Wat is de betekenis van het dal van Achor?

Iedere Christen heeft weleens over het dal van Achor gehoord of gezongen. Zeker wanneer je regelmatig een kerk bezoekt. Maar wat gebeurde er in het dal van Achor? Vaak worden er liederen gezongen en woorden uitgesproken, waarvan de meeste mensen de betekenis niet weten en dus amper beseffen wat zij zingen. Liederen met woorden, die in vergelijking met het dagelijkse leven totaal niet overeenkomen. Het is zo makkelijk om op een mooie melodie de woorden mee te zingen en je te laten leiden door gevoelens en emoties. Maar weet jij ook wat jij zingt? Weet jij de betekenis van het dal van Achor in de Bijbel? Wat heeft er in het dal van Achor plaatsgevonden? Waarom is het dal van Achor een deur der hoop?

De val van Jericho

Om erachter te komen wat er in het dal van Achor heeft plaatsgevonden, zullen wij naar het Boek Jozua moeten gaan.

In Jozua 5:13, lezen wij dat de vorst van het heer des Heeren, met een uitgetrokken zwaard in zijn hand, aan Jozua verscheen. Jozua boog zich voor hem neer en vroeg hem wat hij hem te zeggen had. De vorst van het heer des Heeren gebood hem zijn schoenen uit te doen, omdat de plaats waarop hij stond heilig was. Jozua gehoorzaamde hem en trok zijn schoenen uit.

Vervolgens sprak de Heere tot hem en vertelde hem, dat Hij Jericho in zijn macht zou geven. Hij legde Jozua stap voor stap uit, hoe zij de stad zouden innemen. Nadat de Heere hem het plan had uitgelegd, riep Jozua de priesters en het volk bijeen. Jozua gaf hen het plan en de strategie door, die hij van de Heere had ontvangen. Daarnaast gaf hij hen het volgende gebod:

“De stad Jericho en al wat erin is (behalve Rachab) zal door de ban de Heere gewijd zijn. Gij echter, neemt u in acht voor het gebannen opdat gij niet, terwijl gij met de ban slaat, van het gebannen neemt en de legerplaats van Israël onder de ban brengt en in het ongeluk stort. Al het zilver en goud en de koperen en ijzeren voorwerpen zullen de Heere heilig zijn: het zal tot de schat des Heeren komen” (Jozua 6:17-19)

Jozua gaf hen niet alleen bovenstaand gebod, maar hij vertelde hen ook waarom zij niets mochten meenemen. Hij informeerde hen wat de gevolgen zouden zijn, als zij dit gebod niet zouden opvolgen.

Het volk ging uit en deed wat de Heere hen had opgedragen om te doen. Het volk van Israel overwon en Jericho kwam ten val. Maar niet iedereen gehoorzaamde het gebod van de Heere.

Door rebellie van één persoon kwam het hele volk
onder de vloek te liggen

Één man rebelleerde tegen het gebod van de Heere, namelijk Achan. Achan hield zich niet aan de woorden van Jozua. Maar Achan liet zich leiden door zijn begeerte en hebzucht. Achan nam iets van het gebannen mee naar zijn tent en verborg het in de grond. Door de daad van Achan kwam het hele volk van Israël onder de ban te liggen.

Dat God Zijn handen van het volk had afgetrokken en niet meer met hen was, werd zichtbaar toen zij uitgingen om Ai te verslaan. Zij dachten hen makkelijk te kunnen verslaan, maar helaas werden zij door hen verslagen.

ongehoorzaamheid van één mensOmdat God hen had verlaten kon het volk geen stand meer houden tegen hun vijanden. De enige manier om te zorgen dat God weer met hen zou zijn, was als zij de ban uit hun midden zouden verdelgen. Het volk was onrein geworden en moest geheiligd worden.

Jozua kreeg van de Heere de opdracht om in de ochtend de stammen te laten aantreden en de Heere zou de schuldige aanwijzen. En wat de Heere aan Jozua had beloofd, gebeurde ook.

Want uit de stam Juda werd uit het geslacht van de Zarchieten de familie van Zabdi aangewezen. Toen de familie van Zabdi voor Jozua stond werd Achan als schuldige aangewezen.

Jozua confronteerde Achan en vroeg hem om voor de Heere belijdenis te doen. Jozua vroeg hem wat hij had gedaan, waarop Achan beleed dat hij gezondigd had tegen de Heere.

Achan beleed, dat hij een mantel van Sinear, een mooi stuk, en tweehonderd sikkelen zilver en een staaf goud van vijftig sikkelen gewicht uit begeerte had weggenomen. Achan had dit alles in de grond van zijn tent verborgen.

Jozua zond boden uit, om de spullen uit zijn tent te halen. Toen de boden de spullen uit de tent hadden gehaald, brachten zij deze naar Jozua en de Israëlieten en stortte het voor het aangezicht van de Heere uit. Jozua nam, tezamen met geheel Israël, Achan, het zilver, de mantel, de staaf goud, zijn zonen en dochters, zijn runderen, ezels en kleinvee, zijn tent en al wat hem toebehoorde. En zij voerden hen naar het dal Achor.

Jozua zei tot hem: “zoals gij ons in het ongeluk hebt gestort, zal de Heere u op deze dag in het ongeluk storten”.

Na de woorden van Jozua werden zij in het dal van Achor gestenigd.

Het dal van Achor werd een deur der hoop

Nadat het kwaad was verdelgd, liet de Heere Zijn toorn over het volk varen. Het dal van Achor betekende voor Achan en zijn familie het einde; de dood. Maar voor de Israëlieten werd het dal van Achor tot een deur der hoop. Omdat in het dal van Achor het tij werd gekeerd. Zij werden verzoend met God. God werd weer hun God en zij Zijn volk.

Het is volbrachtZowel Jesaja als Hosea schreven over het dal van Achor.

Zij profeteerden over de komst van de Messias Jezus. En dat Zijn verlossende werk aan het kruis een deur der hoop zou worden, voor een ieder, die in Hem zou geloven en Hem zou aannemen als Verlosser en Heer.

Door de daad van ongehoorzaamheid van één man (Adam), was het kwaad binnengekomen en lag het menselijk ras onder de vloek.

Elk mens, dat geboren zou worden uit het zaad van Adam, zou aangetast zijn door het kwaad. Daarom zou elk mens, dat door het kwaad is aangetast, geboren worden als zondaar en dus de doodstraf verdienen.

Jezus Christus werd een deur der hoop

Maar Jezus Christus, de Zoon van God, heeft deze doodstraf van de mensheid op Zich genomen, zodat een ieder die in Hem zou geloven en Hem zou aannemen als Verlosser en Heer, deze straf niet meer zou hoeven te ondergaan.

Jezus heeft dit alles gedragen. Zijn kostbare bloed heeft gevloeid, zodat jij tot de Gemeente van God mag behoren. Jij mag door het geloof en de wedergeboorte in vrijheid leven (zonder gebukt te gaan onder de zonde en ongerechtigheid) en het eeuwige leven ontvangen.

Jezus heeft al onze overtredingen kwijtgescholden, door het bewijsstuk uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde. Hij heeft dit weggedaan door het aan het kruis te nagelen (Kolossenzen 2:13-14)

In het dal van Achor sterft de oude mens en
staat de nieuwe mens op

Het dal van Achor is de plek waar de oude mens met zijn kwade natuur verdelgd wordt en waar de nieuwe mens opstaat. Wanneer jij naar het dal van Achor gaat, betekent dit het einde van jouw leven als zondaar met zijn daden en praktijken.

In het dal van Achor leg jij jouw oude leven af door het sterven van jouw vlees en daar begint jouw nieuwe leven, als jouw geest, door de Geest van God, opstaat uit de dood.

Voor de oude mens betekent het dal van Achor, het dal van ongeluk, het dal van de dood, maar voor de nieuwe schepping; de nieuwe mens betekent het dal van Achor een deur der hoop (Hosea 2:15).

Pas wanneer jij bereid bent om jouw eigen leven af te leggen en te gaan leven naar de wil van Jezus; de wil van God, pas dan ben jij klaar om naar het dal van Achor te gaan.

Het is belangrijk om eerst de kosten te berekenen voordat je een keuze maakt.

You Might Also Like

    error: Content is protected !!