Het leven draait niet om het vinden van jezelf, maar om het vinden van Jezus

Wij leven in een wereld waarin het ‘zelf’ centraal staat en alles draait om de mens. Veel mensen zijn niet meer gelukkig, ondanks alle welvaart en rijkdom. Zij weten niet precies, wie zij nou werkelijk zijn en ervaren een leegte in hun leven. En dus zijn zij op zoek naar dat ultieme geluk en denken dat in hunzelf te vinden. Door middel van menselijke filosofieën en methoden, proberen zij hun ware zelf en het geluk te vinden. Zij analyseren hun gedrag en graven in hun verleden om antwoorden te krijgen. Elk gedrag willen zij verklaren aan de hand van hun verleden. Maar de mens, die op zoek is naar zichzelf, zal zichzelf nooit vinden, maar zal vast komen te zitten in het verleden. Hoe dieper de mens graaft, des te ongelukkiger en depressiever de mens zal worden. Waren de mensen maar bekend met de waarheid, dat het leven niet draait om het vinden van jezelf maar om het vinden van Jezus.

Op zoek naar het vinden van jezelf

Maar niet alleen ongelovigen graven in hun verleden om op zoek te gaan naar zichzelf. Ook veel Christenen, die zeggen in Jezus Christus te geloven en Hem Heer over hun leven hebben gemaakt, zijn zo met zichzelf bezig en op zoek naar hun ware ik, dat zij verstrikt raken in een web van leugens en bedrog.

Wanneer iemand tot geloof komt en opnieuw wordt geboren in de geest, legt de persoon zichzelf; het vlees af. Het ‘oude ik’ bestaat niet meer. De geest van de persoon is uit de dood opgestaan door de kracht van de Heilige Geest, waardoor de persoon een nieuwe schepping geworden. Dit houdt in, dat het leven niet meer gericht is op de persoon zelf en het behagen van de persoon. Maar dat het leven gericht is op Jezus en om Jezus en de Vader te behagen en te verhogen.

Als een persoon op zoek gaat naar zichzelf, betekent dit, dat de oude mens nog volop aanwezig is.

Het ‘ik’ zit op de troon

Zolang een persoon geen afstand doet van zichzelf en de oude mens niet aflegt, zal de mens niet naar de Geest en in gehoorzaamheid aan het Woord kunnen wandelen. Want het ‘ik’, oftewel het vlees, zit nog op de troon.

oude mens is gekruisigd in Jezus ChristusZolang het ‘ik’ op de troon van iemands leven zit, zal de mens altijd bezig zijn met zichzelf en het vinden en analyseren van zichzelf.

De persoon blijft gericht op zichzelf en zal hierdoor niet de persoon worden oftewel de nieuwe schepping worden, zoals God hem/haar heeft bedoeld. Ja, de persoon zal veel kostbare tijd verliezen, met het analyseren van zichzelf.

Jezus zegt: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij. Want ieder die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen en ieder, die zijn leven verloren heeft, om Mijnentwil, die zal het vinden (Mat 16:25)

Dit betekent, dat als iemand Jezus wil volgen, hij/zij niet gericht blijft op zichzelf, zijn eigen interesses en het vinden van zichzelf. Maar de persoon zal gericht zijn op Jezus; het Woord en zal dezelfde weg als Jezus bewandelen.

Het Woord zal de hoogste Autoriteit in het leven van de persoon zijn. De persoon zal het Woord boven alles stellen en gehoorzamen.

Waar kun je Jezus vinden?

Je kunt Jezus vinden in het Woord, want Jezus is het levende Woord, die op aarde heeft gewandeld. Door het Woord zul je Jezus en Zijn wil, die overeenkomt met de wil van de Vader, leren kennen.

Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de Enniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid (Joh 1:14)

Ervaar jij een leegte in jouw leven?

Er zijn veel Christenen, die denken Jezus te hebben gevonden, maar nog altijd een leegte in hun leven ervaren. Zij worden overspoeld door negatieve en depressieve gevoelens en angsten en zijn niet echt gelukkig. Ja, zij doen zich gelukkig en vrolijk voor in het bijzijn van anderen. Als zij op zondag naar de kerk gaan kijken zij vrolijk en zeggen dat alles goed gaat.

Vrede geef ik u, Mij vrede laat ik uMaar zodra de dienst is afgelopen en zij weer thuis aankomen, worden zij weer geconfronteerd met de leegte in hun leven en worden zij overspoeld met allerlei angsten en depressieve gedachten.

Zij proberen daarom druk bezig te blijven en zoeken steeds naar afleidingen in hun leven, zodat zij niet geconfronteerd worden, met zichzelf; hun gevoelens, emoties en de leegte in hun leven. Maar dit is natuurlijk niet de oplossing.

Wanneer je Jezus werkelijk hebt gevonden zal de leegte, die je ervaarde meteen verdwijnen. Dit komt omdat je het Leven en jouw ware bestemming hebt gevonden.

Vervolgens gaat het erom, waarmee jij jouw denken voedt en waar jij jouw tijd aan besteedt. Spendeer je tijd met de Vader en Jezus; het Woord en zoek je de dingen die boven zijn? Of spendeer jij jouw tijd aan allerlei andere zaken en voed jij jouw denken met wereldse entertainment en zoek je daarom de dingen die beneden op aarde zijn?

Zolang je gericht blijft op jezelf en het behagen van jezelf, zullen die negatieve, angstige en depressieve gevoelens aanwezig blijven, omdat je zaait in jouw vlees. Als je blijft zaaien in het vlees, zul je verderf oogsten (Gal 6:8).

Maar als je gericht bent op Jezus en de dingen van het Koninkrijk van God en jouw denken voedt met het Woord en tijd met Hem spendeert, zul je zaaien in de geest. Je zult de vrucht van de Geest oogsten; liefde, vrede, blijdschap, lankmoedigheid etc. en uiteindelijk het eeuwige leven.

Het leven draait om het vinden van Jezus

Wanneer je op zoek blijft gaan naar het vinden van jezelf, met hulp van de methoden van de wereld, zul je niet het ware leven en het eeuwige leven vinden, maar de dood. Alleen wanneer je op zoek gaat naar het vinden van Jezus en Hem vindt, zul je het ware leven vinden. Dit leven in Jezus Christus zal jou de vrede, vreugde en blijdschap geven, waar je altijd naar op zoek bent geweest.

De wereld wil, dat je gericht blijft op jezelf en het vinden van jezelf, zodat je verstrikt raakt in de leugens van de duivel en blijft leven in de duisternis met alle ellende van dien.

Maar God wil jou het ware leven geven, door Zijn Zoon Jezus Christus. Hij is jouw Schepper en Hij kent jou als geen ander. Hij weet precies, wat je nodig hebt om te worden, zoals Hij dat wil.

Het leven op deze aarde draait niet om het vinden van jezelf, maar om het vinden van Jezus. Daarom heeft ieder mens op deze aarde Jezus nodig!

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!