Waarom is het bewaken van jouw denken belangrijk?

Als wedergeboren Christen is naast het vernieuwen van jouw denken, het bewaken van jouw denken essentieel. Waarom is het bewaken van jouw denken belangrijk? Als jij tijdens dit vernieuwingsproces niet waakzaam bent en blijft en jouw denken niet goed zal bewaken, dan zal de vernieuwing van jouw denken niet of nauwelijks plaatsvinden. Jij zult, alhoewel jij wedergeboren bent, een geestelijke baby blijven en niet opgroeien en wandelen in het zoonschap Gods. Hoe bewaak jij jouw denken?

Alles wat jij zegt en doet komt voort uit jouw denken

Alles wat een mens zegt en doet, komt voort uit zijn denken. Het denken van de mens is verantwoordelijk voor elke handeling van de mens. Want jouw gedachten, die voortkomen uit jouw denken, bepalen wat je zegt en sturen jouw handelingen aan.

Toen jij nog de oude mens; de oude schepping was had jij de gezindheid van het vlees en leefde jij als de wereld. Dit kwam omdat jouw denken gevormd was door de kennis en wijsheid van de wereld. Jij geloofde hierin en al jouw handelingen werden vanuit jouw wereldse denken en gedachten aangestuurd. De geest van de wereld regeerde in jouw leven en zorgde ervoor dat jij naar het vlees, in zonde, bleef wandelen.

De oude mens wandelt in de begeerte en wil van het vlees en van de gedachten

Ook u, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en zonden, waarin gij vroeger gewandeld hebt overeenkomstig de loop dezer wereld, overeenkomstig de overste van de macht der lucht, van de geest, die thans werkzaam is in de kinderen der ongehoorzaamheid, – trouwens, ook wij allen hebben vroeger daarin verkeerd, in de begeerten van ons vlees, handelende naar de wil van het vlees en van de gedachten en wij waren van nature, evenzeer als de overigen, kinderen des toorns (Efeziërs 2:1-3)

Hij heeft ons verlost uit de macht van de duisternis

Wanneer jij in de geest opnieuw geboren wordt, dan is jouw denken nog hetzelfde als het denken als de wereld.

Alhoewel jij in de geestelijke wereld een nieuwe schepping bent geworden en gered bent van de dood, is jouw denken nog onveranderd.

Aangezien jouw handelingen voortkomen uit jouw denken, wordt het dus hoog tijd om zo snel mogelijk jouw denken te vernieuwen met de Bijbel; het Woord van God, zodat jouw gedachten in lijn komen te staan met Zijn gedachten (Lees ook: ‘Zijn Gods gedachten onze gedachten?‘)

Zolang jij nog niet het denken van Christus hebt, zul jij nog steeds denken als de wereld. Zolang jij nog denkt als de wereld, zul jij ook handelen en leven als de wereld. Jij zal dus blijven leven als de oude mens, die wandelt naar het vlees in zonde.

Jouw denken vernieuwen met het Woord van God houdt ten eerste in, dat jij het Woord van God als de Waarheid ziet en dat jij vervolgens de woorden tot jou neemt en daarin gaat wandelen.

De toevoerkraan van de wereld dichtdraaien

Hoe meer tijd jij spendeert in Gods Woord en met Hem, hoe sneller jij Hem en Zijn wil leert kennen en jouw denken in lijn komt te staan met Zijn wil. Maar daar houdt het niet bij op. De volgende stap is namelijk, dat jij jouw denken moet bewaken voor de vuilnis van de wereld.

Jij kunt namelijk jouw denken vernieuwen met het Woord van God, maar als jij jouw denken niet zal bewaken en de toevoerkraan van de wereld niet dichtdraait, zal elk woord van God; elk geestelijk zaadje, dat wordt gepland, langer duren voordat het opkomt of zal verloren gaan.

geloof komt door het horen van Gods Woord

Het geloof bouw jij op, door de woorden van God tot jou te nemen, de woorden van God te overdenken (mediteren), de woorden van God te bewaken en de woorden van God toe te passen in jouw leven, zodat jij naar het Woord zal wandelen.

Wanneer jij wandelt naar het Woord, dan wandel jij naar de Geest in geloof.

Geloof is niet tastbaar en is geen wetenschap. Zodra iets bewezen is, is het geen geloof meer.

Geloof is vertrouwen op God de Almachtige en volledig te wandelen in Zijn Woord, in Zijn geboden, die Zijn wil vertegenwoordigen. Overigens is de wil van God tevens de wil van Jezus (Lees ook: De geboden van God en de geboden van Jezus‘).

De duivel wil niet, dat jij jouw denken vernieuwt met de Waarheid; het Woord van God en zal wandelen als zoon van God. Want dat betekent, dat jij een gevaar voor de duivel en zijn koninkrijk wordt. Daarom zal de duivel er alles aan doen, om tijdens het vernieuwingsproces elk zaadje; elk woord van God dat jij tot jou neemt, te vernietigen, zodat het geen vrucht zal dragen.

Wat gebeurt er als jij jouw denken niet bewaakt?

Het bewaken van jouw denken is essentieel en een continue proces in jouw leven. Het bewaken van jouw denken houdt nooit op! Dagelijks liggen er vele gevaren op de loer. Jouw taak is om geestelijk wakker te blijven en jouw denken continue te bewaken. Zodat jouw denken niet verontreinigd wordt met de wereld en er geen enkele gedachte in jouw denken zal settelen, die tegen het Woord van God ingaat en uiteindelijk een bolwerk van de duivel in jouw denken zal worden.

De duivel wil bezit nemen van jouw denken, omdat vanuit jouw denken jouw spreken en al jouw handelingen voortkomen.

duivel gaat rond als brullende leeuw

Hij wil dat jij de oude mens blijft, die blijft leven naar het vlees in zonde, net als de wereld.

Daarom is het zo belangrijk om de toevoerkraan van de wereld dicht te draaien en jouw zintuigen en jouw denken te behoeden.

Als jij de toevoerkraan van de wereld opent en alles binnenlaat, dan zal jouw denken, via jouw zintuigen, worden bevuild en aangetast door de wijsheid en kennis van de wereld en de wereldgeesten.

Door het onvoldoende bewaken van jouw denken, zullen de woorden van God aangetast en vernietigd worden. Jij zult de oude mens blijven, die aangestuurd wordt door de wereldgeesten.

Jij zult gaan twijfelen over bepaalde dingen, die in het Woord van God staan en misschien wel belachelijk of ouderwets vinden. Dit komt omdat het Woord van God een geestelijk Boek is. De Goddelijke kennis en wijsheid staan lijnrecht tegenover de kennis en wijsheid van de wereld. De twee zullen altijd in strijd blijven; de wereld zal altijd strijden tegen het Woord en andersom. Maar het is aan jou, wie jij wil gehoorzamen; het Woord of de wereld.

Het is belangrijk waar jij naar kijkt, wat jij leest, naar wie jij luistert en met wie jij tijd spendeert.

Aanvallen van de duivel op het denken van de mens

De duivel wil jou in zijn koninkrijk behouden. De duivel heeft grote macht in de media en entertainment industrie en daarom gebruikt de duivel deze middelen om in het denken te komen en door het denken het leven van de mens binnen te komen. De duivel komt via tv-programma’s, series, documentaires, films, reclames, muziek, games, kranten, tijdschriften, boeken, social media en noem maar op.

Als jij (veel) tijd spendeert achter de beeldbuis en jouw denken voedt met allerlei (comedy) series waarin samenwonen, overspel, echtscheiding, sex, homofilie, rebellie, drugs, misdaad, criminaliteit, (zelf)moord, gevloek, lichamelijke en/of geestelijke ziekten, magie, toverij, geesten, zombies etc. voorkomt, dan zul jij deze dingen als normaal gaan beschouwen.

Door het vlees te voeden moet de geest het onderspit delven

Hoe meer jij jouw denken hiermee voedt, des te sterker zal jouw vlees worden en zal jouw geest het onderspit delven. Het Woord beschouwt deze dingen als zonde; dingen die tegen de wil van God ingaan. Maar door hiernaar het kijken, zul jij onverschilliger naar de zonde worden. Jij zult de zonde als normaal beschouwen, tolereren en uiteindelijk accepteren.

Daarnaast moet jij niet vergeten, dat jij ook deel hebt aan deze werken door ernaar te kijken. En dat niet alleen, maar de geesten achter deze handelingen, zullen jouw leven binnenkomen en voor veel narigheid zorgen. Ook al was het niet jou bedoeling, jij hebt ernaar gekeken en dus deelgenomen. Daarom is het van belang om jouw denken te bewaken.

Pas op waar jij naar luistert!

Muziek is ook zo’n machtig wapen van de duivel. Door allerlei soorten muziek, die door het koninkrijk van de duivel zijn geïnspireerd, verleidt hij vele mensen en neemt de duivel plaats in het denken van de mens. Als de duivel éénmaal plaats heeft genomen in het denken van de mens, zal hij zijn vernietigingsplan uitvoeren. Dit doet hij voornamelijk door negatieve en depressieve gevoelens, die tevens rebellie veroorzaken.

Laat mij jou vermaken

Door bepaalde klanken en melodieën, die ‘hoogstandjes’ veroorzaken in het denken, ervaren mensen ‘prettige’ gevoelens en kunnen ze door middel van herhaling in een soort trance terechtkomen. Maar deze prettige gevoelens zijn van korte duur.

De melodieën, klanken en woorden zullen namelijk hun werk doen en mensen in een ongelukkige staat brengen.

Hun denken zal overspoeld worden met duistere onreine en depressieve gedachten. Zij zullen zich ongelukkig gaan voelen, niet meer geliefd voelen en hierdoor verdrinken in zelfmedelijden.

Om deze negatieve gedachten en gevoelens tegen te gaan, zullen zij weer naar muziek luisteren, zodat deze negatieve gedachten zullen verdwijnen en zij weer prettige gevoelens krijgen. Zij zullen verslaafd raken en niet meer zonder muziek kunnen. Ja, zij zullen continue muziek nodig hebben.

Zelfs ‘christelijke muziek’ kan een negatieve invloed hebben op het denken en het leven van mensen. Wat belangrijk is om te weten, is dat muziek enkel de ziel van de mens bewerkt en niet de geest. Vanuit jouw hart en geest kun jij geestelijke liederen voor de Heere zingen, maar dat komt van binnenin naar buiten en niet van buitenuit naar binnen.

Bewaak jouw denken voor boeken

Vaak kunnen mensen uren in boeken spenderen en lezen de ene thriller, detective of roman na de ander. Terwijl het hun moeite kost om 10 minuten de Bijbel te lezen. Zij voeden hun denken met alles wat zij lezen; elk woord nemen zij tot zich. Echter is er haast geen werelds boek meer te vinden, zonder seksuele onreinheden, overspel, scheiding, drugs, mishandeling, misdaad, fantasie, toverij, ziekten, mentale problemen etc. Hun denken wordt gevormd door al deze boeken en in bezit genomen door de wereld. Men krijgt een vervormd denken van de werkelijkheid, want de meeste boeken zijn fictief.

Ook boeken kunnen gevaarlijk zijn. Als iemand bijvoorbeeld van romans houdt en de ene na de andere leest, dan zal deze persoon een verkeerd en fictief beeld vormen van de liefde, het huwelijk en het gezinsleven. Want de persoon zal datgene wat hij/zij leest als werkelijkheid gaan beschouwen. De persoon zal hierdoor problemen kunnen krijgen, omdat de werkelijkheid niet overeenkomt met het perfecte fictieve plaatje dat in het denken is gecreëerd.

Wil de persoon gelukkig worden, dan zal de persoon eerst deze bolwerken; deze leugens, moeten neerhalen met de waarheid. Dit kan alleen met het Woord van God. De persoon zal zijn denken moeten vernieuwen met wat het Woord zegt over de liefde, het huwelijk en het gezinsleven.

Het bewaken van jouw denken voor valse leringen

Maar de duivel gebruikt niet alleen de media en entertainment industrie, om de mens in zijn macht te houden. De duivel werkt ook door predikers en leiders van gemeenten heen, die de wereld nog liefhebben en nog niet volledig hun vlees hebben opgegeven voor Jezus Christus. Zij mengen de wijsheid van de wereld met het Woord van God en verkondigen een aangepast evangelie.

Zij zijn vaak charismatisch en kunnen mooi preken. Het lijkt allemaal veelbelovend en hoopvol. Totdat er stormen in het leven van de Christenen komen en zij worden overspoeld en bijna geen stand kunnen houden. Dit komt omdat zij geestelijk niet worden voorbereid. Wat wil je ook, als er alleen voorspoed wordt beloofd en geen tegenspoed.

Gelovigen, pas hiervoor op. Dit zijn dwaalleringen, waar jij jouw denken voor moet behoeden. Toets alles met het Woord (Lees ook: ‘Vele herders leiden de schapen naar de afgrond‘ en ‘De wolven in schaapskleding, die een ravage aanrichten‘).

Leef niet als de wereld, maar als het Woord

Door al deze middelen probeert de duivel de gelovigen en volgers van Jezus Christus lauw te maken voor Gods Woord, het gebed en hun relatie met de Vader. Zodra de duivel in hun denken is binnengekomen, maakt hij hen onverschillig naar de zonde toe en maakt hen wereldgelijkvormig.

Vernieuwing van je denken

De duivel zorgt ervoor, dat de gelovigen geestelijk in slaap vallen en passief worden in de geestelijke oorlogsvoering, zodat de duivel ongestoord verder kan gaan met zijn vernietigingswerk.

Maar de Bijbel; het Woord zegt, dat wij niet gelijkvormig aan de wereld moeten worden en niet moeten leven als de wereld.

Maar wij moeten hervormd worden door de vernieuwing van ons denken met het Woord van God. Zodat wij zullen denken als het Woord en zullen leven als het Woord; Jezus Christus.

En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene (Romeinen 12:2)

Als jij het vlees voedt, zul jij de vrucht van het vlees dragen

Wanneer jij je voedt met de dingen van de wereld, dan zul jij zaaien in het vlees. Want jij kunt jouw geest niet voeden met de dingen van de wereld, dat gaat niet. Wat vlees is, is vlees en wat Geest is, is Geest.

Als jij jezelf voedt met wereldse zaken en jouw denken niet bewaakt. Dan zullen jouw gedachten, gevoelens en emoties jouw leven bepalen en zul jij heen en weer geslingerd worden. Jij zult aangestuurd worden vanuit het vlees, in plaats vanuit de Geest. Jij zult niet gelukkig zijn, maar altijd een gemis in jouw leven ervaren.

De dingen, die ontbreken in jouw leven, zullen jouw focus point zijn. Het gemis van deze dingen zullen ervoor zorgen, dat jij je steeds ongelukkig zal voelen. Dit kan zelfs leiden tot depressiviteit en/of zelfmoord.

Hoeveel Christenen zijn er wel niet, die rondlopen met depressieve gevoelens en zelfmoord gedachten, die uiteindelijk tot zelfmoord kunnen lijden?

Blijf in het Woord en ervaar de vrede van God

Maar als jij jouw denken vernieuwt met het Woord van God en jouw denken zal bewaken, zul jij in het Woord blijven. Zolang jij in het Woord blijft, zul jij ten eerste een vrede ervaren, die alle verstand te boven gaat. Daarnaast zul jij gelukkig, blij en tevreden zijn. Want jouw leven is in Christus. Jij vertrouwt op de Heere en weet, dat Hij het beste met jou voor heeft.

Vrede geef ik u, Mij vrede laat ik u

Gij zult hem in volkomen vrede bewaren, wiens denken standvastig op U is, omdat hij op U vertrouwt (Jesaja 26:3 KJV)

En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten behoeden in Christus Jezus (Filippenzen 4:7)

Wanneer jij niet gelukkig bent of onrust en onvrede in jouw leven ervaart en continue wordt geweld door allerlei angsten, dan is het belangrijk om na te gaan, waar jij jouw tijd aan spendeert.

Spendeer jij tijd in het Woord of spendeer jij tijd in de wereld en aan de dingen van de wereld?

Voed jij jouw denken met de woorden van God of voed jij jouw denken met de tv, films, games, boeken, magazines, social media etc.

Jij bent verantwoordelijk voor de vrucht van jouw leven

Het Woord zegt, dat als jij met Christus opgewekt bent, jij de dingen moet zoeken die boven in de hemel zijn, waar Jezus Christus is gezeten.

Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand Gods. Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn (Kolossenzen 3:1-2)

Maar jij hebt natuurlijk ook de keuze om de dingen te zoeken, die op deze aarde zijn en van de wereld zijn. Jij bepaald waar jij jouw tijd aan besteedt. Jij bent verantwoordelijk voor de keuzes, die jij maakt in jouw leven en niemand anders. Jij bepaalt welke vrucht jij zal oogsten in jouw leven.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!