Het huwelijk en scheiding

Vandaag de dag vinden er vele echtscheidingen plaats. Scheiding komt niet alleen voor bij ongelovigen, maar ook bij gelovigen. Er haast geen verschil tussen het leven van ongelovigen en het leven van gelovigen. Maar waarom vinden er zoveel scheidingen plaats in de kerk?

Laten wij bij het begin beginnen. Wanneer je bent wedergeboren heb je jouw eigen vleselijke natuur ingeruild voor de Goddelijke natuur. Jij bent in Jezus Christus een nieuwe schepping geworden; een nieuwe mens. De zonde en ongerechtigheden maken geen scheiding meer tussen jou en God, aangezien jouw zondige natuur in Christus Jezus is gestorven. Door het bloed van Jezus ben je verlost van jouw vlees, waarin de zondige natuur regeert. En door de doop met de Heilige Geest en de opstanding van jouw geest uit de dood ben jij een nieuwe schepping geworden. Door het bloed van Jezus, Zijn verlossingingswerk en door de wedergeboorte in Hem, ben je geen zoon van de duivel meer en behoor jij niet meer tot het koninkrijk van de duisternis, maar ben je een zoon van God geworden en behoor je tot het Koninkrijk van God.

De natuur van de duivel ingeruild voor de natuur van God

Toen je nog de oude schepping was, was de duivel jouw vader en jij leefde naar zijn wil. Jij werd geleid door jouw zintuigen, vleselijk denken (dat denkt als de wereld) en de lusten en begeerten van het vlees. Alle karakteristieken van de duivel waren aanwezig in jouw vlees, zoals hoogmoed, trots, egoïsme, jaloersheid, boosheid, ongeduld, lust, begeerte, leugen, kwaadsprekerij etc.

De macht van de duivel wordt gevoed door de zonde

Maar door de wedergeboorte ben je een nieuwe schepping geworden en heb je een nieuwe natuur ontvangen, namelijk God’s natuur.

De natuur van de duivel, heb jij ingeruild voor een nieuwe natuur, namelijk de natuur van God.

De natuur van God bestaat uit liefde voor God en jouw naasten, gerechtigheid, heiligheid, geduld, geloof, verdraagzaamheid, lankmoedigheid, trouw, vrede, vreugde etc.

Door de wedergeboorte heb jij jouw eigen wil ingeruild voor de wil van God. Het gaat er niet meer om wat jij vindt en wat jij wilt, maar het gaat er nu om wat het Woord zegt en wat het Woord wil.

De duivel wil chaos creëren, daarom wil hij dat de mens vasthoudt aan zijn eigen wil en mening. Want als ieder mens dezelfde wil en dezelfde mening zou hebben, dan zou er eenheid zijn. Volgens de wereld zou dat saai zijn. Maar dat is wat de duivel jou wilt laten geloven.

God wil juist dat Zijn kinderen een éénheid vormen en één van denken in de geest zijn met Hem. Hij wil dat er harmonie is onder zijn kinderen. Maar dat kan alleen als elk denken wordt vernieuwd met het Woord van God. Zodat al Zijn zonen en dochters denken zoals Hij denkt en zullen leven naar Zijn wil, in plaats van hun eigen wil.

Wanneer je wedergeboren bent, gaat het er niet meer om wat jij vindt, want jij hebt jouw eigen leven afgelegd in Christus, maar het gaat erom wat God vindt. Het ‘zelf’ is gestorven en begraven in Christus Jezus, dit heb je symbolisch gedaan door de waterdoop. Het is niet meer jouw wil, maar Zijn wil.

Wanneer elke zoon en dochter van God zou leven naar het Woord, dan zal er eenheid zijn; eenheid in de gemeente, eenheid in het huwelijk, eenheid in het gezin, etc.

“Doe niet zo ouderwets, scheidingen horen nou eenmaal bij deze tijd!”

Dit is een grote leugen van de duivel. Scheidingen zijn er altijd geweest en is niet iets van de laatste tijd. Wat wij wel zien is, dat wij in de laatste dagen van de eindtijd leven. Wij zien dat de mensen  leven als in de dagen van Noach. Zij zijn druk met hun eigen leven en leven naar hun eigen lusten en begeerten in plaats van naar het Woord van God.

hart van steen

Maar in de Bijbel komt scheiding tussen man en vrouw al in de tijd van Mozes voor.

Jezus spreekt over scheiding en ook Paulus en Petrus schrijven over de orde in het huwelijk en over scheiding. Dus scheiding is niet iets van de laatste tijd, maar is er altijd al geweest. Laten wij eens kijken wat Jezus over scheiding zegt:

Mozes heeft vanwege de hardheid uwer harten u toegelaten uw vrouwen te verlaten; maar van den beginne is het alzo niet geweest (Mat 19:8)

Het Woord zegt, dat als mensen willen scheiden, de oorzaak de hardheid van het hart is.

Wanneer wij naar het begrip ‘hardheid van hart’ kijken, dan is dit vertaald van het Griekse woord sklērokardia (G4641) en betekent: Harteloosheid, dat is (specifiek) armoede van (geestelijke) waarneming/observatie, hardheid van hart.

Wij kunnen concluderen, dat wanneer iemand wilde scheiden, zijn of haar hart onbekeerd was en dat de persoon leefde naar zijn of haar eigen lusten en begeerten. De persoon wilde zich niet onderwerpen aan de wil en inzettingen van God, maar wilde zijn of haar eigen weg gaan. Hardheid van het hart betekent geestelijke armoede, want de Geest regeert niet, maar het vlees.

Wanneer het vlees regeert in het leven van een gelovige, dan zal de geest van de persoon het onderspit delven en zal de persoon de vruchten van het vlees dragen.

“Ja, maar mijn man gelooft niet en daarom heb ik het zo zwaar. Ik weet niet hoelang ik dit nog aan kan”

Evenzo gij, vrouwen, weest uw mannen onderdanig, opdat, ook indien sommigen aan het woord niet gehoorzaam zijn, zij door de wandel hunner vrouwen zonder woorden gewonnen worden, doordat zij uw reine en godvrezende wandel opmerken (1 Pe 3:1-2)

Het Woord zegt, dat door de wandel van de vrouw en diens Godsvrucht, de man getrokken zal worden naar het Koninkrijk van God. Is jouw man dus nog niet bekeerd? Dan is hij niet de oorzaak van alle ruzie’s en onenigheden, maar waarschijnlijk jouw wandel. Wat zijn de vruchten die jij draagt?

Het Woord is de waarheid en gaat boven jouw bevindingen en ervaringen. Heb jij het zwaar? Keer terug naar wat het Woord zegt en leef naar de geboden van Jezus, die dezelfde geboden als van God zijn. Jezus zegt, dat Zijn geboden niet zwaar zijn (Lees ook: ‘De geboden van God en de geboden van Jezus‘).

Het Woord bemoedigt jou en geeft jou kracht en geeft jou de vrede van God, die alle verstand te boven gaat. Jezus zegt: Ik geef jou vrede. Hij zegt niet: Ik geef jou een depressie.

“Ja, maar mijn voorganger heeft akkoord gegeven om te scheiden”

Een voorganger behoort een vertegenwoordiger van het Koninkrijk van God te zijn en daarom ook een vertegenwoordiger van het Woord van God. Een voorganger behoort het Woord te gehoorzamen en als het Woord te leven. Dat betekent, dat hij de woorden van God zal spreken in plaats dat hij spreekt naar wat hij vindt of wat hij denkt van de situatie.

Dus dan is mijn vraag: “neemt jouw voorganger de plaats van God in?”

Wij leven niet meer in de tijd van Mozes, maar hebben de Geest van God ontvangen. Ons hart van steen is vervangen door een levend hart van vlees. Zijn wet, die Zijn wil vertegenwoordigt, staat opgeschreven in ons nieuwe hart (Lees ook: Waarom schreef God Zijn geboden op stenen tafelen?).

Als jij werkelijk wedergeboren bent, dan zul jij wandelen naar Zijn wil en naar de Geest en niet meer naar het vlees.

Wanneer is scheiding toegestaan?

Het Woord zegt, dat scheiding is toegestaan wanneer een man ontrouw is aan zijn vrouw en overspel heeft gepleegd. Als er overspel heeft plaatsgevonden, dan heeft zij het recht om te scheiden. En andersom natuurlijk ook.

Zoals zojuist geschreven, gaat het er niet om wat wij vinden, maar wat God vindt. Als jij een keuze hebt gemaakt voor Jezus Christus en Jezus Heer van jouw leven hebt gemaakt, dan is Hij ook jouw Heer en behoor jij te leven naar Zijn wil.

Maar als jij niet Zijn Woord bestudeert, dan weet jij ook niet wat Zijn wil is. Als jij niet weet wat Zijn wil is, dan kun jij  ook niet leven naar Zijn wil en zul jij dus blijven leven naar jouw eigen wil en doen wat jij zelf wilt. Je zult leven als een losgeslagen boot zijn zonder roer.

Niemand dwingt jou om Zijn wil te doen. Je hebt zelf die keuze gemaakt om Hem te dienen. Echter betekent Hem dienen ook echt Hem dienen en betekent het niet jezelf dienen.

In een huwelijk betekent dit, dat je elkaar dient. Het is geven in plaats van nemen. Jij leeft niet meer voor jezelf maar voor de ander. Als Jezus jou gebood om jouw naaste lief te hebben als jezelf, betekent dit ook zeker dat jij jouw man of vrouw moet liefhebben als jezelf.

Behandel de ander, zoals jij behandelt wilt worden. Wanneer jij dit begint te doen, zul je zien dat jouw huwelijk en jouw leven er heel anders uit gaan zien.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!