De vrucht zelfbeheersing

De vrucht zelfbeheersing behoort tot de vrucht van de Geest, die elke wedergeboren Christen behoort te dragen. Wanneer jij je laat leiden door jouw wil, lusten, begeerten, emoties, gevoelens etc., dan laat jij je leiden door jouw vlees. Zolang jij je laat leiden door het vlees, heerst het vlees als koning in jouw leven. Maar zodra jij je bekeert, wedergeboren wordt en de Heilige Geest ontvangt, zal jouw vlees met jouw geest in gevecht komen. Dit komt omdat het vlees en de Geest niet samengaan.

De Heilige Geest zal jou met gewoontes en dingen in jouw leven confronteren, die vanuit het vlees voortkomen en niet in overeenstemming zijn met het Woord en de Geest. De keuze is dan aan jou om wel of niet de strijd met het vlees aan te gaan en het af te leggen of niet.

Wanneer je de keuze maakt om het af te leggen, hoef je er niet voor te bidden dat God het van je afneemt (Wel kun je er vergeving voor vragen). God heeft jou namelijk die macht gegeven in Jezus Christus en door Zijn Heilige Geest. Samen met de Heilige Geest en het Woord kun je van die begeerten en lusten, gevoelens, dwangmatigheden etc. afkomen. Hoe? Door het Woord in jou mond te nemen en uit te spreken. Wanneer jij je volledig onderwerpt aan de Heilige Geest en het Woord, zul jij jouw lichaam en ziel; jouw vlees in toom houden en wandelen in zelfbeheersing.

Wat betekent de vrucht zelfbeheersing?

Zelfbeheersing komt van het Griekse woord ‘enkráteia’ (G1466 Strong’s Concordance) en betekent: Zelfbeheersing (vooral onthouding, kuisheid), onthouding, matigheid.

Wanneer jij de vrucht zelfbeheersing draagt, dan onthoud jij jezelf van jouw lusten, begeerten e.d., die uit het vlees voortkomen en tot zonde leiden. Jij (jouw geest) geeft niet toe aan de lusten, begeerten, gevoelens, emoties, gedachten etc. maar je heerst over hen.

Waarom is de vrucht zelfbeheersing nodig?

De vrucht zelfbeheersing is nodig, zodat jouw geest heerschappij kan voeren over jouw vlees. Wanneer je de vrucht van de Geest, inclusief de vrucht zelfbeheersing, draagt, wil dat zeggen dat jouw geest heerst over jouw vlees en je wandelt naar de Geest. Jouw vlees dat in de geestelijke wereld gestorven is in Jezus Christus wordt zichtbaar in de natuurlijke wereld doordat jouw vlees ondergeschikt is aan jouw geest en je dus niet meer wandelt naar jouw vlees, maar naar jouw geest.

Dit houdt in dat jij niet toe zal geven aan jouw lusten, begeerten, wil, emoties, gevoelens, maar je zal jezelf beheersen. Je zult je niet laten leiden door jouw zintuigen, maar door het Woord en de Geest.

Tijdens jouw heiliging, zul je steeds met bepaalde gewoontes, gevoelens, emoties en dingen, die niet naar God’s wil zijn, door de Heilige Geest en het Woord worden geconfronteerd.  Het is de bedoeling dat iedere keer als je met iets wordt geconfronteerd, je dit aflegt. Zodat je wordt gevormd naar het evenbeeld van Jezus. De weg van heiliging betekent het afleggen van jouw vlees; het afleggen van jouw leven en ego. Het is niet altijd makkelijk maar wel noodzakelijk.

Als Christen heb je deel gekregen aan Zijn Goddelijke natuur

Wij leven in een corrupte wereld. Voordat je tot bekering kwam leefde je naar de wil van jouw vlees. Nu dat je tot bekering bent gekomen, ben je door het accepteren van het offer van Jezus en Zijn bloed ontsnapt aan deze corruptie en zo ontsnapt aan de eeuwige doodstraf. Maar wat nu?

Vernieuwing van je denkenDoor de doop in de Heilige Geest heb je God’s natuur ontvangen. Doordat je deze Goddelijke natuur hebt ontvangen, heb je de mogelijkheid om te worden als jouw Heer en Meester Jezus.

Het enige wat in de weg zit is jouw vlees; jouw denken, jouw gevoelens, jouw zintuigen, jouw lusten en begeerten.

Jouw denken is nog conform de wereld. Aangezien jouw handelingen en spreken voortkomen uit jouw denken is het noodzakelijk dat jouw denken wordt vernieuwd met het Woord van God. Zodat jouw vlees onder heerschappij van de Geest komt en je gaat wandelen naar het Woord en de Geest.

Jij hebt niet meer het vergankelijke zaad in je, dat tot de dood leidt. Maar jij hebt het onvergankelijke Zaad in je ontvangen; de Heilige Geest, Die tot het eeuwige leven leidt.

Jouw geest is uit de dood opgewekt en tot leven gekomen. Nu is het taak dat jouw geest, samen met de Heilige Geest (jullie vormen samen een eenheid met God en Jezus) als koning gaat heersen in jouw leven. De vrucht zelfbeheersing speelt hierbij een grote rol.

Hoe kun je wandelen in de Goddelijke natuur?

Immers, Zijn Goddelijke kracht heeft ons alles geschonken wat tot het leven en de godsvrucht behoort, door de kennis van Hem Die ons geroepen heeft door Zijn heerlijkheid en Zijn deugd. Daardoor heeft Hij ons de grootste en kostbare beloften geschonken, opdat u daardoor deel zou krijgen aan de Goddelijke natuur, nadat u het verderf, dat er door de begeerte in de wereld is, ontvlucht bent. 

En daarom moet u zich er met alle inzet op toeleggen om aan uw geloof deugd toe te voegen, aan de deugd kennis, aan de kennis zelfbeheersing, aan de zelfbeheersing volharding, aan de volharding godsvrucht, aan de godsvrucht broederliefde en aan de broederliefde liefde voor iedereen. Want als deze dingen bij u aanwezig zijn en toenemen, zullen ze u niet doelloos en onvruchtbaar laten wat de kennis van onze Heere Jezus Christus betreft. Immers, bij wie deze dingen niet aanwezig zijn, die is blind en kortzichtig, omdat hij de reiniging van zijn vroegere zonden vergeten is. Daarom, broeders, beijver u des te meer om uw roeping en verkiezing vast te maken; want als u dat doet, zult u nooit meer struikelen. Want zo zal u in rijke mate de toegang worden verleend tot het eeuwig Koninkrijk van onze Heere en Zaligmaker, Jezus Christus (2 Pe 1:3-11)

Petrus zegt, dat wij ALLES ontvangen hebben van Hem, wat tot het leven en de godsvrucht behoort, door de kennis van Hem. Hij heeft ons kostbare beloften geschonken, zodat wij daardoor deel zouden krijgen aan Zijn Goddelijke natuur. Wij zijn het verderf , wat door begeerte in de wereld is, ontvlucht. Petrus geeft aan het proces aan hoe je kunt wandelen in de Goddelijke natuur en liefde:

  • aan jouw geloof voeg je deugd toe. Wanneer je tot geloof komt, zal er een verandering plaatsvinden. Jouw gedrag zal veranderen. Er zullen goede eigenschappen, die blijken uit jouw gedrag, voortkomen.
  • aan de deugd kennis: Aan dit gedrag voeg je de kennis toe, die je verkrijgt door Gods Woord. Door de kennis van Gods Woord en de onderwijzing van de Heilige Geest zul je Hem beter leren kennen.
  • aan de kennis zelfbeheersing. Vanuit de kennis van Gods Woord en door te wandelen naar de kennis die je hebt opgedaan, ontwikkel je zelfbeheersing. Dit doe je door de kennis toe te passen in jouw leven, zodat je vanuit Zijn wil zal leven in plaats van jouw wil; jouw vlees.
  • aan de zelfbeheersing volharding. Zelfbeheersing is een continue proces. Zolang jij op de aarde leeft, heeft het vlees altijd de mogelijkheid om weer te gaan heersen in jouw leven. Dit moet jij onderdrukken, door te blijven volharden.
  • aan de volharding godsvrucht. Wanneer je blijft volharden in het Woord zal daar de godsvrucht uit voortkomen. Dit betekent dat je de vrucht van de Geest draagt
  • aan de godsvrucht broederliefde. Door het wandelen in de geest naar de Geest, zul je de vrucht van de Geest dragen in jouw leven. Hierdoor zul jij jouw broeders en zusters in Christus liefhebben als jezelf.
  • aan de broederliefde liefde voor iedereen. Als jij jouw broeders en zusters in Christus liefhebt, zul je ook een liefde voor iedereen krijgen. Deze liefde betekent niet het accepteren en tolereren van zonde en ongerechtigheden en consessies doen met de wereld. Nee, want dit is de valse liefde, die uit de duivel voortkomt. Maar de liefde betekent, dat je een bewogenheid krijgt voor de mens en niet wilt dat er ook maar 1 ziel verloren gaat. Daarom zul je Jezus en het Koninkrijk van God prediken en vertegenwoordigen. Samen met de Heilige Geest zul je zoveel mogelijk redden van de ondergang. Jij zal spreken en handelen en de Heilige Geest zal Zijn kracht daaraan verlenen. Hij zal de persoon of personen overtuigen van zonde. Zodat ze gered worden uit gevangenschap van de duivel en de hel en het eeuwige leven in Jezus Christus beërven.

De vrucht zelfbeheersing maakt dus een belangrijk onderdeel om zo volledig in de liefde te kunnen wandelen.

De vrucht zelfbeheersing in Jezus Zijn leven

Één van de mooiste voorbeelden van de vrucht zelfbeheersing uit de Bijbel is het moment dat Jezus voor het gerecht moest komen. Zonder enig verzet, liet Jezus alles over Zich heenkomen. Hij werd ten onrechte voor het gerecht gebracht en ten onrechte werd Hij gemarteld en werd Hem de doodstraf opgelegd.

Hoevelen zouden niet hun mond open gedaan hebben om zichzelf te verdedigen? Hoevelen zouden er niet alles aan gedaan hebben om onder de straf, die geheel onterecht was, uit te komen? De meesten zouden een lang pleidooi houden, om zo hun onschuld te bewijzen. Maar Jezus verdedigde Zichzelf niet, maar onderging het, zonder in verweer te komen. Hij heerste over Zijn vlees, inclusief zijn gevoel, zodat het plan van God volbracht kon worden door Hem.

Het geheim van zelfbeheersing is om je te onderwerpen aan de Heilige Geest en aan het Woord. Wanneer Zij de volledige leiding hebben in jouw leven en jij jezelf dus volledig onderwerpt aan Hen, dan zal jij heerschappij gaan voeren over jouw begeerten, lusten, gevoelens, emoties etc. in plaats dat zij heerschappij over jou voeren. En hierdoor zul jij de vrucht van de Geest, inclusief de vrucht zelfbeheersing, dragen.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!