De noodzaak van de wedergeboorte

Wat uit het vlees is geboren is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest (Joh 3:6)

De oude mens bestaat uit een ziel en lichaam, omdat de geest van de mens stierf op het moment dat Adam zondigde. Hierdoor kan de oude mens alleen naar het vlees wandelen. De nieuwe mens, die opnieuw geboren is bestaat uit een geest, ziel en lichaam. Alleen de nieuwe mens is in staat om naar de Geest te wandelen. Je kunt je het volgende afvragen: leef ik vanuit mijn vlees? Met andere woorden: worden mijn beslissingen en acties bepaald en geleid door mijn vlees? Of leef ik vanuit de Geest? Met andere woorden: worden mijn beslissingen, acties geleid vanuit de Geest en het Woord?

Het vlees of de Geest geeft de input en daaruit volgt de output. Deze output kan slecht zijn, wanneer het vlees regeert. Maar de output kan ook goed zijn, wanneer de Geest regeert.

De noodzaak van de wedergeboorte

Laten wij kijken wat Jezus bedoelt met de wedergeboorte. Wat Hij bedoelt met het feit dat je alleen het Koninkrijk van God kan binnengaan wanneer je uit water en Geest bent geboren (Joh 3:3,7).

Om deze woorden te kunnen begrijpen, moeten wij weten waarvoor Jezus naar de aarde kwam. Zijn doel was om de relatie tussen mens en God te herstellen. Als Jezus de relatie moest herstellen, betekent dit dat de relatie tussen God en de mens er eens was, maar werd verbroken. Dus moeten wij teruggaan naar het moment dat deze relatie, deze eenheid tussen de mens en God nog bestond.

Ja, wij moeten terug naar het hof van Eden om de noodzaak van de wedergeboorte te kunnen begrijpen.

De weg van het vlees

Door de eeuwen heen, zien wij dat de mens de weg van het vlees, boven dat van de Geest verkoos. Dit begon al in het hof van Eden. In het hof van Eden verkozen Adam en Eva de vleselijke boom der kennis van goed en kwaad boven de geestelijke (heilige) boom van het leven.

ongehoorzaamheid van één mensGod had de mens gewaarschuwd wat er zou gebeuren wanneer de mens van deze boom zou eten, maar de mens geloofde de leugen van de duivel boven de waarheid van God.

Omdat zij ongehoorzaam waren geworden aan God’s gebod en van de vrucht van de verboden (vleselijke) boom aten, brachten zij het onheil over zichzelf. Zij waren vervloekt en de dood had vanaf dat moment heerschappij over de mens.

Adam’s geest stierf en Adam werd een levende ziel. Door te zondigen kwam de doodstraf op hem.

God zei tot Adam, dat hij stof was en ook tot stof zou wederkeren. Voordat hij zondigde, was Adam voornaamste eigenschap geest, maar na het zondigen was zijn voornaamste eigenschap vlees.

De zondige natuur is aanwezig in het zaad van de mens

De mens was vervloekt en de zonde was in het vlees aanwezig. Ja, de zondige natuur was aanwezig in het zaad van de mens. De zondige natuur zou doorgegeven worden aan het hele menselijke ras.

Een ieder, die geboren zou worden uit het zaad van Adam; uit het zaad van de man, zou geboren worden als een zondaar. Niemand zou uitgezonderd zijn. Omdat wij allemaal geboren zijn uit het zaad van Adam in het vlees en de dood in het vlees regeert, kunnen wij in deze vleselijke staat, het Koninkrijk van God niet binnengaan:

Doch een ongeneselijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest God is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is (1 Kor 2:14)

Dit spreek ik evenwel uit, broeders: vlees en bloed kunnen het Koninkrijk Gods niet beërven en het vergankelijke beërft de onvergankelijkheid niet (1 Kor 15:50)

God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid (Joh 4:24)

Alleen door de wedergeboorte kun je
het Koninkrijk van God binnengaan

Je ziet dus nu de noodzaak van de wedergeboorte. Alleen door de wedergeboorte kun je eeuwig leven ontvangen en het Koninkrijk van God binnengaan.

Het geestelijke leven kan alleen ontvangen woorden door geloof in de Heere Jezus Christus. Geloof is de katalysator, die een ontmoeting met de Heilige Geest brengt en die ons verandert, oftewel regenereert, zodat je opnieuw wordt geboren in het hemelse Rijk, net zoals je eens geboren bent in dit aardse rijk.

De noodzaak van de wedergeboorte wordt benadrukt op verschillende plaatsen in de Bijbel:

  • Het universele (algemene) resultaat van zonde eist het:

Daarom, gelijk door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, zo is ook de dood tot alle mensen doorgegaan, omdat allen gezondigd hebben (Rom 5:12)

Niemand is rechtvaardig, ook niet één (Rom 3:10)

  • Een onveranderd mens is niet in staat om de gaven van God te begrijpen, nog te ontvangen.

Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest God is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is (1 Kor 2:14)

  • Zonder de wedergeboorte is alles wat je doet, elke impuls en handeling besmet (ontheiligd)

Want van binnenuit, uit het hart der mensen, komen de kwade overleggingen, hoererij, diefstal, moord, echtbreuk, hebzucht, boosheid, list, onmatigheid, een boos oog, godslastering, overmoed, onverstand. Al die slechte dingen komen van binnen uit naar buiten en maken de mens onrein (Mar 7:21-23)

  • Tenzij je wordt wedergeboren, kun je niet onder het oordeel van God uitkomen

Ook u, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en zonden, waarin gij vroeger gewandeld hebt overeenkomstig de loop dezer wereld, overeenkomstig de overste van de macht der lucht van de geest, die thans werkzaam is in de kinderen der ongehoorzaamheid- trouwens, ook wij allen hebben vroeger daarin verkeerd , in de begeerten van ons vlees, handelende naar de wil van het vlees en van de gedachten, en wij waren van nature, evenzeer als de overigen, kinderen des toorns (Efe 2:1-3)

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!