Het pijnlijke proces dat sterven heet

In Johannes 12:23-26 zei Jezus, “als de tarwekorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft hij alleen, maar als hij sterft, draagt hij veel vrucht. Wie zijn leven liefheeft zal het verliezen en wie zijn leven haat in deze wereld, zal het behouden tot het eeuwige leven.” Deze Bijbeltekst refereert niet enkel naar de dood en opstanding van Jezus Christus en de geboorte van de nieuwe schepping, maar deze tekst refereert ook naar diegenen, die in Christus een nieuwe schepping zijn geworden. Want alleen als de oude schepping sterft, dan pas kan de nieuwe schepping opstaan uit de dood en veel vrucht dragen. Het sterven aan jezelf oftewel het afsterven van het vlees is niet altijd makkelijk. Het afsterven aan jezelf is een pijnlijk proces, maar het is wel noodzakelijk. Er zijn veel Bijbelteksten over het sterven van het vlees. Laten wij kijken, wat de Bijbel zegt over het pijnlijke proces dat sterven heet.

Jezus moest sterven om zonen Gods voort te brengen

Maar Jezus antwoordde hun: Het uur is gekomen dat de Zoon des mensen verheerlijkt zal worden. Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als de tarwekorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft hij alleen, maar als hij sterft, draagt hij veel vrucht. Wie zijn leven liefheeft, zal het verliezen, en wie zijn leven haat in deze wereld, zal het behouden tot het eeuwige leven. Als iemand Mij dient, laat hij Mij volgen, en waar Ik ben, daar zal ook Mijn dienaar zijn. En als iemand Mij dient, zal de Vader hem eren (Johannes 12:23-26)

Jezus moest sterven, zodat in Hem een nieuwe schepping geschapen zou kunnen worden; zonen van God (dit geldt voor zowel mannen als vrouwen), die hun leven hebben afgelegd en gestorven zijn in water en geboren zijn uit de Heilige Geest.

Jezus droeg al de zonden en ongerechtigheden van de wereld en door Zijn bloed bracht Jezus verlossing voor de mens en verzoening tussen de mens en God (Lees ook: Wat is de betekenis van de waterdoop?).

kruis een plek om te sterven of om te zondigenNadat Jezus was opgestaan uit de dood, wandelde Jezus 40 dagen op aarde en werd vervolgens in een wolk opgenomen en steeg op naar de hemel.

Nadat Jezus was opgestegen naar de hemel en plaatsnam op de troon van genade (verzoendeksel, genade stoel) aan de rechterhand van de Vader, gaf God Zijn Heilige Geest en kwam in de mens, zodat de nieuwe mens Zijn natuur en kracht zou ontvangen en Zijn wetten opgeschreven zouden staan in het nieuwe hart van de nieuwe mens en de nieuwe mens in staat zou zijn om als Zijn zoon te wandelen op aarde (Lees ook: De heerschappij, die God aan de nieuwe schepping heeft gegeven).

Jezus heeft niet alleen het voorbeeld gegeven, hoe je moet wandelen als zoon van God, maar Jezus heeft Zichzelf ook opgeofferd en is gestorven voor ons, meer kon Jezus niet doen. Jezus heeft Zichzelf volkomen gegeven.

God heeft ook alles aan de mens gegeven; eerst Zijn wet, die Zijn wil openbaarde, vervolgens Zijn Zoon en Zijn Heilige Geest. God heeft alles gegeven en kan niets meer doen.

Het is nu aan de nieuwe mens, wat de nieuwe mens met deze erfenis doet; de volmaaktheid in Christus door de wedergeboorte, de inwoning van de Heilige Geest en de macht om een zoon van God te worden.

Als jij een nieuwe schepping in Christus bent geworden, dan gaat het erom of jij bereid bent om jouw eigen leven af te leggen of niet. Met andere woorden, ben jij bereid om te sterven en de werken van het vlees af te leggen?

Het gaat hier natuurlijk niet om zelfmoord, maar over het afleggen van het vlees, waarin de zondige natuur regeert. Het vlees en alles wat uit het vlees voortkomt, zal niet samengaan met de Geest. Want het vlees zal zich niet kunnen onderwerpen aan de Geest en aan de wet van God.

Wie zijn leven liefheeft zal het verliezen,
wie zijn leven niet liefheeft zal het eeuwige leven ontvangen

Jezus zegt, dat wanneer jij jouw eigen zielse leven hier op aarde liefhebt en je leeft naar de lusten en begeerten van het zondige vlees, dan zul jij na de natuurlijke dood jouw leven verliezen.

Johannes 3-5 tenzij iemand geboren wordt uit water en geest Koninkrijk Gods niet binnengaanMaar wanneer jij jouw eigen zielse leven in het zondige vlees hier op aarde niet liefhebt en zelfs haat en aflegt, dan pas zul je het eeuwige leven ontvangen.

Jij zult het leven naar het vlees, dat rebelleert tegen Gods wil, zat zijn. Jij zult de oude mens afleggen, en in nieuwheid des levens wandelen met Jezus.

Dit nieuwe leven met Jezus, begint ook hier op aarde en niet pas na de natuurlijk dood. Dan is het misschien wel te laat (Lees ook: De nieuwe hemel en de nieuwe aarde, die voor velen niet zal komen).

Op deze aarde maak je de keuze om niet meer te leven naar het vlees, maar te leven naar de Geest. Wanneer jij jouw vlees aflegt en jouw geest opstaat uit de dood, zul je de dood niet meer zien.

Het pijnlijke proces dat sterven heet

Sterven is niet leuk, niemand wilt sterven. Dit komt omdat sterven bijna nooit gepaard gaat zonder pijn. Sterven kan zelfs heel veel pijn doen. Maar wanneer je kijkt naar het evangelie van Jezus Christus, kun je het sterven niet loskoppelen van de goede boodschap. Sterven hoort erbij of jij wilt of niet (Lees ook: Wat betekent doodt dan jouw leden die op de aarde zijn?).

Wanneer je niet wilt afsterven aan het vlees, dan is het onmogelijk om Jezus te volgen. Hoe kun jij wandelen naar de Geest in gehoorzaamheid aan het Woord, als jouw vlees het voor het zeggen heeft?

Het is ook onmogelijk om het eeuwige leven te beërven, want hoe kun jij het Koninkrijk van God binnengaan via het vlees? Er staat geschreven, dat vlees en bloed het Koninkrijk van God niet kunnen beërven. Tenzij je geboren wordt uit water en Geest, kun je het Koninkrijk van God niet binnengaan.

Jezus antwoorddee: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan. Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest (Johannes 3:5-6)

Dit spreek ik evenwel uit, broeders; vlees en bloed kunnen het Koninkrijk Gods niet beërven en het vergankelijke beërft de onvergankelijkheid niet (1 Korintiërs 15:50)

Dat gaat niet, er is maar één weg en dat is Jezus Christus, die jou de mogelijkheid geeft om opnieuw geboren te worden in de geest en een nieuwe schepping te worden. Jij zult dan niet meer meer als zondaar naar het vlees wandelen, maar als een rechtvaardig zoon van God naar de Geest.

Het volgen van Jezus kost je jouw leven

Maar het volgen van Jezus kost jou alles!. Het kost je jouw leven. Maar wanneer jij bereid bent om jouw leven; jouw wil, jouw begeerten, jouw lusten, jouw gevoelens, jouw denken, mening, kortom jouw hele leven op te geven, dan pas zul je het eeuwige leven ontvangen.

Wie zijn leven liefheeft, maakt dat het verloren gaat, maar wie zijn leven haat in deze wereld, zal het bewaren ten eeuwigen leven (Johannes 12:25)

Door de wedergeboorte zal jouw geest tot leven komen en zal gaan heersen in jouw leven. Jouw geest en Gods Heilige Geest zullen één worden en zullen heersen over het vlees. Jij zult gaan wandelen naar de Geest en de vrucht van de Geest dragen.

Maar jij kunt alléén de vrucht van de Geest dragen, wanneer het vlees; het ‘zelf’, gestorven is en jij wandelt naar de Geest en leeft naar Zijn wil in plaats van jouw wil (Lees ook: Wat als Gods wil niet jouw wil is?).

Jouw oude gewoontes vaarwel zeggen

Sterven doet pijn, want het betekent niet alleen afscheid nemen van jezelf en van jouw oude gewoontes, maar het kan ook betekenen, dat jij afscheid moet nemen van kennissen, vrienden, familie of.….. (vul zelf maar in)

Vaak beschouw jij bepaalde dingen in jouw leven als normaal en ziet daar geen kwaad in. Totdat jij de Bijbel gaat lezen en bestuderen en jij door Gods Woord de wil van God leert kennen. Pas dan zul jij tot de conclusie, dat sommige dingen helemaal niet zo normaal zijn als ze lijken, maar tegen Gods wil ingaan.

Wanneer jij in een huis komt waar het schemerig is, kan het huis schoon lijken. Maar wanneer jij het licht aan doet, dan pas zul jij zien hoe stoffig het huis is en zul jij de vieze plekken, spinnenwebben, troep etc. zien.

Zo is het ook met het Woord van God. Het Woord is het licht en wanneer jij begint met lezen, dan zal het Woord al het vuil en de rommel in jouw leven openbaren, zodat jij dit kan opruimen.

“Maar dit is zo moeilijk, ik weet niet of ik dit kan”

Jezus heeft nooit gezegd, dat het stervingsproces makkelijk is. Maar Jezus heeft wel gezegd, dat het noodzakelijk is om het eeuwige leven te ontvangen.

De nieuwe schepping kan pas opstaan, als de oude schepping gestorven is

Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven zonen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; die niet uit bloed, niet uit de wil van vlees en ook niet uit de wil van een man, maar uit God geboren zijn (Johannes 1:2-3)

Jezus bevestigt dit aan Nicodemus: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan. Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest (Johannes 3:5,6)

De nieuwe schepping kan niet eerder opstaan, voordat de oude schepping gestorven is. De dood van het vlees en de opstanding van de geest uit de dood door de wedergeboorte in Christus is de enige weg naar het eeuwige leven (Lees ook: Is er maar één weg naar het eeuwige leven?).

Hoe sterf je af aan het vlees?

Je sterft aan het vlees, door het vlees niet meer te voeden. Dit doe je door niet meer toe te geven aan de begeerten en lusten van het vlees. Je luistert niet meer naar wat het vlees wil, zegt en jou opdraagt om te doen. Dit kun je ook omschrijven als het kruisigen van de gedachten en daden van het vlees.

Je sterft af door niet meer zintuigelijk te leven, maar te gaan leven naar wat het Woord zegt. Wanneer je gaat leven naar wat het Woord zegt, zul je wandelen naar de Geest.

Vernieuw jouw denken met het Woord van God

Je kunt alleen jouw geest opvoeden, zodat jouw geest groeit tot volwassenheid, met het Woord van God. De Bijbel is Geest en daarmee vernieuw je jouw denken, die de wereldse gezindheid (vlees) heeft, naar de gezindheid (mentaliteit, denkwijze, houding) van de Geest. Door het vernieuwen van jouw denken, zal jouw denken in lijn komen te staan met het Woord van God. Je zult vinden, denken en willen wat God wil, denkt en vindt.

Waarom is vasten belangrijk?

Bij sterven hoort ook vasten. Wanneer mensen zeggen, dat vasten niet meer hoeft, hebben ze het mis, want vasten is wel degelijk een onderdeel van het leven van een wedergeboren gelovige. Zolang het vlees nog niet volledig onderworpen is aan de Geest, hoort men te vasten.

Wat deed Jezus toen Hij gedoopt werd in water en vervolgens gedoopt werd met de Heilige Geest? Begon Hij meteen het Koninkrijk van God te prediken en te brengen tot God’s volk?

Gij zult, de gezindheid van het vlees is vijandschap tegen GodNee, Jezus werd door de Geest, naar de wildernis geleid, waar Hij vervolgens 40 dagen vastte en werd getest, om te zien of Zijn vlees volledig ondergeschikt was geworden aan Zijn Geest

Men vast tegenwoordig niet meer, omdat vele daar de noodzaak niet van inziet. Er is van vasten iets heel anders gemaakt, dan waar het daadwerkelijk voor is bedoeld.

Ook vast men niet meer omdat het vlees vaak regeert in de mens en te sterk is. Maar hierdoor zou je juist moeten vasten.

Vasten doe je niet om iets van God te krijgen, maar vasten doe je om jezelf (je vlees) te laten sterven.

Jezus zegt het volgende:

Toen kwamen de discipelen van Johannes bij Hem en zeiden: Waarom vasten wij en de Farizeeën veel en vasten Uw discipelen niet? Jezus zei tegen hen: De bruiloftsgasten kunnen toch niet treuren zolang de Bruidegom bij hen is? Maar de dagen zullen komen dat de Bruidegom van hen weggenomen zal zijn, en dan zullen zij vasten. Ook zet niemand een lap niet-gekrompen stof op een oud bovenkleed, want de daarop genaaide lap scheurt van het bovenkleed af, en er ontstaat een ergere scheur. Ook doet men geen nieuwe wijn in oude leren zakken; anders barsten de zakken, en de wijn stroomt eruit, en de zakken gaan verloren; maar men doet nieuwe wijn in nieuwe zakken, en beide blijven behouden (Mat 9:14-17).

Wanneer kun je wandelen in de erfenis van God?

Zolang je nog niet wedergeboren bent of nog niet het vlees hebt afgelegd en dus nog wandelt naar het vlees, kun je niet wandelen in de erfenis van God. Je kunt de beloften niet toepassen op jouw leven, omdat de beloften gelden voor de nieuwe mens en niet de oude mens. Ja, je kunt de beloften wel toepassen, maar je zult er al snel achterkomen dat zij niet of niet zo goed ‘werken’. Tenzij de duivel natuurlijk zijn kracht er aan verleent om je zo op een dwaalspoor te leiden.

oude mensWant er staat geschreven, dat de duivel als een engel des lichts komt en zelfs de uitverkorenen kan misleiden.

Hoevelen profeteren niet vanuit een waarzeggende geest, afkomstig van de duivel in plaats vanuit de Geest van God? Hoeveel wonderwerken en/of manifestaties vinden er plaats, die afkomstig zijn van de duivel?

De duivel houdt de gelovigen voor, dat ze helemaal niet hoeven af te sterven naar het vlees. Hij misleidt de gelovigen door te zeggen, dat vasten verleden tijd is en dat men gewoon als de wereld kan leven.

Ja, hij spoort ze zelfs aan, om de wereld te kopiëren en het ‘christen’ stempel erop te zetten. Hierdoor denken gelovigen bepaalde dingen en gedrag goed te keuren en christelijk te maken. Maar ondanks een ‘christelijk stempel’ is en blijft het van de duivel. Je kunt geen dingen van de wereld, christelijk maken. Het koninkrijk van de duisternis en het Koninkrijk van God heeft niets met elkaar gemeen en zal nooit samen gaan. Het is het één of het ander.

Hoe kan men de werken onderscheiden of zij uit de Geest (vanuit God) of uit de duivel zijn?

Kijk naar hun wandel. Kijk of hun leven overeenkomstig het leven van Jezus is. Wandelen ze naar het Woord en leven zij naar God’s wil en zijn ze afgestorven aan hun ‘zelf’? Dragen zij de vrucht van de Geest in hun leven of niet?

Hoe kun je zien of ze afgestorven zijn aan hun ‘zelf’? Wanneer ze niet leven, zoals de wereld leeft (want de gezindheid van de wereld gaat tegen de gezindheid van de Geest in). Zolang iemand leeft als de wereld en dezelfde dingen doet en blijft volharden in zonden, zegt dat genoeg.

Het zou ook kunnen, dat wanneer iemand zich bekeert en leeft naar Gods Woord, maar het vlees nog niet volkomen is afgestorven en de persoon nog houdt van de wereld en dus gebonden is aan de wereldgeesten, dat na een aantal jaar ineens iets kan gebeuren, dat tot grote zonde of een terugval naar het ‘oude leven’ kan leiden.

Hoe kan iemand, die zo Godvrezend is en vroom lijkt te wandelen struikelen? Doordat het vlees niet helemaal gestorven is, maar nog steeds aanwezig is.

Bijna iedereen wil zieken genezen en wonderen en tekenen verrichten, maar er zijn maar weinigen, die bereid zijn om hun eigen leven op te geven en te sterven naar het vlees.

Durf jouw oude leven af te leggen! Durf te sterven aan jouw ‘zelf’ en jouw leven volledig op te geven voor Jezus, voor het Koninkrijk Gods. Laat Hem regeren in jouw hart, in plaats dat jij blijft regeren.  Pas dan, zul je opstaan als de nieuwe schepping en in nieuwheid van het Goddelijke leven wandelen hier op deze aarde.

Het is aan jou of jij wilt wandelen in het nieuwe leven, dat God heeft beloofd.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!