Wat bedoelde Jezus met binden en ontbinden?

Wat bedoelde Jezus met binden en ontbinden in Mattheüs 16:19: Ik zal u de sleutels geven van het Koninkrijk der Hemelen; en wat gij op aarde binden zult, zal gebonden zijn in de hemelen, en wat gij op aarde ontbinden zult, zal ontbonden zijn in de hemelen? Houdt binden en ontbinden in, dat je demonen (boze geesten, machten) in een persoon of in gebieden bindt? Deze theorie, die betrekking heeft op de geestelijke oorlogvoering en bevrijding, is wereldwijd erg populair. Er zijn veel Christenen, die deze theorie van binden en ontbinden toepassen. Maar wordt deze theorie van binden en ontbinden in de Bijbel bevestigd? Waar bindt Jezus demonen? En waar heeft Jezus Zijn discipelen de opdracht gegeven om demonen te binden? Wat betekent binden en ontbinden in de Bijbel?

Jezus heeft de sleutels gegeven aan Zijn gemeente

Jezus beloofde, dat Hij de sleutels van het Koninkrijk der Hemelen zou geven. En dat al wat de gemeente binden zal op aarde, gebonden zal zijn in de hemelen en wat de gemeente op aarde ontbinden zal, ontbonden zal zijn in de hemelen.

Het binden en ontbinden is onderdeel van de sleutels, die Jezus aan Zijn gemeente; de vergadering van wedergeboren gelovigen heeft gegeven. Zoals in de vorige blogpost reeds is besproken staan sleutels voor toegang, gezag en verantwoordelijkheid.

wat bedoelde jezus met de sleutels van het Koninkrijk der HemelenWanneer jij een huis koopt en de sleutels krijgt van het huis, ben jij de eigenaar van het huis. De sleutels geven jou toegang tot het huis en jij bent verantwoordelijk voor het huis. Daarom behoor jij zorgvuldig met de sleutels om te gaan.

Jij behoort waakzaam te zijn met wie jij binnenlaat -en niet binnenlaat in jouw huis. Met de sleutels kun jij de deur openen en sluiten. En dat is waar het binden en ontbinden betrekking op heeft.

Jezus heeft de sleutels van het Koninkrijk der Hemelen gegeven aan Zijn gemeente.

De gemeente van Jezus Christus is aangesteld op aarde om Jezus Christus; het Woord en Zijn Koninkrijk te vertegenwoordigen. De gemeente is de verzameling van wedergeboren gelovigen, die Zijn lichaam vormen. Zijn lichaam vertegenwoordigt Zijn wil op deze aarde.

Jezus heeft alle macht in de hemelen en op de aarde gegeven aan Zijn lichaam. Zijn gemeente heeft in Hem gezag en de verantwoordelijkheid om deuren te openen in de gemeente en dingen toe te laten en om deuren te sluiten in de gemeente en dingen te verbieden. Met andere woorden de gemeente heeft het gezag en de verantwoordelijkheid om te binden en te ontbinden; toestaan en verbieden.

Wat staat er over binden en ontbinden in het Oude Testament?

In het Oude Testament werd de gemeente van God; Gods volk apart gezet van de wereld. God gaf hun, via Mozes, Zijn geboden, die Zijn wil en Zijn Koninkrijk vertegenwoordigden. De gemeente was aangesteld om Zijn wil uit te voeren op aarde. Het was de verantwoordelijkheid van de gemeente om zich aan de geboden van God te houden. De leiders van de gemeente; het volk Israël, moesten hierop toezien en de gemeente bewaken. Zodat Zijn volk zich niet zou inlaten met de kwade praktijken van de duisternis; de dingen die de heidense volken deden.

Zodra een persoon rebelleerde en zich niet wilde onderwerpen aan Gods wil (Zijn wet) en ongehoorzaam werd, moesten zij naar Gods wil handelen en het kwaad uit hun midden verwijderen. Want zodra er één persoon ongehoorzaam was geworden aan Gods wil en zondigde, werd hierdoor de hele gemeente aangetast door het kwaad.

Zolang zij naar Gods wil en dus naar Zijn geboden en inzettingen wandelden, waren zij beschermt. Maar zodra zij dingen toelieten, die tegen de wil van God ingingen, trok God Zijn handen van Zijn volk af en waren zij niet meer beschermt.

De leiders van de gemeente waren aangesteld en verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat het volk gehoorzaam bleef aan Gods wet. Zij hadden het gezag om de orde te handhaven door te handelden naar de wet (ontbinden). En zij hadden het gezag en de verantwoordelijkheid om af te rekenen met de zonde; het kwaad (binden).

De gemeente vertegenwoordigt het Koninkrijk der Hemelen

De gemeente van Jezus Christus vertegenwoordigt het Koninkrijk der Hemelen, dat het Koninkrijk van God is, op deze aarde. Petrus was de eerste apostel, die getuigde van Jezus de Christus, de Zoon van de levende God. Door Zijn verkondiging opende hij de deur voor het evangelie van Jezus Christus. Hij gaf de mogelijkheid aan de Joden en vervolgens ook aan de heidenen, om deel te worden van het lichaam van Christus; de gemeente van Jezus Christus.

Wat zegt de Bijbel over het toelaten van de heidenen tot het lichaam van Christus?

Het evangelie van Jezus Christus was in eerste instantie alleen bedoeld voor Gods volk naar het vlees (de Joden) en niet voor de heidenen. De heidenen waren niet toegestaan om toe te treden tot de gemeente van God. Maar door een visioen van God, kreeg Petrus de opdracht en de toestemming van God om de deur te openen voor de heidenen.

Op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwenWat in eerste instantie was verboden (gebonden), werd toegestaan (ontbonden). De heidenen kregen de mogelijkheid om deel te worden van Gods volk en om deel te worden van de gemeente; het lichaam van Christus (Handelingen 10:28)

De gemeente heeft in Jezus Christus het geestelijke gezag ontvangen om gelovigen te leiden, onderwijzen en te onderrichten in de dingen van het Koninkrijk der Hemelen. Zodat zij opgroeien tot volwassen zonen van God.

Daarnaast heeft de kerk gezag gekregen om dingen te verbieden en toe te staan in de gemeente.

Aangezien de kerk het Koninkrijk van God vertegenwoordigt is zij dus verantwoordelijk om Zijn wil uit te voeren op de aarde.

De gemeente van Jezus Christus is verantwoordelijk om alles te doen overeenkomstig de wil van God. Gods wil is ook de wil van Jezus en dus ook de wil van de Heilige Geest is. Zijn gemeente is verantwoordelijk om datgene wat naar Gods wil is, toe te staan (ontbinden). En alles wat tegen Gods wil ingaat, te verbieden (binden).

Al wat gij binden zult, zal ontbonden zijn in de hemel

Er staat geschreven ‘wat gij binden’ en ‘wat gij ontbinden’ zult. Er staat niet ‘wie gij binden zult’ en ‘wie gij ontbinden zult’. Binden en ontbinden heeft dus géén betrekking op personen, engelen, demonen etc.. Maar binden en ontbinden heeft betrekking op dingen, zaken, inzettingen, regels, handelingen, werken en noem maar op.

Het Woord is heel duidelijk over de wil van GodDe gemeente van Jezus behoort gehoorzaam te Zijn aan het Woord; Jezus en behoort niet op zelf verkozen wegen te wandelen.

De gemeente hoort zich te laten leiden door het Woord en de Heilige Geest en niet door haar eigen zintuigen, mening, bevindingen, emoties, gevoelens, wijsheid, ervaringen etc.

Het Hoofd van de gemeente is Jezus Christus; het Woord en niet een mens.

Zolang de gemeente doet wat het Woord zegt en gehoorzaam blijft aan het Woord, zal de gemeente het Koninkrijk van God vertegenwoordigen op deze aarde. Maar zodra de gemeente ongehoorzaam wordt aan het Woord, zal de gemeente niet meer het Koninkrijk van God vertegenwoordigen, maar het koninkrijk van de duisternis en de mens.

Binden en ontbinden; verbieden en toestaan

In Mattheus 18 spreekt Jezus nogmaals over het binden en ontbinden. Wanneer je het ‘binden en ontbinden’ in deze context leest, zul je precies zien, wat Jezus bedoelde met ‘binden en ontbinden’. Je zult zien dat Hij niet sprak over het binden van boze geesten in een persoon. Maar over gehoorzaamheid aan God’s wil en het verbieden van de zonde in de gemeente.

“Al wat gij binden zult, zal gebonden zijn in de hemelen”

Jezus zegt, dat wanneer een broeder zondigt, je naar hem toe moet gaan om hem te wijzen op zijn zonde en te overtuigen van zijn zonde. De broeder heeft dan een keuze om zijn zonde aan jou te belijden en zich te bekeren, zodat het tussen jullie beiden blijft. Wanneer dit gebeurt, heb je jouw broeder gewonnen (voor het Koninkrijk van God, en gered uit de duisternis. Want als je zondigt vertegenwoordig je het koninkrijk van de duivel).

Wanneer hij niet wil luisteren, zul je met één of twee mede-gelovigen naar hem toegaan en hem nogmaals op zijn zonde wijzen. Omdat op grond van twee of drie getuigen een zaak vaststaat. Als hij dan nog niet wil luisteren, dan moet je de gemeente inlichten over zijn zonde. Wanneer hij dan nog halsstarrig blijft en niet wil luisteren en zich niet wil bekeren van zijn zonde, dan moet je hem als een heiden; een ongelovige en een tollenaar behandelen. Want zegt Jezus: Al wat gij op aarde bindt, zal gebonden zijn in de hemel, en al wat gij op aarde ontbindt, zal ontbonden zijn in de hemel.

Zolang een persoon in de zonde wil blijven wandelen en zich hier niet van wil bekeren, wat betekent dat hij de zonde niet wil wegdoen uit zijn leven, dan behoor je hem te behandelen als een ongelovige en een tollenaar. Wat inhoudt dat je hem moet verwijderen uit de gemeente. Want de gemeente vertegenwoordigt het Koninkrijk van God en niet het koninkrijk van de duisternis; de duivel.

Zonde toerekenen en kwijtschelden

Ontvangt de Heilige Geest. Wie gij hun zonden kwijtscheldt, die zijn ze kwijtgescholden; wie gij ze toerekent, die zijn ze toegerekend (Johannes 20:22-23)

De gemeente heeft gezag ontvangen, door de Heilige Geest, om zonde kwijt te schelden en toe te rekenen. Alleen wanneer een persoon wil luisteren en zich wil bekeren van zijn zonde, heeft de gemeente macht gekregen om de zonde kwijt te schelden. Wanneer de gemeente dit doet, zijn ze ook kwijtgescholden in de hemelen. Maar wanneer de persoon niet wil luisteren en zich niet wil bekeren van zijn zonde, dan behoort de gemeente de persoon de zonde toe te rekenen. Als de zonde toegerekend zijn, behoort de persoon in de geestelijke wereld tot het koninkrijk der duisternis; de wereld. Daarom behoort de gemeente de persoon te verwijderen uit de gemeente en daarmee wordt de persoon overgeleverd aan de satan.

Bijbel 1 Johannes 3:6 in Hem is geen zondeEen ieder, die in Hem blijft, zondigt niet; een ieder, die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend. Kinderkens, laat niemand u misleiden. Wie de rechtvaardigheid doet, is rechtvaardig, gelijk Hij rechtvaardig is; wie de zonde doet is uit de duivel, want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou (1 Johannes 3:6-8)

Een ieder, die blijft wandelen in de zonde, heeft de duivel als vader en doet zijn werken. Een ieder, die zondigt vertegenwoordigt zijn koninkrijk.

Daarom heeft de gemeente als taak om de werken van de duivel, de zonde, openbaar te maken en te verbieden in de gemeente. Want de zonde verbindt de mens aan de duivel en geeft hem macht.

Al wat de gemeente zal verbieden in de natuurlijke wereld, zal verboden zijn in de hemelen, in de geestelijke wereld. Daarom is het belangrijk om God’s wil te leren kennen door het Woord. Want alleen door het kennen van Zijn wil is de gemeente in staat is om Zijn wil uit te voeren op aarde. De gemeente zal in staat zijn om de dingen, die God verboden heeft, te verbieden in de gemeente op deze aarde. Zodat deze ook verboden zijn in de hemelen, in de geestelijke wereld.

Ananias en Saffira

In de Bijbel lezen wij over Ananias en zijn vrouw Saffira, die de Heilige Geest bedrogen. Door hun zonde werden zij meteen gestraft en vonden de dood. De gemeente was heilig, maar de duivel probeerde door het leven van Ananias en Saffira, de gemeente binnen te komen. Hij wilde de gemeente; de wedergeboren gelovigen, aantasten met het kwaad; duisternis. Want een klein beetje zuurdeeg maakt het hele deeg zuur. Maar de Heilige Geest belette dit en Ananias en Saffira, die beiden het karakter van de oude mens; de duivel bezaten, vonden de dood.

Hoererij in de gemeente

Een ander voorbeeld wordt gegeven in 1 Korintiërs 5, waar hoererij in de gemeente plaatsvond. Een persoon had overspel gepleegd met de vrouw van zijn vader. De leiders van de gemeente waren opgeblazen in plaats dat zij zich bedroefden en deze persoon uit hun midden hadden verwijderd. Zij hadden dit toegelaten en niets ondernomen.

Kun je medeplichtig zijn aan de zonde van medegelovigenMaar de Heilige Geest ziet alles en afstand bestaat niet in de geestelijke wereld. Paulus, die geleid werd door de Heilige Geest, zag van afstand wat er plaatsvond in de gemeente van Korinthe.

Hij confronteerde de gemeente met hun gedrag en sprak de gemeente aan op hun verantwoordelijkheid.

Zij moesten actie ondernemen tegen deze man, die door zijn zonde, de duivel had toegelaten in de gemeente en de gemeente had aangetast.

Paulus gaf hen als vertegenwoordiger van het Koninkrijk van God, de opdracht de man uit hun midden weg te doen; de gemeente uit te zetten en hem over te leveren aan de satan, aan het koninkrijk de duisternis; de wereld.

In deze tijd zouden de gelovigen zeggen: “ach wat zielig, je moet niet zo hard zijn, je moet juist mensen toelaten. Wat een nare man die Paulus, je moet juist liefde betonen door hen op te vangen en hen te vergeven. We zijn nou eenmaal zondaars en doen allemaal dingen die niet goed zijn. Het is allemaal de genade van God, dat wij gered zijn. En trouwens, je mag een ander niet oordelen!”

De nieuwe mens laat zich leiden door de Heilige Geest en het Woord

Maar Paulus en de andere apostelen waren niet meer de oude mens en lieten zich niet leiden door hun vlees; hun zintuigen, gevoelens, emoties etc.. Zij lieten zich niet meer leiden door wat zij zagen en hoorden. De apostelen waren de nieuwe mens geworden. Zij lieten zich leiden door de Heilige Geest en wat Hij aan hen openbaarde. Zij kenden door de inwoning van de Heilige Geest en door kennis van het Woord de wil van God. De apostelen kenden hun vijand. Zij waren waakzaam en lieten zich niet verleiden en misleiden door de leugens van de duivel.

De duivel zal altijd proberen binnen te komen via het vlees. Daarom is het belangrijk om het vlees af te leggen. Maar zolang het vlees niet is afgelegd, zullen de mensen blijven wandelen in zonde en de zonde toelaten in de gemeente.

In het Boek Openbaringen lezen wij over de zeven gemeenten. Wij lezen echter niets over het binden en ontbinden met betrekking tot demonische machten. Maar wij lezen over wat de gemeenten had gedaan (toegestaan). En wat de gemeente eigenlijk had moeten, maar niet had gedaan (verboden).

“Al wat gij ontbinden zal op de aarde, zal ontbonden zijn in de hemel”

Jezus zei: “Uw wil geschiede, gelijk in de hemel als ook op de aarde”. Dit heeft betrekking op het ontbinden. De opdracht, die Jezus heeft gegeven aan Zijn gemeente is om het Koninkrijk van God te vertegenwoordigen, verkondigen en te brengen tot de mens op deze aarde. De gemeente zal alle dingen, die naar de wil van God zijn toestaan en al wat het Woord heeft opgedragen om te doen uitvoeren.

Dit houdt ten eerste in, dat diegene, die Jezus willen volgen en bereid zijn om hun eigen leven af te leggen en zich bekeren, te dopen in water en met de Heilige Geest. Het houdt in: het verkondigen van het evangelie, de gelovigen te onderwijzen in de dingen, die Jezus aan Zijn discipelen onderwees en hen zo tot discipelen van Jezus Christus maken, zieken genezen en demonen uitdrijven. In nieuwe tongen zullen ze spreken. Op slangen zullen zij treden en al zouden zij gif drinken, het zal geen schade toebrengen.

Waar heeft Jezus de opdracht gegeven om demonen te binden?

Laten wij nu eens kijken naar de theorie binden en ontbinden, die betrekking heeft op het binden van demonen (demonische machten). Zoals bijvoorbeeld het binden van een geest van armoede, geest van rebellie, geest van zelfmedelijden, geest van zelfzucht, geest van boosheid etc. en het ontbinden van rijkdom, vrede, blijdschap, voorspoed etc. Als deze theorie van Jezus afkomstig zou zijn, waarom lezen wij dan nergens dat Jezus Zelf zei: “Ik bind jou, jij macht van …..”. Ook lezen wij nergens dat de apostelen demonen bonden.

Als Jezus zou willen, dat wij demonen zouden binden, waarom heeft Jezus ons dan de opdracht gegeven om demonen uit te drijven (uitwerpen)?

Jezus heeft ons nergens de opdracht gegeven om demonen (demonische machten) te binden. Want hoe kun je anders een persoon bevrijden als demonen zich niet kunnen openbaren? Je zet mensen niet vrij door demonen te binden. Maar je zet mensen vrij door de demoon of demonen te gebieden uit de persoon te komen en de persoon te verlaten.

De duivel komt als een engel des lichts

De duivel zal altijd blijven proberen om ‘nieuwe’ theorieën en nieuwe openbaringen in het denken van de mens op te werpen, die geestelijk en veelbelovend lijken en velen enthousiast maken, maar afwijken van het Woord. Hij zal altijd blijven proberen om gelovigen te misleiden door valse leringen en theorieën, die goddelijk lijken maar in werkelijkheid van hem afkomstig zijn.

De duivel weet, dat hoe meer theorieën een gelovige tot zich neemt en hoe meer stappen een gelovige moet doorlopen, voordat de gelovige een persoon kan vrijzetten van demonen, des te verwarder de gelovige zal worden. De gelovige zal zich meer bezig houden met de woorden, technieken en de stappen, die zij moeten doorlopen om een persoon te bevrijden. Hierdoor zullen zij hun vertrouwen op hun woorden, technieken en stappen stellen. In plaats dat zij geloven en vertrouwen op Jezus Christus, Zijn kracht en Zijn volbrachte werk.

leringen van boze geesten van duivelen Daarnaast is het zo, dat als gelovigen alleen maar demonische machten binden, zij geen enkel gevaar vormen voor het koninkrijk van de duivel. Want die demonische machten blijven toegang houden tot het leven van de mens die zij bezetten. Zij zijn alleen (tijdelijk) gebonden. De persoon zal niet bevrijd zijn, maar nog steeds bezet. En dat is precies wat de duivel wil. Zodat hij heerschappij blijft houden in de levens van de mensen en daardoor heerschappij heeft in de hemel, in de geestelijke wereld.

Hij zal zelfs zijn kracht aan de woorden van de gelovigen verlenen, door zijn demonen opdracht te geven zich tijdelijk stil te houden en zich niet te manifesteren. Zodat de gelovige een resultaat ziet en de persoon, die bezet is een tijdelijke bevrijding zal ervaren. Maar de demoon zal zich na een tijd weer gaan manifesteren en verder gaan met zijn vernietigende werk. In feite is er dus niets met de persoon gebeurd. Maar de gelovige denkt, dat het binden en ontbinden werkt en zal hiermee verder gaan.

Alléén door het Woord zijn wij in staat om echt van onecht te onderscheiden en dwaalleringen van mensen, die afkomstig zijn van de duivel, te herkennen.

De gemeente heeft de sleutels om te binden en ontbinden

De gemeente staat continue in verbinding met Jezus Christus en het Koninkrijk der Hemelen en is een afspiegeling van het Koninkrijk der Hemelen. Daarom zal de gemeente handelen naar de wet van dit Koninkrijk.

De gemeente is gezeten in de hemelse gewesten in Jezus Christus. Alleen vanuit deze geestelijke positie, zal de gemeente regeren en de wil van Koning Jezus uitvoeren.

Alles wat verboden (gebonden) wordt op de aarde in de Naam van Jezus door de uitvoering van de gelovigen, zal gebonden zijn in de hemelen. Jezus zal Zijn kracht hieraan verlenen. Net zoals God Zijn kracht door de Geest verleende aan wat Jezus op de aarde deed.

Uw Koninkrijk kome en Uw wil geschiedeJezus kende de wil van Zijn Vader. Alles wat Hij leerde en deed was overeenkomstig de wil van Zijn Vader. Hij verbood de werken van het koninkrijk der duisternis en Hij bracht het Koninkrijk van God tot de mens.

Jezus stond de werken van het Koninkrijk van God toe (ontbinden) en God verleende Zijn kracht door de Heilige Geest in de hemelen, aan al Zijn woorden en aan alles wat Hij deed.

Zolang de gemeente de wil van Jezus, dat ook de wil van God is, zal uitvoeren in woord en in daad, dan zal Hij daaraan Zijn kracht verlenen. Maar Hij zal Zijn kracht niet verlenen aan de woorden en daden, die niet naar Zijn wil zijn en tegen Zijn wil ingaan.

De gemeente heeft in Jezus Christus de hoogste geestelijke autoriteit (gezag) op deze aarde. Er bestaat geen hoger gezag. Jezus heeft Zijn gemeente; Zijn lichaam, de opdracht gegeven om te binden en ontbinden.

Binden en ontbinden betekent de werken van het koninkrijk der duisternis te verbieden (binden) en het Koninkrijk van God te vertegenwoordigen en te brengen op deze aarde (ontbinden), door Zijn wil en Zijn wet uit te voeren op deze aarde. Zodat Zijn Koninkrijk kome en Zijn wil zal geschiede, gelijk in de Hemel als ook op de aarde en Hij hierdoor wordt verhoogd en verheerlijkt.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!