus.

Zonder de wedergeboorte is het onmogelijk, om af te rekenen met de oude mens en zal de mens blijven volharden en wandelen in zonden.

De oude mens, die aangestuurd wordt door de zondige natuur, is niet in staat om het Koninkrijk van God te zien, te begrijpen en binnen te gaan.

Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk van God niet zien (Joh 3:3)

Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan (Joh 3:5)

Heersen over de zonden

Wanneer de mens door de wedergeboorte is verlost van de zondige natuur, zal de nieuwe mens niet meer gebukt gaan onder de zonden. Maar de nieuwe mens zal in Jezus Christus heersen over de zonden. De nieuwe schepping is gezeten in Jezus Christus in de Hemelse Gewesten.zonde doet

Zolang je in Hem blijft; in het Woord, zul je niet langer slaaf van de zonde zijn.

De zonde heeft géén macht meer over jou, maar jij zult macht hebben en heersen over de zonde.

De positie van de mens op aarde, die door de duivel was ontnomen, is door het verlossende werk van Jezus hersteld.

Jezus heeft afgerekend met de zondige natuur en de mens hiervan verlost.

Alléén in Hem is het mogelijk, om in een nieuwe natuur te wandelen, als de nieuwe mens en te heersen over de zonde.

Want, indien door de overtreding van de ene de dood als koning is gaan heersen door die ene, veel meer zullen zij, die de overvloed van genade en van de gave der gerechtigheid ontvangen leven en als koningen heersen door de ene Jezus Christus (Rom 5:17)

Het Oude Verbond vs het Nieuwe Verbond

Het Oude Verbond was bezegeld met het bloed van dieren. In het Oude Verbond rekende de offers van dieren (tijdelijk) af met de zonden en ongerechtigheden van God’s volk. De zonde en ongerechtigheden bracht scheiding tussen de mens en God. Maar door het bloed van dieren werden de zonde en ongerechtigheden van het volk bedekt. Waardoor God’s volk verzoend met God.

Het Nieuwe Verbond is bezegeld met het bloed van Jezus. In het Nieuwe Verbond rekent het offer van Jezus Christus en Zijn bloed niet alleen, voor eens en voor altijd af met de zonden en ongerechtigheden van de mens, maar met de zondige natuur van de mens. Jezus is de Plaatsvervanger van de gevallen mens. Hij heeft de zonde en ongerechtigheden weggenomen en ons verlost van de zondige natuur. Door het afrekenen met de zondige natuur werd de mens in Hem verzoend met God de Vader.

Zolang de mens in Jezus; het Woord blijft en in gehoorzaamheid aan Hem blijft leven, blijft de mens in Hem met de Vader verbonden. Maar een mens blijft zijn vrije wil behouden en maakt zelf de keuze om heilig te blijven wandelen in gerechtigheid; in gehoorzaamheid aan God en Zijn Woord of om te wandelen in ongerechtigheid; in ongehoorzaamheid aan God en Zijn Woord.

God heeft aan jou alles in Jezus Christus gegeven, maar jij moet het doen.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!