Elke cultuur valt weg in Christus

Als je tot geloof komt in Jezus Christus, je bekeert en wordt wedergeboren, wat wil zeggen dat jouw vlees in Jezus Christus sterft en jouw geest in Jezus Christus opstaat uit de dood, door de kracht van de Heilige Geest, dan zal er een verandering in jouw leven plaatsvinden. Aangezien alles wat in de geestelijke wereld plaatsvindt, zichtbaar zal worden in de natuurlijke wereld. Dus ook de geboorte van de nieuwe schepping; de nieuwe mens. Als je uit God wordt geboren, ben je een zoon van God geworden en bezit je Zijn natuur. Dit betekent dat jouw oude duivelse natuur plaats zal maken voor de nieuwe goddelijke natuur. Hoe snel de transformatie plaatsvindt hangt af van jouw liefde voor God, hoeveel tijd je met Hem doorbrengt, hoe snel jij jouw denken vernieuwt met Zijn woorden, Zijn woorden toepast in jouw leven en jij jouw oude leven, inclusief jouw cultuur aflegt. Want al oude, inclusief jouw cultuur, valt weg in Jezus Christus. Laten wij kijken naar wat de Bijbel zegt over cultuur.

Door de besnijdenis in Jezus Christus behoor je tot het volk van God

Wanneer jij in Jezus Christus bent besneden, dan behoor je tot het volk van God en niet meer tot het volk van …. (vul zelf maar in). Je kunt naar het vlees op schrift een nationaliteit hebben, maar daar houdt het mee op.

besnijdenis in Jezus ChristusImmers het schriftwoord zegt: Al wie op hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen. Want er is geen onderscheid tussen Jood en Griek. Immers, één en dezelfde is Heer over allen, rijk voor allen, die Hem aanroepen; want: al wie de Naam des Heeren aanroept, zal behouden worden (Rom 10:11-13)

Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus. Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij allen zijt immers één in Christus Jezus (Gal 3:26-28)

Vaak gebruiken gelovigen hun nationaliteit en hun cultuur als een excuus om te blijven leven naar het vlees. Maar voor God is een nationaliteit en een cultuur geen excuus om te blijven leven naar het vlees en te blijven zondigen.

Cultuur behoort tot de oude mens

Cultuur behoort tot de oude mens. Als jij je hebt bekeerd en de nieuwe mens bent geworden, dan doet de cultuur er niet meer toe. Want je bent geschapen naar het evenbeeld van God. En door de inwoning van de Heilige Geest bezit je Gods natuur. Door de inwoning van de Heilige Geest zal door het heiliging process jouw karakter veranderen, vooral in moreel opzicht.

geen onderscheid Jood en GriekHelaas gebeurt dit niet altijd, omdat de mens vaak het oude niet wil en daardoor niet kan afleggen en geen afscheid van het vertrouwde kan nemen. Daarom blijven vele gelovigen vasthouden aan hun cultuur en hun oude gewoonten. Maar als je Jezus Christus wil volgen, betekent dit ook het afleggen van jouw cultuur met de daarbij behorende gewoonten en gebruiken.

De demonische activiteiten in een land worden zichtbaar in de cultuur van mensen. Kijk naar de levens van de mensen met hun gewoonten en gebruiken en je weet met welke geestelijke heerschappijen, overheden en machten je te maken hebt.

In sommige culturen is het heel gebruikelijk om afgoden en beelden in huis te hebben en om bepaalde rituelen uit te voeren. Zoals bijvoorbeeld offeren, hekserij, witte of zwart magie, voodoo, indianen rituelen, doden herdenking en verering, opzwepende dansen, orgieën, seksuele rituelen, alcohol en/of drugs gebruik en noem maar op.

Een cultuur kan ook invloed hebben op het karakter, de gewoonten en het moraal van de mens. Het karakter is dan ontwikkeld met eigenschappen vanuit de cultuur, die vaak tegen het Woord van God ingaan. Zoals bijvoorbeeld: liegen, stelen, vreemdgaan, hoogmoed, trots, stugheid, altijd te laat komen, respectloos, kwaadspreken, roddelen etc.

Een Christen spreekt de waarheid en liegt niet

Laten wij eens kijken naar de eigenschap ‘liegen’. In sommige culturen is het heel normaal om te liegen en de waarheid te manipuleren en wordt dit niet als iets slechts gezien. Liegen hoort nou eenmaal bij sommige culturen. Maar liegen, behoort volgens het Woord tot de oude mens:

Liegt niet meer tegen elkander, daar gij de oude mens met zijn praktijken afgelegd en de nieuwe aangedaan hebt (Kol 3:9-10)

lieg niet meer tegen elkaarJe zult niet meer liegen en kleine leugentjes om bestwil uitspreken. Je zult geen beloften doen, die je niet kunt nakomen, want dan lieg je ook.

Er bestaan géén grote of kleine leugens of leugens om bestwil. Een leugen is een leugen.

De wereld wil je doen laten geloven dat er onderscheidt in de soorten leugens is. Maar dit is een leugen van de duivel. Alle leugens, al zijn ze nog zo klein, zijn leugens. Het is zelfs zo, dat als je beweert dat je wedergeboren bent, maar niet als een wedergeboren gelovige naar de Geest wandelt, je ook liegt:

Indien wij zeggen, dat wij gemeenschap met Hem hebben en in duisternis wandelen, dan liegen wij en doen de waarheid niet (1 Joh 1:6)

Als jij blijft liegen, ben je een leugenaar. Jouw leven is op dat gebied nog niet veranderd en ben je nog de oude mens met het karakter van de duivel. Want de duivel is een leugenaar en dus behoren leugens tot zijn karakter. Als je blijft liegen is jouw karakter op dat gebied onveranderd en ben je de duivel gehoorzaam. Geen enkele leugen maakt onderdeel uit van de waarheid.

Ik heb u niet geschreven, omdat gij de waarheid niet weet, maar omdat gij haar weet en omdat geen leugen uit de waarheid is (1 Joh 2:21)

Daarom is het belangrijk om als nieuwe mens; zoon van God, de leugen af te leggen en je niet meer te laten leiden door een leugengeest. Geef de leugengeest, die leugens in jouw denken opwerpt geen voet, maar heers erover en negeer de leugens. Heers over jouw gedachten en jouw mond. Denk na voordat je iets zegt en spreek niet meteen uit wat er in jouw denken opkomt. Want voor je het weet, zeg je weer iets wat niet waar is, om bijvoorbeeld jezelf in te dekken, iets te verhullen of een belofte te doen, waarvan je weet, dat je die toch niet wil of kan nakomen.

Onthoud dat God betrouwbaar is, omdat Hij de waarheid spreekt en niet liegt. Als jij geboren bent uit God en Zijn Heilige Geest in jouw woont, zul je ook betrouwbaar zijn en dus de waarheid spreken. Dat betekent dat je niet meer zal liegen en de waarheid zal manipuleren. Want de vader van de leugen is de duivel; hij is een leugenaar. Als jij structureel blijft liegen, bewijs jij door jouw daden, wie jouw vader is en dat je zijn leugengeest bezit.

Een Christen zal op tijd zijn en niet te laat komen

Altijd te laat komen en het niet zo nauw nemen met de tijd is ook een bekend fenomeen wat in vele culturen heel normaal is. Nou ja, het niet zo nauw nemen met de tijd. Als iets te lang duurt, dan nemen ze de tijd ineens wel serieus. Maar dit heeft ook allemaal te maken met wat jij belangrijk vindt in het leven en waar jouw hart naar uit gaat.

Als jij iets niet belangrijk vindt, dan zul je ook niet op tijd zijn en dus te laat komen. Jij zult jouw eigen dingen, die jij belangrijk vindt op nummer 1 plaatsen. En vervolgens komt datgene wat minder belangrijk voor jou is op nummer 2. Als je altijd te laat komt, dan ben je eigenlijk egoïstisch, hoogmoedig en heb je geen respect voor anderen. Want jij vindt jezelf belangrijk en wil je eigenlijk niet onderwerpen aan de tijd. Maar door jou te laat komen, dupeer je vaak anderen.

Heb jij God lief met heel jouw hartHoe vaak komt het niet voor, dat gelovigen belijden dat Jezus nummer 1 in hun leven is en dat ze niet zonder het geloof kunnen, terwijl zij structureel te laat komen voor de samenkomsten van de gemeente (kerkdiensten), bijbelkringen, bidstonden, evangelisatie en noem maar op.

En laten wij ook niet de leiders van de kerken en gemeenten vergeten. Want hoe vaak gebeurt het niet dat de bijeenkomsten en diensten structureel later beginnen dan staat gepland. Eigenlijk liegen ze de gelovigen voor, door te zeggen dat een dienst op een bepaalde tijd begint, maar deze belofte niet nakomen.

Natuurlijk kan het een keertje voorkomen, dat je te laat komt en dat je daar niets aan kunt doen. Maar als dit structureel gebeurt dan kun je vaststellen, wie het belangrijkste in jouw leven is, namelijk jezelf en jouw eigen leven. Je kunt nog zoveel belijden, maar jouw daden bewijzen wie voor jou belangrijk is.

Daarnaast is het ook zo, dat als je structureel te laat komt, je in de macht van de duivel bent en een werktuig in zijn hand bent. Want door jou te laat komen, dupeer je niet alleen de gelovigen, die wel op tijd zijn en die de dingen van het Koninkrijk van God wel belangrijk vinden, maar door jouw te laat komen dupeer je God. Want doordat jij te laat komt, laat je Hem zien, dat Hij niet de belangrijkste prioriteit in jouw leven is. Al zeg je het, jouw daden verkondigen iets anders.

Wanneer je tijdens een samenkomst te laat binnenkomt, creëer je chaos en verstoring. En dat is precies wat de duivel wil, namelijk de samenkomsten verstoren en inkorten. Vele gelovigen hebben niets door en daardoor hebben de technieken, die hij gebruikt nog steeds succes.

Een Christen is trouw en pleegt geen overspel

Overspel of vreemdgaan is ook zoiets, wat in bepaalde culturen, vooral bij mannen, heel normaal is. Je hoeft niet meer monogaam te leven en trouw te zijn aan één vrouw. Maar je mag meerdere (bij)vrouwen liefhebben en daarmee de liefde bedrijven. In sommige culturen mag je zelfs met meerdere vrouwen trouwen en is dit geen enkel probleem. Maar dit is niet normaal voor God. Aangezien God vanaf het begin van de schepping man en vrouw heeft samengevoegd. Jezus zegt in Markus 10 heel duidelijk, dat man en vrouw tot één vlees zullen zijn. Er staat niet geschreven: man en vrouwen.

Maar van het begin van de schepping heeft Hij hen als man en vrouw gemaakt; daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten, en die twee zullen tot één vlees zijn. Zo zijn er niet meer twee, maar één vlees (Mar 10:6-8)

God heeft man en vrouw geschapenIn het oude testament kwam het, na de zondeval, voor dat een man meerdere vrouwen had. Maar dat was de oude mens, die naar het vlees leefde en niet de nieuwe mens, die naar de Geest leeft. Dus om dit als argument te gebruiken om het te vergoelijken heeft geen zin.

Het Woord spreekt duidelijk over vreemdgaan en overspel. Als God het goedgekeurd had, dan had Jezus ten eerste niet over het huwelijk tussen een man en een vrouw gesproken. Ten tweede zou vreemdgaan en overspel geen zonde zijn en zou dit niet tot de dood leiden. Maar het Woord zegt:

Want dit wil God; uw heiliging, dat gij u onthoudt van de hoererij, dat ieder uwer in heiliging en eerbaarheid zijn vat wete te verwerven, niet in hartstochtelijke begeerlijkheden, zoals ook de heidenen, die van God niet weten (1 Th 4:3-5)

Vliedt de hoererij. Elke andere zonde, die een mens doet, gaat buiten zijn eigen lichaam om. Maar door hoererij bezondigt metn zich aan zijn eigen lichaam (1 Kor 6:18)

Maar van hoererij en allerlei onreinheid of hebzucht, mag onder u zelfs geen sprake zijn, zoals het heiligen betaamt (Efe 5:3)

Doodt dan de leden, die op de aarde zijn: hoererij, onreinheid, hartstocht, boze begeerte en de hebzucht, die niet anders is dan afgoderij, om welke dingen de toorn Gods komt (Kol 3:3-7).

Elke cultuur valt weg in Christus

Elke cultuur valt weg in Christus. Daarom kun jj je niet meer verschuilen achter jouw cultuur en jouw cultuur als excuus gebruiken. Je kunt niet meer zeggen dat afgoderij, liegen, te laat komen, vreemdgaan en roddelen nou eenmaal bij jouw cultuur hoort. Cultuur is ontstaan door de handelingen van mensen en vaak is een cultuur ontstaan vanuit de handeling van goddeloze mensen. Cultuur behoort tot de oude mens en de werken van het vlees.

Het is duidelijk wat de werken van het vlees zijn: hoererij, onreinheid, losbandigheid, afgoderij, toverij, veten, twist, afgunst, uitbarstingen van toorn, zelfzucht, tweedracht, partijschappen, nijd, dronkenschap, brasserijen en dergelijke, waarvoor ik u waarschuw, zoals ik u gewaarschuwd heb, dat wij dergelijke dingen bedrijven, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven (Gal 5:19-21)

De mensen, die de werken van het vlees blijven doen en dus slaaf zijn van hun vlees, die zullen het Koninkrijk van God niet beërven. Want het vlees kan het Koninkrijk van God niet binnengaan.

“Jij kunt je niet meer verschuilen achter jouw cultuur”

Als jij later voor de troon van God staat dan heeft het benoemen van jouw cultuur en jouw cultuur gebruiken als excuus voor jouw daden geen enkele zin. Je kunt je niet meer verschuilen achter jouw cultuur, want in Jezus Christus ben je een nieuwe schepping geworden, waarbij er geen onderscheid meer is tussen Griek en Jood.

Doordat je een nieuwe schepping bent geworden en Gods natuur bezit zul je de praktijken en werken van de oude mens, inclusief jouw cultuur, afleggen en de nieuwe mens aandoen.

Liegt niet meer tegen elkander, daar gij de oude mens met zijn praktijken afgelegd, en de nieuwe aangedaan hebt, die vernieuwd wordt tot volle kennis naar het beeld van zijn Schepper, waarbij geen onderscheid is tussen Griek en Jood, besneden of onbesneden, barbaar en Skyth, slaaf en vrije, maar alles en in allen is Christus (Kol 3:9-11)

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!