Ben jij gezeten in Jezus Christus?

Dus is er nu geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest (Rom 8:1)

Gezeten in Jesus Christus

Het is zo jammer om te zien dat dat dit eerste vers van Romeinen 8 in veel Bijbels is aangepast. Het laatste gedeelte van dit vers ‘die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest’, geeft juist zo duidelijk weer, wat het betekent om in Jezus Christus te zijn. Al zijn er vele theologen, die zeggen dat het laatste gedeelte ‘ ‘die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest’ niet voorkomt in het originele manuscript.

Mede opgewekt en plaats in Christus JezusMaar gelukkig, wanneer wij verder lezen in Romeinen 8, dan lezen wij wel degelijk over het feit, dat wanneer je bent gezeten in Jezus Christus, je niet meer naar het vlees wandelt, maar naar de Geest:

Opdat de eis van de wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest. Want zij die naar het vlees zijn, hebben de gezindheid van het vlees, en zij, die naar de Geest zijn, hebben de gezindheid van de Geest (Rom 8:4,5)

Want indien gij naar het vlees leeft, zult gij sterven; maar indien gij door de Geest de werkingen des lichaams doodt, zult gij leven. Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods (Rom 8:23, 14)

Vaak is men onwetend over wat het betekent om gezeten te zijn in Jezus Christus. Men spreekt er wel over, omdat het in de Bijbel staat of omdat er over wordt gesproken in kerken en gemeenten of tijdens conferenties en seminars, maar wat het nou eigenlijk ten diepste betekent weten vele niet. Laten wij dus kijken naar wat dit nou precies inhoudt voor ons als wedergeboren gelovigen.

Wat onderscheidt een Christen?

Wedergeboren gelovigen onderscheiden zich van de wereld. Niet doordat wij goed zijn voor anderen mensen, aardig zijn, vrijwilligers werk doen en/of goede doelen ondersteunen. Dit maakt ons geen zonen en dochters van God. Maar wat wij hebben en wat de wereld niet heeft is Gods Geest.

Door de doop met de Heilige Geest is onze geest uit de dood opgewekt en God’s Geest leeft in ons. Door Gods Geest zijn wij in staat om te leven naar de Geest en niet meer te leven en te wandelen naar het vlees. Wandelen naar de Geest kenmerkt ons, dat wij werkelijk God’s zonen zijn en dat wij zijn gezeten in Jezus Christus.

Geboren als zondaar

Wij zijn allemaal geboren in het vlees en totdat wij tot bekering kwamen, wandelde wij naar het vlees. Het vlees leidt tot de dood. Daarom was het noodzakelijk om wedergeboren te worden in de geest. Omdat alleen de geest, die door de kracht van de Heilige Geest uit de dood opstaat en tot leven komt, leidt tot het eeuwige leven.

De eindbestemming van de zondaar, die wandelt naar het vlees is de hel. Maar de eindbestemming van de rechtvaardige, die wandelt naar het vlees is het eeuwige leven bij God.

Wij zijn gered van de dood, omdat wij opnieuw geboren zijn in de geest en naar de Geest wandelen en niet meer naar het vlees. Het vlees hebben wij afgelegd en begraven in het water, door de waterdoop en leeft dus niet meer.

Geen veroordeling voor hen,
die zijn gezeten in Jezus Christus

Wanneer wij zeggen, dat wij Jezus kennen, maar nog steeds naar het vlees; naar de lusten en begeerten van het vlees, leven, dan zijn wij niet gezeten in Jezus Christus en zullen dus veroordeeld worden. Alléén wanneer wij gezeten zijn in Jezus Christus en daardoor wandelen naar de Geest, zullen wij niet veroordeeld worden. Want er staat geschreven:

Dat er geen veroordeling zal zijn, voor hen die in Jezus Christus zijn, die dus niet naar het vlees wandelen., maar naar de Geest (Rom 8:1)

Wandelen naar het vlees

Zolang wij blijven wandelen naar het vlees, leven wij onder de macht van de duivel en zijn hele legermacht (incl. de dood). Zij willen maar één ding; jouw vernietigen en dus zullen zij ervoor zorgen, dat je in rebellie met God blijft leven. Rebellie met God betekent, dat je zult leven naar jouw wil en niet naar God’s wil, dus je zal leven in zonde.

Zolang zij jou in het vlees kunnen houden, blijven zij de macht over jouw leven behouden. Maar er is één manier om onder de macht van de duivel en zijn demonen uit te komen en dat is door Jezus Christus.

Wanneer je in Hem gelooft, je bekeert van jouw zondige wandel (leven), gewassen wordt door Zijn bloed, jouw vlees aflegt (waterdoop) en jouw geest opstaat uit de dood (doop in de Heilige Geest), zul je opnieuw geboren worden in de geest en zul je een nieuwe positie innemen.

Een wedergeboren Christen is gezeten in Jezus Christus

Wanneer jij wedergeboren bent zul je niet meer onderworpen zijn aan de duivel en zijn leger. Maar je zult jouw nieuwe positie; jouw nieuw plaats innemen in Jezus Christus. Want vanaf het moment van de wedergeboorte ben je gezeten in Jezus Christus in de hemelse gewesten.

De heerschappij die God aan de nieuwe schepping heeft gegevenOmdat je gezeten bent in Jezus Christus ben je in Hem gesteld boven alle machten, krachten, wereldheersers van de duisternis. Zij zullen niet meer over jou heersen, zoals zij deden toen je nog de oude schepping was, maar jij zal gaan heersen over hen.

Zul je een rustig voorspoedig comfortabel leven kunnen leiden, zonder tegenslagen, weerstand en vervolgingen? Zullen de demonische machten, wanneer je een nieuwe schepping bent geworden niet meer aanvallen? Nee, absoluut niet!

Integendeel, nu je een zoon van God bent geworden, ben je daarmee een vijand en een groot gevaar voor het koninkrijk van de duivel geworden.

Daarom zullen zij jou juist aanvallen en jou proberen terug te krijgen naar ‘hun kamp’. De manier om jou terug te krijgen naar ‘hun kamp’ is door leugens, door het Woord van God te verdraaien tot een leugen zodat je zal blijven zondigen en zal blijven leven naar het vlees.

Daarom is het belangrijk om kennis van het Woord van God te hebben, om te weten wat jouw positie in Jezus Christus inhoudt en welke macht je in Hem hebt ontvangen.

Jouw positie in Jezus Christus

Je regeert met Jezus, je bent gezeten in Jezus Christus, in de Hemelse Gewesten. In Hem heb je het gezag over de duivel, de dood en zijn hele legermacht. En zolang je in Jezus; het Woord, blijft, door gehoorzaamheid aan het Woord en blijft wandelen naar de Geest, zul je onaantastbaar zijn.

Ja, je bent in Hem onaantastbaar tenzij je weer teruggaat naar het vlees en je laat leiden door je vlees. Dan zullen die machten, krachten en overheden jou weer in bezit nemen en over jou gaan heersen, met als einddoel: jou voor eeuwig vernietigen.

De Gadareense man

Kijk maar naar het verhaal van de Gadareense man, die bezeten was door demonen en leefde tussen de graafspelonken. Laten wij kijken naar het moment dat de demonen werden uitgedreven:

Jezus vroeg hem: Wat is uw naam? Hij zei: Legio; want er waren veel demonen in hem gegaan.
En zij smeekten Hem dat Hij hun niet zou bevelen in de afgrond (de hel) te gaan. En er was daar een grote kudde varkens aan het weiden op de berg. Zij smeekten Hem dat Hij hun zou toestaan daarin te gaan. En Hij stond het hun toe. En de demonen gingen uit de man weg en gingen in de varkens; en de kudde stortte van de steilte af het meer in, en verdronk (Luc 8:30-33)

duivel gaat rond als brullende leeuwDeze demonen smeekten Jezus dat Hij hen niet naar de hel zou sturen (de bodemloze put, de afgrond), want dan zouden ze terug moeten, terwijl hun opdracht nog niet was uitgevoerd. Zij smeekten Jezus, dat Hij hun zou toestaan om in de kudde varkens te gaan. En Jezus stond het hen toe.

En dan zien wij de werkelijke opdracht, die demonen moeten uitvoeren. Wij zien de werken van demonen namelijk: vernietigen. Zodra zij in de varkens gingen, stortte de kudde van de steilte af, het meer in en verdronk. De afloop van de varkens, had eigenlijk de afloop van de Gadareense man moeten zijn. Maar Jezus voorkwam dit en zorgde dat deze man volledig werd bevrijd en in vrijheid kon leven.

Wanneer je naar de Geest wandelt, ben je gezeten in Hem en zul je dezelfde werken als Jezus doen. Maar wanneer je naar het vlees blijft wandelen, dan zul je in de macht en onder de heerschappij van de duisternis komen. Je zult gekweld worden door demonische machten, net als de Gadareense man. Misschien zullen het er minder zijn en misschien heb je het in het begin niet eens door dat je geleid wordt door demonische machten, maar wanneer je naar het vlees wandelt, nemen zij jouw leven in en zal de eindbestemming de dood zijn. Want dat is hun opdracht; het dodenrijk vullen met zoveel mogelijk mensen.

De enige manier om daaronder uit te komen is door de wedergeboorte, gezeten te zijn in Jezus Christus; het Woord en door te wandelen naar de Geest.

‘Wees het zout der aarde’  

You Might Also Like

    error: Content is protected !!