Eens een zondaar, altijd een zondaar?

Eens een zondaar altijd een zondaar, klopt dat wel? Blijf je inderdaad jouw hele leven lang een zondaar? Maar waarom moest Jezus dan naar de aarde komen en voor ons lijden en sterven, als je toch altijd een zondaar blijft? Als je toch altijd een zondaar blijft, dan zou het offeren van bokken, lammeren en stieren toch ook voldoende zijn geweest om de zonde tijdelijk te verzoenen?

“Wij zijn nou eenmaal zondaren”

Eens een zondaar altijd een zondaar is een excuus, die vele gelovigen gebruiken om in zonden en ongerechtigheden te blijven leven en om het vlees te blijven gehoorzamen en te dienen, in plaats dat zij de Geest gaan dienen.

eens een zondaar altijd een zondaarDe gelovige, die nog steeds beweert een zondaar te zijn, heeft geen enkel besef wat het offer van Jezus aan het kruis en Zijn opstanding uit de dood werkelijk inhoudt. Jezus kwam om af te rekenen met de zondige natuur van de mens.

De gelovige, die beweert een zondaar te zijn is niet bekeerd en wil zich helemaal niet bekeren van zijn/haar zondige wandel, maar vindt het wel prima zo.

Hoevelen gelovigen blijven wandelen als zondaren, omdat ze helemaal niet als rechtvaardigen willen wandelen? Zij houden teveel van de zonde en doen wat zij zelf willen. Zij willen niet veranderen en hun huidige levensstijl opgeven en dus gebruiken ze de genade en de valse nederigheid, door te zeggen ach, maar wij zijn nou eenmaal allemaal zondaars. Het klinkt zo vroom, maar het is een grote leugen van de duivel, die vele gelovigen belijden. Want als jij belijdt en blijft belijden dat jij nog steeds een zondaar bent dan zul je ook niet het eeuwige leven beërven. Want zondaars zullen het eeuwige leven niet beërven.

Waarom moest Jezus sterven?

Doordat Adam ongehoorzaam werd aan God en hierdoor zondigde, werd hij een zondaar. Door zijn daad van ongehoorzaamheid was de hele menselijke schepping aangetast door de zonde.

Toen Adam de zonde toeliet in zijn leven, stierf zijn geest en was hij geen zoon van God meer. Hij had de duivel gehoorzaamd en vanaf dat moment werd de duivel zijn vader. De duivel had de zoon van God geroofd en hem toegeëigend. Nu zou iedereen, die geboren zou worden uit het zaad van de man (uit het zaad van Adam) automatisch zijn zoon/dochter worden.

wat is zondeDe duivel zou van elk mens, die in het vlees geboren zou worden, zijn vader worden.

De geest, die het karakter van God bezat, was gestorven. Het vlees (ziel en lichaam), dat het karakter van de duivel bezit, leefde voort.

Elk mens, dat dus geboren zou worden, zou als zondaar geboren worden (geboren in zonden) en zou automatisch het karakter van de duivel bezitten.

Het kwaad zou in elk mens aanwezig zijn, niemand zou voor God gerechtvaardigd zijn.

Want niemand die leeft, is voor U rechtvaardig (Psalm 143:2)

Niemand is rechtvaardig, ook niet één, er is niemand, die verstandig is, niemand, die God ernstig zoekt; allen zijn afgeweken tezamen zijn zij onnut geworden (Rom 3:10)

Daarom, gelijk door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, zo is ook de dood tot alle mensen doorgegaan (Rom 5:12)

Een nieuw plan om af te rekenen met de zondige natuur
van de oude mens

Toen Adam zondigde en gescheiden werd van God, had God alweer een nieuw plan. Door dit nieuwe plan zou de relatie tussen God en de mens hersteld worden. Ja, door dit plan kreeg de mens de mogelijkheid om weer zonen van God te worden.

offer van Jezus Christus en offers van dierenGod deed een belofte. Hij beloofde, dat Hij vijandschap zou zetten tussen de duivel en de vrouw en tussen het zaad van de duivel (elk mens dat geboren zou worden uit het zaad van de mens) en haar zaad (Jezus, geboren uit de Heilige Geest); het Zaad zou de kop van de duivel (het gezag) vermorzelen en de duivel zou het de hiel vermorzelen (Gen 3:15)

Het Zaad van God, de Zoon van God, moest naar de aarde komen en worden als een mens, om de zonden en ongerechtigheden van het menselijk geslacht op Zich te nemen en af te rekenen met de zondige natuur van de mens. Jezus werd voor de hele mensheid geofferd.

De Zoon van God, moest naar de aarde komen om de wet te vervullen.

Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen (Mat 5:17)

Jezus, de Zoon van God, kwam naar de aarde

Jezus, de Zoon van God, kwam in het vlees en was volledig Mens. Echter was Jezus niet aangetast door het ‘kwade’ zaad van de man, want Hij werd geboren uit het Heilige Zaad; de Heilige Geest.

Ik ben gekomen om zondaars tot bekering te brengenJezus werd dus als Heilige, als Rechtvaardige geboren en niet als zondaar. Jezus leefde in het vlees als mens. Maar alhoewel Hij heilig en rechtvaardig was, had Hij wel de mogelijkheid om te zondigen.

Want wij hebben geen Hogepriester (Jezus Christus, de Zoon van God), die niet kan meevoelen met onze zwakheden, maar een, die in alle dingen op gelijke wijze (als wij) is verzocht geweest, doch zonder te zondigen (Heb 4:15)

Laat niemand dus ooit zeggen of het excuus gebruiken: “Ja, maar Jezus was de Zoon van God”. Dus???

Jezus had ook de mogelijkheid om ongehoorzaam te worden aan de Vader en dus te zondigen. Zodra dat zou gebeuren, zou de enige heilige mens ter wereld ook aangetast worden door de zonde en dus onrein worden. Net zoals de duivel bij Adam, die ook een zoon van God was, had gedaan (Luc 3:38)

Jezus werd continue verzocht door de duivel

Als er één mens in zijn leven vaak verzocht is geweest door de duivel, dan is het Jezus wel. De duivel probeerde Jezus continue te verleiden en verzocht Hem bijna dagelijks. Hij probeerde Hem te laten zondigen. Maar het lukte hem niet, om Jezus van God Zijn Vader te scheiden.

De duivel wilde dat Jezus ongehoorzaam zou worden aan Zijn Vader, net zoals Adam (de zoon van God) ongehoorzaam werd aan God, zijn Vader. Maar Jezus hield van Zijn Vader en had Hem lief boven alles en iedereen. Daarom bleef Jezus trouw aan Zijn Vader en bleef Hij wandelen naar de Geest; naar Zijn wil. Hij eerde Zijn Vader en bleef Hem volkomen gehoorzaam.

Het is volbracht

Tot aan de geselplaats en het kruis, was Jezus zonder zonde en was Hij een puur vlekkeloos Lam, die geofferd zou worden voor de hele mensheid.

Hij zou op de geselplaats alle ongerechtigheden, alle ziekten, van de mens op Zich nemen dmv de geselingen. De striemen, die Hij daar opliep en het bloed dat daar vloeide, zou voor een ieder, die gelooft genezing brengen voor het hele lichaam.

Nochtans, onze ziekten heeft Hij op Zich genomen, en onze smarten gedragen; wij echter hielden Hem voor een geplaagde, een door God geslagene en verdrukte. Maar om onze overtredingen werd Hij doorboord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is onze genezing geworden. Wij allen dwaalden als schapen, wij wendden ons ieder naar zijn eigen weg, maar de Heere heeft ons aller ongerechtigheid op Hem doen neerkomen. Hij werd mishandeld, maar Hij liet Zich verdrukken en deed Zijn mond niet open; als een lam dat ter slachting geleid wordt, en als een schaap dat stom is voor Zijn scheerders, zo deed Hij Zijn mond niet open (Jes 53:4-7)

En door Zijn striemen zijt gij genezen (1 Pe 2:24)

Maar de geselplaats betekende niet het einde voor Hem. Want Jezus moest verder, naar de schedelplaats Golgotha, om het grote werk te voleindigen.

Een daad van ongehoorzaamheid zorgde ervoor dat Jezus moest lijden

Één daad van ongehoorzaamheid door de eerste zoon van God; Adam, zorgde ervoor dat de tweede Zoon van God; Jezus, moest lijden.

Op Golgotha werd Jezus gekruisigd; Hij werd doorboord en kreeg alle zonden van de mensheid op Zich. Ja, Hij droeg alle zonden, er was geen één zonde, die Hij niet gedragen heeft (Jes 54:5-7). Jezus droeg de zonde en de straf voor de zonde.

oude mens is gekruisigd in Jezus ChristusHem, die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem (2 Kor 5:21)

Het kruis zou de straf voor iedere zondaar moeten zijn. Maar Jezus werd onze Plaatsvervanger en nam die straf, die op de zonde staat, op Zich. Jezus sputterde niet tegen, maar bleef gehoorzaam aan Zijn Vader.

Zelfs op het moment aan het kruis, dat Hij gescheiden werd van Zijn Vader, wat het moeilijkste en zwaarste moment voor Jezus moet zijn geweest, gaf Hij niet op, maar bleef gehoorzaam (Lees ook: afwijzing)

Toen Jezus stierf, kwam Hij in het dodenrijk terecht, want de dood en het dodenrijk hadden rechtmatig bezit van Hem genomen (omdat Hij alle zonde op Zich had genomen en de straf, die op de zonde staat is de dood). Maar het dodenrijk kon Hem daar niet houden.

In het dodenrijk heeft Jezus de sleutels (het gezag) die de duivel van Adam had afgepakt, weer teruggenomen. En met die sleutels, van de dood en het dodenrijk, stond Jezus op uit de dood.

Wees niet bevreesd, Ik ben de eerste en de laatste en de levende, en Ik ben dood geweest, en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheden, en Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk (Op 1:18)

Wat betekent de kruisiging en de opstanding
voor de zondaar?

Jezus had de zondige natuur van de mens op Zich genomen en daarmee had Hij de mens daarvan ontdaan. Hij had, zoals God had beloofd, de kop van de duivel vermorzeld en hem het gezag ontnomen.

Jezus was de Eersteling van de nieuwe creatie; de nieuwe zonen Gods, die geboren zouden worden uit water en Geest. De nieuwe mens is niet uit het zaad van de mens geboren, zoals de oude mens, maar uit het zaad van God.

de nieuwe mens aandoenHet nieuwe verbond was ingegaan. Een nieuw tijdperk was aangebroken. En op de pinksterdag volgde nog meer zonen Gods. Want door de uitstorting van de Heilige Geest, werden op die dag, vele zonen Gods geboren.

Zij waren al gedoopt, in de dood van Jezus Christus. Zij hadden hun vlees; hun zondige leven afgelegd met de waterdoop (Lees ook: De waterdoop). Zij waren dus vanaf dat moment géén zondaar meer.

Omdat zij nu dood waren kon de wet hun niet meer aanklagen en dus heerste de dood niet meer over hen. Zij waren nieuwe vaten geworden, die gevuld moesten worden (Mat 9:17). En dat gebeurde ook, op de Pinksterdag, waar zij de Geest van God; de Heilige Geest ontvingen.

Het was niet een tijdelijke manifestatie. Nee, zij waren nu zonen van God geworden, doordat de Heilige Geest in hen kwam en in hen zou blijven.

Zoals ook Adam de Heilige Geest ontvangen had, maar door zijn ongehoorzaamheid, van hem moest wijken, zo werd God op deze dag weer herenigd met de mens. De nieuwe mens, was de mens, zoals Hij oorspronkelijk had geschapen en had bedoeld. Nu kon Hij weer een Vader zijn en gemeenschap met Zijn zonen en dochters hebben.

De nieuwe schepping

God had een nieuwe creatie geschapen; Zoon van God (Lees ook: De achtste dag; de dag van de nieuwe schepping). En vanaf dat moment, zijn er vele zonen Gods geboren. Zonen Gods, geboren uit water en Geest.

ongehoorzaamheid van één mensVele zondaren bekeerde zich en werden zonen van God; heilig en rechtvaardig.

Zij werden niet door hun eigen werken gerechtvaardigd en geheiligd, maar door het volmaakte werk van Jezus Christus, door Zijn bloed.

Door het geloof in Jezus Christus, legde de zondaren, hun zondige leven in het vlees af en ruilde dat in voor een rechtvaardig en heilig leven.

Een ieder die gelooft in Jezus, in Zijn bloed en opnieuw geboren wordt uit water en Geest, wordt een nieuwe schepping en is dus geen zondaar meer.

Door Zijn kennis, zal Mijn Knecht, de Rechtvaardige, velen rechtvaardig maken, en hun ongerechtigheden zal Hij dragen (Jes 53:11)

De tijd van genade

Het is genade, dat het heil tot de heidenen is gekomen door Jezus Christus. Vanaf het moment dat jij je bekeert van jouw zondige leven en Jezus aanneemt als jouw persoonlijke Verlosser en Heer, je laat dopen in water en gedoopt wordt met de Heilige Geest, ben je een nieuwe creatie geworden. Vanaf het moment dat je de Heilige Geest hebt ontvangen en jouw geest uit de dood is opgewekt, ben jij een zoon van God geworden. Is dat niet geweldig!

Nu komt de tijd van genade en dat is de periode om jouw denken te gaan vernieuwen met het Woord van God. God geeft jou die tijd om op te groeien in het zoonschap Gods.

Je hebt jouw oude leven afgelegd, nu ga je in plaats van jouw vlees, jouw geest voeden.

Jouw geest is door de Heilige Geest levend geworden, maar is als het ware nog een baby. Je moet jouw geest dus gaan opvoeden. En hoe kun je een geest opvoeden? Het antwoord is: met het Woord van God.

Alleen door jouw denken te vernieuwen met het Woord van God, voed jij jouw geest op en maak je het sterk. Het zal opgroeien tot kind en vervolgens tot volwassenheid.

Tijdens het opgroeien van de geest, zul je natuurlijk weleens een misstap zetten of een fout maken. Maar Jezus, de Hogepriester, zal jou weer vergeven, wanneer jij die misstap beleid, vergeving vraagt en je bekeert. Dat is de liefde en genade van God, dat Hij jou weer vergeeft, als jij je bekeert.

De genade is géén vrijbrief om te blijven zondigen

Maar het moet natuurlijk niet zo zijn, dat je in die misstappen blijft wandelen. Want de genade is géén vrijbrief om te blijven zondigen.

Mogen wij bij de zonde blijven, opdat de genade toeneme? Volstrekt niet! Immer, hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven? Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn? (Rom 6:1-3)

Dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn; want wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde (Rom 6:6-7)

Enfin, wanneer jouw geest volwassen is geworden, zal jouw geest heersen over het vlees (jouw ziel en lichaam) en zul je wandelen zoals Jezus heeft gewandeld.

Toen Jezus werd geboren, wandelde Hij ook niet meteen als Zoon van God. Hij was het wel, maar Hij wandelde daar nog niet in. Totdat Hij in Zijn dertiger jaren werd gedoopt in water en met de Heilige Geest.

Maar ook Jezus moest eerst door een woestijn periode heen, om Zijn vlees volledig ondergeschikt te maken aan de Geest. Veertig dagen lang vastte Hij en werd Hij verzocht door de duivel.

Zonen Gods

De reden dat Jezus moest sterven, was zodat door -en in Hem de nieuwe schepping kon opstaan. De nieuwe schepping, geboren uit water (waterdoop) en geest (geboren uit de Heilige Geest, net als Jezus), dat was het doel van God. God wilde zonen op aarde hebben, die net als Hem heilig en rechtvaardig waren.

Zijn zonen: Adam en de zonen Gods (Gen 6:2) hadden hun doel niet volbracht. Maar werden verleid in het vlees door de duivel en zondigde. Jezus was de enige Zoon van God, die Zijn missie had volbracht.

Door de volledige gehoorzaamheid van Jezus aan God de Vader, nam Hij de zonde en de ongerechtigheden van de wereld en de zondige natuur van de mens op Zich. Hij zorgde ervoor, dat door het geloof in Jezus Christus en Zijn werk, de mens gered zou worden en geen zondaar meer zou zijn en dus de dood niet meer zou zien.

Hij zorgde ervoor, dat de zondaar gerechtvaardigd zou worden door Zijn bloed. Daardoor zou de persoon geen zondaar meer zijn, maar een heilige worden. Want wanneer jij de Heilige Geest in je hebt, heb je een deel van God in jou, dus ben je heilig. Aan die status kan niemand wat doen.

Ik kan nog vele argumenten aanbrengen vanuit het Woord, waarom een mens, die tot Jezus komt en wedergeboren wordt geen zondaar meer is. Maar ik wil het voor nu hierbij laten. In mijn volgende posts zal ik zeker verder gaan met de positie, die wij in Jezus Christus hebben ontvangen. Want velen gelovige wandelen nog in duisternis en blijven geestelijk dood, door verkeerde leringen.

Zonen Gods zijn geen zondaars meer

Maar Jezus wil, dat wij gaan opstaan in Hem; het Woord en zullen leven als de nieuwe schepping. Hij wil dat wij zullen wandelen naar de Geest en zullen wandelen in de erfenis, die Hij ons heeft achtergelaten. Maar om hierin te wandelen, behoren wij wel te weten, wat die erfenis inhoudt en dat is alleen maar te vinden in het Woord van God.

Maar terugkomend op de vraag of een zondaar altijd een zondaar blijft, is het antwoord natuurlijk “nee”. Een zondaar is gerechtvaardigd in Jezus Christus. Een rechtvaardige is het tegenovergestelde van zondaar. Het is het één of het ander. Door Jezus Zijn werk ben je geen zondaar meer, maar een rechtvaardige, een heilige geworden: een zoon van God. Deze status heb je niet bereikt door jouw werken, maar door Zijn werk.

Er staan vele teksten in de Bijbel, die bevestigen dat de zondaar, die tot bekering komt een heilige is geworden; rechtvaardig in Jezus Christus en zoon van God geworden. Maar ik wil deze blogpost afsluiten met de tekst, die in één zin de transformatie omschrijft, namelijk:

Want, gelijk door de ongehoorzaamheid van één mens (Adam) zeer velen zondaren geworden zijn, zo zullen ook door de gehoorzaamheid van één (Jezus) zeer velen rechtvaardigen worden (Rom 5:19)

Lees ook ‘Wat houdt een bekering in?

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!