Wat betekent Hemelvaart?

Iedereen heeft wel van Hemelvaart gehoord , maar wat gebeurde er met Hemelvaart? Met Hemelvaart herdenken Christenen de opname van Jezus Christus; dat Jezus in een wolk vanaf de Olijfberg werd opgenomen en opsteeg naar de hemel. Daar stopt het vaak voor veel Christenen mee. Maar Hemelvaart houdt veel meer in, dan alleen de opname van Jezus Christus. Laten wij kijken wat er gebeurde met Hemelvaart in de geestelijke wereld, toen Jezus opsteeg naar de hemel en wat de ware betekenis van Hemelvaart is.

Wat gebeurde er op Hemelvaart?

En nadat Jezus dit gezegd had, werd Hij opgenomen terwijl zij het zagen, en een wolk onttrok Hem aan hun ogen (Handelingen 1:9)

Jezus had ervoor kunnen kiezen om op aarde te blijven wandelen zonder te sterven. Maar dat deed Jezus niet, want Jezus was gekomen om de wil van Zijn Vader te doen. Het werk waarvoor Jezus naar de aarde was gekomen had Jezus volbracht. Maar na de opstanding uit de dood, hield Zijn werk niet op.

Na de opstanding moest Jezus namelijk Zijn eigen bloed, dat vloeide op de geselplaats en op Golgotha, naar Zijn Vader brengen en aan Hem ‘presenteren’.

Zijn bloed moest gebracht worden naar het verzoendeksel; de stoel van genade, die aan de rechterhand van God staat. Om dit te kunnen begrijpen en om er achter te komen wat het verzoendeksel; de stoel van genade, inhoudt, moeten wij teruggaan naar het  Oude Testament

Het verzoendeksel

De hogepriester moet dan een deel van het bloed van de jonge stier nemen, en met zijn vinger op het verzoendeksel sprenkelen, aan de kant naar het oosten toe. En vóór het verzoendeksel moet hij zeven keer met zijn vinger van dat bloed sprenkelen. Daarna moet hij de bok slachten die als zondoffer voor het volk bestemd is, en zijn bloed binnen het voorhangsel brengen. Hij moet met zijn bloed doen zoals hij met het bloed van de jonge stier gedaan heeft, en dat op het verzoendeksel en vóór het verzoendeksel sprenkelen. Zo moet hij over het heiligdom verzoening doen vanwege de onreinheden van de Israëlieten en vanwege hun overtredingen, overeenkomstig al hun zonden. Zo moet hij ook doen met de tent van ontmoeting, die bij hen staat, te midden van hun onreinheden (Leviticus 16:14-16)

Wij lezen hier, dat er verzoening werd gedaan voor de zonde en ongerechtigheden van de mens, door het bloed van een jonge stier en bok te besprengen op-en voor het verzoendeksel oftewel de stoel van genade (mercy seat).

Tijdens het slachten van de jonge stier en bok, toen het bloed vloeide en het leven uit de jonge stier en bok ging, vond er nog géén verzoening voor het volk plaats. De verzoening vond pas plaats toen de hogepriester in het Heilige der Heiligen het bloed besprenkelde op -en voor het verzoendeksel; stoel van genade.

Wat betekent het woord verzoendeksel?

Laten wij eens kijken naar de betekenis van het woord ‘verzoendeksel’. Het verzoendeksel (in het engels: mercy seat) kappôreth (H3727 Strongs Concordance) betekent: een deksel, een bedekking van de Ark; verzoendeksel (mercy seat; stoel van genade).

Kappôreth komt van het woord Kâphar (H3722) en betekent: Bedekken (specifiek met bitumen); figuurlijk boeten of vergeven, te bedaren (kalmeren) of opheffen: – tevreden stellen, verzoening, reinigen, nietig verklaren, vergeven, genadig zijn, vrede herstellen, kwijtschelding, werpen, te zuiveren, uittrekken, verzoenen

Het offer van Jezus

Jezus was het Lam van God, dat werd geslacht voor onze zonden en ongerechtigheden. Hij was onze Plaatsvervanger. Zijn bloed vloeide op de geselplaats en aan het kruis. Hij had boete gedaan voor onze zonde en onze ongerechtigheden en had onze ziekten op de geselplaats op Zich genomen. Hij had de duivel, zijn hele leger en de dood rechtmatig overwonnen, door Zijn volmaakte offer.

Jezus Christus stond als Overwinnaar op uit de dood, als onze Heere en Hogepriester van het Nieuwe Verbond. En zo werd het Oude Verbond vervangen door het Nieuwe Verbond.

En zie, het voorhangsel van de tempel scheurde in tweeën, van boven tot beneden (Mattheüs 27:51).

Maar er was nog geen verzoening gebracht.

De eerste taak van Jezus als onze Hogepriester

De eerste taak van Jezus Zijn ambt als Hogepriester, was om Zijn bloed naar het Heilige der Heiligen te brengen. Dit hoefde maar één keer te gebeuren. Zijn eerste taak van Zijn ambt was tevens Zijn laatste taak van Zijn werk op aarde; Jezus moest Zijn eigen bloed brengen naar het verzoendeksel; de stoel van genade en daarop plaatsnemen.

bijbeltekst efeze 1-20-21 gewrocht in christus uit doden op wekkenDoor het brengen van Zijn eigen bloed naar het Heilige der Heiligen, naar de stoel van genade, heeft Jezus voor eens en voor altijd verzoening gebracht tussen God en de mens.

Jezus had voor eens en voor altijd afgerekend met het zonde probleem van de mensheid (de generatie van de gevallen mens), dat scheiding bracht tussen God en de mens.

Jezus nam plaats op de stoel van genade, aan de rechterhand van God en ging voor eens en voor altijd Zijn rust in.

Het werk zat erop, Jezus had Zijn taak als Mens volbracht en het Nieuwe Verbond was ingegaan.

Jezus Christus, de Hogepriester, is gezeten aan de rechterhand van God de Vader, op de troon der genade, als onze Redder, Verlosser, Verzoener, Bemiddelaar, Advocaat/Trooster (Jesaja 59:16, 1 Timotheüs 2:5, Hebreeën 8:6; 9:15; 12:24, 1 Johannes 2:1).

De dag van Hemelvaart is dus een belangrijke dag in het volmaakte verlossingswerk van Jezus Christus. Hemelvaart is de dag, dat Jezus Zijn eigen bloed bracht naar het Heilige der Heiligen en presenteerde aan Zijn Vader.

Met Zijn bloed bracht Jezus verzoening tussen God en de mens, tussen God en jou. Het bloed moest gebracht worden naar de genade stoel, in het Heilige der Heiligen, om voor eeuwig verzoening te brengen.

Nadat Jezus Zijn werk had voltooid, kon de belofte van de Vader, de Heilige Geest, komen.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!