De wapendrager

Tijdens het schrijven van de vorige blogpost ‘Geloof, actie en overwinning‘, werd ik bepaald bij de rol van de wapendrager en hoe de rol van de wapendrager verwijst naar onze rol als gelovigen en volgers van Jezus Christus. Laten wij kijken naar wat de Bijbel zegt over de rol van de wapendrager, de betekenis van de wapendrager, de karaktereigenschappen van een wapendrager en God’s wapendrager.

De rol van een wapendrager

Toen klom Jonatan op handen en voeten naar boven, met zijn wapendrager achter zich aan. En zij werden door Jonatan neergeveld; zijn wapendrager maakte hen af achter hem (1 Sam 14:13)

De eerste karaktereigenschap van een wapendrager is dat een wapendrager zijn heer volgt en gehoorzaamt in alles. De wapendrager weet dat hij ondergeschikt is aan zijn heer. Hij is niet belangrijk, maar zijn heer is belangrijk. Het gaat er niet om wat de wapendrager wil, maar het gaat erom wat zijn heer wil.

wapendrager, zwaard van de Geest, de geestelijke wapenrusting van GodIn 1 Samuël 14, lezen wij over de strijd tussen het volk van Israël en de Filistijnen.

Jonatan stapte uit het leger van ongeveer 600 man en gebood zijn wapendrager mee te gaan en te vechten tegen de Filistijnen.

Jonatan zei kom en de wapendrager gehoorzaamde hem onmiddelijk.

De wapendrager dacht er niet eerst over na en ging er niet tegen in. Hij had geen weerwoord. Hij zei niet tegen Jonatan: “Jonatan weet je het wel zeker? Is dit wel verstandig om te doen? Zullen wij niet gewoon hier blijven en wachten, zodat wij samen met het leger de Filistijnen zullen aanvallen?

Nee, de wapendrager zei dit niet. De wapendrager was gewillig en gehoorzaamde zijn heer en ging met hem mee. De wapendrager vertrouwde zijn heer volkomen. De wapendrager wist wel, dat zijn heer genoeg wijsheid bezat om bepaalde beslissingen te maken.

Jonatan gebood twee keer zijn wapendrager om te komen en beide keren gehoorzaamde de wapendrager Jonatan en kwam. Bij de tweede keer antwoordde de wapendrager “doe al wat uw hart begeert; ga uw gang, ik ben met u wat ook uw hart begeert”.

De wapendrager is gehoorzaam en volgzaam

Wat Jonatan ook zou beslissen om te doen, de wapendrager zou hem volkomen gehoorzamen en volgen. Jonatan maakte zijn plannen bekend aan zijn wapendrager. Hij maakte hem deelgenoot van zijn missie.

Toen Jonatan opklom naar de Filistijnen, volgde zijn wapendrager hem en bleef de wapendrager in zijn schaduw. Want de wapendrager wist, dat zolang hij in zijn schaduw zou blijven, alles goed zou gaan.

Jonatan had gezag en zolang de wapendrager in zijn schaduw zou blijven deelde hij dit gezag met hem. Maar zodra de wapendrager uit zijn schaduw zou gaan, zou hij op zichzelf aangewezen zijn en dus geen gezag meer hebben. Want hij was de wapendrager en niet zijn heer.

Toen kwam het mooiste moment van hun samenwerking, namelijk het moment dat Jonatan en de wapendrager de Filistijnen aanvielen en de overwinning behaalden. Jonatan velde ze neer en de wapendrager maakte hen af. Zij hadden ieder hun eigen taak in hun samenwerking: Jonatan velde neer en de wapendrager maakte hen af.

De eigenschappen van de wapendrager

Wij zien hier dus de volgende eigenschappen van de wapendrager:

  • Zijn leven stond in dienst van zijn heer
  • Hij was gehoorzaam aan zijn heer
  • Hij vertrouwde zijn heer
  • Hij volgde zijn heer
  • Hij bleef in zijn schaduw
  • Hij volbracht zijn taak tijdens de missie

Een wapendrager van Jezus Christus

Wij zijn de wapendragers van Jezus Chritsus. Net zoals Jonatan en de wapendrager verbonden waren aan elkaar en samenwerkten, zo zijn wij ook verbonden met Jezus Christus en werken wij samen met Hem.

Alle heerscharen in de hemel en op aarde zijn onder Jezus Zijn voeten gesteld. Jezus heeft alle macht in de hemelen en op aarde!

Deze macht heeft Hij ontvangen, doordat Hij het plan van God op aarde heeft volbracht. Jezus stierf aan het kruis en nam alle zonden, ziekten en ongerechtigheden van de wereld op Zich. Door Zijn bloed en volmaakte werk herstelde Jezus de relatie tussen God en de mens.

Jezus nam de sleutels (de autoriteit, het gezag) van de duivel rechtmatig terug en gaf de mogelijkheid aan een ieder, om samen met Hem te regeren in Zijn gezzag in de hemelse gewesten (Lees ook: Heeft Jezus de sterke gebonden of moet jij de sterke binden?).

De wapendrager is een dienaar van zijn Heer

Het begint allemaal met het opgeven van jouw eigen leven. Jezus zegt dit in al de 4 evangeliën.

Toen zeide Jezus tot zijn discipelen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij. Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het vinden (Mattheüs 16:24-25)

mede gekruisigd Christus leeft in mijIndien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij.

Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verliezen zal om Mijnentwil en om des evangelies wil, die zal het behouden (Marcus 8:34-35)

Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het behouden (Lucas 9:24)

Wie zijn leven liefheeft, maakt dat het verloren gaat, maar wie zijn leven haat in deze wereld, zal het bewaren ten eeuwigen leven. Indien iemand Mij wil dienen, hij volge Mij, en waar Ik ben, daar zal ook mijn dienaar zijn. Indien iemand Mij dienen wil, de Vader zal hem eren. (Johannes 12:25-26)

De wapendrager geeft zijn eigen leven op

Je kunt Jezus niet dienen zonder dat jij jouw eigen leven opgeeft. Waarom niet? Omdat jij Jezus anders niet kan volgen. Een volger volgt iemand. Maar zolang jij jouw eigen wil blijft doen op aarde en datgene wilt doen wat jou behaagt, dan ben je niet in staat om iemand anders te volgen. Want de enige persoon, die jij wilt volgen, dat ben jezelf.

Er kunnen geen twee heeren zijn in jouw leven. Er is maar één heer en één volger.

Wanneer jij besluit om Jezus Christus te volgen, dan betekent dit, dat jij jouw eigen wil; jouw eigen ‘ik’, moet opgeven en jij jezelf onderwerpt aan Hem en jouw leven in dienst stelt van Hem en Zijn dienaar wordt (Lees ook: Het volgen van Jezus kost je alles).

De wapendrager gehoorzaamt zijn Heer

Wanneer jij jouw eigen leven opgeeft en jezelf in dienst stelt van Hem, dan wil dat zeggen dat je Hem liefhebt en Hem zult gehoorzamen.

Het gaat er niet om wat jij wilt doen of wat jij vindt of voelt, maar het gaat erom wat Hij wil en wat Hij vindt. Net zoals Jezus de wil van Zijn Vader deed op aarde en in Zijn geboden wandelde, zo behoor jij ook de wil van Jezus te doen op aarde en Zijn geboden op te volgen (Lees ook: De geboden van God en de geboden van Jezus).

Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij Mijn geboden bewaren (Johannes 14:15)

Indien gij Mijn geboden bewaart, zult gij in Mijn liefde blijven, gelijk Ik de geboden Mijns Vaders bewaard heb en blijf in Zijn liefde (Johannes 15:10)

Indien iemand Mij wil dienen, hij volge Mij, en waar Ik ben, daar zal ook Mijn dienaar zijn. Indien iemand Mij dienen wil, de Vader zal hem eren (Johannes 12:26)

De wapendrager vertrouwt zijn Heer

Jij kunt Jezus pas volgen, als je in Hem gelooft en volledig op Hem vertrouwt. Geloof is de basis. Wanneer er twijfel in jouw hart is, kun je niet geloven. Wanneer jij dus zegt, dat je gelooft, dan behoor je dat ook te bewijzen, door in geloof te wandelen en volledig op Hem te vertrouwen. Want je kunt zeggen dat je gelooft, maar jouw handelingen bewijzen of jij werkelijk in Hem en in Zijn woorden gelooft.

Vertrouw op de Heere met uw ganse hart en steun op uw eigen inzicht niet (Spreuken 3:5)

Wanneer jij op Hem vertrouwt en Zijn inzicht, in plaats van op jezelf en jouw eigen inzicht, dan pas kun je Hem volgen.

De wapendrager volgt zijn Heer

Jezus gebied jou om Hem te volgen. Daarom behoor jij niet meer jouw eigen wil te volgen, maar Jezus en Zijn wil te volgen. Hij heeft jou Zijn Woord gegeven. Dus nu gaat het erom, wat jij met Zijn woorden doet.

Wanneer jij dagelijks jouw kruis op jou neemt, wat wil zeggen dat je dagelijks jouw vlees onderwerpt aan Zijn wil en Hem volgt, dan zul je Zijn wapendrager zijn.

Jezus zeide tot allen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme dagelijks zijn kruis op en volge Mij (Lucas 9:23)

De wapendrager blijft in de schaduw van zijn heer

Zolang jij in Jezus Christus gezeten bent en zolang je in Zijn schaduw blijft, wandel je in Zijn gezag en ben je beschermd.

Maar zodra je uit Zijn schaduw gaat en jouw eigen weg gaat, sta je op jezelf en heb je geen enkel gezag over boze geesten, machten, krachten, overheden en de wereldheersers van de duisternis.

Er zijn twee schaduwen, waarin een persoon kan leven namelijk: De schaduw van de Allerhoogste en de schaduw van de dood.

De schaduw van de dood (de schaduw van de verschrikking): 

Het land Zebulon en het land Naftali, aan de zeeweg, over de Jordaan, Galilea der heidenen: het volk, dat in duisternis gezeten is, heeft een groot licht gezien, en voor hen, die gezeten zijn in het land en de schaduw des doods, is een licht opgegaan (Mattheüs 4:15-16)

De schaduw van de Allerhoogste:

Hoe kostelijk is uw goedertierenheid, o God; daarom schuilen de mensenkinderen in de schaduw uwer vleugelen (Psalm 36:8)

Wie in de schuilplaats des Allerhoogsten is gezeten, vernacht in de schaduw des Almachtigen (Psalm 91:1)

Want in Hem woont al de volheid der godheid lichamelijk; en gij hebt de volheid verkregen in Hem, die het hoofd is van alle overheid en macht (Kolossenzen 2:9-10)

Zolang jij in Jezus Christus; het Woord blijft, zul je wandelen in Zijn schaduw en zul je wandelen in Zijn gezag. Wanneer jij wandelt in Zijn gezag, zul je macht (gezag) hebben over alle heerscharen (Lees ook: Wandel in de heerschappij, die God aan jou heeft gegeven).

De wapendrager volbrengt zijn taak tijdens de missie

Zie, Ik heb u macht gegeven om op slangen en schorpioenen te treden en tegen de gehele legermacht van de vijand; en niets zal u enig kwaad doen (Lucas 10:19)

Jezus heeft Zijn taak volbracht op aarde, Hij heeft de sterke gebonden. Jezus heeft Hem verslagen aan het kruis en door Zijn opstanding heeft Hij de sleutels van gezag teruggenomen.

Zie, Ik heb u macht gegeven om op slangen en schorpioenen te treden en tegen de gehele legermacht van de vijandEen ieder die in Hem gelooft en zijn eigen leven opgeeft, om Hem te dienen en te volgen, die heeft Hij macht (gezag) gegeven over de gehele legermacht van de vijand en niets zal hem enig kwaad doen.

Jezus heeft Zijn taak volbracht en is nu gezeten aan de rechterhand van God de Vader. Jezus heeft de sterke; de duivel, gebonden en nu is het jouw taak om het huis te plunderen oftewel mensen vrij te zetten.

Maar niemand kan het huis van de sterke binnengaan en zijn huisraad roven, als hij niet eerst die sterke heeft gebonden, en dan zal hij zijn huis plunderen (Marcus 3:27)

Jonatan had een taak te vervullen en de wapendrager had een taak om te vervullen. Jonatan nam niet beide taken op zich, zodat zijn wapendrager niets hoefde te doen. Nee, Jonatan velde ze neer en de wapendrager maakte ze af.

De opdracht van Jezus aan de gelovigen

Jij hebt ook een taak te volbrengen. Jezus heeft de volgende taak aan jou en al Zijn volgers gegeven:

En Jezus trad naderbij en sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op (de) aarde. Gaat dan henen, maakt al de volken tot Mijn discipelen en doopt hen in de Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld (Mattheüs 28:18-20)

Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden. Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden (Marcus 16:16)

Jij kunt niet bidden tot God en van Hem verwachten, dat Hij ook nog eens jouw taak overneemt en uitvoert. Want dat zou betekenen, dat jij helemaal niets meer hoeft te doen.

Jij kunt niet jouw taak aan Hem overdragen. Zolang jij op deze aarde leeft, behoor jji de taak, die Hij aan jou heeft gegeven te vervullen.

Jezus heeft Zijn deel gedaan. Nu behoor jij jouw deel te doen. Dat betekent actie!

Zolang jouw leven in dienst staat van Jezus Christus en zolang jij je onderwerpt aan Hem, Hem gehoorzaamt, Hem vertrouwt, Hem volgt en in Hem blijft, dan zul jij in staat zijn om jouw taak en jouw missie op aarde te volbrengen.

Lees ook: ‘De geestelijke wapenrusting‘ en ‘Geloof, actie en overwinning

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!