Hoe krijg je toegang tot het Koninkrijk der hemelen?

In Mattheüs 7:21-27, sprak Jezus over de toegang tot het Koninkrijk der hemelen en gaf vervolgens de gelijkenis van het tweeërlei fundament. Jezus zei tot Zijn discipelen, dat niet een ieder die tot Jezus zegt, Heere, Heere, het Koninkrijk der hemelen zal binnengaan, maar wie doet de wil van Zijn Vader. Wat bedoelde Jezus hiermee? Want staat er niet geschreven, dat al wie de Naam des Heere zal aanroepen behouden zal worden? Is het geloven in de Naam van Jezus en het aanroepen van Zijn Naam niet voldoende om het Koninkrijk der hemelen binnen te gaan? Hoe krijg je toegang tot het Koninkrijk der hemelen volgens de Bijbel? 

Hoe kun je het Koninkrijk der hemelen binnengaan?

Niet een ieder, die tot Mij zegt: Heere, Heere, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil Mijns Vaders, die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd en in Uw Naam boze geesten uitgedreven en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend: gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid (Mattheüs 7:21-23). 

In bovenstaand gedeelte sprak Jezus over de toegang tot het Koninkrijk der hemelen. Jezus zei, dat niet een ieder die Heere, Here zegt het Koninkrijk der hemelen zal binnengaan, maar hij, die de wil van de Vader doet zal binnengaan (Lees ook: Wat is de wil van God?).

bijbeltekst mat 7-21 niet een ieder die tot mij zegt heere zal koninkrijk der hemelen binnengaan

De mensen, die naar Jezus toekwamen, waren mensen die Jezus ‘kenden’, omdat zij Jezus Heere noemden. Dus Jezus sprak hier niet over ongelovigen, maar Jezus sprak over gelovigen.

Want in het volgende Bijbelvers verdedigden zij zichzelf, door te zeggen, “Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd en in Uw Naam boze geesten uitgedreven en in Uw Naam vele krachten gedaan?”

De mensen verdedigden zichzelf door al hun werken te benoemen, die zij gedaan hadden op de aarde. Ja, de werken, die zij in de Naam van Jezus hadden gedaan.

Zij dachten, dat zij het verdienden om het Koninkrijk der hemelen binnen te gaan, door al de werken, die zij hadden verricht in de Naam van Jezus.

De vele gelovigen, die werkers der wetteloosheid zijn

Maar Jezus antwoordde hen,  “Ik heb u nooit gekend: gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.”

Het woord ‘wetteloosheid’ betekent:  illegaal, schending van de wet of algemene slechtheid: wetteloosheid, overtreden (-ing) van wet, ongerechtigheid.

Kijk naar al deze gelovige mensen, die géén toegang tot het Koninkrijk der hemelen kregen. Deze gelovige mensen dachten dat zij gered waren en het juiste hadden gedaan op aarde. Maar Jezus zei tot hen, dat zij werkers der wetteloosheid waren.

Al deze gelovigen dachten Jezus te kennen. Maar… Jezus kende hen niet (Lees ook: ‘een replica Jezus, die replica christenen voorbrengt’).

Een ieder, die Jezus Heere noemt zal Jezus gehoorzamen

Een ieder, die Jezus kent en toebehoort en Jezus zijn Heere noemt, zal tijd met Jezus doorbrengen en naar Jezus luisteren en Jezus gehoorzamen.

Jezus wil dat jij Hem leert kennen. Hij wil dat jij naar Zijn woorden luistert en Zijn woorden gehoorzaamt en uitvoert in jouw leven. Hij wil dat jij wandelt in Zijn geboden oftewel wandelt in Hem en zo de wil van God uitvoert en Zijn Koninkrijk brengt op deze aarde (Lees ook: Wat zijn de geboden van God en de geboden van Jezus?).

pastedGraphic.png

Jij hebt de mogelijkheid om een relatie met God te hebben, door Jezus Christus. Jij hebt de mogelijkheid en het voorrecht om een zoon van God (dit geldt voor zowel mannen als vrouwen) te worden.

Hij wil een persoonlijke relatie met jou en samen met jou zijn. Hij heeft geen behagen in een wettisch geloof.

Het is niet Zijn wil dat jij je aan alle geboden in de Bijbel houdt, terwijl jouw hart niet naar Hem uitgaat. Want Hij wil, dat jij Hem liefhebt boven al en dat jouw hart naar Hem verlangt (Lees ook: Heb jij God lief met heel jouw hart?).

God wil niet jouw Baas zijn, maar God wil jouw Vader zijn. God houdt van jou en Hij wil dat jij van Hem houdt. Hij wil jou niet dwingen, want Hij wil dat jij ongedwongen van Hem houdt en leeft naar Zijn geboden en Zijn wil (Lees ook: Religie of relatie?).

Heb jij God lief en spendeer jij tijd met Hem?

Soms kun je zo gefocust zijn op de werken, tekenen, wonderen en de resultaten, dat je het belangrijkste weleens uit het oog verliest, namelijk om God lief te hebben en om tijd met Hem door te brengen.

Hij is jouw Vader en jouw Bron, dus het is belangrijk om tijd met Hem te spenderen en Hem te leren kennen. Want als jij Hem niet kent, zullen Zijn gedachten en Zijn wegen jou onbekend zijn en zul je niet wandelen in geloof in Zijn wegen. 

Welzalig ieder die de Heere vreest

Als jij gestorven en opgestaan bent in Jezus Christus, dan behoor jij niet meer te zijn zoals jij was. Maar jij behoort te worden en te wandelen als Jezus in Zijn wegen.

Niet voor een uur of twee à drie in de week. Niet alleen wanneer jij naar de kerk gaat en niet alleen wanneer jij naar een gebedsbijeenkomst of bijbelstudie gaat.

Nee… De hele week; 24 uur per dag, 7 dagen in de week. 

Zelfs wanneer jij alleen thuis bent en wanneer niemand jou ziet, behoor jij Zijn geboden te onderhouden en Zijn wil te doen.

Jezus sprak in gelijkenissen, om Zijn woorden duidelijker te maken en het Koninkrijk van God zichtbaar te maken voor de (oude) mens, die nog niet wedergeboren was.

Toen Jezus sprak over de toegang tot het Koninkrijk der hemelen, gaf Jezus de gelijkenis van het tweeërlei fundament, waarin Jezus twee soorten gelovigen weergaf.

De gelijkenis van het tweeërlei fundament en de twee soorten gelovigen

Een ieder nu, die deze Mijn woorden hoort en ze doet, zal gelijken op een verstandig man, die zijn huis bouwde op de rots. En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en stortten zich op dat huis, en het viel niet in, want het was op de rots gegrondvest. En een ieder, die deze mijn woorden hoort en ze niet doet, zal gelijken op een dwaas man, die zijn huis bouwde op het zand. En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en sloegen tegen dat huis, en het viel in, en zijn val was groot (Mattheüs 7:24-27)

In de gelijkenis van het tweeërlei fundament sprak Jeuzs over twee soorten gelovigen. Namelijk: 

  • De verstandige man; een gelovige, die de woorden van God hoorde en uitvoerde en daarom een doener was van het Woord
  • De dwaze man; een gelovige, die ook de woorden van God hoorde, maar niet handelde naar de woorden. De dwaze gelovige deed niets met de woorden, hij luisterde er alleen maar naar.

De verstandige man, die zijn huis op de rots bouwde

Het huis van de verstandige man was bestand tegen alle stormen, hoe hevig de stormen ook waren. Het huis was bestand, omdat het op de rots; Jezus Christus: het Woord was gebouwd. De wijze man hoorde de woorden van God, nam de woorden van God aan en leefde naar de woorden van God.

De wijze man was een doener van het Woord en deed de wil van God. Hij liet zich niet beïnvloeden en leiden door zijn wil, nog door de mensen rondom hem, maar de wijze man liet zich leiden door de woorden van God, die het hoogste gezag in zijn leven waren.

Wanneer jij luistert naar de woorden van God en deze aanneemt en toepast in jouw leven. Met andere woorden, wanneer jij een doener bent van het Woord, dan bouw jij op de Rots Jezus Christus. Jij bent in Hem geworteld en in Hem gezeten en bent zijn rust binnen gegaan. Hierdoor zal jij elke aanval, elke storm, elke moeilijke situatie, hoe zwaar ook, aankunnen en overwinnen. Jij zal standhouden en overwinnen door het Woord van God (Lees ook: Gods Woord brengt overwinning in de strijd).

De dwaze man, die zijn huis op het zand bouwde

Het huis van de dwaze man was niet gebouwd op een stevig fundament, maar op zand. De dwaze man hoorde de woorden wel, die hem instrueerden om zijn huis op een rots te bouwen, maar hij deed er niets mee. 

De dwaze man vertrouwde op zijn eigen inzicht en deed zijn eigen wil. De onverstandige man sloeg het advies letterlijk en figuurlijk in de wind. 

Dus toen de regen en stromen kwamen en de winden waaiden en tegen het huis sloegen, viel het huis in elkaar.

De hoorders spoelen weg, maar de doeners blijven staan

Wanneer jij de woorden van God alleen maar aanhoort en er niets mee doet, dan zullen de woorden alleen maar woorden blijven en ter zijner tijd vervagen. Jij bouwt niet op Zijn inzicht en op Zijn waarheid of met andere woorden jij bouwt niet op de Rots Jezus Christus, maar jij leeft naar jouw eigen wil, jij bouwt op jouw eigen inzicht en dat van de wereld, dat gelijk staat aan zand.

pastedGraphic_1.png

Wanneer er dan stormen in jouw leven komen; moeilijke situaties, verandering van omstandigheden, aanvallen en noem maar op, dan zal jouw leven overgenomen worden door de stormen.

Jij zal geen stand kunnen houden, nog de overwinning behalen (Lees ook: Een gevangene van omstandigheden).

Wie Mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft: en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door Mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren (Johannes 14:21)

Jezus antwooordde en zeide tot hem: indien iemand Mij liefheeft, zal hij Mijn woord bewaren en Mijn Vader zal hem liefhebbben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen. Wie Mij niet liefheeft bewaart Mijn woorden niet; en het woord, dat gij hoort, is niet van Mij, maar van de Vader, die Mij gezonden heeft (Johannes 14:23,24)

Hoe krijg je toegang tot het Koninkrijk der hemelen?

Hoe krijg je toegang tot het Koninkrijk der hemelen? Jij krijgt toegang tot het Koninkrijk der hemelen  door het geloof in Jezus Christus en de wedergeboorte in Hem (Johannes 3:5) en het doen van de wil van de Vader op aarde (Mattheüs 7:21) .

Als jij God toebehoort en een relatie met Jezus Christus en de Vader hebt door de Heilige Geest, dan zul je tijd met Hem spenderen in het Woord en in gebed. Jij zult naar Hem luisteren en door het lezen en bestuderen van de Bijbel bekend zijn met Zijn wil.

En omdat jij Hem toebehoort en van Hem houdt, zul jij gehoorzaam zijn aan Zijn woorden en geboden, die de wil van God en de gerechtigheid van God en Zijn Koninkrijk vertegenwoordigen.

Jij zult een doener zijn van Zijn woorden en wandelen in gerechtigheid, waardoor je de wil van de Vader zal uitvoeren en Zijn Koninkrijk en gerechtigheid zal vestigen op aarde. Zodat op de grote dag, wanneer jij voor de troon van Jezus staat niet te horen krijgt, ik ken jou niet en vervolgens geworpen wordt in de eeuwige poel des vuurs. Maar dat Jezus zegt, welgedaan Mijn goede en trouwe dienaar, ga maar naar binnen.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!