Het kruis; een plaats om te sterven of een plaats om te zondigen

Het kruis is een plaats van verzoening, het is de plek van genade, waar Jezus zichzelf heeft opgeofferd voor jou. Jezus was het perfecte Lam, zonder zonde en ongerechtigheden. Hij nam al de ongerechtigheden en al de zonden van de wereld op Zich, zodat al diegene, die in Hem geloven en in Hem opnieuw geboren worden, het eeuwige leven ontvangen.

Het kruis is de plek waar jouw oude leven eindigt en de plek waar jouw nieuwe leven begint.

Jezus was jouw Plaatsvervanger. Daar waar Jezus werd vastgenageld aan het kruis, dat had eigenlijk jouw plaats moeten zijn. Maar door God’s grote liefde voor de mens, gaf God zijn enige Zoon om onze plaatsvervanger te worden. Uit liefde voor Zijn Vader, nam Jezus jouw straf op Zich. Daarom hoef jij het niet meer te dragen. Jezus werd met de dood geconfronteerd en ging de dood in, zodat jij de dood niet zal zien en dus de eeuwige dood niet hoeft in te gaan.

Wij zullen de dood niet zien, omdat Jezus door de genade Gods voor een ieder de dood zou smaken (Hebr 2:9)

Bij het kruis is jouw wil, jouw vlees, mede gekruisigd in Christus Jezus.

Wat betekent het woord kruis?

Het woord ‘kruis’ komt van het Griekse woord: stauros (stow-ros), afkomstig van no G2476 (Strong concordance) en betekent:

  • Een staak of paal (rechtop gezet)
  • Een paal of kruis (als een instrument voor de doodstraf)
  • Figuurlijke blootstelling aan de dood, dat is, zelf verloochenen
  • Impliciet de verzoening van Jezus: -kruis

Wat zei Jezus over het kruis?

Jezus zei het volgende over het kruis:

  • En wie zijn kruis niet opneemt en achter Mij gaat, is Mij niet waardig (Mat 10:38)
  • Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij. Want een ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het vinden (Mat 16:24,25)
  • Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij. Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verliezen zal om Mijnentwil en om des evangelies wil, die zal het behouden (Mar 8:34,35)
  • Neem het kruis op, en volg Mij (Mar 10:21)
  • Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme dagelijks zijn kruis op en volge Mij (Lu 9:23)
  • Wie niet zijn kruis draagt en achter Mij komt, kan mijn discipel niet zijn (Lu 14:27)

In bovenstaande verzen, is Jezus heel duidelijk en zegt dat als wij Hem werkelijk willen volgen, wij dagelijks ons kruis op moeten nemen.

Wat betekent het om het kruis op je te nemen?

Laten wij kijken wat er gebeurde toen Jezus werd gekruisigd. Jezus verloochende Zichzelf door volledig gehoorzaam te zijn aan de wil van God. Hij had Zijn eigen wil kunnen doen en ongehoorzaam kunnen zijn aan de wil van God. Hij had kunnen genieten van Zijn leven op aarde. Maar Jezus koos daar niet voor. Zijn liefde voor Zijn Vader ging boven alles, inclusief Zichzelf.

mede gekruisigd Christus leeft in mijHij kruisigde Zijn wil, door volledig gehoorzaam te worden aan de wil van God. Hij dacht maar aan één ding en dat was om het plan van God te vervullen in Zijn leven. Bij het plan van God hoorde ook het afleggen van Zijn leven bij.

God’s plan voor Zijn leven was om te sterven voor de mensheid; om alle zonden en ongerechtigheden van de wereld op Zich te nemen en om zo een offer te worden en de mens te verzoenen met God.

Zijn doel was om de het gezag en de macht, die de duivel van de mens had afgenomen, weer terug te nemen en te geven aan de mens.

Jezus vertelt ons om hetzelfde te doen. Hij geeft ons de opdracht om dagelijks ons kruis op ons nemen. Wat eigenlijk betekent om de wil van God te doen in ons leven. Om niet meer te leven naar onze eigen wil, lusten en begeerten en naar het vlees, maar om onszelf volledig te onderwerpen aan Zijn wil. Zodat wij Zijn plan zullen vervullen in ons leven. Het betekent om af te sterven aan jezelf; aan jouw wensen, begeerten, lusten, gevoelens, wil etc.

Maar hier geldt ook weer; je hebt een keuze…..

Jij bepaalt wat jij doet

Wanneer je het niet wilt, omdat je zegt dat het te zwaar is, of dat je het niet kan, omdat je er geen kracht voor hebt. Dan haat je, om eerlijk te zijn, je oude zondige leven nog niet. Je houdt nog steeds van jouw oude leven; van de oude dingen en kan er geen afstand van doen, omdat je het kwaad er niet van inziet. Jouw liefde voor jezelf is groter dan de liefde die je hebt voor Jezus.

Heb jij God lief met heel jouw hartDe meeste mensen willen hun eigen leven niet opgeven en voegen het zogenaamde ‘Christelijk gedrag’ toe aan hun leven. Ze gaan naar de kerk op zondag (en misschien wel meerdere keren in de week), gaan naar bijeenkomsten, ze zijn vriendelijk, doen vrijwilligerswerk, bezoeken mede gelovigen, lezen de bijbel zo’n 5 à 15 minuten (voordat ze gaan slapen), zeggen hun gebed op en dat is het.

Maar laat mij je dit vertellen: hoe groter jouw liefde voor Jezus; het Woord van God wordt, hoe meer tijd je in het Woord besteedt. Hoe meer tijd je in het Woord besteedt, des te grotere hekel je begint te krijgen aan de zonden en oude gewoontes in jouw leven.

Je zult een haat krijgen aan de zonde, net zoals Jezus een haat heeft aan de zonde. Wanneer je een haat krijgt aan de zonde, dan pas ben je bereid om afstand te doen van jouw oude leven en jouw kruis op te nemen en om Jezus te volgen.

Het volgen van Jezus kost je alles!

Het volgen van Jezus zal je alles kostenJa, het kost je jouw leven. Maar jouw leven zal zoveel beter worden!

Het is een proces om te sterven aan jezelf. Maar als je het echt wilt, dan is het mogelijk. Het hangt allemaal van jezelf af, hoe graag je het wilt. De Heilige Geest is daar om jou te helpen, om jou te onderwijzen, te leiden, te reinigen, te heiligen en te sterken en om jou te waarschuwen voor misstappen. Jouw leven zal één groot avontuur worden met de Heilige Geest!

Wat zei Jezus niet over het kruis?

Jezus zei niet dat het kruis een excuus is om te blijven zondigen, om te blijven doen wat je zelf wilt doen, om te zeggen dat je te zwak bent en steeds weer terug moet gaan naar het kruis.

Het kruis is niet een plek om te rusten, het is niet een plek om te kamperen. Maar het kruis is het startpunt van jouw nieuwe leven.

Het kruis is geen kampeerplaats

Laat mij duidelijk zijn, ik zeg niet dat je het kruis moet vergeten. Nee! Het kruis mag nooit vergeten worden. Het is de plek waar jouw oude leven eindigt en waar een nieuw leven met Jezus begint. Maar het kruis mag geen kampeerplaats worden, een plaats waar je blijft hangen tussen je oude leven en je nieuwe leven, omdat je eigenlijk geen afscheid kan nemen van je oude leven met zijn gewoontes en zonden.

waar kies jij voor de hemel of de helWant velen wandelen – ik heb het u dikwijls van hen gezegd, maar nu zeg ik het ook wenende – als vijanden van het kruis van Christus. Hun einde is het verderf, hun God is de buik, hun eer stellen zij in hun schande, zijn zijn aardsgezind (Fil 3:18-19)

Wanneer je blijft leven naar jouw eigen wil.  Wanneer jouw denken is gesteld op de dingen van deze wereld en als deze dingen belangrijker voor je zijn dan de dingen van het Koninkrijk van God, Zijn wil te doen en te wandelen naar de Geest, dan zegt de Bijbel dat je een vijand van het kruis bent.

Nogmaals, jij hebt de keuze. Het is alles of niets, er is geen middenweg.

Je kunt niet twee goden dienen. Je zult je leven verliezen op deze aarde en het eeuwige leven ontvangen of je zult je leven behouden hier op aarde en je leven verliezen in de hel.

Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij. Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil die zal het vinden (Mat 16:24,25)

Wat zei Paulus over het kruis?

Paulus zijn leven was mede gekruisigd met Jezus Christus. Hij nam zijn kruis op zich; hij verloochende zichzelf dagelijks en was volledig gehoorzaam aan Jezus; aan Zijn geboden en aan Zijn wil.

Maar ik moge ervoor bewaard blijven te roemen anders dan in het kruis van onze Here Jezus Christus, door wie de wereld mij gekruisigd is en ik der wereld. Want besneden of niet besneden zijn betekent niets, maar of men een nieuwe schepping is (Gal 6:14,15)

Paulus was aangesteld om het evangelie te prediken, niet met wijsheid van woorden, maar met kracht. Hij predikte de Christus, hij predikte het kruis wat een kracht Gods is.

Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het evangelie te verkondigen, en dat niet met wijsheid van woorden, om niet het kruis van Christ tot een holle klank te maken. Want het woord des kruises is wel voor hen, die verloren gaan, een dwaasheid, maar voor ons, die behouden worden, is het een kracht Gods (1 Cor 1:17,18)

Door het kruis zijn wij in Jezus Christus verzoend met God

Wij zijn verzoend met God door het kruis, door het bloed van Jezus. Wij hebben vrede omdat wij verzoend zijn. Door het bloed zijn wij gerechtvaardigd gemaakt. In Christus Jezus zijn wij heilig, gerechtvaardigd, onberispelijk en onbesmet.

Want Hij is onze vrede, die de twee één heeft gemaakt en de tussenmuur die scheiding maakte, de vijandschap weggebroken heeft, doordat Hij in zijn vlees de wet der geboden, in inzettingen bestaande, buiten werking gesteld heeft, om in Zichzelf, vrede makende, de twee tot één nieuwe mens te scheppen, en de twee, tot één lichaam verbonden, weder met God te verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft (Efe 2:14-16)

Want het heeft de ganse volheid behaagd in Hem woning te maken, en door Hem, vrede gemaakt hebbende door het bloed zijns kruises, alle dingen weder met Zich te verzoenen, door Hem, hetzij wat op de aarde, hetzij wat in de hemelen is. Ook u die eertijds vervreemd en vijandig gezind waart blijkens uw boze werken, heeft Hij thans weder verzoend, in het lichaam zijns vlezes, door de dood, om u heilig en onbesmet en onberispelijk vóór Zich te stellen (Kol 1:19-22)

Door het bloed van Jezus zijn al jouw zonden en overtredingen uitgewist

Paulus schreef dat door het kruis, al jouw zonden en al jouw overtredingen zijn uitgewist. Ja, deze bestaan niet meer.

Ook u heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem, toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschold, door het bewijsstuk uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te nagelen: Hij heeft de overheden en machten ontwapend en openlijk tentoongesteld en zo over hen gezegevierd (Kol 2:13-14)

besnijdenis in Jezus ChristusStel je dat eens voor: stapels papier vol geschreven met al jouw overtredingen en zonden, die jou aanklagen en waardoor jij schuldig bevonden bent voor de doodstraf.

Maar al jouw overtredingen heeft Jezus voor jou uitgewist, met Zijn bloed, aan het kruis.

Het is net alsof al die stapels papier met jouw overtredingen, die jou veroordelen tot de dood, Hij heeft opgepakt en verscheurd. Het is weg, vernietigd en niemand kan er meer bijkomen.

Jezus heeft dat voor jou gedaan.  Hij nam de schuld volledig op Zich. Ja, Hij nam jouw doodstraf op Zich. Hij deed dit, zodat jij in vrijheid zonder schuld of schuldgevoelens en zonder veroordeling, heilig en rechtvaardig kan wandelen als de nieuwe mens. Al jouw overtredingen zijn genageld aan het kruis. Jij start bij het kruis met een schone lei.

Na het kruis vindt de wedergeboorte plaats

Daarna volgt de doop met de Heilige Geest en begint de wedergeboorte. Het vlees; jouw lichaam en ziel hebben altijd geregeerd in jou. Nu wordt het tijd dat jouw vlees ondergeschikt wordt aan de Geest.

Dat betekent, dat je jouw geest moet gaan voeden met het Woord van God, met gebed en het spreken in nieuwe tongen, zodat jouw geest sterk wordt en de heerschappij overneemt van jouw vlees en regeert in jouw leven.

de nieuwe mens aandoenElke emotie, gedachte, bevinding, elk gevoel van lust en begeerte etc., zal ondergeschikt worden aan de geest en niet meer de overhand hebben.

Jij zal jouw emoties, gevoelens en gedachten besturen, in plaats dat zij jou besturen.  Gevoelens van begeerte en lust zullen geen plaats meer in jou hebben.

Al om al, je zult de nieuwe mens worden, de nieuwe creatie zoals God jou heeft bedoeld.

Jij zult één zijn met God, Jezus en de Heilige Geest. Zolang je naar de Geest wandelt, zul je wandelen in heiligheid en gerechtigheid.

Maar… wanneer jij jouw geest niet voedt met het Woord van God, geen tijd in gebed doorbrengt en niet in nieuwe tongen spreekt, dan zal jouw geest verhongeren en uiteindelijk sterven.

Er zullen verschillende seizoenen in jouw leven komen. Sommigen zullen geweldig zijn en sommigen zullen moeilijk zijn. Maar wanneer je in God’s wil blijft wandelen en een doener bent en blijft van het Woord en daarvan niet zal afwijken. Kortom, wanneer je blijft standhouden op het Woord, dan zul je wandelen als een zoon van God en de vrucht van de geest dragen.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!