Het ene zeggen maar het andere doen

Hoe vaak gebeurt het niet, dat mensen het ene zeggen maar het andere doen? In het Boek van Ezra zien wij ditzelfde fenomeen.

Toen riep ik daar, bij de rivier Ahawa, een vasten uit om ons te verootmoedigen voor onze God, en van Hem een voorspoedige tocht af te smeken voor ons, onze kinderen en al onze have. Want ik had mij geschaamd van de koning een leger en ruiters te vragen om ons te beschermen tegen vijanden onderweg: wij hadden namelijk tot de koning gezegd: De hand van onze God is ten goede over allen die Hem zoeken, maar zijn macht en zijn toorn zijn tegen allen die Hem verlaten. Dus vastten wij en smeekten onze God hierover, en Hij liet Zich door ons verbidden (Ezra 8:21-23)

In bovenstaand gedeelte riep Ezra een vasten uit om zichzelf en het volk te verootmoedigen voor God. Ezra had namelijk getuigd van zijn almachtige God en tegen de koning gezegd, dat God hen zou beschermen en zij géén leger nodig hadden. Maar toen puntje bij paaltje kwam, vroeg Ezra de koning toch om een leger en ruiters om hen te beschermen tegen hun vijanden.

Het ene zeggen maar het andere doen

En zo gaat het ook in de levens van vele gelovigen. Zij zeggen het één maar doen vervolgens het ander. Er zijn bijvoorbeeld vele gelovigen, die getuigen van Jezus als de Jehovah Rapha, de Geneesheer, terwijl zij dokters bezoeken. Dit komt voornamelijk omdat de wereld zegt: ben jij ziek, voel jij je niet goed, dan ga jij naar de dokter, neemt medicijnen en jij bent zo weer de ‘oude’.” 

Daarom is het belangrijk om jouw denken te vernieuwen met het woord van God. Zodat jij zal gaan wandelen naar wat het Woord zegt, in plaats dat jij zal wandelen naar wat de wereld (het wereld systeem) zegt.

wat zegt het Woord over doktersNa de wedergeboorte bezocht ik nog steeds wel eens een dokter. Natuurlijk las ik in de Bijbel over Jezus de Geneesheer en geloofde ik dat ik door Zijn striemen was genezen en getuigde ik naar anderen over Jezus de Geneesheer. Maar toch bleef ik naar de dokter gaan. Dit klopte ergens niet.

Wanneer ik weleens aan mede Christenen vroeg, hoe zij hierover dachten, kreeg ik vaak te horen dat God dokteren geschapen en aangesteld had om mensen te genezen.

Maar ik had géén vrede met dit antwoord. Aangezien ik nergens in het Oude Testament nog in het Nieuwe Testament las dat God, nog Jezus, nog de apostelen, mensen naar de dokter stuurden.

Sommige Christenen zeggen: ja, maar Lucas was dokter.” Dat maakt het nog mooier! Laten wij dan kijken naar het gedeelte in de Bijbel, waarin Jezus of de apostelen de zieken naar Lucas stuurde voor een check-up of behandeling.

Precies! Dat staat nergens! En daarnaast werd Jesus ook Geneesheer genoemd, terwijl Jezus geen medisch dokter was.

Ik begon dit onderwerp te bestuderen in de Bijbel, omdat ik moest weten hoe God hierover denkt in plaats van hoe de wereld of de mensen hierover denken.

Wat zegt het Woord?

Het is belangrijk om niet zomaar alles klakkeloos aan te nemen wat anderen zeggen, maar om zelf onderzoek te doen naar wat God zegt in Zijn Woord en wat werkelijk Zijn wil is. Jij kunt de korte studie lezen via de volgende link: ‘Jehovah Rapha of dokters? De keuze is aan u’  Één ding is zeker, de medicijnleer is niet gebaseerd op het Woord van God en is niet geïnspireerd door God en komt niet voort vanuit het Koninkrijk van God!

Ik heb nu dit voorbeeld gegeven. Maar er zijn zoveel voorbeelden te vinden uit het dagelijks leven, waarin wij het één zeggen, maar het andere doen.

Spreken en doen zijn twee verschillende dingen

Laten wij weer teruggaan naar Ezra. Ezra getuigde van de almachtige God. Ezra zei tegen de koning dat hij géén leger nodig had om het volk te beschermen, omdat God hen zou beschermen. Hij geloofde dit, want anders had Ezra dit niet tegen de koning gezegd. Maar dit is niet wat er uiteindelijk ook gebeurde.

Ezra vroeg de koning om een leger en ruiters om hen te beschermen tegen de vijand. Maar toen Ezra het leger en de ruiters had gekregen, trok Ezra niet verder met het volk, het leger en de ruiters. Dit kwam, omdat Ezra wist dat er iets niet goed was. Ezra voelde zich beschaamd, omdat Ezra wist dat hij God had teleurgesteld.

Ezra vertrouwde God niet volkomen om hem en het volk te beschermen. Hij stelde meer vertrouwen in een zichtbare bescherming door mensen dan in een onzichtbare bescherming door God.

En doordat Ezra meer vertrouwen had in de mens dan in God, verwierp Ezra het woord van God. Daarom riep Ezra een vasten uit om zich te verootmoedigen voor God en om God en Zijn weg weer te zoeken.

De liefde van God

Toen Ezra en het volk zich verootmoedigden voor de Heere, zien wij wederom de grote liefde en genade van God. Wij lezen dat God zich door hen liet verbidden. Zij vroegen vergeving en God vergaf hen. De hand van God was weer op hen. God redde ze uit de macht van vijanden en struikrovers, zodat ze veilig in Jeruzalem aankwamen.

Jij kunt ook weleens een verkeerde weg inslaan of iets doen wat tegen het Woord van God ingaat. Het kan ons allemaal gebeuren. Maar het belangrijkste is eigenlijk wat jij doet, wanneer jij beseft dat jij het Woord hebt verlaten en niet meer op Gods weg wandelt.

Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheden (1 Johannes 1:9)

Ga jij stug door en doe jij net alsof jouw neus bloed of stop je en toon jij berouw, verootmoedig jij jezelf en vraag jij vergeving? Wanneer jij vergeving vraagt en je bekeert is God altijd getrouw om jou te vergeven.

Blijf niet het ene zeggen maar het andere doen. Blijf niet alleen een spreker van het Woord, maar bevestig jouw woorden met daden, zodat jij een doener wordt van het Woord. Alleen zo bouw jij op jouw Rots Jezus Christus en zal jouw fundament stevig zijn, ongeacht de stormen, die op jou afkomen.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!