De twee manieren om de geestelijke wereld te betreden

In de vorige blogposts heb je kunnen lezen over new age in de gemeente en hoe het heeft kunnen gebeuren dat de gemeente een occulte kerk is geworden. Maar wat is precies het verschil tussen het betreden van de geestelijke wereld als wedergeboren Christen en het betreden van de geestelijke wereld als occultist? Er zijn twee manieren om de geestelijke wereld te betreden, namelijk een legale manier en een illegale manier. Laten wij eerst eens kijken naar de illegale manier om de geestelijke wereld te betreden.

De geestelijke wereld betreden vanuit het koninkrijk der duisternis

De eerste manier om de geestelijke wereld te betreden is illegaal (tegen God’s wil) vanuit het vlees en vanuit het koninkrijk der duisternis. Occultisten bewegen zich in de geestelijke wereld, maar zijn niet wedergeboren in de geest en daarom is hun geest nog dood. Zij behoren tot de oude generatie; de gevallen mens, die tot het koninkrijk der duisternis behoort en daarin leeft. Zij betreden de geestelijke wereld (de paranormale wereld) vanuit zichzelf; vanuit het vlees (de oude mens). Zij doen dit vanuit hun vlees, door hun eigen kracht; de zielskracht, die aangestuurd wordt door het koninkrijk der duisternis.

Om de geestelijke wereld te betreden, gebruiken zij natuurlijke methodes, formules, technieken, strategieën etc. en maken daarbij vaak gebruik van natuurlijke hulpmiddelen en voorwerpen zoals kaarsen, tarotkaarten, spiegels, glazen(bollen), kristallen, edelstenen, vlaggen, naalden, muziek (icm zang, dans) etc.. Door deze handelingen, roepen zij bovennatuurlijke machten op en stellen zij zich open voor boze geesten en verbinden zich aan hen om zo informatie en inzichten te verkrijgen vanuit de ‘verborgen wereld’. Deze informatie en inzichten zijn gericht op de mens.

Occultisten leven naar het vlees en laten zich leiden door hun zintuigen, gevoelens, emoties en de openbaringen, visioenen, kennis en wijsheid van geesten, die zij door middel van kanaliseren met bovennatuurlijke wezens (demonen) ontvangen. Zij bouwen op al deze ontvangen informatie hun geloof, kennis en wijsheid en ontwikkelen nieuwe theorieën, methodes en strategieën.

Zij zijn gefocust op zichzelf, de mens en de bovennatuurlijke manifestaties en wonderen, die zichtbaar worden in de natuurlijke wereld.

Occultisten leven in het koninkrijk van de duisternis en doordat zij leven naar het vlees, verhogen zij de duivel met hun leven. Zij betreden illegaal, tegen God’s wil, vanuit zichzelf de geestelijke wereld en zijn dus ‘onbeschermd’. Zij openen zichzelf voor boze geesten en worden door hen geïnspireerd en aangestuurd. Deze boze geesten, oftewel demonen; gevallen engelen, zullen hun leven beheersen. In ruil voor hun ziel ontvangen zij kracht van de duivel. Deze kracht, die afkomstig is uit het koninkrijk der duisternis kan ook verborgen dingen openbaar maken, waarzeggen en grote tekenen en wonderen verrichten. Dit zien wij bijvoorbeeld ook bij de Egyptische geleerden; de tovenaars en wijzen, die door middel van hun toverkunsten tot op zekere hoogte dezelfde tekenen verrichtten als God (Ex 7:11,22 8:7), bij Saul die een waarzeggende vrouw raadpleegde (1 Sam 28:7-14) en bij de waarzeggende slavin (Hand 16:16). En laten wij niet vergeten de zoon des verderfs, die zal komen en het beest, die kracht van de duivel zal ontvangen.

Daarentegen is diens komst (de zoon des verderfs) naar de werking des satans met allerlei krachten, tekenen en bedriegelijke wonderen, en met allerlei verlokkende ongerechtigheid, voor hen, die verloren gaan, omdat zij de liefde tot de waarheid niet aanvaard hebben, waardoor zij hadden kunnen behouden worden. En daarom zendt God hun een dwaling, die bewerkt, dat zij de leugen geloven, opdat allen worden geoordeeld, die de waarheid niet geloofd hebben, doch een welgevallen hebben gehad in de ongerechtigheid (2 Thes 2:9-12)

En het beest, dat ik zag, was een luipaard gelijk, en zijn poten als van een beer en zijn muil als de muil van een eeuw. En de draak gaf hem zijn kracht en zijn troon en grote macht (Op 13:2)

De geestelijke wereld betreden vanuit het Koninkrijk van God

De wedergeboren Christen betreedt niet illegaal, vanuit zichzelf; vanuit het vlees, de geestelijke wereld, maar legaal vanuit zijn geest en zijn positie in Jezus Christus.

Door het geloof in Jezus Christus en de wedergeboorte is de oude mens de nieuwe mens geworden in de geest en is het Koninkrijk van God binnengegaan. Dit is de enige legale manier om de geestelijke wereld te betreden. Een ongeestelijk mens heeft niets te zoeken in de geestelijke wereld. Het geestelijk Koninkrijk van God, dat voorheen verborgen was voor de oude mens en alleen zichtbaar voor hen werd, door middel van het verkondigen van de woorden van God, gelijkenissen en het verrichten van tekenen en wonderen (o.a. Mat 12:28, Lu 8:10, 9:2, 10:9, 11:20), is voor de nieuwe mens zichtbaar geworden. De geest van de nieuwe mens is in staat om het geestelijk Koninkrijk van God te zien en door de geest daarin te leven. Zonder de wedergeboorte is dit onmogelijk.

Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wedergom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien (Joh 3:3)

Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan. Wat uit vlees is geboren is vlees, en wat uit de Geest is geboren, is geest (Joh 3:5-6)

Daarom zie je vaak dat gelovigen, die nog niet wedergeboren zijn en dus ongeestelijk zijn, zich voeden met- en hun geloof bouwen op de kennis, wijsheid en ervaringen van andere gelovigen, vooral bekende predikers en daarnaar leven.

Gezeten in Jezus Christus in de hemelse gewesten

De gevallen mens oftewel de generatie van de oude mens is onderworpen aan de duivel en zijn demonen en kan alleen vanuit het vlees; vanuit het koninkrijk der duisternis de geestelijke wereld betreden. Maar de wedergeboren Christen is het Koninkrijk van God binnengegaan en is in de geest gezeten in Jezus Christus; het Woord, in de hemelse gewesten. Aangezien Jezus boven elke macht, kracht, overheid, heerschappij en alle naam, is gesteld, is de nieuwe mens in Hem ook boven alle macht, kracht, overheid, heerschappij van de duisternis gesteld.

Vader, hetgeen Gij Mij gegeven hebt- Ik wil, dat, waar Ik ben, ook zij bij Mij zijn, om Mijn heerlijkheid te aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt, want Gij hebt Mij liefgehad vóór de grondlegging der wereld (Joh 17:24)

Jezus liefhebben met heel jouw hartEn hoe overweldigend groot Zijn kracht is aan ons, die geloven, naar de werking van de sterkte zijner macht, die Hij heeft gewrocht in Christus, door Hem uit de doden op te wekken en Hem te zetten aan Zijn rechterhand in de hemelse gewesten, boven alle overheid en macht en kracht en heerschappij en alle naam, die genoemd wordt niet alleen in deze, maar ook in de toekomende eeuw. En Hij heeft alles onder Zijn voeten gesteld en Hem als Hoofd boven al wat is, gegeven aan de gemeente, die Zijn lichaam is, vervuld met Hem, die alles in allen volmaakt (Efe 1:19-23)

God echter, die rijk is aan erbarming, heeft, om Zijn grote liefde, waarmede Hij ons heeft liefgehad, ons, hoewel wij dood waren door de overtredingen mede levend gemaakt met Christus – door genade zijt gij behouden -, en heeft ons mede opgewekt en ons mede een plaats gegeven in de hemelse gewesten, in Christus Jezus, om in de komende eeuwen de overweldigende rijkdom Zijner genade te tonen naar (Zijn) goedertierenheid over ons in Christus Jezus (Efe 2:4-7)

Want in Hem woont al de volheid der godheid lichamelijk; en gij hebt de volheid gekregen in Hem, die het hoofd is van alle overheid en macht (Kol 2:9-10)

De nieuwe mens leeft voortdurend naar de geest

De wedergeboren Christen; de nieuwe mens leeft voortdurend naar de geest in het Koninkrijk van God en zoekt dus niet af en toe ‘de geestelijke wereld’ vanuit het vlees op. Bijvoorbeeld tijdens de dienst op zondag, tijdens (gebeds of zang) samenkomsten of ’s avonds voor het slapen gaan.

Alhoewel de nieuwe mens in de wereld leeft, behoort de nieuwe mens de wereld niet meer toe. De nieuwe mens behoort niet meer tot de generatie van de oude mens; de gevallen mens, maar is overgeplaatst vanuit het koninkrijk der duisternis naar het Koninkrijk van God en is dus apart gezet van de wereld en laat zich niet meer leiden door de wereldgeesten, die heersen in het vlees. De nieuwe mens is niet meer in het vlees onderworpen aan de wereldgeesten, maar is in de geest onderworpen aan Jezus Christus.

Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand Gods. Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn. Want gij zijt gestorven en uw leven is verborgen met Christus in God (Col 3:1-3)

Een levende geest

De nieuwe mens is, net als Jezus, een levende geest geworden en is niet meer een levende ziel, zoals de generatie van Adam; de generatie van de oude mens.

Aangezien de nieuwe mens naar de geest wandelt en niet als de oude mens naar het vlees, zal de nieuwe mens géén gebruik meer maken van natuurlijke menselijke methodes en technieken, die gebaseerd zijn op menselijke kennis, wijsheid en ervaringen. De nieuwe mens zal niet geleid worden door het vlees; zintuigen, gevoelens, emoties, bevindingen, gedachten, zielskracht, manifestaties in het vlees, tekenen en wonderen. Maar de nieuwe mens zal naar de geest, vanuit zijn positie in Jezus Christus en zijn relatie met Jezus; het Woord en de Vader en de Heilige Geest, wandelen en de werken doen, die naar de wil van God zijn.

oude mens is gekruisigd in Jezus ChristusDe Heilige Geest en de geest van de nieuwe mens hebben niets met gevoel te maken. Zodra er lichamelijke manifestaties en gevoelens de overhand nemen regeert het vlees over de geest.

Dit zie je ook vaak bij heidense stammen en religies, waarbij door middel van muziek, zang en dans, door het continue herhalen van dezelfde melodieën, woorden en bewegingen, de personen op een gegeven moment in een trance komen, waarbij bovennatuurlijke krachten vrijkomen, die zich manifesteren in het vlees.

Maar de Heilige Geest is géén (prettig) gevoel en geen (universele)kracht, die opgewekt moet worden door het vlees en vervolgens ervaren wordt in het vlees.

Maar de Heilige Geest is de Geest van God. Hij is heilig en daarom kan Hij alleen in de nieuwe mens wonen, die door het bloed van Jezus Christus en de wedergeboorte heilig en rechtvaardig gemaakt is en waarvan het leven is toegewijd aan Jezus Christus.

De nieuwe mens zal nooit op zijn eigen kunnen en inzicht vertrouwen, maar zal altijd afhankelijk zijn van God en op Hem vertrouwen en vanuit zijn relatie met Hem leven. De nieuwe mens zal ook niet op zoek gaan naar het bovennatuurlijke en daar niet op gefocust zijn, maar zal nuchter blijven en gefocust zijn op het Woord en op het worden als Jezus in karakter en wandel en het Koninkrijk van God. Zodat hij zal leven naar Zijn wil en Jezus en de Vader zal verhogen met zijn leven, in plaats dat hij zichzelf zal verhogen, gezien en aanbeden wordt door mensen en zijn eigen koninkrijk zal bouwen.

De nieuwe mens is gericht op het Koninkrijk van God, waar Jezus centraal staat en niet op het koninkrijk van de wereld (het koninkrijk der duisternis), waar de mens centraal staat.

De geestelijke strijd tussen goed en kwaad

De nieuwe mens weet, dat hij een strijd te voeren heeft tegen de duistere machten en tegen de misleidende en verleidende geesten van de duisternis, die er alles aan zullen doen om de nieuwe mens tot zonde te verleiden. Want de duivel weet, dat zonde scheiding brengt tussen de mens en God. Daarom bezit de nieuwe mens het onderscheidt van geesten, om het goed (de wil van God) van kwaad (de wil van de duivel) te onderscheiden.

wil van God wil van de duivelEr zijn gelovigen, die beweren, dat als je een nieuwe schepping bent geworden, de zonde jou niet meer kan scheiden van God, omdat je in Jezus Christus bent.

Maar ten eerste, als je in Jezus bent zul je een dienaar van de gerechtigheid zijn en niet meer een dienaar van de zonden. Je zult dus met jouw geest Jezus dienen en niet meer met jouw vlees de duivel.

Daarnaast is het zo, dat als dit inderdaad een waarheid zou zijn, waarom deed de duivel dan zo zijn best om Jezus te verleiden tot zonde? Aan het kruis zien wij, wat zonde doet: zonde brengt scheiding tussen God en de mens en leidt tot dood.

Het is daarom belangrijk voor de nieuwe mens om weerstand te blijven bieden tegen alle misleidingen en verleidingen, die tot zonden leiden. Zolang de nieuwe mens in Christus; het Woord blijft en naar de geest blijft wandelen en dus de geestelijke wapenrusting aanhoudt, is de gelovige in staat om stand te houden en weerstand te bieden tegen alle misleidingen en verleidingen van de duivel en zijn demonen en zich te wapenen tegen de zonde en te blijven leven naar God’s wil.

De bescherming in Jezus Christus

Zolang de gelovige naar de geest blijft wandelen en in Jezus Christus; het Woord blijft, is de gelovige beschermd en zal de gelovige vanuit zijn positie in Jezus Christus door de Heilige Geest geleid worden.

Maar zodra de gelovige terugkeert naar het vlees en vanuit het vlees; de ziel, de geestelijke wereld betreedt vanuit de kennis, theorieën, methodes en strategieën, die afkomstig zijn van andere mensen en met behulp van natuurlijke middelen, dan zal het niet lang duren voordat de gelovige aangevallen wordt en in bezit genomen wordt door demonische machten.

Het gevolg hiervan, zoals je ook in de vorige blogpost hebt kunnen lezen, is lauwheid, onverschilligheid naar zonden, acceptatie van zonden, in zonden leven, meer interesse voor de wereld en het occulte dan de dingen van het Koninkrijk van God en de Bijbel, gebedsafname, meer tijd spenderen aan zichzelf en de dingen van de wereld dan aan Jezus en de dingen van het Koninkrijk van God, meer focus op bovennatuurlijke manifestaties en ervaringen dan het pure Woord van God, meer focus op tekenen en wonderen dan op een integer en geheiligd leven. De gelovige is bezorgd, ontevreden, ongelukkig, onverdraagzaam, ervaart geen vrede, is neerslachtig, zwaarmoedig, depressief, hoort stemmen in het hoofd, wordt overspoeld door angsten, paniekaanvallen, boosheid, woede, ervaart een toename van vleselijke lusten en begeerten, seksuele onreinheden, pleegt overspel en evt. scheiding etc. Zodra gelovigen deze dingen ervaren, zijn er boze machten aan het werk in het vlees van de persoon.

Geloof gebaseerd op theorieën, methodes en ervaringen van mensen

Dit zien wij ook gebeuren in de Bijbel bij de zeven zonen van Skevas, die tot de rondreizende Joodse geestenbezweerder behoorden.

En ook enige van de rondreizende Joodse geestenbezweerders waagden het over hen, die zulke boze geesten hadden, de naam van de Heere Jezus te noemen met de woorden: Ik bezweer u bij de Jezus, die Paulus predikt. Het waren nu zeven zonen van een zekere Skevas, een Joodse overpriester, die dit deden. Maar de boze geest antwoordde en zeide tot hen: Jezus ken ik en van Paulus weet ik, maar wie zijt gij? En de mens, in wie de boze geest was, sprong op hen af, overweldigde hen tezamen en bleek zoveel sterker dan zij, dat zij zonder kleren en gewond uit dat huis moesten vluchten (Hand 19:13-16)

Deze zeven zonen kenden Jezus niet persoonlijk en waren niet de nieuwe schepping geworden. Zij behoorden tot de oude schepping, die geleid wordt door het vlees. Zij waren geestenbezweerders en probeerden vanuit het vlees de methodes, die gebruikt werden door de nieuwe mens, die in Jezus Christus gezeten is, toe te passen, door de Naam van Jezus te benoemen en te gebruiken om mensen vrij te zetten van boze geesten.

Maar doordat zij niet wedergeboren waren en niet tot het Koninkrijk van God behoorde en het geestelijk gezag in Jezus Christus niet bezaten, maar vanuit hun vlees het geestelijke gezag over de boze geesten probeerden te nemen, door de Naam van Jezus als een methode toe te passen, viel de boze geest hen aan.

Zij waren nog de ongeestelijke oude mens, die naar het vlees onder heerschappij van de duivel leefden. Dus hoe konden zij de Naam van Jezus gebruiken en gezag over de duivel en zijn demonen nemen, terwijl zij beneden de duivel en zijn demonen (gevallen engelen) waren gesteld. Dit kon niet. En daarom erkende deze boze geest hen niet en viel hen aan.

Dit gebeurt ook bij vele gelovigen, die de oude schepping blijven en naar het vlees blijven leven, maar methodes en technieken toepassen, die zij gehoord hebben tijdens de dienst, seminars of conferenties of gelezen hebben in boeken. Zij krijgen informatie en inzichten, die gebaseerd zijn op de kennis, wijsheid en ervaringen van anderen en proberen deze vanuit hun vlees toe te passen. Hierdoor zijn vele gelovigen, net als de zonen van Skevas, prooi geworden voor het koninkrijk der duisternis en zijn op dwaalwegen terechtgekomen en afgevallen van het geloof.

Een waarzeggende geest, tekenen en wonderen

Als een persoon profeteert en waarzeggende dingen spreekt over de toekomst en tekenen en wonderen verricht, dan wil dat niet zeggen, dat deze dingen vanuit God en Zijn Koninkrijk, door de Heilige Geest worden gedaan. Want zolang de persoon nog niet wedergeboren is of naar het vlees in zonden blijft leven, doen zij deze dingen vanuit hun vlees en worden dus aangestuurd vanuit het koninkrijk der duisternis.

In Handelingen 16 vanaf vers 16 lezen wij bijvoorbeeld over de slavin, die werd aangestuurd door het koninkrijk der duisternis en een waarzeggende geest bezat. Zij was bezet door een waarzeggende geest, die haar leven beheersten. In ruil voor haar ziel (haar leven), gaf deze waarzeggende geest haar informatie, die voor anderen verborgen lag. Het waarzeggen bezorgde veel voordeel voor haar eigenaars. Paulus was de nieuwe mens en bezat het onderscheid van geesten en wist dat hij met een waarzeggende geest uit het koninkrijk der duisternis te maken had. Toen het moment kwam dat Paulus, na een aantal dagen deze vrouw te hebben aangehoord, in de Naam van Jezus deze geest gebood om uit haar te gaan, moest deze waarzeggende geest Paulus gehoorzamen, omdat Paulus vanuit het hoogste gezag; Jezus Christus sprak. Vanaf dat moment was zij bevrijd en bezat zij niet meer de ‘gave’ van waarzeggerij (vals profeteren).

Jezus zegt, dat je aan de vruchten de boom zal herkennen (Mat 7:15-20). Hoe spreekt iemand? Hoe leeft iemand? Wat zijn de vruchten, die de persoon produceert? Zijn het vruchten van de Geest of van het vlees?

Blijf daarom nuchter en waakzaam en laat je niet verleiden en misleiden door meeslepende woorden, die afwijken van het Woord, geestesuitingen, openbaringen, profetieën, tekenen en wonderen, die ervoor zorgen dat je afdwaalt van het Woord en de wil van God en op eigen wegen gaat wandelen, die tot eigen eer, hoogmoed en zonden leiden. Blijf trouw aan Jezus Christus; jouw Leidsman in het leven.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!