De bolwerken in het denken van de mens

De bolwerken van de duivel hebben als doel om het werk van het Koninkrijk van God tegen te houden, zodat er geen zielen worden gered en het Koninkrijk van God niet zichtbaar en niet gevestigd wordt op deze aarde. Er zijn verschillende soorten geestelijke bolwerken. Maar de grootste bolwerken van de duivel zijn gebouwd in het denken van de mens zelf. Deze bolwerken van de duivel zijn ontstaan en gebouwd door de omgeving, opvoeding, school, de kennis en wijsheid van de wereld, media etc.. Ja, het denken van een persoon is het resultaat, waaraan de persoon zich heeft toegewijd en waarmee de persoon zich heeft gevoed in het leven. Het kenmerk van deze geestelijke bolwerken van de duivel is, dat zij zich altijd verheffen tegen God en Zijn Woord, wat resulteert in leven tegen God’s wil in zonde en ongerechtigheden. Doordat het denken van de mens de wereld toebehoort, wordt het Koninkrijk van God tegengehouden.

Het denken van de mens in bezit nemen

Want al leven wij in het vlees, wij trekken niet ten strijde naar het vlees, want de wapenen van onzen veldtocht zijn niet vleselijk, maar krachtig voor God tot het slechten van bolwerken, zodat wij de redeneringen en elke schans, die opgeworpen wordt tegen de kennis van God, slechten, elk bedenksel als krijgsgevangene brengen onder de gehoorzaamheid aan Christus, en gereed staan, zodra uw gehoorzaamheid volkomen is, alle ongehoorzaamheid te straffen (2 cor 10:3-6)

De duivel weet dat elke handeling van een persoon voortkomt uit het denken. Daarom probeert hij al vanaf jonge leeftijd het denken van een persoon in bezit te nemen. Vele ouders laten hun kinderen vrij en voeden hun kinderen niet meer op in God’s Woord. Zij beweren dat de Bijbel te moeilijk voor kinderen is om te begrijpen. Maar ondertussen slaat de duivel zijn slag en eigent zich de kinderen toe. Dit doet hij door middel van een (vrije) opvoeding, onderwijs, amusement; televisie, boeken, games, muziek, pretparken, speelgoed, toverij etc.

wil van God wil van de duivelDe bolwerken, die hij bouwt in het denken van het kind zorgen ervoor dat het kind een sterke eigen wil ontwikkelt, niet wil luisteren, rebels is en zich verzet tegen ouders en omgeving.

Doordat het denken van het kind in bezit is genomen door de wereld; de duivel, zal het kind de karaktereigenschappen van de duivel ontwikkelen en rebelleren tegen God en Zijn Woord.

Wanneer het kind volwassen is zal hij/zij denken en wandelen naar de wil van de wereld; de duivel.

Alle gedachten, (be)redeneringen, bedenksels, argumenten, kennis, wijsheid en mening van de persoon zal zich verzetten tegen God en het Woord.

Zolang iemand nog denkt als de wereld en leeft als de wereld is hij/zij niet in staat zijn om het Koninkrijk van God te vertegenwoordigen laat staan te brengen op deze aarde. Want de wereldse wijsheid gaat in tegen het Woord van God.

Verderven zal Ik de wijsheid der wijzen, en het verstand der verstandigen zal Ik verstoten. Waar blijft de wijze? Waar de redetwister van deze tijd? Heeft God niet de wijsheid der wereld tot dwaasheid gemaakt? (1 Kor 1:19-20)

Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God (1 Kor 3:19)

Onderwijs

Onderwijs speelt een belangrijk rol in de vorming en de ontwikkeling van het denken van de mens. Maar vele scholen onderwijzen kinderen in datgene, wat tegen God’s Woord ingaat. Zoals bijvoorbeeld de evolutie theorie. Wanneer een kind van jongs af aan krijgt te horen dat de evolutie theorie de waarheid is en na de middelbare school wetenschappelijk onderwijs volgt, dan zal de persoon zich met deze wereldse kennis en wijsheid voeden en als de waarheid aannemen. Want geloof bouw je op door de woorden, die je hoort, tot je neemt en toelaat in jouw denken. De persoon zal geloven in de evolutie theorie boven het creationisme. Hierdoor zal de persoon God en Zijn bestaan verwerpen. Deze kennis en wijsheid zullen een bolwerk van de duivel worden in het denken van de persoon en hierdoor zal de persoon de duivel toebehoren. De wereld zal de persoon als wijs en slim beschouwen, maar volgens de Bijbel; God’s Woord is de persoon een dwaas.

Hoe vaak is het niet voorgekomen, dat gelovigen, die in het wetenschappelijke onderwijs terechtkwamen, afvallig zijn geworden van het geloof in God en Jezus; het Woord. Hoe kwam dit? Omdat zij door het wetenschappelijk onderwijs, begonnen te twijfelen aan God’s Woord. Net zoals Adam en Eva begon te twijfelen aan de woorden van God, door de woorden van de duivel (Gen 3:1-6).

De wereldse kennis maakt een mens niet alleen afvallig van God, maar ook hoogmoedig. Want door deze kennis, die tegen God’s kennis ingaat, verheft de mens zich boven God en boven andere mensen. Daarom weet je, dat deze kennis afkomstig is van de duivel, want het vormt de mens naar zijn evenbeeld en zijn karakter. De duivel was en is ook hoogmoedig en wil zich nog altijd verheffen boven God.

Het afleggen van wereldse kennis en wijsheid

Wanneer deze persoon op latere leeftijd tot geloof komt, dan zal de persoon eerst het grote bolwerk van wereldse kennis en wijsheid moeten afbreken en vernietigen, wil de persoon in staat zijn om te geloven in God’s Woord, wedergeboren te worden en te handelen en wandelen naar God’s Woord.

Laat niemand u misleiden, indien iemand onder u meent wijs te zijn in deze tijd, hij worde dwaas, om wijs te worden (1 Kor 3:18)

De wijsheid van de wereld is dwaasheid bij GodDoet de persoon dit niet, dan zal de persoon misschien veel kennis van de Bijbel kunnen opdoen en bezitten en elk vers uit zijn/haar hoofd kunnen benoemen, maar de persoon zal niet wandelen en handelen naar wat de Bijbel zegt. Het zal alleen bij hoofdkennis blijven en het geschreven woord zal geschreven blijven. De persoon zal niet in staat zijn om te wandelen in geloof naar de wil van God. Want zijn denken, wereldse kennis en wijsheid en intellect, dat tegen God’s Woord en Zijn wil ingaan, houden de persoon tegen. Daarom zal de persoon God’s Woord mengen met de filosofieën van de mens en aanpassen aan de wijsheid van de wereld.

De persoon zal niet wedergeboren kunnen worden, omdat de persoon alles natuurlijk wil beredeneren en verklaren. De wedergeboorte is daarom voor de persoon een dwaas fenomeen, dat afwijkt van het wereldse systeem. Daardoor zal de geest van de persoon dood blijven en niet tot leven komen door geloof in Jezus en te sterven en op te staan in Hem. De persoon zal het Koninkrijk van God niet kunnen zien, nog kunnen binnengaan (Joh 3:3,5). Laat staan spreken in tongen, opbouwen in het allerheiligst geloof, bidden in de Heilige Geest en de opdracht, die Jezus aan Zijn volgelingen heeft gegeven (Jud 1:20, Mat 28:19, Mar 16:16-18).

De persoon zal zich Christen noemen en denken dat hij/zij een Christen is, omdat de persoon gelooft in God, de Bijbel leest, bidt voor de maaltijd(en) en voor het slapen gaan, een kerk of gemeente bezoekt, aan goede doelen geeft en misschien ook vrijwilligers werk doet. Maar al deze dingen maakt je geen Christen. In werkelijkheid is de persoon een humanist, die humanistische werken verricht, maar nog steeds tot het koninkrijk van de wereld behoort.

De vrucht, die je draagt in jouw leven en jouw wandel bewijzen of je werkelijk gelooft, bent bekeerd en een zoon van God bent of niet

Religieuze dwaalleringen

Een ander groot bolwerk van de duivel in het denken zijn religieuze dwaalleringen. Ja, zelfs kerken en gemeenten kunnen meewerken aan het bouwen van bolwerken van de duivel in het denken. Dit doen zij door middel van dwaalleringen, die afkomstig zijn vanuit de kennis en wijsheid van de mens en zijn filosofie, waarin de mens centraal staat.

Deze dwaalleraars bouwen met hun dwaalleringen bolwerken voor het koninkrijk der duisternis in het denken van gelovigen en zorgen ervoor dat gelovigen God’s wil verlaten, passief worden en geestelijk (in)slapen.

Daarnaast zorgen deze dwaalleringen ervoor, dat gelovigen onwetend blijven met betrekking tot de waarheid van God, wat hen weerhoudt om in Zijn waarheid en het zoonschap Gods te kunnen wandelen.

De Geest zegt, leringen van duivelenEnkele van deze dwaalleringen oftewel leugens van de duivel zijn: dat een mens altijd een zondaar blijft en dat een mens nooit volmaakt zal worden ongeacht het volbrachte werk van Jezus Christus, dat het niet uitmaakt hoe je leeft, dat je niet hoeft af te sterven aan het vlees, dat je kan leven als de wereld, dat je niet meer kan zondigen, dat er geen zonde meer is omdat Jezus deze heeft weggedaan, dat er geen hel is, dat je niet meer hoeft te vasten, dat het allemaal genade is, dat de liefde alles en iedereen accepteert, inclusief de zonde van de mens, invoeren van menselijke religieuze rituelen etc.

Maar dit zijn allemaal leugens, die het tegenovergestelde verkondigen dan wat het Woord verkondigt.

Maar omdat de meeste gelovigen zelf niet meer de Bijbel bestuderen en naar Hem luisteren, maar alleen luisteren naar wat hun voorgangers, pastors, dominees of predikers op tv zeggen, nemen ze deze leringen klakkeloos als de waarheid aan.

Een verkeerd en laag zelfbeeld

Laten wij nog één bolwerk benoemen, waar veel mensen, inclusief gelovigen onder kunnen lijden, namelijk: een minderwaardigheidscomplex oftewel een laag of verkeerd zelfbeeld. Dit bolwerk van de duivel zorgt ervoor dat een persoon wordt weerhouden om op de plek te komen, die God heeft voorbereid. Want God heeft een plan voor iedere gelovige, die bereid is om zijn eigen leven af te leggen en Jezus wil volgen. Deze leugens van de duivel zorgen ervoor dat iemand negatief over zichzelf denkt en zichzelf als het ware verwerpt. Maar deze leugens, die afkomstig zijn van de duivel en een bolwerk in het denken vormt, komen niet overeen met wat God’s Woord over de nieuwe mens zegt. Dus is het belangrijk om de waarheid te achterhalen en daarin te geloven.

De waarheid achterhalen

Om de waarheid van God te achterhalen en te weten te komen wie je bent als nieuwe schepping en zoon van God, behoor je het Woord te bestuderen en tot je te nemen. Alleen hierdoor zul je erachter komen wat Zijn Woord over jou zegt. Want het Woord is als een spiegel voor de nieuwe mens.

Wij leven echter in een tijd, waarin de mens weinig of geen moeite meer wil doen, maar alles kant en klaar wil worden aangereikt. Velen gelovigen spenderen uren aan de dingen van de wereld, maar maken nog géén uur per dag vrij om tijd te spenderen met de Vader en Zijn Woord. Dit is jammer, want zo zullen velen Jezus en de Vader nooit leren kennen en nooit achter de waarheid komen. Waardoor zij niet zullen opgroeien in het zoonschap en in volwassenheid van het zoonschap van God wandelen..

Zij zullen blijven meeliften op het geloof van anderen. Wanneer zij een nood hebben zullen zij altijd afhankelijk zijn van andere mensen. Zij zullen naar hen toegaan voor advies en hulp en hun vertrouwen in hen stellen.

Hoe haal je de bolwerken van de duivel in jouw denken neer?

Er is maar één manier om de bolwerken van de duivel in jouw denken neer te halen en dat is door het Woord; Jezus Christus. Door elke gedachte en alles wat zich in het denken verheft en ingaat tegen de kennis van God, te vernietigen en krijgsgevangen te maken in de gehoorzaamheid van Jezus Christus. Dit betekent, dat je jouw denken vernieuwt met de woorden van God zodat je de waarheid; Zijn wil en Zijn Koninkrijk leert kennen en daarin gelooft en naar handelt.

Vernieuwing van je denkenElke gedachte en/of bedenksel, die niet niet overeenkomt met het Woord en dus een leugen is, vernietig je met de waarheid van het Woord.

Door het vernieuwen van jouw denken met het Woord en het uitspreken van het Woord, val je aan en vernietig je deze bolwerken in jouw denken. Dit doe je net zolang, totdat de bolwerken zijn neergehaald en jouw denken overeenkomt met God’s Woord en Zijn wil.

Natuurlijk zul je tussendoor getest worden, waarin jij laat zien of het bolwerk van de duivel nog in jouw denken aanwezig is, door in de leugen van de duivel te geloven en daarnaar te handelen of dat het bolwerk is vernietigd, door te geloven in de waarheid van het Woord en doet en handelt naar wat het Woord zegt.

Als jouw denken overeenkomt met God’s Woord, zul je een doener zijn van het Woord. Je zult denken en leven als het Woord. Je zult je onderwerpen aan het Woord en in gehoorzaamheid aan Hem leven in heiligheid en gerechtigheid. Door jouw leven en jouw wandel en de vrucht, die je draagt, zul je God’s Koninkrijk verkondigen en vestigen op deze aarde.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!