De vrucht liefde; de liefde van God

Wanneer je wandelt in de vrucht van de Geest, dan wandel je in de vrucht liefde. Door de inwoning van de Heilige Geest heb je dezelfde Geest en natuur als de Vader en Jezus ontvangen. Je hebt niet meer de wereldse gezindheid; de wereldse (vleselijke) natuur in je, maar je hebt Gods natuur in je (Zijn Geest). Zolang het vlees regeert in jouw leven, zal Gods natuur niet zichtbaar worden. Maar wanneer jij jouw vlees kruisigt, jouw geest voedt en jouw denken vernieuwt met het Woord van God, dan zal Gods natuur zichtbaar worden. De vrucht liefde zal in twee blogposts worden behandeld, In deze eerste blogpost over de vrucht liefde zal de liefde van God voor Zijn volk worden behandeld.

De liefde van God

Wanneer wij naar het Oude Testament gaan en daar lezen over God, over Zijn werken en relatie met Zijn volk, dan zien wij Zijn grote rechtvaardige liefde. God wilde maar één ding en dat was een relatie met Zijn volk hebben en voor hen zorgen.

Het begon allemaal in het hof van Eden waar God een relatie met de mens wilde hebben. Echter werd de mens ongehoorzaam aan God, aan Zijn gebod en hierdoor zondigde de mens tegen God en kwam er scheiding tussen God en de mens omdat de geest stierf in de mens. 

bijbeltekst psalm 81-12 mijn volk luisterde niet naar mijn stem

Maar God zorgde voor een tijdelijke oplossing voor de mens, die nu vleselijk was geworden (omdat de geest in de mens gestorven was), namelijk het offeren van een dier en het bloed dat tijdelijke verzoening bracht voor de zonden en ongerechtigheden van de mens. (Lees ook: Wat is het verschil tussen de offers van dieren en het offer van Jezus?)

God wijdde Zich volledig aan Zijn volk. Maar hoe vaak gebeurde het niet dat Zijn volk andere dingen wilden, dan wat God wilde. 

Hoe vaak gebeurde het niet dat Zijn volk andere goden achterna liepen, zij afweken van Gods Woord en daardoor ongehoorzaam werden aan God. Door hun daden lieten zij zien, dat God niet genoeg voor hen was. Hoe vaak klaagden zij niet over kleine dingen.

Hoeveel verdriet hebben ze God wel niet aangedaan door hun weerbarstigheid. Het leek wel of ze zich aan allerlei beelden, afgoden etc. wilde onderwerpen, behalve aan God. Hoe kwam dit? Dit kwam omdat zij vleselijk waren en dus wilde zij ook een god die ze konden zien; ja die ze konden aanraken. Op de één of andere manier konden zij niet vertrouwen op hun ‘onzichtbare’ God.

De geschreven wetten maakten het onzichtbare zichtbaar

Uit liefde voor Zijn volk gaf God hen geschreven wetten, zodat hun onzichtbare God voor hen zichtbaar werd. God openbaarde hen wat er in die ‘onzichtbare’ wereld plaatsvond (en nog steeds plaatsvind) en maakte hen Zijn natuur bekend. God maakte Zijn wil aan hen bekend, wat Hem behaagde en wat Hem niet behaagde. Hij deed dit uit liefde en uit rechtvaardigheid, zodat niemand zou kunnen zeggen: “maar dat wisten wij niet, want dat heeft U ons nooit verteld”. God heeft alles openbaar gemaakt, niets hield Hij verborgen. God maakte Zijn wil bekend in de wet.

wil van God wil van de duivel

Maar ook de wet was niet voldoende voor Zijn weerbarstige volk. Ze onderhielden de wet niet en bleven maar zichtbare afgoden maken en volgen. Ze bleven wandelen naar hun eigen wil in plaats van God’s wil.

God stelde richters aan, maar het volk bleef ontevreden. Zij wilden, net als de heidenen, een koning. 

In Gods grote liefde en barmhartigheid, waarschuwde God hen over de consequenties; wat het volk allemaal wel niet voor een koning zou moeten doen. Maar Zijn volk wilden persé een koning, dus gaf God hen een koning.

Al snel werd deze eerste koning Saul, ongehoorzaam aan God. Hij dacht God te behagen, door ongehoorzaam te worden aan Zijn Woord en zijn eigen wil te doen. Hij dacht het beter te weten dan de Almachtige God. En zo ontnam God hem het koningschap en gaf het aan David, een man naar Zijn hart. Na David kwamen er velen koningen. De ene was gehoorzaam aan God en de ander ongehoorzaam.

Maar het volk was nog niet tevreden; niet met de richters, niet met de profeten en niet met de koningen.Toen maakte God het grootste liefdesgebaar naar Zijn volk toe en dat was het sturen van Zijn eigen Zoon naar de aarde.

De liefde van God werd voor de wereld zichtbaar

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft (Joh 3:16)

De liefde van God werd weer zichtbaar toen Hij Zijn Zoon naar de aarde stuurde, om de mens te bevrijden van de heerschappij van de duivel. Hij zond Zijn Zoon Jezus, zodat door Zijn volmaakte werk de mens weer met Hem zou worden verzoend. Zodat Hij weer een persoonlijke relatie met de mens kon hebben, zoals Hij ook met Adam had, voordat hij zondigde. God had de Messias aan Zijn volk belooft en God kwam Zijn belofte na.

Maar ook al kwam God Zijn belofte na, Zijn volk hadden een andere verwachting van de Messias. Zij zagen Jezus Christus niet als de Messias, die God hen had beloofd. Zij wilde een Messias, die hen zou verlossen van de Romeinse onderdrukking.

Maar God is Geest en Zijn Koninkrijk is niet een Koninkrijk van deze wereld, maar een geestelijk Koninkrijk. Zijn Koninkrijk opereert in de geestelijke wereld.

Jezus kwam om de mens te verlossen van de duivelse heerschappij en niet de Romeinse heerschappij. God’s volk was niet tevreden met de Messias, die God had gezonden en daarom wezen ze Jezus af.  Ja, Gods eigen volk zorgde ervoor dat Zijn Zoon Jezus werd gemarteld en uiteindelijk de doodstraf kreeg.

God werd afgewezen door Zijn volk

Hierin is de liefde van God aan ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat wij zouden leven door Hem (1 Johannes 4:9)

God, die zoveel van Zijn volk hield en houdt gaf Zijn eigen Zoon uit liefde voor hen, maar God werd wederom afgewezen door Zijn volk.

Doordat Hij afgewezen werd door Zijn eigen volk, werd er een deur geopend voor de heidenen. God zag wel in dat wat Hij ook deed, het nooit genoeg zou zijn. Zijn volk zou nooit tevreden zijn en zou altijd datgene begeren, wat andere volken; de goddelozen hadden.

Door deze afwijzing is het evangelie van Jezus Christus tot de heidenen gekomen en heeft iedereen in de wereld de mogelijkheid om vanuit deze liefde van God, wederom geboren te worden in Zijn Koninkrijk en een zoon of dochter van Hem worden. Het enige wat je hoeft te doen is jouw eigen leven, jouw eigen wil op te geven en Jezus te volgen. Jezus, de Zoon van God, is de weg om tot God te komen.

In de volgende post zal gekeken worden naar het leven van Jezus en hoe Jezus wandelde in de vrucht liefde en wat dit precies inhoudt. Want de betekenis die de meeste Christenen aan de liefde geven, is niet dezelfde betekenis als die God, Jezus en de Heilige Geest daaraan geven.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!