Wat betekent Goede Vrijdag?

Goede Vrijdag wordt elk jaar herdacht door Christenen. Maar wat betekent Goede Vrijdag? Wat gebeurde er op Goede Vrijdag? Waarom is Goede Vrijdag zo’n belangrijke dag voor Christenen?

Wat is de betekenis op Goede Vrijdag?

Op Goede Vrijdag herdenken wij het lijden en sterven van Jezus Christus. Wij herdenken op Goede Vrijdag dat Jezus de plaats van de (gevallen) mens innam en alle ziekten, zonden en ongerechtigheden van de gehele mensheid op nam. Jezus droeg de straf, die op de zonde en ongerechtigheden staat, in Zijn lichaam op de geselplaats en aan het kruis.

Wat door de ongehoorzaamheid van één mens (Adam) werd verbroken, werd door de gehoorzaamheid van één Mens (Jezus) hersteld.

ongehoorzaamheid van één mens

Want door de ongehoorzaamheid aan God van één mens; Adam, was de zonde binnengekomen. Het menselijk ras was aangetast door het kwaad.

De mens was door zijn ongehoorzaamheid aan God gevallen van zijn positie en de (geestelijke) verbinding met God was verbroken.

Vanaf de zondeval heerste de dood als koning in het leven van elk mens, dat geboren zou worden uit het zaad van Adam.

Elk mens zou in zonde, als zondaar, geboren worden en onder heerschappij van de duivel en de dood leven. (Lees ook: Eens een zondaar, altijd een zondaar?)

Daarom kwam Jezus Christus, de Zoon van God, naar de aarde, om af te rekenen met het zonde probleem. Jezus kwam om de mens te herstellen in zijn positie en te verzoenen met God de Vader. (Lees ook: Hoe Jezus de vrede herstelde tussen de gevallen mens en God).

En zo droeg Jezus dit allemaal, zodat een ieder, die in Hem zou geloven en wedergeboren zou worden in Hem, in vrijheid en in heiligheid zou kunnen leven en een persoonlijke relatie met de Almachtige levende God zou kunnen hebben.

Jezus bracht bevrijding door Zijn bloed

En Hij nam brood en nadat Hij gedankt had, brak Hij het en gaf het aan hen met de woorden: Dit is Mijn lichaam dat voor u gegeven wordt. Doe dat tot Mijn gedachtenis. Evenzo nam Hij ook de drinkbeker na het gebruiken van de maaltijd en zei: Deze drinkbeker is het nieuwe verbond in Mijn bloed, dat voor u vergoten wordt (Lucas 22:19-20)

Door het bloed van Jezus en Zijn werk, zijn wij bevrijd van onze zondige staat. Zijn bloed heeft ons vrijgekocht van de heerschappij van de duivel en ons overgeplaatst in het Koninkrijk van God.

Door Zijn bloed zijn wij gerechtvaardigd. Wij zijn geen zondaren meer, maar wij zijn heiligen geworden. Omdat wij heilig zijn geworden door het bloed van Jezus, betekent dit, dat wij ook in heiligheid behoren te wandelen (Lees ook: Eens een zondaar altijd een zondaar?).

Wij hebben nu een nieuwe ‘Eigenaar’. Voorheen voerden wij de wil van de duivel (vorige eigenaar) uit, nu behoren wij de wil van Jezus (nieuwe Eigenaar) te doen.

Zijn wil kunnen wij vinden in de Bijbel; het Woord. Het Woord is Jezus. En door Zijn Woord communiceert Hij met ons en laat ons zien wat Zijn wil en de wil van de Vader is.

Wat is de betekenis van het brood en de wijn?

En Hij nam brood en nadat Hij gedankt had, brak Hij het en gaf het aan hen met de woorden: Dit is Mijn lichaam dat voor u gegeven wordt. Doe dat tot Mijn gedachtenis. Evenzo nam Hij ook de drinkbeker na het gebruiken van de maaltijd en zei: Deze drinkbeker is het nieuwe verbond in Mijn bloed, dat voor u vergoten wordt (Lucas 22:19,20)

Jezus nam het brood, wat Zijn lichaam symboliseert. Iedere keer wanneer wij het brood tot ons nemen, herdenken wij Zijn lichaam. Wij herdenken de striemen, die Jezus voor ons op Zich heeft genomen, op de geselplaats, waardoor wij zijn genezen. Alle ziekten heeft Jezus op Zich genomen op de geselplaats.

Het is volbracht

Daarna vervolgde Jezus Zijn weg naar Golgotha, waar Jezus de plaats van de (gevallen) mens innam.

En zo werd Jezus als Lam geofferd voor de gehele mensheid (Lees ook: Iemand moet de prijs betalen).

Jezus werd genageld aan het kruis en droeg alle zonden en ongerechtigheden van de mensheid.

Jezus nam alles op Zich en onderwierp Zich aan de zonde en de dood. Zodat een ieder, die in Hem zou geloven niet gestraft zou worden voor de zonde en de dood niet zou zien. 

Maar Jezus droeg wêl de straf en zag wél de dood en onderging alles.

De wijn die wij drinken symboliseert Zijn bloed (Zijn leven), dat Hij voor ons heeft gegeven en vloeide aan het kruis. Zijn bloed heeft ons schoongewassen van alle zonden en ongerechtigheden en heeft ons gerechtvaardigd en verzoend met God.

Jezus had één doel voor ogen en dat was om de wil van de Vader te doen. Hij wist hoeveel God van de mens houdt. Doordat Jezus die grote liefde van Zijn Vader zag en diezelfde liefde in Hem was, heeft Jezus Zijn leven gegeven.

De herdenking op Goede Vrijdag van het grote offer van Jezus Christus

Laten wij op Goede Vrijdag dit grote offer van Jezus herdenken. En indien van toepassing, opnieuw bekeren tot Jezus.

Laat het kruis en het bloed van Jezus nooit verloren gaan. Herdenk niet alleen op Goede Vrijdag, maar op iedere dag, wat Jezus voor ons heeft gedaan. Herdenk wat Hij ons allemaal heeft gegeven. Laten wij daarom ook onze wil aan het kruis nagelen. Zodat wij Jezus en de Vader in alles zullen behagen en verhogen. (Lees ook: Jezus heeft Zijn liefde betoond aan het kruis, hoe betoon jij jouw liefde voor Hem?)

Wees een getuige van dit goede nieuws en laat het kruis geen holle klank worden.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!