Wat is het doel van de Bijbel?

In de vorige blogpost heb jij kunnen lezen, dat de Bijbel bedoeld is voor de wedergeboren mens, die geestelijk is geworden en wandelt naar de Geest. Want alleen de wedergeboren mens (wedergeboren Christen) is in staat om de geestelijke dingen van het Koninkrijk van God, die beschreven staan in de Bijbel, te begrijpen. De Bijbel is het Woord van God en is het dagelijks brood voor de geestelijke nieuwe mens. Alléén door het Woord tot jou te nemen en toe te passen in jouw leven, zal jouw geest opgroeien en zul jij gaan wandelen als de nieuwe schepping. Maar wat is nou eigenlijk het doel van de Bijbel?

Wat is het doel van de Bijbel?

Het Woord van God geeft leven

Er staat geschreven: Niet alleen van brood zal de mens leven, maar van alle woord, dat uit de mond God uitgaat (Mattheüs 4:4, Lucas 4:4)

In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Dit was in den beginne bij God. Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen; en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen (Johannes 1:1-5)

niet alleen van brood zal de mens levenJezus is het vlees geworden Woord, dat het leven bezit. Jezus sprak tot de Farizeeën, dat wanneer zij werkelijk de schriften zouden kennen, zij ook in Jezus zouden geloven, dat Hij de Zoon van God is en hun Messias. Want de schriften getuigen van Jezus  Christus en alleen Jezus kan het eeuwige leven geven, niemand anders.

Gij onderzoekt de Schriften, want gij meent daarin eeuwig leven te hebben en deze zijn het, welke van Mij getuigen en toch wilt gij niet tot Mij komen om leven te hebben (Johannes 5:40)

Voorwaar, voorwaar Ik zeg u, wie Mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit den dood in het leven (Johannes 5:24)

Ik zeg u, niet Mozes heeft u het brood uit den hemel gegeven, maar Mijn Vader geeft u het ware brood uit de hmel; want dát is het brood Gods, dat uit de hemel nederdaalt en aan de wereld het leven geeft (Johannes 6:33)

Ik ben het brood des levens; wie tot Mij komt, zal nimmermeer hongeren, en wie in Mij gelooft zal nimmermeer dorsten (Johannes 6:35,47, Johannes 48, 51)

De woorden die Ik tot u gesproken heb, zijn geest en zijn leven (Johannes 6:63)

Jezus; het Woord is naar de aarde gekomen, om de mens te verzoenen met God. Een ieder die Zijn woorden aanneemt en in Hem gelooft, zal het eeuwige leven ontvangen. Jezus kwam eerst voor de Joden, maar omdat zij Jezus hebben verworpen is het heil tot de heidenen gekomen.

In Jezus Christus is het Nieuwe Verbond ontstaan, waardoor het Oude Verbond nietig is verklaard en dus niet meer bestaat. Ongeacht wat mensen zeggen, het Woord zegt, dat het Nieuwe Verbond het Oude Verbond heeft vervangen.

Als Hij spreekt van een Nieuw Verbond, heeft Hij daarmede het eerste voor verouderd verklaard. En wat veroudert en verjaart, is niet ver van verdwijning (Hebreeën 8:13)

Want niet allen, die van Israel afstammen zijn Israel, en zij zijn ook niet allen kinderen, omdat zij nageslacht van Abraham zijn, maar: Door Isaak zal men van nageslacht van u spreken. Dat wil zeggen: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen Gods, maar de kinderen der belofte gelden voor nageslacht (Romeinen 9:6-8)

De nieuwe mens is geen zoon van de duivel meer, maar is een zoon van God geworden, door de opstanding van de geest uit de dood door de Heilige Geest. Diegenen, die een nieuwe schepping zijn geworden, zijn kinderen van de belofte.

 Het Woord van God is puur en een bescherming
voor de wedergeboren Christen

Alle woord Gods is gelouterd; hun die bij Hem schuilen, is Hij ten schild (Spreuken 30:5)

Het Woord van God geeft geloof

Zo is dan het geloof uit het horen, en het horen door het woord van God (Romeien 10:17)

Het Woord van God geeft vrede

Zij, die uw wet liefhebben, hebben grote vrede, er voor hen geen struikelblok (Psalm 119:165)

Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u; niet gelijk de wereld die geeft, geef Ik hem u (Johannes 14:27)

Dit heb Ik tot u gesproken, opdat gij in Mij vrede hebt (Johannes 16:33)

Wie de Bijbel opent en de woorden van God tot zich neemt en daarin zal verblijven, zal vrede, vreugde en blijdschap ervaren in zijn of haar leven. Maar zodra iemand het Woord van God verlaat, ook al is het maar een beetje, dan zal er onrust, onvrede, neerslachtigheid en angst in zijn of haar leven komen. Daarom is het belangrijk om in het Woord van God te verblijven alle dagen van jouw leven.

Het doel van de Bijbel; het Woord van God is:
om de nieuwe mens toe te rusten en te onderrichten

Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid, opdat de mens Gods volkomen zij, tot alle goed werk volkomen toegerust (2 Timotheüs 3:16-17)

Het doel van de Bijbel; het Woord van God is om de nieuwe mens op te voeden, zodat de nieuwe mens de wil van God leert kennen en tot de volle wasdom in Jezus Christus zal opgroeien.

Het doel van de Bijbel; het Woord van God is om de mens:

  • Te onderrichten (instructie, leren, onderwijs)
  • Te weerleggen (terechtwijzen, overtuigen, bewijs)
  • Te verbeteren (corrigeren)
  • Op te voeden in de gerechtigheid (zodat de nieuwe mens zal wandelen in heiligheid en gerechtigheid)

Het Woord van God scheidt ziel en geest van elkaar

Want het woord Gods is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard en het dringt door, zó diep, dat het vaneenscheidt ziel en geest, gewrichten en merg, en het schift overleggingen en gedachten des harten; en geen schepsel is voor Hem verborgen, want alle dingen liggen open en ontbloot voor de ogen van Hem, voor wie wij rekenschap afleggen (Hebreeën 4:12-13)

Wij zullen allemaal rekenschap moeten afleggen voor onze wandel hier op deze aarde. Het Woord zal op de grote Dag van het Oordeel een ieder oordelen naar zijn werken. Niets zal voor Hem verborgen zijn. Jezus Christus is het Woord en iedereen die op deze aarde geboren wordt, krijgt hoe dan ook met Jezus te maken; als Redder, dan zal Hij jou oordelen naar jouw werken, of als Rechter, dan zal Hij jou veroordelen tot de eeuwige dood.

De woorden die ik tot u gesproken hebt zijn geest en levenDaarom is het belangrijk om het Woord van God; Jezus, het middelpunt van jouw leven te maken en de woorden van God tot jou te nemen, te gehoorzamen en toe te passen.

Alleen het Woord van God, dat de Waarheid is, brengt wat in het duister is aan het licht. Het Woord komt met de waarheid en nu gaat het erom dat je door het Woord van God jouw denken vernieuwt, zodat jij zal leven naar wat het Woord zegt en niet wat jouw oude denken (wat gevormd is door de wereld) zegt. Alleen dan zul je denken zoals God denkt en handelen zoals God wil dat je handelt; zoals Jezus (het Woord)

Alleen het Woord van God scheid het vlees van de geest; ziel en geest. Alle leugens van de wereld, die jij al die jaren hebt gelooft en als waarheid hebt aangenomen, zal het Woord aan het licht brengen. Je zult je bewust worden van alle leugens en zien dat die leugens, die de wereld jou heeft doen geloven, niet waar zijn en nu gaat het erom wie je gelooft: God (het Woord van God; de Bijbel) of de duivel (de wereld). Wanneer je God gelooft, zul je de woorden van God tot je nemen, geloven en als waarheid aannemen en de leugens, die zich in jouw denken hebben gesetteld, neerhalen.

Jouw geest zal gevoed worden en de geestelijke mens; de nieuwe mens zal sterker worden en opgroeien tot het evenbeeld van het Woord; Jezus. Uiteindelijk zal het Woord ervoor zorgen dat jouw geest gaat heersen over jouw vlees.

Het Woord van God is het Zwaard des Geestes

En neemt de helm des heils aan en het zwaard des Geestes, dat is het woord van God (Efe 6:17)

Nog een doel van de Bijbel is dat het Woord van God fungeert als het Zwaard van de Geest. Het Woord van God is het Zwaard van de nieuwe mens en is van groot belang in de dagelijkse geestelijke oorlogsvoering, waarmee elke nieuwe schepping in Jezus Christus, mee te maken krijgt. Een nieuwe schepping, oftewel de nieuwe mens, die de geestelijke oorlogsvoering niet kent, of niet wil kennen, bestaat niet. Als je de geestelijke oorlogvoering niet onderscheid, dan ben je nog geen nieuwe schepping geworden in de geest. Dus dan zal de eerste stap zijn, om je te bekeren en door water en Geest opnieuw geboren te worden.

zwaard van de Geest, de geestelijke wapenrusting van GodElke nieuwe schepping, die in Jezus Christus geboren is, krijgt net als Hem te maken met de machten, krachten, tronen, heerschappijen etc. van de duisternis. Jezus overwon de duivel keer op keer. Waarmee? Jezus wederstond en overwon de duivel met het woord van God en dat is tevens ook ons Zwaard: het Woord van God.

Alleen met het woord van God kunnen wij overwinnen. Er is geen andere ‘tool’. Daarom is het belangrijk om het Woord van God te kennen, zodat je niet verleid zal worden, nog overwonnen zal worden door de leugens van de wereld.

Zonder kennis van het Woord, geloven in het Woord en zonder het toepassen van het Woord in jouw leven, zul je niet overwinnen.

Onze oorlogsvoering is niet vleselijk, maar geestelijk. Dat is ons oorlogsgebied. Onze taak is niet om mensen aan te vallen, maar de machten, die bezit nemen van mensen en die door mensen heen werken. Wanneer wij ‘geestelijke ogen’ krijgen, wat betekent dat wij geestelijk opgroeien in het Woord van God met hulp van de Heilige Geest, dan zullen wij in staat zijn om dit te kunnen onderscheiden.

Wij zullen meer zwijgen, als mensen ons uit de tent proberen te lokken om discussies aan te gaan. Wij zullen kunnen loslaten, als mensen ons aanvallen met leugens of valse beschuldigingen uiten. Wij zullen kunnen vergeven, als mensen ons bombarderen met pijnlijke woorden, of handelingen.. Want wanneer wij naar de Geest wandelen, weten wij, wie deze mens gevangen houdt en wie door deze mens heen spreekt en handelt. Wanneer wij naar de Geest wandelen, zullen wij kunnen zwijgen, loslaten, vergeven etc. net als Jezus deed, toen Hij op deze aarde wandelden, omdat wij ons niet door onze gevoelens laten leiden, maar door onze geest.

Wij vallen niet aan met wereldse wijsheid, handelingen, tools etc. maar onze aanval bestaat uit het toepassen en uitspreken van God’s Woord. Onze kracht is niet vleselijk, dus gebruiken wij geen vleselijke wapens, maar onze kracht is geestelijk, dus gebruiken wij het gebed, waarin wij aanvallen door God’s Woord uit te spreken.

Er bestaan twee soorten gebed: gebed vanuit het vlees (vanuit gevoelens, emoties, wensen, eigen wil, zelfzucht etc) en gebed vanuit de Geest (vanuit de wil van God, aangestuurd door de Heilige Geest).

De duivel is bang en haat gelovigen, die bidden vanuit de Geest. Want zij die bidden vanuit de Geest zullen Gods Woord in hun mond nemen en uitspreken. Deze gelovigen zijn een gevaar voor hem en zijn koninkrijk, want hij weet de kracht van het Woord van God. Het Woord heeft hem namelijk ontwapend en overwonnen.

De duivel probeert en doet er alles aan om de gelovige onwetend te houden, door hem/haar af te houden van het woord van God. Hij probeert hen op allerlei dwaalwegen te leiden. Hij doet dit o.a. door valse nieuwe leringen, door de mens te entertainen, of door hen visioenen te geven waarin hij zich voordoet als God en de mens laat denken dat andere dingen, zoals bijvoorbeeld lofprijs en aanbidding muziek het krachtigste wapen is en overwinning brengt in de dagelijkse strijd, ipv het Woord. Maar Jezus versloeg de duivel niet met Zijn gezang, maar met het Woord.

Alleen de Bijbel; het Woord van God scheidt van elkaar ziel en geest, onderscheid de leugens van de waarheid, onderricht, voed op, corrigeert (tuchtigt), weerlegt en is het Zwaard waarmee elke wedergeboren gelovige overwint. Het Woord is het dagelijks voedsel voor de geest van de nieuwe mens. Zonder het Woord kan de nieuwe mens niet opgroeien tot de volle wasdom.

Het doel van de Bijbel; het Woord van God is om te worden als het Woord; Jezus.

“Wees het zout der aarde”

You Might Also Like

    error: Content is protected !!