Wat is de betekenis van de waterdoop?

Wat is de betekenis van de waterdoop en het doel van de doop? De waterdoop wordt vaak gezien als een religieuze inzetting, een onderdompeling in water, wanneer iemand besluit om Christen te worden. Veel mensen laten zich dopen, zonder te beseffen wat de waterdoop inhoudt. Zij laten zich dopen uit overlevering, uit een soort plichtsbesef of loyaliteit naar de kerk, ouders, echtgenoot of echtgenote, familie, vrienden etc., in plaats dat zij door het lezen en bestuderen van de Bijbel weten wat de doop inhoudt en op grond daarvan zich laten dopen in water. De waterdoop een daad van gehoorzaamheid, maar je moet wel weten wat je doet, nietwaar? Daarentegen zijn er Christenen, die de waterdoop als een soort wondermiddel zien. Zij gebruiken de waterdoop voor het uitdrijven van demonen en genezing van zieken. Maar wordt dit ook door de Bijbel bevestigd? Het antwoord is nee. Laten wij kijken naar de werkelijke betekenis van de waterdoop. Wat zegt de Bijbel over de waterdoop?

Wanneer is het tijd voor de waterdoop?

Weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen (Romeinen 6:3-4)

Hoe vaak gebeurt het niet, dat (jonge) mensen of kinderen zich laten dopen en daarbij een mooie ontroerende getuigenis geven, maar na enige tijd terugvallen in hun oude leven en hun oude gewoonten weer oppakken? Of dat zij zich laten dopen, maar na de waterdoop geen verandering plaatsvindt? (Lees ook: Wat zegt de Bijbel over de oude mens?)

Wanneer is het tijd voor de waterdoop? Het is tijd voor de waterdoop als jij genoeg hebt van jouw oude vuile leven als zondaar en jij bereid bent om jouw oude leven af te leggen en schoongewassen wilt worden van al jouw zonden en ongerechtigheden en een nieuw leven met Jezus wilt aangaan en heilig en rechtvaardig wilt wandelen naar de Geest in gehoorzaamheid aan het Woord.

Het is tijd voor de waterdoop als jij bereid bent om jouw vlees (jouw zondige natuur) te kruisigen.

Wat is de betekenis van de waterdoop?

Want de betekenis van de waterdoop is het symbolisch afleggen van jouw oude leven; jouw zondige natuur, dat vol is van zonden en ongerechtigheden. De waterdoop betekent het sterven van jouw vlees (jouw begeerten, jouw lusten, jouw wil, etc).

Door de doop vereenzelvig jij je met de kruisiging en de opstanding uit de dood van Jezus Christus. Jij (de oude mens, die vleselijk is en tot de generatie van de gevallen mens behoort) wordt gedoopt in Zijn dood en vervolgens zal jij in nieuwheid des levens opstaan (Lees ook: Het pijnlijke proces dat sterven heet).

Bekering van jouw leven als zondaar

DWat zullen wij dan zeggen? Mogen wij bij de zonde blijven, opdat de genade toeneme? Volstrekt niet! Immers, hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven? Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in Zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgeewkt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen. Want indien wij samengegroeid zijn met hetgeen gelijk is aan Zijn dood, zullen wij het ook zijn (met hetgeen gelijk is) aan Zijn opstanding; Dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn; want wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde (Romeinen 6:1-7)

De waterdoop is een serieus besluit en betekent, dat jij je wilt bekeren van jouw zondige levenswandel en het leven naar het zondige vlees voor eens en voor altijd wilt afleggen (Lees ook: Wat houdt een bekering in?).

Jij wilt niet meer in gebondenheid als een slaaf van de zonde en jouw zondige natuur leven in ongehoorzaamheid aan God en gehoorzaamheid aan de duivel.

Romeinen 6:6 oude mens medegekruisigd geen slaven der zonde

Jij wilt niet dat jouw zondige natuur over jou heerst en dat jij de zonde dient.

Maar jij wilt in vrijheid leven en verlost zijn van de zondige natuur, die in jou vlees aanwezig is en regeert en jou tot zonde dwingt.

Je hebt maar één verlangen en dat is Jezus dienen en Hem alleen behagen. En wij weten allemaal, dat het vlees Jezus niet kan behagen.

De enige manier om Jezus te behagen is om de zondige natuur te kruisigen en opnieuw geboren te worden in Christus door de Heilige Geest. Want alleen als jij gerechtvaardigd bent door het bloed en een nieuwe schepping in Christus bent geworden en jij in gehoorzaamheid aan God en Zijn Woord wandelt naar de Geest, kun jij Hem behagen.

De doop verwijst naar de kruisiging van Jezus Christus en Zijn opstanding uit de dood. Jezus stierf voor onze zondige natuur en heeft onze zondige natuur aan het kruis genageld. Jezus stierf aan het kruis en kwam in het dodenrijk terecht, omdat Jezus de zonde op Zich had genomen en de straf voor de zonde is de dood (Lees ook: Wat deed Jezus in de hel?).

Maar het dodenrijk was niet sterk genoeg om Jezus daar te houden. Jezus versloeg de dood en stond na drie dagen als Overwinnaar op uit de dood door de kracht van de Heilige Geest. Jezus leeft en is nu gezeten aan de rechterhand van de Vader.

De doop in Zijn dood

Ik moet gedoopt worden met een doop, en hoe beklemt het Mij, totdat het volbracht is (Lucas 12:50)

Toen Jakobus en Johannes aan Jezus de vraag stelden of zij aan Zijn linkerhand en rechterhand mochten zitten, in het Koninkrijk van God, vroeg Jezus hen: “Kunt gij de beker drinken, die Ik drink, of met de doop gedoopt worden, waarmede Ik gedoopt word?” (Marcus 10:38)Zij antwoordden Jezus, dat zij dat konden.

Jezus verwees hier naar Zijn dood (de kruisiging; de dood van Zijn vlees. Doordat Hij alle zonden en ongerechtigheden van de wereld op Zich nam) en de doop in Zijn dood.

In de waterdoop sterft de oude mens en staat de nieuwe mens op uit de dood

Het begint met het geloof in Jezus Christus, de Zoon van God en geloof in Zijn Naam. Vervolgens komt de bekering; het besluit om vaarwel te zeggen tegen jouw leven als zondaar en jouw zondige natuur, die regeert in het vlees, af te leggen en een nieuw leven (een leven naar de Geest) met Jezus aan te gaan.

Dat betekent, dat je niet meer kunt blijven wandelen, zoals jij altijd hebt gewandeld.

foto met bijbeltekst galaten 3-27 allen die in Christus gedoopt zijt met christus bekleed geen onderscheid

Met de doop heb jij een keuze gemaakt en aangegeven, dat je niet meer wilt blijven wandelen in zonden en ongerechtigheden om de wil, lusten en begeerten van het vlees te vervullen. Jij wilt geen slaaf van jouw vlees zijn.

Door de waterdoop, ben jij in Jezus Christus gestorven en heb jij afscheid genomen van jouw oude leven in het vlees.

In het water ligt de oude mens begraven en heb jij jouw vlees, waarin de zondige natuur heerst, afgelegd. Dat is een symbolisch teken van de keuze, die jij hebt gemaakt voor Jezus.

Een symbolisch teken dat je:

  • berouw hebt en je wilt bekeren van jouw zonden
  • jouw oude leven wilt afleggen
  • geen slaaf meer wilt zijn van de zonde en de dood, maar een slaaf van de gerechtigheid en het leven
  • niet meer wilt leven als slaaf van het vlees, waarin de zondige natuur heerst, maar als slaaf van de Geest
  • de duivel niet meer wilt dienen, maar Jezus wilt dienen en Hem wilt gehoorzamen
  • niet meer wilt wandelen in de duisternis, maar wilt wandelen in het licht

Het afleggen van de oude mens

Wanneer jij je hebt laten dopen, maar blijft leven, zoals je daarvoor leefde en hetzelfde leven leidt als de wereld, dan is deze waterdoop van geen enkele waarde, maar is slechts het opvolgen van een religieuze inzetting geweest.

Jij heb je laten dopen omdat het hoort. In plaats dat jij bekend was met de betekenis van de waterdoop en in de waterdoop jouw oude leven hebt afgelegd en bent opgestaan uit de dood in de geestelijke wereld.

bijbeltekst kolossenzen 2-11 in hem zijt gij met besnijdenis besneden

Want als de oude mens met zijn zondige natuur is begraven in de waterdoop, hoe kun je blijven wandelen als de oude mens? Dat is onmogelijk.

Heb jij ooit weleens een begrafenis meegemaakt, waarbij aan het einde van de begrafenis de kist openging en de overleden persoon opstond en meeliep naar huis? Nee, natuurlijk niet.

Als iemand dood is, dan is iemand dood. Dit geldt ook voor de oude mens, waarin de zondige natuur heerst.

Wanneer de oude mens dood is, dan is deze dood. Tenzij de oude mens met zijn zondige natuur niet dood is, maar tijdelijk in een soort coma ligt of na een tijd opgewekt wordt uit de dood. Maar in principe heeft een ieder, die gedoopt is in water, de oude mens met zijn zondige natuur begraven en het oude leven afgelegd (Lees ook: Wat betekent de besnijdenis in Christus?).

Een zoon van God is geboren uit water en Geest

Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden (Marcus 16:16)

De enige manier om het Koninkrijk van God binnen te gaan en een zoon van God (dit geldt voor zowel mannen als vrouwen) en mede-erfgenaam van Jezus Christus te worden, is door de wedergeboorte in Christus.

Alleen wanneer je gelooft in Jezus Christus, je bekeert en wordt geboren uit water en Geest, zul je het Koninkrijk van God zien en binnengaan.

De doop in het water staat voor het afleggen van jouw vlees. Vervolgens wordt jouw geest door de doop met de Heilige Geest opgewekt uit de dood. Er is géén andere manier, nog een andere weg, om behouden te worden.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!