Vele herders leiden de schapen naar de afgrond

Er was eens een film, waarin een persoon de verantwoordelijkheid kreeg over de schapen van iemand anders. De persoon nam de schapen mee naar een mooi stuk grond, vlakbij een klif. Daar konden de schapen lekker grazen en kregen de schapen precies wat zij wilden. De persoon had echter nog wel wat persoonlijke dingen te doen. Hij had eigenlijk geen tijd, om de hele tijd bij de schapen te blijven en over hen te waken. Terwijl de schapen lekker aan het grazen waren en alles vredig en rustig leek, verliet de persoon de schapen en ging zijn eigen weg. Aan het einde van de dag, ging hij terug naar de schapen, om ze weer naar huis te brengen. Alleen… toen hij bij de plaats aankwam, was er geen schaap meer te bekennen. Hij keek in het rond, maar zag niets. Zijn gezicht betrok… Hij liep naar de rand van de klif en ja hoor. Wat hij vreesde was werkelijkheid geworden. Daar lagen al de schapen: dood! De schapen waren allemaal de afgrond ingestort. En zo zijn er vele herders (voorgangers, dominees, etc.), die vele kostbare zielen, net als deze schapen, naar de afgrond leiden in plaats dat zij hen redden van de afgrond. De man verliet zijn schapen. Maar hoeveel herders staan er gewoon bij te kijken, terwijl de schapen de richting van de afgrond opgaan en hen zelfs nog een handje helpen.

Vele schapen worden door de herders geleid naar de afgrond

Wee de herders, die de schapen welke Ik weid verdrevene en verstrooien, luidt het Woord van de Heere. Daarom, zo zegt de Heere, de God van Israël, tot de herders die Mijn volk weiden: Gij verstrooit en verstoot Mijn schapen, en zoekt ze niet op; zie, Ik bezoek aan u de boosheid uwer handelingen, luidt het woord des Heeren (Jeremia 23:1-2)

Wee de herders van Israel, die zichzelf weiden! Moeten de herders niet de schapen weiden? Het vet eet bij met de wol kleedt gij u, het gemeste slacht gij, maar de schapen weidt gij niet; zwakke versterkt gij niet, zieke geneest gij niet, gewonde verbindt gij niet, afgedwaalde haalt gij niet terug, verlorene zoekt gij niet, maar gij heerst over hen met hardheid en geweldenarij. Zij raken verstrooid omdat er geen herder is, en worden tot voedsel voor al het gedierte des velds; zo raken zij verstrooid. Mijn schapen dwalen rond op alle bergen en op elke hoge heuvel; over de gehele aarde zijn mijn schapen verstrooid zonder dat er iemand is die naar hen vraagt of ze zoekt (Ezechiël 34:2-6)

Valse leringen, die goddeloosheid aanwakkeren

In onze tijd, zijn er veel valse voorgangers; leraars, die met leringen en bijbelstudies komen, die hoogmoed aanwakkeren en goedkeuring geven voor de begeerten en lusten van het vlees. Zij verkondigen en gebruiken de zogenaamde liefde van God, de genade en vrijheid in Christus. Maar in werkelijkheid wakkeren zij, door hun leringen, de goddeloosheid aan, waardoor velen in de geestelijke wereld tot gebondenheid worden geleid.

herders verstrooien de schapenZij verdraaien het Woord van God en zorgen ervoor, dat de gelovigen blijven wandelen in zonden en ongerechtigheden en dus blijven wandelen in gebondenheid aan de duivel.

Door deze leugens en misleidingen, komen velen nooit tot de erkentenis van de waarheid en komen nooit op de plek, waar God hen had willen hebben.

Vele herders; voorgangers, zijn op zoek naar eigen eer.

Zij verkondigen hun eigen wijsheid, spreken mooie woorden en beloften, die mensen prettig vinden om te horen. Maar ondertussen, door hun valse leringen, vernietigen zij vele kostbare zielen.

Zij zijn net als de valse profeten, die ook prediken vanuit hun eigen belang en de waarheid van God verdraaien naar hun eigen inzicht. Hierdoor spreken zij leugens en misleiding in plaats van waarheden.

Wie heeft de voorgangers aangesteld?

Er staan mensen op de kansel, die door mensen zijn aangesteld, omdat zij bijvoorbeeld een vlotte babbel hebben, charismatisch, modern en eigentijds zijn, zodat ze bijvoorbeeld meer jeugd en jong volwassenen kunnen aantrekken of die het voorgangersschap automatisch van een familielid (meestal vader of moeder) overnemen of die na een studie theologie en door het behalen van een PhD, bevoegdheid hebben gekregen om de schapen van God te leiden.

Natuurlijk zijn er nog vele andere mogelijkheden, waardoor iemand op de kansel staat. Maar wie zijn werkelijk door God aangesteld? Wie staan er in dienst van God en spreken naar Zijn wil, in plaats van in dienst van mensen en spreken naar de wil van de mens?

Vele herders zijn niet wedergeboren

Vele herders; pastors, voorgangers, predikers en theologen, die vandaag de dag op de kansel staan, zijn niet wedergeboren en wandelen niet als zonen van God naar de Geest. Maar zij wandelen als zonen van de wereld (van de duivel) naar het vlees. Zij wandelen, als de oude mens, naar het vlees en daardoor verkondigen zij ook boodschappen, die naar het vlees zijn en dus gericht zijn op het vlees en niet naar de Geest. Door hun preken zal de geest van de wereld ook over de gemeente komen en hun levens aantasten. Een geest van rebellie, lauwheid en onverschilligheid naar de zonden.

De wijsheid van de wereld is dwaasheid bij GodWanneer je bent afgestudeerd als theoloog, wil dat nog niet zeggen, dat je een wedergeboren zoon van God bent en een levende relatie hebt met Jezus Christus.

Iemand van naam kennen wil nog niet zeggen, dat je de persoon kent. En zo is het ook met veel theologen. Ze kennen Jezus van de Bijbel, maar ze kennen Hem niet persoonlijk.

Een PhD of een ander diploma, schrikt de duivel niet af en betekent helemaal niets in de geestelijke wereld. Een PhD of ander diploma geeft je geen autoriteit in de geestelijke wereld.

Het enige wat telt, is of jij door het bloed van Jezus bent gereinigd van al jouw zonde en ongerechtigheden, jouw zondige natuur; de oude mens, hebt afgelegd en bent opgestaan als de geestelijke nieuwe mens uit de dood (door de doop met de Heilige Geest).

Autoriteit in Jezus Christus

Als jij een nieuwe schepping bent geworden, dan ben je gezeten in Jezus Christus in de Hemelse Gewesten. Jij hebt macht gekregen in Hem, om te heersen over de machten, krachten, overheden etc. van de duisternis. Dat alleen zal de duivel doen afschrikken, maar geen phd of andere titels. Een PhD kan van waarde zijn in de zichtbare wereld, maar niet in de geestelijke wereld.

Vele theologen bouwen aan het koninkrijk van de duisternis

Vele theologen hebben in het verleden een grote invloed gehad op het bouwen van het koninkrijk van de duisternis. Vele theologen hebben vele gelovigen door hun leugens op dwaalwegen geleid. Neem bijvoorbeeld Darwin met zijn evolutietheorie. Wat er ook op zijn sterfbed is gebeurd; of hij wel of niet zijn evolutie theorie heeft teruggeroepen, is niet van belang voor deze leugen, die nog altijd bestaat. En het erge is, dat vele Christenen, deze leugen van de evolutietheorie ook beginnen te geloven. Wat een kwalijke zaak is. Want God’s Woord is de waarheid en Hij liegt niet. Je kunt het Woord van God niet vermengen met de wijsheid van de wereld. Zodra dit gebeurt is de waarheid, geen waarheid meer, maar een leugen.

Je gelooft of God of de wereld. Je kunt niet in beide geloven.

En zo leiden veel herders de schapen, aan de hand van de wereldse wijsheid, kennis en strategieën, in plaats dat zij de schapen leiden vanuit de Geest en vanuit God’s Woord; vanuit Zijn wijsheid.

Wat is de taak van een herder; een voorganger?

En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraar, om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus, totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus (Efeziërs 4:11-14)

Een voorganger is een herder en is aangesteld als opziener van de gemeente om de schapen; de gemeente van God, te weiden. De taak van een voorganger, die tevens ook een leraar is, is om samen met de apostelen, evangelisten en profeten, de heiligen in Jezus Christus toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus. Totdat het lichaam de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus.

Vernieuwing van je denkenMet andere woorden, de heiligen dienen door hen getraind te worden, zodat zij opgroeien in de geest tot volwassenheid. Zij zullen opgroeien naar het evenbeeld van Jezus Christus en zullen wandelen, zoals Hij heeft gewandeld.

De opdracht, die Jezus gaf aan Petrus, geeft Jezus nog steeds aan de herders van de gemeente.

Deze opdracht houdt in: om Zijn lammeren te weiden (te voeden, bewaren) en Zijn schapen te hoeden (voeden, leiden, supervisie hebben) en te weiden (voeden, bewaren, behouden (Johannes 21:15-18)).

Hoeden en weiden betekent niet alleen aaien over de bol en motiverende en opbouwende woorden spreken. Maar hoeden en weiden houdt ook in corrigeren, instrueren, vermanen en disciplineren.

Instructies en corrigeren

Velen denken bij de woorden corrigeren en vermanen aan wetticisme en verwerpen dit meteen. Maar er is helemaal niets verkeerd aan corrigeren en vermanen.

Kijk maar naar de opvoeding van een kind. Wanneer jij een kind geen regels en geen normen en waarden bijbrengt en niet corrigeert, maar altijd gelijk geeft en ophemelt en looft en prijst, dan zal het kind hoogmoedig worden. Het kind zal rebels worden en zich niet willen onderwerpen aan zijn ouders. Op den duur zal het kind een ongeleid projectiel worden, die niet of moeilijk zal kunnen functioneren in de maatschappij. Het kind zal zich nooit of moeilijk kunnen onderwerpen aan gezag, nog rekening houden met anderen, maar zal egoïstisch zijn en zelf de dienst willen uitmaken.

Zo is het ook in vele kerken en gemeenten. Wanneer de schapen niet op de juiste wijze worden gediscipeld, zullen zij ongeleide hoogmoedige projectielen worden. En dat zien wij eigenlijk al om ons heen gebeuren. Door de vele leugens en dwaalleringen, die door de jaren heen zijn verkondigd, zijn vele gelovigen afgedwaald van het Woord van God.

Hun oren zijn verwend geraakt en zij willen alleen maar horen wat in hun straatje past. Zij willen niet meer gecorrigeerd worden. Zij willen niet dat andere zich met hun leven bemoeien. Maar zij willen leven zoals zij zelf willen leven. Hierdoor wandelen velen in wetteloosheid, als vijanden van het kruis. Dat is de vrucht van alle leugens en dwaalleringen, die van de kansel zijn verkondigd.

De wolf in schaapskleding

Zoals ook in het vorige artikel ‘Hoe herken je valse profeten in onze tijd?’ staat geschreven, zijn er herders, die vroom lijken, maar hun daden en hun wandel getuigen iets anders. Zij zijn als wolven, die als schapen het lichaam van Christus binnenkomen. Op het eerste gezicht lijken zij – en spreken zij vroom, maar als jij wat meer tijd met hen spendeert of hen tegenspreekt zal hun ware aard naar boven komen.

De dwaalleraars

God de Vader en Jezus Christus waarschuwden voor de herders en de valse leraars. En ook o.a. Paulus en Petrus waarschuwden de gemeente voor valse leraars, die het lichaam van Christus probeerden binnen te komen en het lichaam van Christus zouden aantasten met het kwaad, door middel van valse leringen. Zij zouden verderfelijke afwijkingen van het ware evangelie doen binnensluipen. En met hun woorden de goddeloosheid verder aanwakkeren.

waarheid Gods vervangen door de leugenZij zorgen ervoor, dat zij de discipelen van Jezus achter zichzelf aantrekken en zetten zichzelf op de troon:

Zelf weet ik dat na mijn heengaan grimmige wolven bij u zullen binnenkomen, die de kudde niet zullen sparen; en uit uw eigen midden zullen mannen opstaan, die verkeerde dingen spreken om de discipelen achter zich aan te trekken. Waakt dan en herinnert u, dat ik drie jaren lang nacht en dag niet heb opgehouden ieder afzonderlijk onder tranen terecht te wijzen (Handelingen 20:29-31)

Dit zien wij om ons heen gebeuren: voorgangers worden op een voetstuk gezet en aanbeden. Wat een voorganger zegt, is de waarheid. Vele gelovigen nemen klakkeloos alles maar aan en geloven alles wat zij zeggen, zonder dat zij zelf onderzoek doen in het Woord.

Zij volgen de voorganger, in plaats dat zij Jezus Christus; het Woord volgen. Vele mooie beloften en zegeningen worden uitgesproken, terwijl Gods Woord iets heel anders zegt.

De waarschuwingen voor deze tijd

Vele voorgangers; herders, wandelen naar het vlees en hebben geen enkel besef van de geestelijke wereld en het Koninkrijk van God. Wanneer de mens blijft leven naar het vlees, is de mens onderworpen aan de wereldgeesten. Als een mens onderworpen is aan wereldgeesten, betekent dit, dat hij/zij door hen wordt beïnvloed en beheerst.

Wat zegt het Woord over de herders, voorgangers, valse leraars en mensen in de eindtijd?

  • Zij zullen onheilige, holle klanken spreken;
  • Deze onheilige en holle klanken, zullen de goddeloosheid nog verder drijven
  • Hun woord zal voortwoekeren als de kanker (2 Timotheüs 2:16-17)
  • Met holle hoogdravende klanken, verlokken zij door vleselijke begeerten en door ongebondenheid hen, die zich ternauwernood aan degenen, die in dwaling verkeren onttrekken.
  • Zij zullen verderfelijke ketterijen (afwijkingen) doen binnensluipen
  • Zij spiegelen en beloven vrijheid, terwijl zij zelf slaven van het verderf zijn
  • Zij zullen de Heerser, Jezus Christus; het Woord, verloochenen en een schielijk verderf over zich brengen
  • Zij zullen losbandig zijn en velen zullen hun losbandigheid navolgen
  • Door hun losbandigheid wordt de weg van de waarheid gelasterd (benadeeld)
  • Zij zullen hebzuchtig zijn en met verzonnen redeneringen (valse leringen, bijbelstudies) u als koopwaar behandelen
  • Hun ogen zien altijd uit naar een overspeelster en houden nooit op met zondigen, zij verlokken onstandvastige zielen
  • Hun hart is volleerd in hebzucht
  • Zij hebben de rechte weg verlaten en zijn verdwaald. Zij zijn de weg van Bileam opgegaan, die het loon van de ongerechtigheid liefhad.

In het laatst der dagen zal de mens:

  • Zelfzuchtig zijn, liefhebbers van zichzelf (narcistisch, gefocust op zichzelf)
  • Geldgierig, liefhebbers van geld (gedwongen door hebzucht)
  • Pochers, opschepperig
  • Arrogant, vermetel, trots, zich verheffen boven anderen
  • Kwaadsprekers, godslasteraars, schunnig
  • Ongehoorzaam aan hun ouders
  • Ondankbaar
  • Onheilig en goddeloos, zondig
  • Liefdeloos (onmenselijk, hardvochtig, tegen familie (verwanten): zonder natuurlijke affectie
  • Trouweloos (onverenigbaar, onverzoenlijk, zonder plengoffer)
  • Lasteraars, roddelaars
  • Onmatig, zonder zelfbeheersing, zedeloos
  • Onhandelbaar, wreed, barbaars, meedogenloos
  • Afkerig van het goede, haters van het goede
  • Verraderlijk
  • Roekeloos, koppig, onstuimig
  • Opgeblazen, hoogmoedig, verwaand, eigenwijs, trots
  • Meer liefde voor genot dan voor God
  • Die met schijn van (uiterlijke) godsvrucht, de kracht daarvan verloochend hebben (want hun gedrag spreekt hun geloof tegen)
  • Zij dringen zich in de huizen en weten vrouwtjes in te palmen, die met zonden beladen zijn en gedreven worden door velerlei begeerten, die zich te allen tijde laten leren, zonder ooit tot erkentenis der waarheid te kunnen komen.
  • Zij staan de waarheid tegen
  • Hun denken is bedorven
  • Hun geloof kan de toets niet doorstaan
  • Zij zullen wandelen in onzinnigheid
  • Zij zijn slechte mensen en bedriegers en zullen van kwaad tot erger komen; zij verleiden en worden verleid.

(2 Timotheüs 2, 3 en 2 Petrus 2:10. Dit zijn niet de enige schriftgedeelten, die ons waarschuwen voor valse leringen, herders, voorgangers, leraars etc. Er zijn nog veel meer schriftgedeelten in het Woord)

Wees waakzaam!

Pas dus op voor herders; pastors, voorgangers, predikers, dominees en leraars, die de gezindheid van de wereld hebben en leven naar het vlees als de wereld en alles maar tolereren en accepteren.

Pas op voor hen, die goedkeuring geven aan datgene, waar God en  Jezus Christus, een gruwel aan hebben.

Blijf trouw aan het Woord. Want alleen het Woord kan echt van onecht onderscheiden. Wanneer jij niet blijft in het Woord, dan is de kans groot dat jij zal worden verleid en misleid.

Door de jaren heen, zijn er vele valse leringen het lichaam van Christus binnengekomen, waardoor vele gemeenten wereld gelijkvormig zijn geworden. Vele kerken zijn gezeten in de duisternis en hebben geen of weinig kracht. De duivel heeft plaatsgenomen op de troon en zo wordt de kerk klaargemaakt om de antichrist te ontvangen.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!