Jehovah Rapha of fysiotherapie? De keuze is aan u…

Jaarlijks bezoeken zo’n 3 miljoen Nederlanders een fysiotherapeut. Wanneer je (chronische) klachten hebt met betrekking tot de houding of beweging en naar een dokter gaat, dan word je vaak doorverwezen naar een fysiotherapeut. Fysiotherapie klinkt en lijkt onschuldig en veel mensen zeggen er ook baat bij te hebben. Maar wat is fysiotherapie nou eigenlijk? Waar komt fysiotherapie vandaan? En waar is deze kennis op gebaseerd? Is fysiotherapie wel zo onschuldig als het lijkt? Wat zegt de Bijbel over fysiotherapie? In dit artikel zal gekeken worden naar de oorsprong van fysiotherapie en hopelijk zal dat jou wakker schudden voor datgene wat ongemerkt jouw leven binnenkomt.

Wat is fysiotherapie?

Fysiotherapie houdt zich bezig met het bewegend functioneren van de mens, wanneer de bewegingen zijn verstoord.

Wat is het doel van fysiotherapie

Het doel van fysiotherapie is hoofdzakelijk om de pijn in het lichaam te verminderen, het verbeteren van de mobiliteit, spierkracht, stabiliteit, houding, functies van het lichaam, zelfstandig kunnen functioneren en het ‘onderhouden’ van het lichaam bij chronische klachten.

De behandeling

Fysiotherapie kent verschillende behandelingen, zoals oefeningen, massages , oefeningen in water, warmtebehandelingen (toegepast in de vorm van heet-water kompressen, infrarood licht, kortegolf bestraling, hoogfrequente elektrische stroom, ultrageluid, hete paraffinewas of warme baden), behandeling met ijspakkingen of koudwaterbaden, zwakstroom, triggerpoint therapie etc..

De geschiedenis van fysiotherapie

Fysiotherapie is afkomstig uit de Griekse cultuur en gaat terug naar de tijd van Hippocrates (460-370 BC), die ook wel de vader van de huidige westerse geneeskunde wordt genoemd. Hippocrates was een priester en geneesheer  (asklepiade) van het Asklepeion (de tempel van Asklepios (de Griekse god van de geneeskunde)). De Asklepiaden ontvingen hun kennis, inzichten en openbaringen van de god Asklepios (Lees ook: De troon van satan)

Hippocrates onderscheidde zich, omdat hij geloofde dat de oorzaak van ziekten niet in het bovennatuurlijke lag, maar dat ziekten een natuurlijke oorzaak had.  (Lees ook: Jehovah Rapha of dokters?)

titel artikel Jehovah Rapha of doktersHij was één van de eersten in de westerse wereld, die op basis van lichamelijke symptomen een diagnose kon stellen en daarbij een bepaalde therapie voorschreef.

Veel Griekse artsen (geneesheren) reisden af naar Azië en wonnen informatie in uit Oosterse filosofieën en geneeskunde, zoals de traditionele Indiase geneeskunde en de Chinese traditionele geneeskunde en gaven deze informatie door aan de westerse wereld en pasten de technieken toe bij hun patiënten. Hippocrates heeft ook veel aspecten vanuit de Oosterse geneeskunde overgenomen, met name massage technieken, wat hij ‘wrijving’ noemde.

Hippocrates haalde de geneeskunde in de westerse wereld uit de taboesfeer van tovenarij en godsdienst. Hij was de eerste beoefenaar van fysiotherapie. Hij paste massage technieken, manuele therapie technieken en hydrotherapie toe om mensen te behandelen.

Tussen 1500-1700 AD zijn de methodes van Hippocrates, om spieren en botafwijkingen te behandelen, verder ontwikkeld.

Gedurende WOI was er een grote vraag naar medische werkers (fysiotherapeuten), voor de revalidatie van gewonde soldaten.

Tussen 1840 en WOII maakte de fysiotherapie (medische gymnastiek (veld tussen de geneeskunde en gymnastiek) onderdeel uit van de arbeidsmarkt.

Zo rond 1912 kwamen er meer opleidingsscholen voor heilgymnastiek, wat later fysiotherapie werd genoemd.

Wat is de bron van fysiotherapie?

Dit is een kort overzicht van de bron en de ontwikkeling van de fysiotherapie. Zoals je hebt kunnen lezen is de bron van fysiotherapie Hippocrates. Hippocrates erkende God niet, maar geloofde dat ziekte een natuurlijke oorzaak had, in plaats van een bovennatuurlijke oorzaak.

Hij geloofde niet in de geestelijke wereld. Maar hij geloofde dat ziekten werd bepaald door voeding, omgevingsfactoren en leefgewoonten.

Hippocrates leefde zo’n 400 jaar voordat Jezus Christus naar de aarde kwam en had ook vele discipelen (leerlingen) die hem volgden. Dus de methoden, die Hippocrates had ontwikkeld, werden ook toegepast op mensen, die in de tijd van Jezus leefden.

Wat zegt de Bijbel over fysiotherapie?

Laten wij nu kijken of er ook ziekten en zwakheden voorkwamen in de periode, dat Jezus wandelde op aarde. En laten wij eens kijken hoe die mensen, die in deze tijd naar een fysiotherapeut zouden gaan, werden genezen. Wat deed Jezus met deze mensen? Verwees Jezus hen door naar de volgers van Hippocrates oftewel de therapeuten?

Wat deed Jezus met de kromgebogen vrouw?

Laten wij naar het eerste voorbeeld gaan, namelijk een vrouw, die reeds 18 jaar een kromming in haar rug had en daardoor niet rechtop kon lopen. Nou dat zou een goede kandidaat zijn voor fysiotherapie, nietwaar? Eens kijken wat Jezus deed met de kromgebogen vrouw.

Jezus gaf op sabbat onderricht in een synagoge. Er was daar ook een vrouw die al achttien jaar bezeten was door een geest die haar ziek maakte. Ze was helemaal krom en kon met geen mogelijkheid rechtop staan. Toen Jezus haar zag, riep hij haar bij zich en zei tegen haar: ‘U bent verlost van uw ziekte,’ en hij legde haar de handen op. Meteen ging ze rechtop staan en loofde God (Lucas 13:10-13)

Wow, geen enkele therapie! De kromgebogen vrouw werd gewoon door Zijn woorden en vervolgens Zijn handoplegging verlost en kon in één keer weer rechtop staan.

Geest van zwakheid

Jezus genas haar niet door het behandelen van haar vlees. Maar Jezus genas haar door een geest van zwakheid te gebieden uit haar te gaan.

Jezus wist, dat die kromming niet vanuit het vlees was ontstaan en dus geen natuurlijk oorzaak had. Jezus wist dat die kromming niet veroorzaakt was door bijvoorbeeld. een verkeerde houding. Maar Jezus wist, dat een geest van zwakheid dit had veroorzaakt.

Jezus hoefde de vrouw niet allemaal oefeningen te laten doen en massages te geven. Nee, een paar woorden waren genoeg om de oorzaak: een geest van zwakheid, die deze kromming had veroorzaakt, aan te pakken (Lees ook: Het gevaar van massage).

Een verlamde man

Laten wij naar het volgende voorbeeld gaan: een verlamde man. Deze man had al 38 jaar een zwakheid; hij kon niet lopen; hij was verlamd. Verlamming is een krachtverlies in de spieren. Dit zou ook een goede kandidaat zijn voor de fysiotherapeut. Volledige genezing zou er voor hem niet inzitten, want met fysiotherapie bij verlamming ligt de focus op het omgaan met de verlamming. Dus eigenlijk is er geen hoop, voor iemand die verlamd is. Hmmm. Laten wij eens kijken wat Jezus deed:

Er was ook iemand bij die al achtendertig jaar ziek was. Jezus zag hem liggen; hij wist hoe lang hij al ziek was en zei tegen hem: ‘Wilt u gezond worden?’ De zieke antwoordde: ‘Heer, als het water gaat bewegen is er niemand om mij erin te helpen; ik probeer het wel, maar altijd is een ander al vóór mij in het water.’ Jezus zei: ‘Sta op, pak uw mat op en loop.’ En meteen werd de man gezond: hij pakte zijn slaapmat op en liep (Joh 5:5-9)

Jezus genas hem volledig. Wederom wist Jezus, dat de oorzaak niet in de natuurlijke wereld lag, maar in de geestelijke wereld. De autoriteit van Jezus was groter dan die geest van zwakheid, daarom gebood Hij de man om op te staan, zijn mat te pakken en te lopen.

De man gehoorzaamde Jezus en deed wat Hij hem opdroeg om te doen. En prompt verliet de geest van zwakheid hem en werd de man genezen en liep. Hij had al 38 jaar niet meer gelopen. Maar in één seconde waren zijn benen sterk en kon hij zonder problemen lopen. Hij had helemaal geen therapie meer nodig, zijn spieren hoefde niet door bewegingen of massages sterk gemaakt te worden. Nee! Hij werd genezen door een aantal woorden, die Jezus uitsprak.

De principes van het Koninkrijk van God vs het koninkrijk van de duivel

Wij kunnen eigenlijk concluderen, dat de leer van Jezus (principes van het Koninkrijk van God), haaks staat op de leer van Hippocrates (principes van het koninkrijk van de duivel).

De wijsheid van de wereld is dwaasheid bij GodWanneer wij wandelen naar het vlees, zullen wij altijd de oorzaak van ziekten zien als een natuurlijke reactie in het lichaam, net als Hippocrates. En zullen daarom ook hulp gaan zoeken in de natuurlijke zichtbare wereld. In dit geval bij de fysiotherapeut.

Maar wanneer wij naar de Geest wandelen, dan zullen wij ziekten en de oorzaak van ziekten als iets bovennatuurlijks zien en het aanpakken vanuit de Geest. Wij zullen zien, dat de oorzaak een demonische macht is, die de harmonie in een lichaam of ziel verstoord.

Als wij naar de Geest wandelen, weten wij, dat een behandeling in het natuurlijke niets zal kunnen doen. Waarom niet? Omdat de wortel; de oorzaak, niet wordt aangepakt.

Jehovah Rapha vs fysiotherapie

Misschien dat je na de therapie enige verlichting merkt. Maar het probleem zal altijd na een tijd weer terugkomen. Misschien komt het erger terug of zul je op een andere plek of plekken in jouw lichaam klachten krijgen, waardoor je wéér therapie nodig hebt.

  • Is de weg van fysiotherapie werkelijk de weg van Jezus?
  • Is het de weg van het Koninkrijk van God?
  • Wil God (Jezus) daadwerkelijk, dat jij je laat behandelen door iemand, die wereldse methoden (gebaseerd op een leer die haaks staat op Zijn leer) toepast en handen legt op jouw lichaam, wat een tempel van de Heilige Geest is en dus Gods eigendom?
  • Hoe kun je de opdracht van Jezus uitvoeren; leg zieken de handen op en zij zullen genezen worden, als je zelf een fysiotherapie bezoekt?
  • Hoe kunnen je daarin geloven, terwijl je zelf voor een ‘zwakheid’ naar een wereldse instelling gaan?

In de volgende blogpost zal de mensendieck worden besproken.

“Wees het zout der aarde” 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!