In de hand van God blijven

De tussenmuur, die scheiding maakte tussen de mens en God heeft Jezus Christus weggebroken. Een ieder, die in Jezus Christus gelooft en wordt wedergeboren in Hem, zal worden geplaatst in Hem en in de hand van God. Maar hoe kun je in de hand van God blijven?

In de hand van God ben je veilig

Zo zegt de Heere Heere: zie, Ik neem het stuk hout van Jozef – dat aan Efraïm toebehoort – en van de stammen Israëls die daarbij behoren, en Ik voeg het bij het stuk van Juda en maak ze tot één stuk hout, zodat zij één zijn in Mijn hand. (Ezechiël 37:19)

Maar thans in Christus Jezus zijt gij, die eertijds veraf waart, dichtbij gekomen door het bloed van Christus. Want Hij is onze vrede, die de twee één heeft gemaakt en de tussenmuur, die scheiding maakte, de vijandschap weggebroken heeft, doordat Hij in Zijn vlees de wet der geboden, in inzettingen bestaande, buiten werking gesteld heeft, om in Zichzelf, vrede makende, de twee tot één nieuwe mens te scheppen, en de twee, tot één lichaam verbonden, weder met God te verzoenen door het kruis, waaraan hij de vijandschap gedood heeft. En bij Zijn komst heeft Hij vrede verkondigd aan u, die veraf waart, en vrede aan hen, die dichtbij waren; want door Hem hebben wij beiden in één Geest de toegang tot de Vader (Efeziërs 2:13-18)

In de hand van God ben je veilig en zul je beschermd zijn en vrede ervaren. Dit is niet een vrede, zoals de wereld die kent. Maar het is de vrede van God, die alle verstand te boven gaat. Zolang jij blijft in Jezus Christus, door gehoorzaam te blijven aan het Woord, zal jij leven onder-en in Zijn heerschappij en zal jij in de hand van God blijven.

Maar zodra jij besluit om jouw eigen weg te gaan en het Woord van God te verlaten, zal jij ook Christus verlaten. Hierdoor zal jij niet meer in de hand van God en in Zijn bescherming zijn. Je zal teruggaan naar het vlees en jouw oude natuur; de natuur van de duivel zal weer in jou heersen. Jij zal door de wereldgeesten worden geleid en door jouw gehoorzaamheid aan hen, zal jij aan hen onderworpen zijn. Zij zullen jouw leven beheersen, net zoals zij jou leven beheersten voordat jij een nieuwe schepping werd in Jezus Christus.

Ook u, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en zonden, waarin gij vroeger gewandeld hebt overeenkomstig de loop dezer wereld, overeenkomstig de overste van de macht der lucht, van de geest, die thans werkzaam is in de kinderen der ongehoorzaamheid, – trouwens, ook wij alleen hebben vroeger daarin verkeerd, in de begeerten van ons vlees, handelende naar de wil van het vlees en van de gedachten, en wij waren van nature, evenzeer als de overigen, kinderen des toorns (Efeziërs 2:1-3)

Mozes en zijn staf

Mozes vertegenwoordigde God bij het volk (Exodus 4:16). Wat God hem opdroeg om te doen, dat deed hij. Mozes had een staf in zijn hand. Zolang hij de staf in zijn hand hield, bleef het een staf, waarmee hij vele tekenen deed. Echter toen Mozes, in opdracht van God, de staf op de grond wierp, veranderde de staf in een slang. Maar zodra Mozes de staf weer oppakte, veranderde de slang weer in een staf.

Het is eigenlijk hetzelfde in de geestelijke wereld met wedergeboren gelovigen.

bijbeltekst johannes 8-43-44 gij mijn woord niet kunt horen gij hebt duivel tot vaderVoordat jij tot geloof kwam en wedergeboren werd, was jij de oude mens, die het karakter en de natuur van de duivel (de slang) had. Jij vertegenwoordigde de duivel en zijn koninkrijk, door te leven naar zijn wil.

Maar toen kwam Jezus Christus, die God vertegenwoordigt en jou oppakte.

Door het geloof in Jezus Christus en door de wedergeboorte veranderde jouw natuur in de geestelijke wereld en jij werd een nieuwe schepping. Jij werd als een staf in de hand van God, door wie God zou regeren en tekenen zou doen op aarde.

Zolang jij in Hem blijft, wat betekent dat jij gehoorzaam blijft aan Zijn woorden en doet wat Hij jou heeft opgedragen om te doen, zal jij veilig en beschermd zijn en zal jij Hem en Zijn Koninkrijk op aarde vertegenwoordigen en brengen.

Maar zodra jij besluit om jouw eigen weg te gaan en ongehoorzaam wordt aan Hem zal jij Zijn hand verlaten.

De duivel zal weer bezit van jou nemen en jij zal weer terug gaan naar jouw oude leven met jouw oude natuur en worden als de duivel; de slang. Net zoals de staf in de hand van Mozes veranderde in een slang, zodra de staf op de grond werd geworpen. Jij zal weer gaan wandelen naar het vlees en leven in zonde.

Judas verliet de hand van God

Na deze woorden werd Jezus ontroerd in de geest en Hij getuigde en zeide: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: één van u zal Mij verraden. De discipelen zagen elkander aan, in het onzekere, van wie Hij sprak. Eén van de discipelen, dien Jezus liefhad, lag aan de boezem van Jezus; hem dan gaf Simon Petrus een wenk en zeide tot hem: Zeg, wie het is, van wie Hij spreekt. Deze, aanstonds zich aan de borst van Jezus werpende, zeide tot Hem: Heere, wie is het? Jezus dan antwoordde: Die is het, voor wie Ik het stuk brood indoop en wie Ik het geef. Hij doopte dan (het) stuk brood in en nam het en gaf het aan Judas, de zoon van Simon Iskariot. En na dit stuk brood, toen voer de satan in hem. Jezus dan zeide tot hem: Wat gij doen wilt, doe het met spoed (Johannes 13:21-27)

Judas behoorde tot de twaalf discipelen, die Jezus volgde en in het gezag van Jezus het Koninkrijk van God verkondigde en bracht tot het volk, door o.a. zieken te genezen en demonen uit te drijven. Judas deed dezelfde werken als Jezus en de andere discipelen, die onder Zijn heerschappij leefden. Maar toen Jezus Judas Iskariot onthief van zijn taak als Zijn discipel, door hem op te dragen om te doen wat hij wilde doen, was Judas niet langer meer onder Zijn bescherming en verliet Judas uit vrije wil de hand van God.

Jezus kende zijn hart en wist dat zijn liefde voor geld groter was dan zijn liefde voor Zijn Meester. Daarom liet Jezus hem vrij en onthief hem van zijn plicht. En inderdaad koos Judas voor het geld in plaats dat hij koos voor Jezus. Op het moment, dat Jezus Judas ontheven had als Zijn discipel, verliet Judas de hand van God en voerde de duivel in hem. Judas verliet de kamer en verraadde Jezus.

De keuze om in de hand van God te blijven
of de hand van God te verlaten

Er zullen vele situaties in jouw leven komen, waarin jij een keuze hebt om gehoorzaam te blijven aan het Woord en de Geest en Hen te volgen of om naar de wereld en het vlees te luisteren en hen te gehoorzamen en te volgen. Hoe moeilijk sommige situaties ook zullen zijn, als jij blijft staan op het Woord en gehoorzaam blijft aan het Woord en daarvan niet zal afwijken, zelfs niet een beetje, alleen dan zal jij overwinnen en geestelijk groeien tot volwassenheid. Jij kunt niet geestelijk groeien en wandelen in het geloof zonder tegenslagen en moeilijkheden. Moeilijke situaties laten zien waar jij staat en in wie jij gelooft. Geloof jij in de woorden van God of geloof jij wat de wereld zegt.

Jezus liefhebben met heel jouw hartDe weg van het Woord zal jou misschien niet zo populair en minder geliefd bij de mensen maken. Het Woord zegt, dat het een moeilijkere weg zal zijn om te gaan, dan de weg van de wereld. Dit komt omdat de weg van Jezus Christus; het Woord in strijd is met de weg van de wereld.

Als jij ervoor kiest om te luisteren naar wat de wereld zegt en leeft naar het vlees, kan het er in het begin mooi uitzien en zal jij misschien ook succes boeken volgens de maatstaven van de wereld. Maar uiteindelijk zal jij de vruchten van het vlees, die verderf en uiteindelijk de dood voortbrengen, oogsten.

Judas leek in het begin gezegend te zijn, toen hij kreeg wat hij wilde, namelijk geld. Maar uiteindelijk werd het geld, dat Judas kreeg door het verraden van Jezus, voor hem een vloek. De vrucht van het vlees, dat hij oogsten was de dood; hij pleegde namelijk zelfmoord.

Maar wie naar Mij luistert, zal gerust wonen, beveiligd tegen de verschrikking van het onheil (Spreuken 1:33)

Er is niets belangrijker in het leven dan om gehoorzaam te blijven aan het Woord en Zijn weg te volgen, in plaats van de weg van de wereld. Alleen wanneer jij gehoorzaam blijft aan het Woord zal jij in Jezus Christus en in de hand van God blijven. Daar zal jij veilig en beschermd zijn en continue vreugde en een vrede, die alle verstand te boven gaat, ervaren.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!