De vrucht vrede

De vrucht vrede is een rust, die alle verstand te boven gaat. De vrucht vrede is een vrede; een innerlijke rust, die de wereld niet kent, niet kan verklaren, nog kan geven. De vrede van God is alleen te verkrijgen door geloof in Jezus Christus, bekering en de wedergeboorte. Wanneer je een nieuwe schepping bent geworden en de Heilige Geest in jou woont, zul je wandelen naar de Geest. Als je naar de Geest wandelt en jouw geest opgroeit tot volwassenheid, dan zul je de vrucht van de Geest dragen, inclusief de vrucht vrede. Wat zegt de Bijbel over de vrucht vrede?

De vrede Gods die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten behoeden in Christus Jezus (Filippenzen 4:7)

Jezus is de Vredestichter

Jezus is de Vredestichter. Hij verkondigde en bracht het Koninkrijk van God naar de aarde. Dit deed Hij door Zijn onderricht, mensen vrij te zetten van demonen, ziekten etc.

Jezus kwam naar de aarde en stierf voor de mens. Door Zijn offer bracht Hij verzoening tussen God en de mens (Lees ook: De vrede, die Jezus herstelde tussen de mens en God).

De vrucht vrede in de wedergeboren mens

Wij behoren, net als Jezus, ook vredestichters te zijn. Want wij zijn Zijn volgers en behoren dus Zijn voorbeeld te volgen. Wij behoren te wandelen, zoals Hij gewandeld heeft. En datgene te doen, wat Jezus ons heeft opgedragen om te doen (o.a. Marcus 16:17-18)

vrucht vrede GodsZoals Jezus Zijn opdracht vervulde, die Hij van God had ontvangen, zo behoren wij ook Zijn opdracht te vervullen.

Jezus wandelde in de vrucht vrede en net als Hem, behoren wij ook in de vrucht vrede te wandelen.

Dit betekent, dat op de plaatsen waar wij komen wij vrede brengen, want wij zijn vredestichters (Lees ook: De vredestichters van God).

Door het Woord van God te spreken zullen wij de vrede en het leven van God brengen in de levens van mensen.

Wanneer wij kwaad spreken over anderen en woorden spreken, die geen vrede maar onrust veroorzaken, dan zijn wij geen vredestichters, maar onruststokers. Laten wij dus voorzichtig zijn met de woorden, die wij uitspreken.

Het Koninkrijk van God is een Koninkrijk van vrede

Het Koninkrijk van God is een Koninkrijk van vrede (Romeinen 14:17)

De aarde was woest en ledig voordat God met de aarde aan de slag ging. God bracht orde en harmonie aan. Het begin van de schepping vertegenwoordigt Zijn Koninkrijk, een Koninkrijk van vrede, harmonie, orde etc..

Deze vrede werd al vrij snel verstoord, doordat de mens ongehoorzaam werd aan God en een vreemde (de slang) gehoorzaamde. De zondeval was het resultaat van deze actie.

bijbeltekst psalm 29-11 Heere zal Zijn volk zegenen met vredeMaar gelukkig had God al een plan B klaarliggen. En plan B was de belofte van de komst van Zijn Zoon Jezus Christus. Door Hem zou God de mens voor eens en voor altijd met Zichzelf verzoenen.

Ja, wat de duivel had verstoord in het hof van Eden, daar zou Jezus een keer in brengen, door de vrede terug te brengen tussen God en de mens.

Wij lezen onder andere in Jesaja 9:5-6 over de profetie aangaande de komst van Jezus, de Vredevorst:

Want een kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst. Groot zal de heerschappij zijn en eindeloos de vrede op de troon van David en over zijn Koninkrijk, doordat Hij het sticht en grondvest met recht en gerechtigheid, van nu aan tot in eeuwigheid (Jesaja 9:5-6)

Jezus bracht vrede op aarde. Hij bracht echter niet de aardse vrede, zoals de Joden hadden verwacht; de vrijzetting van de Romeinse onderdrukking. Maar Jezus bracht de hemelse vrede; de vrijzetting van de geestelijke verdrukking van de duivel en de verzoening met God.

Hij bracht het originele plan van God weer terug op aarde en gaf de heerschappij aan de nieuwe mens, zodat de mens op aarde met Hem zou regeren en niet de duivel (Lees ook: Welke vrede bracht Jezus op aarde?).

God belooft ons vrede

God Zijn gedachten voor ons zijn gedachten van vrede en niet van kwaad om ons een hoopvolle toekomst te geven (Jeremia 29:11).

De Almachtige God is de Auteur van vrede (1 Korintiërs 16:11), Hij is onze vrede (Johannes 16:33, Efeziërs 2:14, Kolossenzen 1:20).

God belooft in Jesaja 48:18, dat wanneer jij je aan Gods inzettingen houdt, dat jouw vrede zal zijn als een rivier en jouw gerechtigheid als de golven van de zee.

Wat moet je doen als je geen vrede ervaart?

Het tegenovergestelde van vrede is onrust, wat veroorzaakt kan worden door o.a. bezorgdheid. Ga maar eens na. Wanneer je bezorgd bent over de toekomst, heb je geen rust in jouw hoofd (jouw denken), maar gieren de onrustige gedachten door jouw hoofd heen.

Het kan dan een slagveld en een chaos in jouw hoofd zijn. De zorgen van de wereld kunnen jouw denken zo in beslag nemen, dat Gods Woord daarin verstikt en de vrucht vrede niet zal opkomen.

Maar wanneer je tijd met Hem spendeert en Zijn Woord onderzoekt, dan zal er in jouw denken een volkomen rust komen. Er zal een vrede zijn, die alle verstand te boven gaat.

Jouw gedachten zullen in lijn komen te staan met Gods Woord. En de bezorgdheid zal geen claim meer op jou kunnen maken. Want bezorgdheid brengt chaos in jouw denken voort en dat staat lijnrecht tegenover de belofte van God, die jou volkomen vrede belooft (Lees ook: Hoe schep je orde in chaos?).

Wees in geen ding bezorgd

Jezus zegt nadrukkelijk, dat je niet bezorgd hoeft te zijn over jouw leven (Mattheüs 6:25, Lucas 12:22). Paulus bevestigt dit in Philippenzen 4:6, waarin hij zegt, dat je in geen ding bezorgd hoeft te zijn. Dit betekent in géén ding, dus in niets.

Bezorgdheid hoort niet thuis in het leven van een wedergeboren Christen. Heb jij wel gedachten van bezorgdheid? Open dan de Bijbel; het Woord van God en begin het Woord te lezen, te bestuderen en het Woord jou eigen te maken.

Ga bijvoorbeeld naar Philippenzen 4:6,7 herhaal dit vers keer op keer en zaai de woorden van God in jouw denken. Zodra er gedachten van bezorgdheid in jou opkomen of andere gedachtes, die onrust en onheil voortbrengen, zeg dit vers dan hardop:

” Ik ben in geen ding bezorgd, want de vrede Gods die alle verstand te boven gaat, behoeden mijn hart en mijn gedachten in Christus Jezus”.

De goddelozen hebben geen vrede

God zegt, dat de goddelozen geen vrede hebben (Jesaja 48:22). Dit geldt dus niet voor jou. Jij bent geen goddelozen meer, want je bent wedergeboren en hebt de Heilige Geest in Jezus Christus van de Vader ontvangen.

“Vrede laat ik u, mijn vrede geef Ik u; niet gelijk de wereld die geeft, geef Ik hem u. Uw hart worde niet ontroerd of versaagd” (Johannes 14:27).

Is jouw denken volkomen gericht op Jezus

Wanneer je teveel bezig bent met wereldse zaken en weinig tijd met God spendeert, is de kans groot dat je last krijgt van onrust en/of bezorgdheid.

In Jesaja 26:3 staat geschreven dat wanneer jouw denken volkomen gericht is op Hem, dan zal Hij jou in volmaakte vrede bewaren (King James vertaling)

Heb jij jouw leven nog niet volkomen aan Jezus gegeven? Zie jij Hem als Redder, maar heb je Hem nog niet Heer over jouw leven gemaakt? Of misschien ben je gelovig opgevoed en ging je iedere week mee naar de kerk, maar heb je geen persoonlijke relatie met Jezus en wil je dit wel maar weet niet hoe? Of misschien word je opgeslokt door de problemen van de wereld en ben je het helemaal zat en snak je naar die rust en vrede?

De weg naar vrede

De weg naar vrede is:

Wanneer je dit doet, dan zul je de vrucht vrede dragen en de volkomen vrede van God, die alle verstand te boven gaat, ervaren.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!