Een replica Jezus, die replica Christenen voortbrengt

De duivel komt als een engel des lichts en doet zich voor als Jezus. Hij heeft ervoor gezorgd, dat veel Christenen een verkeerd beeld van Jezus hebben gecreëerd, die niet overeenkomst met de Jezus in de Bijbel. De Jezus, die hij heeft gecreëerd is de ‘Jezus’ van de wereld oftewel de new age Jezus, die alles goed vindt en alles tolereert, inclusief de zonde. Want, zeggen zij, Jezus is liefde en heeft iedereen lief, inclusief de zondaren, die blijven volharden in zonde. En zo is er een replica Jezus gecreëerd, die replica Christenen voortbrengt.

Jezus in andere religies en filosofieën

Er zijn religies en filosofieën, die Jezus belijden. Echter belijden zij Jezus niet als de Zoon van God en als de Messias; als hun Redder en Heer. Zij beschouwen Jezus niet als het levende Woord, die gekomen is in het vlees en onder de mensen heeft gewoond. Maar zij beschouwen Jezus als een historisch persoon, profeet, humanist, geest of energie (kracht) of spirituele leraar, die verlicht is geweest, behulpzaam was en goede werken verrichtte op aarde.

In deze religies en filosofieën zien wij de geest van de antichrist actief, oftewel de geest van de wereld, die werkzaam is, in de ongelovigen; de kinderen der ongehoorzaamheid, die tot het geslacht van de gevallen oude mens behoren en Jezus niet belijden als Messias en Zoon van God, die in het vlees gekomen is voor de verlossing van de oude mens.

Helaas is deze geest van de antichrist niet alleen actief bij de ongelovigen, maar ook bij veel mensen, die zeggen gelovig te zijn.

Een replica God

Het is net als bij de schriftgeleerden; de Farizeeërs en Sadduceeërs, die zo vroom en rechtvaardig leken voor het oog van de mens en in hun eigen ogen volmaakt waren. Zij dachten de waarheid en liefde van God te bezitten en God te dienen. Maar in werkelijkheid hadden zij een eigen beeld van God gecreëerd, zelf regels opgesteld en daardoor dienden zij niet God maar de duivel.

Zij spraken wel naar de letter, maar hun werken kwamen niet overeen met de woorden, die zij beleden. Zij kenden de wil van God en Zijn hart niet. Zij verhoogden zichzelf en deden alleen de werken in het bijzijn van mensen om gezien en geëerd te worden door de mensen.

De religieuze leiders sloten het Koninkrijk der hemelen voor de mensen, die op zoek waren. En diegene, die zij bekeerde, maakten zij tot een kind van de hel, die tweemaal zo erg was als zij (Mattheüs 23:3-15)

bijbeltekst johannes 8-43-44 gij mijn woord niet kunt horen gij hebt duivel tot vaderJa, Jezus noemden de religieuze leiders blinde wegwijzers en wit gepleisterde graven, omdat zij van buiten schoon en rechtvaardig leken, maar van binnen vol zaten van doodsbeenderen, onreinheden, huichelarij en wetsverachting (Mattheüs 23:16-28)

Je zou denken dat de Farizeeërs en Sadduceeërs, die de schriften zo goed kenden blij zouden zijn, toen zij Jezus zagen en ontmoetten. Omdat zij in Jezus de Messias herkenden en daarmee de schriften in vervulling zagen gaan. Maar alhoewel zij de schriften kenden naar de letter, waren zij verblind in hun denken. Want Jezus zei tegen hen en de rest van Gods volk:

En de Vader, die Mij gezonden heeft, die heeft van Mij getuigenis gegeven. Gij hebt nooit Zijn stem gehoord of Zijn gedaante gezien, en Zijn woord hebt gij niet blijvend in u, want die Hij gezonden heeft, gelooft gij niet. Gij onderzoekt de Schriften, want gij meent daarin eeuwig leven te hebben, en deze zijn het, welke van Mij getuigen, en toch wilt gij niet tot Mij komen om leven te hebben. Eer van mensen behoef Ik niet, maar Ik ken u: gij hebt de liefde Gods niet in uzelf. Ik ben gekomen in de Naam Mijns Vaders en gij neemt Mij niet aan; indien een ander komt in zijn eigen naam, die zult gij aannemen. Hoe kunt gij tot geloof komen, gij , die eer van elkander behoeft en de eer, die van de enige God komt, niet zoekt? Denkt niet, dat Ik u zal aanklagen bij de Vader; uw aanklager is Mozes, op wie gij uw hoop gevestigd hebt. Want indien gij Mozes geloofdet, zoudt gij ook Mij geloven, want hij heeft van Mij geschreven. Maar indien gij zijn schriften niet gelooft, hoe zult gij Mijn woorden geloven? (Johannes 5:37-47)

Waarom begrijpt gij niet wat Ik zeg? Omdat gij Mijn woord niet kunt horen. Gij hebt de duivel tot vader en wilt de begeerten van uw vader doen. Die was een mensenmoorder van den beginne en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, wat hij is een leugenaar en de vader der leugen (Johannes 8:43-44)

Wie uit God is, hoort de woorden Gods; daarom hoort gij niet, omdat gij niet uit God zijt (Johannes 8:47)

Een replica Jezus eruit

En zo zijn er heel veel Christenen, die net zoals de Farizeeërs, Sadduceeërs en velen van Gods volk niet God maar een replica God dienen en niet Jezus, maar een replica Jezus dienen en een replica geest; de geest van de wereld, bezitten.

Deze replica Jezus hebben zij zelf gecreëerd en komt heel veel overeen met … hunzelf.

De Christenen vormen een mening, van wat Jezus wel en niet goed zou vinden op basis van hun eigen mening en hun eigen gevoelens en emoties. Als zij vinden dat iets kan, dan vindt deze replica Jezus dat ook. En als zij vinden dat iets absoluut niet kan, dan vindt deze replica Jezus dat het ook niet kan. Maar aangezien het denken van vele gelovigen is als de wereld en zij niet hun denken hebben vernieuwd met het Woord van God, zie je dat zij de dingen van de wereld en de zonde en ongerechtigheden goedkeuren en tolereren, maar de dingen en geboden van God, Jezus en Zijn Koninkrijk verwerpen (Lees ook: De geboden van God vs de geboden van Jezus).

Kortom, deze replica Jezus is een kopie van de oude mens en de god van deze wereld, die het altijd met de mens eens is, alles goed vindt en zelfs de zonde, die de wil en werken van de duivel; de god van deze wereld vertegenwoordigen, accepteert en tolereert.

Doordat deze replica Jezus gecreëerd is door hunzelf naar hun evenbeeld, is hij ook een kopie van hunzelf en vertegenwoordigt hij de wil en mening van de mens, die is gevormd door de kennis en wijsheid van de wereld.

De replica Jezus versus de ware Jezus

Laten wij eens kijken naar het verschil tussen de replica Jezus en de ware Jezus Christus.

De replica Jezus, die in veel kerken wordt vertegenwoordigd en verkondigd heeft veel overeenkomsten met de new age Jezus, die ook is ontstaan vanuit het menselijk denken; menselijke filosofieën en openbaringen vanuit de ziel.

De replica Jezus wordt gezien als een goed persoon, die goede werken heeft verricht op aarde en alles goed vindt en iedereen accepteert zoals zij zijn, inclusief hun zonden en ongerechtigheden.

Deze replica Jezus houdt van zondaren en blijft met zondaren omgaan, die blijven volharden in zonden. Volgens deze deze replica Jezus hoef je niet te veranderen en hoef je de zonde niet weg te doen uit jouw leven. Maar je mag zijn en blijven zoals je bent en leven als de wereld. Want Jezus accepteert de zondaren zoals zij zijn. Hij leidt de mens tot de universele liefde en kracht, die volgens hen God vertegenwoordigt en vanuit die liefde wordt alles goedgekeurd. Deze replica Jezus is modern en gaat mee met de wereld en vertegenwoordigt de wil van de wereld, dat in werkelijkheid de wil van de duivel is en is ook een vriend van de wereld.

De Zoon des mensen is gekomen, wèl etende en drinkende, en zij zeggen: Zie, een vraatzuchtig mens en een wijndrinker, een vriend van tollenaars en zondaars. En de wijsheid is gebaseerd op grond van haar werken (Mat 11:19)

De Geest zegt, leringen van duivelenVaak wordt deze tekst aangehaald om te bewijzen dat Jezus van zondaren, die blijven volharden in zonden, houdt en daardoor de zonde vergoelijken. Maar Jezus sprak in dit gedeelte wat de ogen van de generatie van de oude mens zagen, die zintuigelijk wandelt naar het vlees en wat zij zeiden over Jezus. Zij zagen niet Jezus, die at en omging met tollenaars, prostituees en zondaren, die zich hadden bekeerd van hun boze werken. Maar zij zagen nog de tollenaars en zondaren in hun oude staat van voor hun bekering. Daarnaast is het zo, dat wat de mens ook zou doen, het in hun ogen nooit goed zou zijn. Want Johannes deed volgens hen het tegenovergestelde en zeiden dat hij een duivel bezat. Maar laten wij nu kijken naar de ware Jezus Christus.

De ware Jezus Christus; het Woord is een rechtvaardig Persoon, die heeft gewandeld op aarde in de rechtvaardige liefde van God en naar de wil van God (Joh 4:34, 5:30). Jezus heeft de rechtvaardigheid lief en haat de zonde; de wil en werken van de duivel. Jezus kwam om de werken van de duivel te vernietigen. Hij kwam voor de verlossing van de oude gevallen mens en om de mens te bevrijden van de heerschappij en macht van de duivel. Jezus heeft de mens lief, maar niet de zondige natuur van de oude mens. Jezus brengt zondaren tot bekering en gaat met diegene om, die zich hebben bekeerd tot Hem en de zonde hebben afgelegd en in Hem een nieuwe schepping zijn geworden (Mat 9:13, Mar 2:17, Luc 5:32).

Jezus zegt, dat als je niet sterft aan jezelf en jouw eigen leven; de oude mens, niet aflegt, je ook niet in staat bent om Hem te volgen. Een verandering en het afleggen van de oude mens met zijn zondige natuur is dus essentieel in het volgen van Jezus. Wie niet bereid is om zijn eigen leven af te leggen, kan Jezus niet volgen. Wij lezen dat Jezus meerdere malen heeft geboden om niet meer te zondigen (o.a. Joh 5:14, 8:11). Jezus vertegenwoordigt de wil van God en is een vijand van de wereld. Dit komt omdat Jezus van zijn boze werken getuigt (Joh 7:7). Een ieder, die de ware Jezus Christus; het Woord zal volgen, zal net als Hem een vijand van de wereld worden en ook worden vervolgd door de wereld (Joh 15:20, Jak 4:4)

Replica Christenen

Het is daarom ook niet verwonderlijk dat deze replica Jezus, die aanbeden wordt door vele gelovigen en ook goed ontvangen wordt door de wereld, replica Christenen voortbrengt. Deze replica Christenen hebben de naam ‘Christen’ maar leven als de wereld. Zij vertrouwen op de wijsheid en kennis van de wereld en doen dezelfde werken als de wereld en blijven volharden in zonde en ongerechtigheid. Deze replica Christenen veranderen niet. Maar zij passen de woorden van God aan, naar hun wil en naar de lusten en begeerten van hun vlees. Zij blijven de oude mens en blijven leven in hun zonde en ongerechtigheden.

Zal God zijn wil veranderen voor de lusten en begeerten van mensenOmdat zij hun denken hebben gevuld met de kennis en wijsheid van de wereld, denken zij als de wereld en leven zij als de wereld. Daarom accepteren en tolereren zij ook de dingen, die de wereld goedkeurt, maar die voor God een gruwel zijn.

Zij kennen het Woord niet, maar bouwen hun geloof en kennis op de kennis, wijsheid en (dwaal)leringen van andere geleerden mensen en leunen op andermans geloof. Zij zijn afhankelijk van anderen, in plaats van God.

Omdat zij de weg bewandelen van de wereld, dragen zij ook dezelfde vrucht als de wereld en ervaren zij geen vreugde, blijdschap en vrede. Maar zij ervaren een gebrek en gemis en zijn ontevreden, ongelukkig, waardoor zij klagen en jammeren. Zij zijn neerslachtig, voelen zich depressief en vaak (levens)moe. Zij zijn jaloers op anderen, negatief, afgunstig, onvergevingsgezind en zijn continue op zoek naar overvloedige rijkdom en geluk.

Zij zijn nog de oude mens, die geleid wordt door zijn zintuigen, emoties, gevoelens, kennis en wijsheid, mening en voornamelijk gefocust is op tekenen en wonderen en de verrijking van hunzelf in deze wereld in plaats van hun redding, heiliging en de dingen van het Koninkrijk van God.

Toen de zeventig discipelen van Jezus uitgingen en zagen dat de boze geesten zich aan hen onderwierpen door het gebruik van de Naam van Jezus, keerden zij met blijdschap terug. Ondanks het feit, dat Jezus Zich ook hierin verblijdde, zei Hij wel tegen hen, dat zij zich niet moesten verheugen, dat de geesten zich aan hen onderwierpen, maar dat hun namen stonden opgetekend in de hemelen (Lu 10:17-24).

De engel des lichts doet tekenen en wonderen

Want Jezus wist, dat de duivel komt als een engel des lichts en zich als Jezus voordoet en ook wonderen en tekenen verricht. Net als zijn dienaren, die zich voordoen als dienaren van de gerechtigheid, maar het in werkelijkheid niet zijn en ook wonderen en tekenen verrichten. Kijk maar naar de Egyptische geleerden; de wijzen en tovenaars van Egypte, die de tekenen en wonderen van God tot op zekere hoogten imiteerden (Exodus 7, 8, 9)

Daarom waarschuwde Jezus Zijn discipelen voor valse christussen en valse profeten, die door middel van tekenen en wonderen velen zullen misleiden. Ja, de tekenen en wonderen lijken zo echt en van God afkomstig te zijn, dat zij zelfs in staat zouden zijn om de uitverkorenen te verleiden.

Want er zullen vele valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen, zodat zij, ware het mogelijk, ook de uitverkorenen zouden verleiden (Mattheüs 24:24, Marcus 12:22)

Een andere Jezus

Maar eigenlijk is dit allemaal niet iets nieuws. Want Paulus sprak en waarschuwde ook al in zijn tijd voor een andere Jezus, een andere geest en een ander evangelie, wat geen evangelie is.

Maar ik vrees, dat misschien, zoals de slang met haar sluwheid Eva verleidde, uw gedachten van de eenvoudige (en loutere) toewijding aan Christus afgetrokken zullen worden. Want indien de eerste de beste een andere Jezus predikt, die wij niet hebben gepredikt, of gij een andere geest ontvangt, die gij niet hebt ontvangen, of een ander evangelie, dat gij niet hebt aangenomen, dan verdraagt gij dat zeer wel (2 Korintiërs 11:3-4)

Jezus liefhebben met heel jouw hartHet verbaast mij, dat gij u zo schielijk van degene, die u door de genade van Christus geroepen heeft, laat afbrengen tot een ander evangelie, en dat is geen evangelie. Er zijn echter sommigen, die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. Maar ook al zouden wij, of een engel uit de hemel, (u) een evangelie verkondigen, afwijkend van hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt! Gelijk wij vroeger reeds gezegd hebben, zeg ik thans nog eens; indien iemand u een evangelie predikt, afwijkend van hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt! (Galaten 1:6-9)

Paulus was een geestelijk mens en was in staat om goed en kwaad en echt van onecht te onderscheiden. Dit kwam omdat hij een ontmoeting had gehad met de ware Jezus Christus, die hij vervolgde en de nieuwe mens was geworden en een relatie met God, Jezus en de Heilige Geest had. Hij spendeerde veel tijd in het Woord, gebed, vasten en sprak veel in tongen, waardoor hij zichzelf geestelijk stichtte. Hij wandelde naar het Woord en de Heilige Geest en bleef ondanks alle obstacles, weerstand, tegenslagen en vervolgingen van mensen, trouw aan Jezus.

Omdat Paulus zoveel tijd met Hem doorbracht en zich richten op de dingen van het Koninkrijk der Hemelen in plaats van de dingen op deze aarde, doorzag hij in de geest wat voor gevaren er op de loer lagen en wat hij doorzag heeft hij goed doorzien.

Hoe kun je echt van onecht onderscheiden?

Er is heel veel namaak in de wereld, kijk maar naar geld, schilderen en andere kunstvoorwerpen, (designer)kleding, horloges, tassen en andere accessoires, (technische) apparaten etc. Het is vaak moeilijk om echt van onecht te kunnen onderscheiden, vooral als je er zelf niet veel verstand van hebt. Als jij geen verstand hebt van het origineel en nooit een origineel hebt gezien en/of bestudeerd, dan kan iemand jou zo voor de gek houden en een replica verkopen, zonder dat je het doorhebt. En zo is het ook met Christenen.

Iedereen kan zeggen en beweren een Christen te zijn en wekelijks een kerk of gemeente bezoeken, maar dat bewijst nog niet of iemand daadwerkelijk een Christen is. De wereld en de gelovigen, die naar het vlees wandelen zullen het misschien geloven en aannemen, omdat zij het Woord niet kennen. Maar de wedergeboren gelovigen, die niet naar het vlees, maar naar de Geest wandelen en die een levende relatie hebben met God, Jezus; het Woord en de Heilige Geest en Hen kennen, die zullen er niet intrappen. Want zij zullen in staat zijn om de Christenen van de replica Christenen te onderscheiden.

Want zolang replica Christenen net als de wereld in zonde en ongerechtigheden blijven leven, bewijzen zij aan de hand van hun daden, dat zij God’s hart en Zijn wil, niet kennen. Ze kunnen nog zoveel humanitaire werken doen, tekenen en wonderen verrichten en mooie vrome woorden spreken. Maar als hun daden niet overeenkomen met de belijdenis van hun bekering en niet overeenkomen met het Woord en de wil van Jezus, dan betekent dit allemaal niets en heeft het geen enkele waarde.

Jezus zegt: niet een ieder, die tot Mij zegt: Heere, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil van Mijn Vader, die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid (Mat 7:21-23)

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!