Eerst zien dan geloven of eerst geloven dan zien?

Eerst zien dan geloven is hoe de wereld denkt en wat de wereld zegt. Hoe vaak hoor je wel niet mensen zeggen,Ik moet het eerst zien, voordat ik dat geloof of Oh! Ik kan het gewoon niet geloven, ik moet dat eerst zien.” De meeste mensen moeten eerst iets zien, voordat zij geloven wat Christenen zeggen. Zij vinden het moeilijk om (in) ‘iets’ te geloven, zonder het eerst te zien. Maar… als de wereld iets zegt of als er negatief nieuws of een negatief vooruitzicht wordt gegeven met betrekking tot de economie, gezondheid, toekomst, situatie’s, het weer etc. dan wordt dat meteen aangenomen en gelooft en gedeeld met anderen. Hoe vreemd is dit? Zij geloven de woorden van de wereld zonder het gezien te hebben, maar zij geloven niet de woorden van God?

Een teken wordt vaak beschouwd als toeval

Een persoon zei eens, “hoe kun jij in God geloven? Je ziet Hem helemaal niet. Ik zou toch wel een teken willen voordat ik ga geloven in een God, die je niet ziet.” Ik antwoordde: ok, jij wilt een teken? Dan zul jij een teken krijgen.” 

Nog geen 5 minuten later, kwam er een heel bijzonder licht de kamer binnen, ik keek naar de strakblauwe hemel en zag een vreemd licht met allerlei kleuren. Nee, het was geen regenboog, maar het leek erop. De lucht was helder en het regende niet. De persoon keek naar de hemel en vond het ook bijzonder.

In het begin besefte ik het niet. Maar na een minuut of 2 begon het te dagen en zei, “Dit is jouw teken! Dit is het teken wat jij zo graag wilde, een teken dat God werkelijk bestaat, dit is het!” De persoon vond het bijzonder, maar niet voldoende om te geloven in Jezus. Ik begreep er helemaal niets van.

De persoon wilde eerst zien dan geloven. Maar toen de persoon een teken kreeg, geloofde de persoon nog steeds niet. De persoon beschouwde het niet als een teken, maar als toeval. Deze persoon heeft daarna zoveel tekenen gehad en zoveel wonderen meegemaakt. Maar ondanks de tekenen en wonderen, heeft de persoon nog steeds geen keuze voor Jezus gemaakt.

Eerst zien dan geloven

Wij leven in een wereld, waarin de mensen eerst iets willen zien, voordat zij geloven. De zintuiglijke zichtbare wereld is vaak reëler dan de geestelijke wereld (Lees ook: Is de geestelijke wereld fictie of realiteit?).

doel van de Bijbel

Wanneer jij een Christen bent geworden, geloof jij dat het Woord van God waar is en het Woord van God de Waarheid is.

Jij gelooft het Woord van God boven wat mensen en de wetenschap zeggen. Jij gelooft in Jezus Christus, zonder oog in oog met Jezus te hebben gestaan.

Wanneer jij het Woord van God bestudeert, leer jij God, Jezus en de nieuwe mens, die jij bent geworden in Hem, kennen.

Als jij dus wilt weten, wie jij werkelijk bent, dan moet jij het Woord van God bestuderen.

Door het Woord van God te bestuderen, jouw denken te vernieuwen met Zijn Woord en Zijn Woord toe te passen in jouw leven, groei jij als de nieuwe geestelijke mens op. De geestelijke wereld wordt reëler voor jou, dan de zichtbare wereld (Lees ook: ‘De hoorders vs de doeners‘)

Gods Woord is de spiegel van jouw leven

En weest daders des woords en niet alleen hoorders: dan zoudt gij uzelf misleiden. Want wie hoorder is van het woord en niet dader, die gelijkt op een man, die het gelaat, waarmede hij geboren is, in een spiegel beschouwt; want hij heeft zich beschouwd, is heengegaan en heeft terstond vergeten, hoe hij er uitzag. Maar wie zich verdiept in de volmaakte wet, die der vrijheid en daarbij blijft, niet als een vergeetachtige hoorder, doch als een werkelijk dader, die zal zalig zijn in zijn doen (Jakobus 1:23-25).

Gods Woord is de spiegel van jouw leven. Jouw leven behoort een afspiegeling te zijn van het Woord van God. Jij behoort te wandelen in Zijn Woord, wat betekent dat je Zijn woorden aanneemt en toepast in jouw leven.

Wandelen in het Woord

Wandelen in het Woord van God betekent ook vaak, wandelen in datgene, dat nog niet zichtbaar voor jou is in de natuurlijke wereld. Maar geloof is niet iets dat jij kan zien.

Geloof is een actie; jij handelt en wandelt naar datgene wat nog niet zichtbaar is in de natuurlijke (waarneembare) wereld, maar jij gelooft dat het tot stand zal komen. Geloof is een overtuiging van iets dat waar is en bestaat en tot stand komt. Anders zou het ook geen geloof heten, maar een waarneembaar feit.

Geloof is de zekerheid van de dingen die men hoopt en het bewijs van de dingen die men niet ziet

Geloof is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet (Hebreeën 11:1)

Wanneer je zegt dat jij gelooft of geloof hebt, betekent dit, dat jij gelooft in het Woord van God en wandelt in het onzichtbare.

Jij wandelt in datgene, wat (nog) niet zichtbaar is in de waarneembare (zichtbare) wereld. Jij wandelt naar wat het Woord en de Geest zeggen en wandelt naar de Geest en het niet zijnde tot aanzijn roept (Romeinen 4:17).

Het niet zijnde tot aanzijn roepen

God, in wie hij (Abraham) geloofde, die de doden levend maakt en het niet zijnde tot aanzijn roept (Romeinen 4:17)

Als de nieuwe schepping, ben jij gemaakt naar het evenbeeld van God. Jezus Chistus heeft jou, door Zijn bloed en offer, verzoend met de Vader en heeft jou in Hem de positie, die God aan Adam had gegeven, weer teruggegeven. Ja, zelfs nog een betere positie. Want jij leeft in Christus, die gezeten is aan de rechterhand van de Vader. Jezus Christus heeft de hoogste macht en autoriteit in de hemelen en op de aarde.

bijbeltekst Hebreeën 11:1 Geloof is zekerheid dingen die men hoopt

Wanneer jij kijkt naar het begin van de schepping en het eerste hoofdstuk van de Bijbel leest, dan lees jij hoe God (El-Elohim), het niet zichtbare tot aanzijn riep.

God sprak het Woord en door de kracht van de Heilige Geest ontstond het. De hele aarde en al wat daarin is, vindt zijn oorsprong in Hem.

Aangezien jij geschapen bent naar Zijn evenbeeld, heb jij de macht en kracht ontvangen om hetzelfde te doen.

Jij roept ook het niet zijnde tot aanzijn door jouw woorden. Daarom is het belangrijk om Zijn Woord te kennen, zodat jij Zijn wil kent en Zijn woorden zal spreken. Wanneer jij Zijn woorden spreekt zal de Heilige Geest Zijn kracht daaraan verlenen.Wat is geloof?

In plaats dat er negatieve en twijfelachtige woorden uit jouw mond komen, die door jouw gevoelens, emoties en zintuigen zijn aangestuurd, zullen er woorden van leven uit jouw mond komen.

Hierdoor zal jij het niet zijnde tot aanzijn roepen, situaties veranderen, voorspellingen veranderen etc. Echter moet het allemaal wel in overeenstemming zijn met het Woord van God en alles tot eer en glorie van God de Vader en Jezus Christus en Zijn Koninkrijk zijn (Lees ook: Hou je mond in de gaten).

De oude mens wil eerst zien dan geloven

Toen Jezus met Zijn dispelen wandelde op aarde, waren Zijn discipelen nog niet de nieuwe schepping. De kruisiging en opstanding van Jezus Christus en de komst van de Heilige Geest hadden nog niet plaatsgevonden. Daarom moesten Zijn discipelen iedere keer eerst zien, voordat zij geloofden. En als Zijn discipelen het hadden gezien, dan geloofden zij nog steeds niet. Kijk maar naar het verhalen van de vijf broden en twee vissen en de zeven broden en een paar vissen.

Beide keren had Jezus het eten vermenigvuldigd door de handen van Zijn discipelen en was de menigte gevoed. Zij hadden deze grote wonderen gezien. Echter, toen zij aan boord gingen van een schip en zij erachter kwamen, dat zij vergeten waren om brood mee te nemen, maakten de discipelen zich weer zorgen.

Jezus noemde Zijn discipelen kleingelovigen en verwees naar de momenten, dat zij in dezelfde situatie zaten en wat voor wonderwerk er in beide situaties plaatsvonden (o.a. Mattheüs 16:6-11).

Jezus sprak Zijn discipelen iedere keer aan op hun ongeloof. Ja, zelfs toen Jezus uit de dood was opgestaan, geloofden zijn discipelen niet dat het Jezus was.

Er wordt wel iedere keer alleen naar de ongelovige Thomas gewezen, maar de andere discipelen geloofden het ook niet. Jezus moest Zijn handen en voeten ook eerst aan Zijn discpelen laten zien om te bewijzen dat Hij geen geest was. Jezus moest zelfs iets eten, aangezien Zijn discipelen nog twijfelden (Marcus 16:11-14, Lucas 24:11; 24:36-53, Johannes 20:19-29).

De nieuwe mens roept het niet zijnde tot aanzijn

Pas nadat zij gedoopt werden met de Heilige Geest en door de wedergeboorte de nieuwe mens werden, toen pas, werd de geestelijke wereld zichtbaar voor hen en riepen zij het niet zijnde tot aanzijn.

Als jij bent wedergeboren, dan ben jij een nieuwe schepping geworden. Jij hoeft niet meer eerst de dingen te zien, voordat jij gelooft. NEE! Jij gelooft eerst.

Als jij jouw denken vernieuwt met het Woord van God, zal jij de wil van God leren kennen over bepaalde dingen, situaties, omstandigheden, etc. Jij zal een beeld van het resultaat in jouw hoofd zien en vervolgens zal jij door jouw woorden het niet zijnde tot aanzijn roepen en het resultaat tot stand brengen.

Alles wat een naam heeft, moet buigen voor de Naam van Jezus

Eens zat ik in een vliegtuig, die tijdens de vlucht begon te schudden. Meteen ging het ‘stoelriemen vast’ lampje aan en kondigde de piloot aan, dat wij een gebied met zware turbulentie zouden binnengaan, dat nogal lang zou kunnen duren. Hij vertelde, dat het vliegtuig voor ons een aantal meters naar beneden was ‘gevallen’ en dat wij ons daarop moesten voorbereiden.

In plaats dat ik angstig werd, dat hetzelfde ook met ons zou gebeuren, zei ik: “Turbulentie, ik gebied jou om weg te gaan, jij gaat in de Naam van Jezus! Er zal geen turbulentie zijn.” De turbulentie hield op en de rest van de vlucht hebben wij geen enkele last gehad van turbulentie. Dat is de macht en kracht, die wij door- en in Hem hebben ontvangen!

Alles wat een naam heeft moet buigen voor de Naam van Jezus Christus. Turbulentie is een naam, dus moet ook buigen. Net als de vijgenboom en de storm op het meer, die Jezus gehoorzaamden. Jezus sprak en het gebeurde.

Word niet als de wereld! Denk niet zoals zij denken en wandel niet zoals zij wandelen naar het vlees, maar wandel in het geloof naar het Woord en de Geest.

De wereld zegt, eerst zien dan geloven. Maar de nieuwe mens zegt, eerst geloven dan zien!

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!