Waarom is de Heilige Geest verbannen uit het hart en teruggeplaatst in een gebouw?

In het Oude Testament en in de 4 evangeliën van het Nieuwe Testament, lezen wij over het heilige der heiligen; de plaats in de tabernacle (de tempel), waar God woonde. In het Heilige der Heiligen was de Geest van God aanwezig; Zijn Heilige Geest. Geen mens kon en mocht daar komen, dan alleen de hogepriester. Één keer per jaar mocht de hogepriester achter het tweede gordijn in de tweede tent; het Heilige der Heiligen komen, bedekt met het bloed van bokken en kalveren, die hij had geofferd, voor zichzelf en voor de zonden van het volk, die zij in onwetendheid bedreven hadden. Zonder de bedekking van bloed, kon de hogepriester het Heilige der Heiligen niet binnenkomen. In het Nieuwe Verbond is de Heilig Geest niet aanwezig in een gebouw, maar in het hart van de nieuwe schepping. Wij leven echter in een tijd, waar de Heilige Geest niet altijd welkom is. Ja, de Heilige Geest is welkom wanneer het de mens uitkomt. Maar in de levens van veel Christenen is de Heilige Geest verbannen uit het hart en teruggeplaatst in een gebouw en mag de Heilige Geest enkel in de samenkomst tevoorschijn komen. Waarom is de Heilige Geest verbannen uit het hart van veel Christenen?

De scheuring van het voorhangsel

Toen Jezus aan het kruis stierf en alle zonden en ongerechtigheden van de mens op Zich had genomen, scheurde het voorhangsel van het Heilige der Heiligen. De toegang tot God was vrij, voor een ieder, die tot de Messias Jezus Christus zou komen en Hem zou aannemen als Verlosser en Heer (Lees ook: Wachten op de komst van de Messias).

Met Zijn eigen bloed ging Jezus voor eens en altijd het heiligdom binnen, waardoor Hij een eeuwige verlossing verwierf. De weg naar het heiligdom was nu geopend, want de eerste tent bestond niet meer, doordat het voorhangsel was opengescheurd (Heb 9:8).

Vanaf het moment dat Jezus stierf en het voorhangsel in de tempel van boven naar beneden openscheurde, was de plaats van de Geest van God niet meer in het Heilige der Heiligen, achter het tweede voorhangsel, in de tweede tent. Maar de Geest van God kreeg een nieuwe plek toegewezen. De Heilige Geest zou wonen in het hart van elke nieuwe schepping, die tot het lichaam van Christus behoort.

Geboren in het Lichaam van Christus

Vanaf het moment dat je een nieuwe schepping bent geworden, behoor je tot het lichaam van Jezus Christus. De wedergeboorte is de enige toegang tot het lichaam van Christus en tot het eeuwige leven. Dus een lidmaatschap van een kerk of gemeente zorgt er niet voor dat je deel wordt van het lichaam van Jezus. Alleen door de wedergeboorte in de geest behoor je tot Zijn lichaam; de Kerk.

Besneden zijn of niet besneden zijn van het lichaam geeft geen redding, het gaat erom of je een nieuwe schepping bent; geboren uit water en Geest (Galaten 6:15)

De Heilige Geest, die eerst in het Heilige der Heiligen woonde en die geen mens kon benaderen behalve de hogepriester, woont nu in de harten van de nieuwe schepping. Jouw lichaam is de tempel geworden van de Heilige Geest. Ja, Hij woont in jouw hart (1 Korintiërs 6:19).

waterdoop, volwassendoop

Jij bent besneden in Jezus Christus, jouw zondige natuur, met zijn zonden, heb je afgelegd en begraven met de waterdoop. Je kunt dus niet meer wandelen in de zonden, omdat jouw zondige natuur dood is:

In Hem woont al de volheid der godheid lichamelijk; en gij hebt de volheid verkregen in Hem, die het hoofd is van alle overheid en macht. In Hem zijt gij ook met een besnijdenis, die geen werk van mensenhanden is, besneden door het afleggen van het lichaam des vlezes, in de besnijdenis van Christus, daar gij met Hem begraven zijt in den doop (Kolossenzen 2:9-12)

Je bent opgestaan uit de ‘dood’ en jouw geest is geboren door de kracht van de Heilige Geest. Jouw hart van steen, dat vroeger volzat met afgoderij, hebzucht, lust, begeerten, leugens, ongehoorzaamheid aan God, onvergevingsgezindheid, rebellie, kwaadheid, jaloezie, afgunst etc. heb je ingeruild voor een hart van vlees, zodat de Heilige Geest daarin kan wonen.

Alle ongerechtigheden en zonden heeft Jezus uitgewist met Zijn bloed en God heeft jou een nieuw hart van vlees gegeven, zodat je kunt leven naar Zijn geboden en Zijn wil.

Als wedergeboren Christen, zul je nu niet meer naar het vlees wandelen, maar naar de Geest. Hierdoor zul je doen wat het Woord (de Bijbel) zegt. Tenminste wanneer je dat natuurlijk wilt en toelaat. Want jij kunt ten alle tijden jouw vlees weer uit de dood opwekken, door jouw vlees te gaan voeden en weer te gaan leven naar het vlees in zonden.

Wanneer je naar de Geest wandelt, zul je wandelen naar wat Jezus, het Woord, zegt en niet naar wat jouw vlees zegt: zintuigen, gevoelens, gedachtes, emoties etc.. Gevoelens zijn bedrieglijk en daardoor kun je daar niet op vertrouwen, nog bouwen. Alleen het Woord kun je vertrouwen en op bouwen.

Zonen Gods geleid door de Heilige Geest

Want allen die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods (Romeinen 8:14)

Het Woord zegt, dat de zonen Gods (continue) geleid worden door de Heilige Geest. Hij woont volledig in jouw hart. Je hebt geen deel van Hem, maar je hebt de Heilige Geest helemaal ontvangen. Je hoeft dus niet naar de kerk of gemeente te gaan om een ontmoeting met de Heilige Geest te hebben. Want wanneer jij geboren bent in de geest en in nieuwe tongen spreekt, woont Hij in al Zijn volheid in jou. Jij bent een tempel geworden van de Heilige Geest.

Wanneer je dus iemand tegenkomt, die problemen heeft, of het (geestelijk) niet meer ziet zitten, dan hoef je die persoon niet door te sturen naar de kerk of gemeente. Natuurlijk mag je ze uitnodigen, maar wat die persoon nodig heeft, bezit jij, namelijk de Heilige Geest. De Heilige Geest wil en kan deze persoon helpen, als jij met Hem samenwerkt. De Heilige Geest zal, aan de woorden die jij uitspreekt over die persoon of over die situatie, Zijn kracht verlenen. Mits de woorden natuurlijk overeenkomen met het Woord van God. Jullie werken samen, Jullie zijn één team. En samen getuigen jullie van Jezus; het Woord.
.
Je hebt de Heilige Geest niet ontvangen om heerlijke gevoelens te ervaren. Maar je hebt de Heilige Geest ontvangen om Jezus te gehoorzamen, te dienen en dienstbaar te zijn aan jouw medemens.

De Heilige Geest verbannen uit het hart

Maar wat er tegenwoordig gebeurt is dat het hart van vele gelovigen, vol zit met de wereld en het ‘ik’ op de troon blijft zitten. Daarom is er eigenlijk geen plaats meer voor de Heilige Geest en wordt de Heilige Geest verbannen uit het hart.

De Heilige Geest wordt verstikt in het hart, door de wereld en door de begeerte en lusten van het vlees. Velen vullen zich met wereldse zaken, in plaats dat zij zich vullen met het Woord van God. Zij zoeken de dingen, die beneden op de aarde zijn en niet die boven in de hemel zijn. En daarom is er geen plek meer voor Hem.

Nee, de Heilige Geest heeft weer Zijn oude plek teruggekregen. De plek waar Hij vandaan kwam, namelijk: een (kerk)gebouw, gemaakt door mensenhanden.

Vele gelovigen willen Hem niet continue bij zich hebben. Want dat zou betekenen dat zijj Zijn geboden moeten onderhouden en moeten leven naar Zijn wil, in plaats van hun eigen wil. Het zou betekenen dat Hij hen continue zou confronteren met dingen, die uit hun leven wegmoeten, waar zij afstand van moeten doen. En dat willen velen niet. Nee, zij willen Hem veel liever in de gemeente hebben, ver uit hun hart. Zodat zij hun eigen leven kunnen blijven leiden en kunnen doen wat zij willen doen, zonder dat de Heilige Geest Zich bemoeit met hen. Alleen op zondag en eventueel tijdens doordeweekse diensten, mag Hij even komen opdagen.

Een lekker gevoel

Vele methodes worden er in de gemeente gebruikt om de Heilige Geest ‘op te roepen’. Door veel gezang, luide muziek en het blijven herhalen van refreinen, wordt de Heilige Geest ‘opgeroepen’ en uitgenodigd. Zodat men een uur of twee, ‘de kracht van de Heilige Geest’ ervaart en in een soort geestelijke extase komt, waarbij heerlijke gevoelens door het lichaam stromen. Liederen als ‘kom Heilige Geest’, ‘Heilige Geest vul opnieuw mijn hart’ en ‘Holy Spirit rain down’ worden gezongen. En vele mensen worden tijdelijk aangeraakt in hun emoties en gevoelens.

Johannes 3-5 tenzij iemand geboren wordt uit water en geest Koninkrijk Gods niet binnengaanMaar zodra de dienst is afgelopen, moet Hij weer weg en mag Hij niet met mee naar huis. Want na de dienst is het weer tijd om de draad van het dagelijks leven op te pakken en te doen wat ieder zelf wilt.

Want stel je voor, dat Hij jou belemmert in iets wat jij wilt doen. Dat kan niet hoor! Dus laten veel Christenen de Heilige Geest daar waar zij Hem willen hebben: in de kerk. En de rest van de week leven zij alsof er geen God bestaat.

Maar een nieuwe schepping ben je 24 uur per dag, 7 dagen per week. De Heilige Geest is daarom ook 24 uur per dag, 7 dagen per week in jou aanwezig. Ten minste, zo zou het moeten zijn, als jij Hem niet verbant uit jouw hart.

De Heilige Geest is een Persoon en geen gevoel. Hij is niet bedoeld om jou tijdelijk een bepaald gevoel te geven. Maar Hij is jou gegeven, door God, om een getuigen van Jezus te zijn en de werken die Jezus de nieuwe schepping, heeft opgedragen om te doen, te kunnen voltooien en om te leven naar de geboden van God, die Zijn wil vertegenwoordigen.

God is niet geschapen om jou te behagen,
maar jij bent geschapen om God te behagen

Laten wij daarom voorzichtig zijn, met de wijze waarop wij spreken over de Heilige Geest en hoe wij Hem behandelen.

Wanneer jij in de gemeente zingt en vraagt of de Heilige Geest wil nederdalen, erken je dus niet dat Hij al in jou woont. Indirect zeg je eigenlijk dat Hij niet voldoende is, maar dat je iets anders wilt. Namelijk een prettig gevoel, (vleselijke) manifestaties etc. Maar daar is de Heilige Geest niet voor gekomen en daar is Jezus Christus niet voor gestorven.

God heeft aan jou, in Jezus Christus, Zijn Heilige Geest gegeven zodat je Hem kunt dienen. Zodra je een nieuwe schepping bent geworden en gedoopt bent met de Heilige Geest, neemt Hij plaats in jouw hart.

In het Oude Verbond leefde Hij in een gebouw; in het Heilige der Heiligen. Maar in het Nieuwe Verbond, in Jezus Christus, leeft Hij in de nieuwe schepping.

Geef daarom de Heilige Geest de plaats die Hem toekomt, namelijk jouw hart; jouw leven. Laat je door Hem leiden, onderwijzen, corrigeren en tuchtigen. Wees onderworpen aan Hem en luister naar Hem, alleen dan zul je opgroeien in het zoonschaps Gods.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!