Het vlees kan niet bidden

Waarom vinden zoveel Christenen het moeilijk om te bidden? Zij kunnen van alles, behalve bidden. Waarom kunnen zij niet bidden? Het vlees kan niet bidden, geeft de Bijbel als reden aan. Wat betekent het, dat het vlees niet kan bidden? Als je niet kunt bidden, wat moet je dan doen, zodat je wel kunt bidden?

Jezus bad vurig in de Hof van Getsemane

En Hij kwam bij de discipelen en trof hen slapend aan en Hij zei tegen Petrus: Kon u dan niet één uur met Mij waken? Waak en bid, opdat u niet in verzoeking komt; de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak (Mattheüs 26:40-41).

Voordat Jezus in een zware zielenstrijd terechtkwam in de hof van Getsemane, zei Hij tegen Zijn discipelen: “Bid dat u niet in verzoeking komt.” Jezus nam drie discipelen met Zich mee: Petrus, Johannes en Jakobus.

Terwijl Jezus neerknielde voor de Vader en bad of het mogelijk was om de beker aan Hem voorbij te laten gaan, was Jezus in een zware zielenstrijd verwikkeld. Een engel kwam om Hem te versterken, maar Zijn strijd ging door. Na ongeveer een uur ging Jezus terug naar Zijn drie discipelen. Maar in plaats dat Zijn discipelen nog aan het bidden waren, trof Jezus hen slapende aan.

Het vlees kan niet bidden

Jezus zei tegen Petrus: “Kon u dan niet één uur met Mij waken?” Maar zij konden dit niet. Zij konden niet samen met Jezus de strijd aangaan. Waarom konden zij dit niet? Omdat het vlees niet kan waken, het vlees kan niet bidden.

De strijd in het hof, vader indien gij wilt neem deze beker van MijJezus zegt dat de geest wel gewillig is, maar dat het vlees zwak is. Zo lang het vlees nog niet gekruisigd en begraven is, kan men niet bidden. Ja, heel even, maar niet langdurig, want men zal snel moe en slaperig worden.

Ook zal men niet in de geest bidden, maar het zullen gebeden zijn vanuit het vlees, vanuit de ziel; de gevoelens en emoties van de mens.

Wanneer een Christen niet kan bidden, kan hij ook niet waken. De zielenstrijd waarin Jezus verwikkeld was, noemde Jezus waken.

In de hemelse gewesten vindt voortdurend oorlogsvoering plaats. Wij kunnen niet deelnemen aan deze oorlogsvoering, tenzij wij wedergeboren worden en naar de Geest gaan wandelen.

Positie innemen in Jezus Christus

Het grote verschil met de tijd van Jezus en onze tijd is, dat Hij de duivel nog moest verslaan. Wij weten dat de duivel al is verslagen, alleen moeten wij wel onze positie in Jezus Christus innemen en blijven standhouden, zodat wij de overwinning behalen in Hem.

Zolang wij naar het vlees (zintuigen, denken, gevoelens, emoties etc) wandelen, zullen wij de geestelijke dingen niet verstaan en daarom zullen wij ook niet kunnen bidden en waken. Want waarom moeten wij waken?

Jezus wist wat er zou gaan gebeuren, Jezus wist dat Zijn tijd was aangebroken om te sterven.

Hoe kon Hij dit weten? Want naar het vlees was er nog niets zichtbaar. Maar Jezus wandelde naar de Geest, Hij wandelde in datgene wat voor de vleselijke mens onzichtbaar was, maar zichtbaar voor de wedergeboren mens; geboren uit de Geest van God.

Waarom waakte Jezus?

Jezus was bedroefd en beangst. Hij vroeg aan Petrus, Johannes en Jakobus om samen met Hem te waken, omdat Zijn ziel zeer bedroefd was, tot stervens toe. Hij wist dat de tijd aangebroken was dat Hij verraden zou worden en in de handen van zondaren terecht zou komen en voor hen (en de hele mensheid) de zonden op Zich zou nemen.

Het vlees kan niet biddenHet was een strijd tussen geest en vlees, want Zijn ziel begon op te spelen, daarom raakte Hij bedroefd en beangst.

Alle gevoelens van een mens heeft Jezus ook gehad, daarom is Hij onze Hogepriester, omdat Hij in alles verzocht is geweest en ook alles ondergaan is, wat wij als mensen ondergaan. Echter heeft Hij niet gezondigd, dat komt door Zijn liefde voor de Vader.

Jezus vroeg aan Petrus, Johannes en Jakobus om samen met Hem te waken en te bidden.

Jezus bad tot de Vader en ging de strijd tussen de ziel en de geest aan. Een engel kwam om Hem kracht te geven tijdens de strijd. Want deze strijd was zo hevig dat Jezus bloed zweette. Het eerste deel van de strijd duurde ongeveer een uur.

Toen Hij naar Zijn drie discipelen ging, vond Hij hen slapende (Zij waren nog de oude mens en nog niet de nieuwe mens geworden)

Drie keer bad Jezus en na de derde keer was het goed en had Jezus de strijd gestreden. Nu was Hij bereid om dat te doen waarvoor Hij naar de aarde gekomen was. Zijn ziel was in Gethsemane gekruisigd, nu kon de kruisiging van Zijn lichaam komen.

Waarom moesten de discipelen van Jezus waken?

Jezus kende de strijd tussen de geest en het vlees en wist dat als de geest (samen met de Geest) niet zou heersen, het vlees (lichaam en ziel) het zou overnemen en dat het vlees zou gaan heersen in de mens.
Wanneer het vlees zou heersen, zou dit een uitnodiging voor het kwaad zijn en dus voor de zonden, om binnen te komen.

Jezus gebood hen om continue te bidden en om te waken, opdat zij niet in verzoeking zouden komen.

Zouden zij niet waken en bidden, dan zouden zij zich op plaatsen van verzoeking kunnen begeven en deze plaatsen zouden hen uitnodigen om kwaad te doen, om te zondigen.

Door te zondigen zouden zij weer onder heerschappij van de duivel komen en gevangen zitten in de zondige natuur, die de dood in zich draagt. De zonde zou in hen regeren en dit zou hen ten val brengen. Daarom waarschuwde Jezus hen en gebood hen te waken.

De geest is gewillig, maar het vlees is zwak

Maar ook al wil de geest bidden, zolang het vlees nog regeert in iemands leven, kan de persoon niet bidden en waken. Dit zien wij aan de drie discipelen. Zij waren nog niet wedergeboren, maar zij waren wel van alle discipelen, het meest trouw aan Jezus. Zij volgden Hem in alles en hadden Jezus lief.

Waar andere discipelen door de harde waarheid wegliepen, bleven deze drie discipelen Hem trouw. Daarom vroeg Jezus hen ook om samen met Hem te waken. Maar zelfs deze drie trouwe discipelen konden niet doen, wat Hij hen gebood om te doen. Zij konden niet bidden. Dit kwam omdat hun vlees moe was en omdat zij nog niet wedergeboren waren, waren zij onderworpen aan het vlees en werden dus slaperig en vielen in slaap.

Jezus wist dit ook. Jezus was de enige Persoon, die deze geestelijke strijd aankon, omdat Hij geboren was uit de Geest van God en de Eersteling van de nieuwe schepping was.

Daarom kunnen wij ook niet bidden, tenzij wij wedergeboren zijn. Tenzij wij geboren zijn uit Zijn Geest en ook wandelen naar Zijn Geest. Pas dan kunnen wij gaan bidden en waken in de Geest en de strijd aangaan, eerder niet.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!