Waarom een ongelijk span de weg naar vernietiging is?

Hoe vaak gebeurt het niet, dat Christenen verliefd worden op ongelovigen? Zij ontmoeten iemand, die zij leuk vinden en al snel nemen de gevoelens en emoties de overhand. Zij worden verliefd op een ongelovige of iemand, die zegt gelovig te zijn, maar niet wedergeboren is, waardoor zij niet hetzelfde geloven, denken en handelen. En zo vormen zij een ongelijk span en zijn op weg naar de vernietiging. Want wat zegt de Bijbel over een ongelijk span?

God gaf mij toestemming”

Vaak zeggen Christenen, die verliefd worden op ongelovigen: “ja maar, de Heere heeft mij toestemming gegeven om met deze persoon te trouwen. Het is ok, de Heere heeft mij verteld (of laten zien), dat deze persoon zich ter zijner tijd zal bekeren en Jezus zal aannemen.

Lieve gelovigen, dit is een leugen van de duivel!!! De duivel komt als een engel des lichts (2 Korintiërs 11:2). Daarom is het moeilijk om hem van Jezus te onderscheiden. Alleen wanneer jij de ware Jezus Christus; het Woord kent, zul je de waarheid van de leugen onderscheiden.

Als jij een openbaring ontvangt, waarin de Heere jou goedkeuring geeft om een relatie met een ongelovige aan te gaan, dan is het een leugen van de duivel.

Natuurlijk komt het wel eens voor, dat een partner, die ongelovig is, tijdens het huwelijk tot geloof komt. Maar dit gebeurt zelden.

Het Woord van God is duidelijk en waarschuwt de gelovigen om niet een verbond met de wereld aan te gaan, dus ook niet met een ongelovige.

Een verbond aangaan met een ongelovige gaat tegen het Woord van God in (wij zien in de Bijbel een uitzondering in het leven van Hosea, die met een ‘vreemde’ vrouw het huwelijksverbond aanging, maar dit had een andere betekenis en kan niet gebruikt worden om een relatie met een ongelovige aan te gaan en/of goed te keuren).

Wat is het gevaar van een ongelijk span?

Laten wij het verhaal van Salomo niet vergeten (zie vorige artikelDe weg naar vernietiging).

Salomo nam vele vreemde vrouwen, omdat hij van hen hield. In plaats dat Salomo luisterde naar de woorden en waarschuwingen van God, verwierp Salomo deze en nam al deze vrouwen. Salomo liet zich leiden door zijn gevoelens en emoties en plaatsten deze boven de woorden van God. Zijn liefde voor vreemde vrouwen was groter dan zijn liefde voor God.

Ongelijk span vormen met ongelovigeEn zo vormden zij een ongelijk span en kijk wat er gebeurde aan het einde van zijn leven. De vreemde vrouwen werden Salomo’s ondergang.

Maar dit is niet het enige voorbeeld. Kijk maar de boeken van Ezra (Ezra 9:2-12) en Nehemia (Nehemia 10:13, 13:25).

Paul schrijft in de brief aan de gemeente van Korinte, die voornamelijk bestond uit vleselijke Christenen, het volgende:

Vormt geen ongelijk span met ongelovigen, want wat heeft gerechtigheid gemeen met wetteloosheid, of welke gemeenschap heeft het licht met de duisternis? (2 Korintiërs 6:14-15)

Paul zag het gevaar en herinnerde hen aan de woorden van God. Hij waarschuwde hen voor de val van de duivel, waarin zij zouden lopen.

De duivel kent de zwakheid van het vlees

De duivel weet precies, hoe hij de mens kan verleiden en in zijn val kan laten lopen. Hij gebruikt de zwakheid van het vlees. Hij gebruikt charmante, goed uitziende, knappe mannen en vrouwen, om zo wedergeboren Christenen te verleiden en hen af te houden van hun wandel in Jezus Christus.

De duivel gebruikt iedereen, zelfs profeten, die naar het vlees wandelen en hij kan zelfs zo ver gaan, dat hij een droom of een visioen geeft of zich zelfs voordoet als Jezus, om te zeggen, dat het goed is om te trouwen met een ongelovige.

Wij lezen in 2 Korintiërs 11:2, dat de duivel zich voordoet als een engel des lichts. Dit betekent, dat de duivel haast niet te onderscheiden is van Jezus Christus of een engel van God.

Waarom de Bijbel de hoogste autoriteit in jouw leven moet zijn?

Maar gelovigen, laat de Bijbel; het Woord van God jouw leidraad zijn. Laat het Woord van God de hoogste autoriteit zijn in jouw leven. Als een visioen, droom, stem, etc. niet in overeenstemming is met het Woord van God, denk dan ernstig na, om die droom, stem, beeld, visioen te geloven en op te volgen. Het enige wat betrouwbaar is in jouw leven is het Woord van God. Het Woord van God liegt niet en spreekt zichzelf niet tegen, maar het Woord is de Waarheid.

Bijbel is ons kompasIk ken verschillende vrouwen, die toegewijde wedergeboren Christenen waren, totdat zij leuke knappe mannen ontmoetten, die géén wedergeboren Christenen waren, maar naam Christenen.

Voordat zij trouwden, gaven die mannen aan, dat zij wel openstonden voor het geloof. Daarnaast gingen zij regelmatig mee naar de gemeente (naar mijn mening deden zij dit alleen om de vrouwen voor zich te winnen).

Zij trouwden, ondanks de waarschuwingen. En wat te verwachten was, gebeurde ook.

Want na aantal weken/maanden, gingen de mannen niet meer mee naar de gemeente, maar bleven thuis. De karakters van de mannen veranderden al snel en binnen niet al te lange tijd kwamen er allerlei dingen van de wereld hun huis binnen.

De vrouwen waren geen vurige Christenen meer, maar werden uitgebluste Christenen, die de strijd niet meer aankonden. Na slechts een aantal jaren eindigden deze huwelijken in een echtscheiding.

En zo zijn er nog vele soortgelijke verhalen te vertellen over de huwelijksproblemen van een ongelijk span huwelijk en over huwelijken van een ongelijk span, die eindigden in echtscheiding.

Laat je niet leiden door jouw gevoelens, maar door het Woord van God

Laat ons leren van het verhaal van Salomo. Heb Jezus lief en onderhoudt Zijn geboden, die ook Gods geboden zijn. Neem Zijn raad ter harte en ga geen relatie aan met een ongelovige. In het begin kan het mooi lijken, maar dat mooie zal veranderen in iets lelijks (Lees ook: ‘De geboden van God en de geboden van Jezus‘).

Veel Christenen denken, dat zij hun partner kunnen bekeren en dat zij hun partner naar hun kant zullen trekken. Maar God kent de zwakheid van het vlees.

God weet, dat de ongelovige de gelovige Christen zal meetrekken naar zijn/haar kant en zo de Christen de vernietiging in zal leiden.

Blijf gehoorzaam aan het Woord en laat het Woord het hoogste gezag hebben in jouw leven. Plaats nooit de schepping boven de Schepper, maar blijf trouw aan Hem.

“Wees het zout der aarde”

You Might Also Like

  • Willemijn
    22 april 2016 at 10:44

    Ik ben het met uw schrijven eens , maar ik vindt het eenzijdig en er is iets wat ik mis .
    Wat moet ik dan met mijn eigen situatie waarin ik ruim anderhalf jaar na mijn huwelijk tot radicale bekering kwam , zó vanuit de wereld, beiden zonder christelijke opvoeding?
    Ik ben nu al bijna 40 jaar getrouwd met mijn man die niet alleen er niet voor open staat maar een enorme allergie heeft voor alles wat met God te makem heeft en de afgelopen 30 jaar er werkelijk alles maar dan ook alles aan gedaan heeft om mijn geloof te bestrijden, wat hem overigens niet gelukt is. Ik hou van mijn man en hij houdt heel veel van mij. We hebben er een weg in gevonden maar het is lijden in de verdrukking , het heeft mij enorm sterk gemaakt en mijn passie voor de Heer is onverminderd.
    Graag zou ik ook eens een stuk lezen over vrouwen en mannen die in hun huwelijk tot bekering zijn gekomen en hierdoor een eenzame strijd leveren.

error: Content is protected !!