Wat is geloof?

In de vorige blogpost ‘Stap in geloof uit de boot en blijf doorlopen‘, heb je kunnen lezen over de wet van geloof en hoe de wet van geloof werkt. In deze blogpost zal het onderwerp geloof besproken worden. Wat is geloof en wat is geloof niet volgens de Bijbel? Veel Christenen spreken over het geloof en zeggen te geloven, maar vaak bewijst hun leven het tegendeel. Zij weten alles over geloof, maar wandelen niet in geloof. Wat zegt de Bijbel over geloof? Wat is de definitie van geloof? En hoe wandel je in geloof volgens de Bijbel?

Wat is geloof volgens de Bijbel?

Het geloof nu is de zekerheid van de dingen, die men hoopt, en het bewijs van de dingen, die men niet ziet (Hebreeën 11:1)

In Hebreeën 11:1 staat de definitie van geloof. De King James vertaling schrijft het als volgt:

Now faith is the substance of things hoped for, the evidence of things not seen (Hebrews 11:1 KJV)

  • Faith (pistis)

Overtuiging, geloof; morele overtuiging (van religieuze waarheid, of de waarheid van God of een religieuze leraar), vooral vertrouwen op Christus voor verlossing; abstract standvastigheid in een dergelijk beroep; bij uitbreiding van het systeem van religieuze (evangelie) waarheid: – verzekering, geloof, geloof, geloof, trouw.

  • Substance (hupostasis)

een instelling onder (ondersteuning), dat is, (figuurlijk) concreet wezen/essentie, of abstract zekerheid  (objectief of subjectief): – vertrouwen, persoon, substantie.

  • Things hoped for (elpizõ)

verwachten of toevertrouwen: – (hebben, ding) hoop (voor), vertrouwen

  • The evidence (elegchos)

Bewijs, overtuiging:  bewijs, terechtwijzing/vermaning

  • Things (pragma)

een daad, bij implicatie een zaak of ding, bij uitbreiding een object (materiaal): – zaken, kwestie, zaak, ding, werk.

  • Seen (biepõ)

Een primaire werkwoord; om naar te kijken (letterlijk of figuurlijk): – zie, zich in acht nemen, liegen, kijken (op, naar), waarnemen, beschouwen, zien, zicht, oppassen.

Je kunt zeggen, dat geloof een zekerheid is, een overtuiging, een verwachting, vertrouwen en geloven dat iets wat nog niet zichtbaar is, zal gebeuren. Je bent er zeker van, er is geen enkele twijfel.

De schepping is tot stand gekomen door het geloof

Het beste voorbeeld hiervan is de wijze waarop de hemel en de aarde en al wat daarin is werd geschapen door God (El-Elohim). De aarde was woest en ledig en duisternis lag op de vloed. Er was helemaal niets, totdat God Het Woord begon te spreken en door de kracht van de Heilige Geest de hele schepping werd geschapen. 

Hebreeën 11:1 Geloof is de zekerheid der dingen die men hoopt

God dacht niet alleen over de schepping. Nee, God riep de schepping tot aanzijn (Genesis 1).

Als wij leven in geloof, dan kunnen wij het ontstaan van de schepping begrijpen. Aangezien wij geestelijk zijn en leven naar de wet van de Geest.

Als wedergeboren Christenen leven wij naar de wet van de Geest en handelen wij volgens de wet van geloof op aarde (o.a. Romeinen 8:1).

Wanneer wij het Woord van God overeenkomstig de wil van God uitspreken, dan zal het door de kracht van de Heilige Geest uitkomen. Aangezien geen enkel woord van God ledig zal terugkeren.

Het maakt niet uit hoe de situatie of de omstandigheden eruit zien. Het enige wat je moet doen is geloven in God en op het Woord blijven standhouden en niet opgeven.

De wet van geloof

En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Hebt geloof in God. Voorwaar, Ik zeg u, wie tot deze berg zou zeggen, hef u op en werp u in de zee, en in zijn hart niet zou twijfelen, maar geloven, dat hetgeen hij zegt geschiedt, het zal hem geschieden. Daarom zeg Ik u, al wat gij bidt en begeert, gelooft, dat gij het hebt ontvangen, en het zal geschieden (Marcus 11:22-24)

Misschien ben je ziek en wanneer je tegen die ziekte begint te spreken en te gebieden dat het weggaat, gebeurt er niets in de natuurlijke wereld of het begint erger te worden. Wat je vervolgens doet is essentieel. 

Wanneer je ziet dat er niets gebeurt of dat het zelfs erger wordt, kun je misschien gaan twijfelen en jezelf afvragen of het echt werkt en of je moet doorgaan of moet stoppen.

Maar je moet doorgaan en blijven staan op het Woord. Aangezien het Woord de waarheid is en zegt, dat jij door Zijn striemen bent genezen (1 Petrus 2:24), dus het is al gebeurd.

Het enige wat jij hoeft te doen is het tot aanzijn roepen. Hoe doe je dat? Door te geloven in Jezus Christus; het Woord en het Woord uit te spreken en er zeker van zijn, dat het zal gebeuren en vervolgens blijf je standhouden en geef je niet op! 

Je moet overtuigt zijn van de waarheid en net zolang doorgaan tot het zichtbaar wordt in de natuurlijke (zichtbare) wereld en niet gaan twijfelen en zeker niet opgeven.

Wat doe je met twijfel?

Wanneer twijfel jouw denken probeert binnen te komen, gaat het erom, wat je met die twijfel doet. Ga je die gedachte van twijfel geloven en daarnaar handelen en stop je met het geloven in de waarheid van Gods Woord en het spreken van Gods Woord? 

Als je niet meer in de waarheid van God gelooft en ophoudt met het spreken van Gods Woord en de twijfel toelaat en daarnaar handelt, dan geloof je de woorden van de duivel, die leugens zijn, boven het Woord van God. Je zult de duivel volgen, ook al belijd jij met jouw mond dat Jezus Christus Heer is.

Als je werkelijk Gods Woord gelooft en gelooft dat Jezus Christus jouw Heer en Redder is, dan zul je handelen naar de waarheid van Gods Woord. Jij zult inzien, dat die gedachte, die twijfel zaait in jouw denken, een leugen is en jij zult die gedachte gebieden om weg te gaan, aangezien je bent genezen door de striemen van Jezus.

Helaas is het niet te zeggen hoe lang het zal duren. Het kan meteen gebeuren, maar het kan ook even duren. Maar het belangrijkste is dat jij blijft staan op het Woord en niet opgeeft. 

Voel je geen mislukkeling, je bent pas een mislukkeling als je stopt

Ik wil je bemoedigen, dat wanneer iets niet meteen gebeurt, jij niet meteen bezorgd hoeft te zijn en zeker niet opgeeft.

Wees niet ontmoedigd en ga niet aan jezelf twijfelen en afvragen of je iets verkeerds doet, maar ga door. Geef niet op! Blijf handelen en spreken in geloof. Het zal uiteindelijk gebeuren, omdat het Woord de Waarheid is!

De vier soorten gelovigen, de gelijkenis van de zaaier

Wandelen in geloof is als het planten van een zaadje. Als je een zaadje plant in de grond en de volgende dag uit het raam kijkt om te kijken of de boom er al staat, dan zul je erachter komen dat de boom er nog niet is. Maar… in de grond gebeurt er reeds van alles, wat jij niet ziet.

Als jij handelt naar wat jij ziet en ophoudt met het verzorgen van de grond, waarin het zaadje zit, dan zal het zaadje uiteindelijk sterven.

Maar als jij gelooft in die boom en doorgaat met de verzorging van de grond en het zaadje, dan zul je op een dag uit het raam kijken en zul je het begin van die prachtige boom zien. Het enige wat je hoeft te doen is geloven, dat die boom er komt en doorgaan met het verzorgen van de grond.

Het is hetzelfde met het Woord van God. Soms duurt het even, voordat het Woord zichtbaar wordt in de natuurlijke wereld. Maar vanaf het moment, dat jij de woorden, die overeenkomstig de wil van God zijn, uitspreekt, is er al van alles in gang gezet in de geestelijke wereld. Het enige wat jij hoeft te doen is blijven geloven en blijven staan op het Woord; de Waarheid van God (Lees ook: Wat zijn de vier soorten gelovigen?).

Het kan voorkomen, dat wanneer je tot omstandigheden spreekt, het even duurt voordat er een verandering optreedt. Maar ook hier gaat het erom, dat je niet opgeeft, maar blijft doorgaan. Voel je geen mislukkeling! Jij bent pas een mislukkeling als jij opgeeft.

Het Woord zal jou bemoedigen

Daarom is (alles) uit geloof, opdat het zou zijn naar genade, en dus de belofte zou gelden voor al het nageslacht, niet allee voor wie uit de we, maar ook voor wie uit het geloof van Abraham zijn, die de vader van ons allen is, gelijk geschreven staat: Tot een vader van vele volken heb Ik u gesteld –voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet zijnde tot aanzijn roept (Romeinen 4:16-17)

Kijk om je heen. Alles wat jij ziet is ontstaan door het Woord van God. Als gelovige, als zoon van God (dit geldt voor zowel mannen als vrouwen) behoor jij als zoon van God te wandleen en het niet zijnde tot aanzijn roepen.

Lees en bestudeer de Bijbel en bouw jezelf op in het allerheiligst geloof. Blijf jezelf bemoedigen met de woorden van God en het Woord zal jou bemoedigen.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!