Kies heden wie je dienen zult

Elk mens maakt een keuze in het leven wie hij of zij dienen zal. Je zal diegene dienen wie jij liefhebt. Wanneer je de wereld en datgene wat in de wereld is, liefhebt, zul je de (overste) van de wereld dienen en niet God de Vader en de Zoon. De Bijbel zegt, dat als je de wereld liefhebt, de liefde van de Vader niet in jou is. Maar als de liefde van de Vader in jou is, door de Heilige Geest, die in jou woont, dan zul je God liefhebben en zul je Hem dienen. Het is belangrijk om de juiste keuze te maken wie je dienen zult, aangezien de keuze die je maakt gevolgen zal hebben voor de eeuwigheid.

Het oude leven in de wereld

Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem. Want al wat in de wereld is: de begeerte van het vlees, de begeerte van de ogen en de hoogmoed van het leven, is niet uit de Vader, maar is uit de wereld. En de wereld gaat voorbij met haar begeerte; maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid (1 Johannes 2:15-17)

Voordat je opnieuw geboren werd in de geest, had je de wereld en alles wat van- en in de wereld is, lief. Je behoorde tot de wereld en leefde als de wereld. Ja, je was één met de wereld.

Voor jouw bekering leefde je onder het juk van de duivel. Jij was zijn slaaf (zijn zoon of dochter) en leefde naar zijn wil. De duivel had jou in zijn macht door de werken van jouw vlees. Je was slaaf van jouw zintuigen, lusten, begeerten, hebzucht, emoties, gevoelens, wil, etc. en deed wat zij jou opdroegen om te doen. Door het gehoorzamen van jouw vlees diende en verhoogde je de duivel.

Echter leefde je in de duisternis en wist niet beter dan zo te leven. Want iedereen die wordt geboren bezit een zondige natuur en leeft in de duisternis en is verblind in zijn denken.

De oproep tot bekering

Totdat Jezus; het Licht in jouw leven kwam en jouw zondige staat liet zien. Het Licht openbaarde, dat je geketend was door de duivel. Maar het Licht liet jou niet alleen jouw zondige staat zien, maar gaf jou ook een optie om uit de duistere wereld waar je leefde onder heerschappij van de duivel, over te stappen naar Zijn Licht en te gaan leven in een ander Koninkrijk; het Koninkrijk van God.

Je hebt gehoor gegeven aan Zijn oproep en hebt besloten om niet meer in de duisternis te wandelen en dus niet meer te leven als de wereld. Want je wilde niet meer worden geleid woorden door- en slaaf zijn van jouw zondige natuur. Je wilde niet meer geleid worden door jouw zintuigen en door jouw vleselijke lusten en begeerten en de dingen doen, die tegen Gods wil ingaan. Jij haatte die dingen, die je deed en haatte jouw leven in de wereld.

Doordat het Licht; Jezus in jouw leven kwam, kreeg je berouw over jouw leven en alles wat je had gedaan. En daarom vroeg je vergeving en bekeerde je tot Jezus.

De wedergeboorte

In Jezus Christus werd je verzoend met jouw nieuwe Vader en ben je Zijn zoon of dochter geworden. Hij wiste al jouw zonden uit door het bloed van Jezus Christus en gaf jou een nieuwe natuur, namelijk Zijn natuur; Zijn Heilige Geest, zodat je opnieuw kon beginnen. Door de wedergeboorte ben je een nieuwe schepping geworden. Je zou niet meer leven naar het vlees en slaaf van de duivel zijn, maar naar de Geest en het Woord en de Heilige Geest gehoorzamen.

Wandelen naar de Geest betekent, wandelen in de wil van de Vader; in gerechtigheid en heiligheid, in plaats van wandelen in de wil van de duivel; in zonden en ongerechtigheden.

Waarom vindt er geen verandering meer plaats?

Zo zou het moeten zijn. Maar waarom gebeurt het vaak, dat wanneer mensen Jezus aannemen als hun Verlosser en Heer en zij zich bekeren, zij blijven leven als de wereld?

Hun leven verandert niet, maar blijft hetzelfde als voor hun bekering. Zij blijven wandelen in de zonde, waar zij vergeving voor vroegen. Kortom, zij blijven dezelfde dingen doen als voor hun bekering en worden helemaal niet de nieuwe schepping.

Johannes schrijft, dat wanneer jij de wereld liefhebt, de liefde van de Vader niet in jou is. Wow, dat is hard! Vind je niet? Maar hij heeft wel gelijk.

Het is niet mogelijk om met één been in de wereld en één been in het Koninkrijk van God te leven. Je kunt geen twee vaders hebben, nog twee koningen dienen. Ook kun je niet het vlees en de Geest dienen, het is het vlees of de Geest. Je zult een keuze moeten maken.

Kies heden wie je dienen zult

Wanneer je een wedergeboren Christen bent; geboren uit de Heilige Geest van God en leeft als de wereld, dan klopt er iets niet. Als er geen verschil is tussen jou en een ongelovige, dan moet er iemand veranderen. En de persoon die moet veranderen ben jij.

Bijbel 1 Johannes 3:6 in Hem is geen zondePut niet meer uit de bron, die jou tot het eeuwige verderf leidt. Maar put uit de Bron, die jou tot het eeuwige leven leidt.

Je behoort niet meer de wereld toe. Daarom behoor je jouw heil niet meer in de wereldse zaken te zoeken en te vertrouwen op de dingen, die de wereld te bieden heeft.

Je moet je niet laten leiden door jouw zintuigen, gevoelens, lusten en begeerten van het vlees en leven in hoogmoed. Maar je behoort te gaan heersen over jouw vlees en de begeerten en lusten van het vlees kruisigen. (Lees ook: De heerschappij die God aan de nieuwe schepping heeft gegeven).

Beschouw de wereld niet als kostbaar en heb de wereld niet leef. Blijf niet leven naar het vlees. Maar leg jouw oude leven af en doe de nieuwe mens aan. Ga leven naar de wil van jouw Vader en onderhoudt Zijn geboden. Zodat je Zijn Koninkrijk hier op aarde zal vestigen. Dan zal Zijn liefde in jou zijn. En zal jij Hem liefhebben met heel jouw hart.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!