Jehovah Rapha of Mensendieck? De keuze is aan u..

Jaarlijks bezoeken veel mensen een Mensendieck therapeut. Maar weten zij ook waar zij naartoe gaan? Wat is Mensendieck therapie? Waar komt Mensendieck therapie vandaan en hoe is Mensendieck ontstaan?

De geschiedenis van Mensendieck

Bess. M. Mensendieck (1867-1957) is de grondlegster van Mensendieck, vandaar ook de naam Mensendieck. Tijdens haar studie beeldende kunst werd zij bewust van de verschillen in lichaamsvormen tussen mensen.

Zij wilde weten in hoeverre de houding en vorm van het lichaam beïnvloedbaar waren en dus aangepast konden worden. Zij verdiepten zich in anatomie, fysiologie, biomechanica, lichamelijke opvoeding en ritmische gymnastiek. Na deze studies ontwikkelde zij haar eigen bewegingsleer: Mensendieck.

Zij legde grote nadruk op de éénheid van lichaam en geest (eigenlijk ziel; de psyche). Zij wilde dat de cliënt zich bewust maakte van zijn/haar houding- en bewegingssituatie en achtte de cliënt ook zelf verantwoordelijk voor een goed functioneren van zijn/haar lichaam. Geestelijke activiteiten kun je niet los zien van de lichamelijke activiteiten.

Bewustwording en zelfredzaamheid staan centraal in deze therapie. Je moet goed luisteren naar de informatie, die uit het lichaam wordt verkregen. Bess Mensendieck haar motto was dan ook: zelf doen, zelf zien, zelf doorvoelen en zelf oordelen. Jij moet je bewust worden van elke spier, elke pees, elk orgaan etc. Kortom, zij wilde dat je ging luisteren naar jouw lichaam en bewust zou worden van elk onderdeel in jouw lichaam. Mensendieck heeft een holistische benadering.

Wanneer ik dit zo lees, doet mij dit denken aan yoga, waar jij je ook bewust moet worden van jouw lichaam, jouw geest (eigenlijk ziel) en jouw ademhaling. En net als Mensendieck heeft ook yoga een holistische benadering

Laten wij dus eens kijken naar de overeenkomsten tussen Mensendieck en yoga.

  • Bewustwording: leren luisteren naar jouw lichaam (geest en ziel (eigenlijk alleen de ziel, want de geest komt pas tot leven wanneer je verzoend bent met God door Jezus Christus. Tot die tijd is de geest dood)
  • Ontspanning: spierbalans, natuurlijke onbelemmerde ademhaling terugvinden, spanning loslaten
  • Houdingsverbetering: zoals het bevorderen van een krachtige en soepele wervelkolom

Wat zegt de Bijbel over zelfredzaamheid?

Door de therapie bewerk je in eerste instantie een volledige zelfstandigheid en een onafhankelijkheid. Je ontkoppelt jezelf als het ware van God. Dit is tegen de wil van God. Want Hij wil, dat wij Hem nodig hebben en alles vanuit de Heilige Geest doen. Hij wil van ons een totale afhankelijk naar Hem toe, zodat Hij alle eer ontvangt, want Hem komt alle eer toe.

Door het opvolgen van deze methodes, geven wij aan, dat wij Jezus niet nodig hebben en dat wij het zelf wel kunnen. Het ‘zelf’ staat centraal in deze therapie.

De Bijbel zegt, dat wij volledig moeten vertrouwen op de Heere en van Hem afhankelijk zijn. Wij moeten dus niet op ons eigen inzicht vertrouwen.

Vertrouw op de Heere met heel je hart,en steun op je eigen inzicht niet. Ken Hem in al je wegen, dan zal Híj je paden rechtmaken (Spreuken 3:5-6)

Wat zegt de Bijbel over bewustwording van het lichaam?

De Geest is het Die levend maakt, het vlees heeft geen enkel nut. De woorden die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven (Johannes 6:63)

Laten wij naar het volgende gaan, namelijk de bewustwording van het lichaam. Bewustwording van het lichaam zorgt ervoor dat het lichaam gaat heersen over ziel en geest. Je maakt het lichaam heer en meester over jouw leven.

Jij luistert naar jouw lichaam en hierdoor onderwerp jij jezelf aan jouw lichaam. Jij laat je leiden door jouw lichaam, omdat jij jezelf traint om bewust te worden van elk deel van jouw lichaam (houding, ademhaling, organen etc.).

Het gevaar van yogaMaar een Christen is gekocht met het bloed van Jezus Christus. Daarmee heeft een Christen zijn eigen leven overgegeven aan Jezus. Jezus is Koning over het leven van een Christen. Als jij een wedergeboren Christen bent, dan is Jezus niet alleen jouw Redder, maar heb jij Hem ook Heer over jouw leven gemaakt.

De geest in jou is uit de dood opgestaan en tot leven gekomen en werkt samen met de Heilige Geest. Jouw geest zal nu moeten gaan heersen over jouw vlees.

Jouw lichaam is een tempel geworden van de Heilige Geest (1 Kor 6:19). Daarom behoort jouw lichaam, jouw ziel en jouw geest God toe; Hij is jouw Eigenaar. Je behoort dus geen aandacht meer te wijden aan het vlees, wat je door jouw bewustwording wel doet. Jouw vlees moet onderworpen worden aan jouw geest, in plaats dat jouw geest onderworpen wordt aan jouw vlees; lichaam en ziel.

Wandelen naar de Geest en niet naar het vlees

In Romeinen 8:1 staat geschreven dat je bent behouden en dat er geen veroordeling is, zolang je in Christus bent en wandelt naar de Geest en niet naar het vlees. Wanneer je naar het vlees leeft zul je sterven. Maar wanneer je naar de Geest leeft en door de Geest en het Woord, de werkingen van het lichaam doodt, zul je leven.

Welnu, broeders, wij zijn aan het vlees niet verplicht om naar het vlees te leven. Want als u naar het vlees leeft, zult u sterven. Als u echter door de Geest de daden van het lichaam doodt, zult u leven. Immers, zovelen als er door de Geest van God geleid worden, die zijn kinderen van God (Romeinen 8:12-14)

In bovenstaand gedeelte lees je, dat de Geest en jouw geest moet heersen over het vlees; ziel en lichaam. Jij behoort niet naar het lichaam te luisteren. Bewustwording van het lichaam is een valkuil om jouw lichaam te laten regeren. Dit gebruikt de duivel om jouw leven binnen te komen en jouw lichaam en jouw leven in bezit te nemen.

Opgroeien in het Woord en de Heilige Geest

Wanneer je pas tot geloof bent gekomen en bent wedergeboren, is jouw geest nog onderworpen aan het vlees. Nu komt de training, namelijk opgroeien in het Woord van God en in de Heilige Geest.

De Heilige Geest onderwijst je in Zijn Woord en zal jou doen opgroeien in de geest. Door jouw geest continue te voeden met het Woord van God, door gebed, vasten en het toepassen van het Woord in jouw leven, zul je gaan opgroeien in de geest en zal jouw geest sterk worden.

De geest zal heersen over de ziel en het lichaam

Uiteindelijk zal jouw geest heersen over jouw vlees; ziel en lichaam en hierdoor zul je gaan wandelen als een zoon van God. Jouw geest zal geen slaaf meer zijn van jouw vlees; ziel en lichaam. Maar jouw geest zal in éénheid met de Heilige Geest gaan heersen over jouw ziel en lichaam.

Je houdt je niet meer bezig met jouw lichaam en jouw ziel. Maar je houdt je nu bezig met het Koninkrijk van God, met Zijn wil en het uitvoeren van Zijn wil. Je kunt alleen Zijn wil uitvoeren vanuit jouw geest. Want alleen de Geest brengt leven voort. Wanneer je gaat werken vanuit jouw vlees, zul je dode werken voortbrengen.

mede gekruisigd Christus leeft in mijJouw leven is net als de graankorrel begraven in de grond. Alleen als de graankorrel sterft in de grond, zal het vrucht voortbrengen, anders niet  (Joh 12:24-26).

Hoe kun je, wanneer jouw vlees (lichaam en ziel) gestorven en begraven is in Jezus Christus, door de waterdoop, bewust worden van jouw lichaam? Dit kan niet! Omdat je niet bewust kan zijn van iets wat dood is.

Wat dood is, is dood en leeft niet. Tenzij jij jouw dode lichaam weer gaat opwekken, want die mogelijkheid heb je.

Jij zult je dan weer bewust worden van elk ding dat zich afspeelt in jouw lichaam; tintelende ledematen, een pijntje hier, een pijntje daar, moeheid, spanning, stress, een verkeerde ademhaling etc. elk signaal wat jouw lichaam afgeeft, daar zul jij je bewust van worden en je door laten leiden .

Jij zult gaan wandelen aan de hand van de signalen, die jouw lichaam afgeven. Doordat jij jouw lichaam zijn plaats hebt teruggegeven, zal deze samen met jouw ziel gaan heersen en zal jouw geest een ondergeschikte rol gaan innemen en misschien uiteindelijk sterven. Het leven zul je daardoor verliezen, ook al denk je misschien dat je leven zult krijgen.

Zet geen poorten open voor de duivel

Zet geen poorten open waardoor de duivel heen kan werken en je in gevangenschap kan zetten. Door de bewustwording van jouw lichaam, jouw ademhaling (ontspanning) en bezig te zijn met jouw houding, door oefeningen, zet je net als bij yoga, bepaalde poorten open in jouw leven en nodig je demonen uit om bezit van jou te nemen.

Jezus de GeneesheerDeze poorten worden ook wel Chakra’s (energie centra van het lichaam) genoemd.

Jij opent een Chakra door een bepaalde oefening of ademhaling en jij krijgt energie en rust. Die energie (kracht) en/of rust die je krijgt is van de duivel en op deze manier neemt hij beetje bij beetje jouw lichaam in bezit.

Misschien gruwel jij hiervan en is het niet jouw bedoeling om door middel van bewustwording poorten open te zetten voor de duivel. Maar de duivel houdt daar geen rekening mee en neemt door het openen van deze poorten volledig bezit van jouw ziel en lichaam. Dat is wat er gebeurt met yoga, maar ook met Mensendieck. Mensendieck blijft een lering van een mens en niet van God.

Er is nog veel over te vertellen, maar ik wil het voor nu hierbij laten. In de nabije toekomst zal ik het gaan hebben over yoga en de bijbehorende gevaren en de gevaren van Reiki.

Mensendieck blijft een lering van een mens en niet van God. Het is niet gebaseerd op het Woord van God en de wijsheid van God. Daarom moeten wij het ook verwerpen. Want de wijsheid van een mens, oftewel de wereldse wijsheid is een dwaasheid voor God. Net als Gods wijsheid een dwaasheid is voor de onbekeerde mens .

Jezus is jouw Geneesheer en door Zijn striemen ben jij genezen.

“Wees het zout der aarde”

You Might Also Like

    error: Content is protected !!