Zou deze bekende prediker Jezus kunnen zijn?

Hoe zou Jezus gewandeld hebben in deze tijd? Stel je voor, je krijgt te horen dat er een bekende prediker naar jouw gemeente toekomt. Je hebt veel gehoord en gelezen over de wonderen en tekenen, die deze bekende prediker volgen. Jij bent zo enthousiast, dat je besluit om een etentje te organiseren. Naast deze bekende prediker, nodig je ook de voorganger, een aantal leiders van de kerk en andere belangstellenden uit. Dan is het zover! Je hebt alles tot in de puntjes verzorgd en bent klaar om ze te ontvangen. De genodigden, inclusief de bekende prediker, komen binnen en nemen plaats aan de grote eettafel.

Een onbehagelijke stilte

Ze zijn allemaal enthousiast en er heerst een goede ambiance. Je begint met het opdienen van het voorgerecht. Maar wanneer iedereen het voorgerecht heeft en jij wilt bidden, begint de prediker al te eten. Verwondert en verbaast, kijk je de anderen aan en weet niet zo goed, wat je moet doen. De anderen kijken, met hun gevouwen handen, ook verbaast naar elkaar. Er heerst een onbehagelijke stilte.

Dan staat plotseling de gastprediker op en zegt heel kalm: “jij bent verwonderd over het feit, dat ik niet hardop en openlijk bidt met jullie en jij vindt dat dit niet kan? Maar laten wij het eens over jou hebben. Je doet aardig en vroom in het bijzijn van anderen en spreekt naar hun mond, maar zodra zij weg zijn, komt er een heel ander persoon tevoorschijn.

Ja, jij doet en spreekt lief en aardig tegen mensen, maar achter hun ruggen om, spreek je kwaad over ze. Daarnaast zeg je het één, maar doet het ander en je belooft veel dingen, die je niet nakomt; dus je liegt. Je leeft naar jouw eigen wil en helpt mensen, om door anderen gezien te worden. Jij verhoogt jezelf en bent een egoïst. Je doet (stiekem) datgene, wat je anderen adviseert om niet te doen. Jij geeft jouw geld alleen maar aan de gemeente, om meer terug te ontvangen”.

Acteurs van het leven

De voorganger probeert de prediker te onderbreken, waarop de prediker antwoordt: “en jullie zijn allemaal geen haar beter. Jullie doen precies hetzelfde. Ook jullie willen allemaal in aanzien van mensen zijn en op een voetstuk geplaatst worden. Ja, jullie zijn acteurs en actrices van het leven; jullie spreken allemaal vrome woorden, terwijl jullie in jullie hart anders denken en jullie anders leven. Jullie zijn allemaal gesteld op jullie titels, positie en vaste plaatsen, vooraan in de gemeente. Daarnaast beoordelen jullie mensen, naar hoe zij eruit zien en geld is het middelpunt van jullie leven geworden”. En zo gaat de prediker nog een tijdje door.

Fellowshippen in de kerk

Of stel je voor, je hebt een fellowship bijeenkomst in de kerk. Onder het genot van een hapje en een drankje, spreken jullie over de alledaagse dingen en delen jullie alle ins-en outs. Jullie hebben het reuze gezellig, totdat deze bekende prediker, die door de gemeente is uitgenodigd, binnenkomt. Hij begint te spreken: “Jullie hebben alleen maar tijd voor jezelf, voor plezier, voor genot en voor gezelligheid. Jullie zijn egoïstisch. Jullie begrijpen het Koninkrijk van God niet. Hoe kunnen jullie zo gezellig bij elkaar komen, terwijl er zoveel zielen verloren gaan…..

De bekende prediker spreekt harde woorden

Op zondag is het dan zover en zal deze bekende prediker gaan spreken in de gemeente. Vele mensen zijn gekomen, om deze bekende prediker te horen spreken. Vol verwachting, nemen zij plaats in de gemeente en zien uit, naar wat er zal gebeuren.

Maar in plaats van een opbouwende ‘feel good’ preek, wordt het een confronterende preek, waar maar weinigen van zijn gediend. De bekende prediker vertelt wie hij is en wat hij doet. Hij getuigt van zijn bekering en van zijn wedergeboorte. Daarnaast vertelt hij, hoe hij zijn oude leven moest afleggen, om zo, in het nieuwe leven te kunnen wandelen als zoon van God. Hij getuigt, dat hij een zoon van God is, omdat de Heilige Geest in Hem woont.

zonde doetHij gaat verder en vertelt de gemeente, dat je niet in zonden kan blijven wandelen. Want als je in de zonden blijft wandelen, dan ben je een slaaf van de zonde en dus een slaaf van de duivel. En zo gaat hij door met spreken….

De meeste mensen vinden de woorden hard en onprettig. Zij vinden deze prediker maar niets. Ze vinden hem vroom, te religieus, te wettisch en niet meer van deze tijd. Want het is toch genade?

Beetje bij beetje loopt de gemeente leeg, totdat er maar een handjevol gelovigen overblijft. Deze gelovigen vinden zijn woorden niet hard, maar worden door zijn woorden aangeraakt.

Zij worden overtuigd van hun zonden en voelen zich beschaamd over hun levensstyle. Zij vragen vergeving over hun zonden en op grond van zijn woorden, bekeren zij zich.

Wat zal de gemeente doen?

Wat denk je? Zou de gemeente deze bekende prediker nog een keer uitnodigen? Of zou de gemeente hem na de preek meteen vragen te vertrekken en niet meer terug te komen, omwille van zijn harde boodschap, die niet in hun straatje paste? Was deze man inderdaad genadeloos, meedogenloos en liefdeloos?

Hoe zou jij deze bekende prediker na al deze situaties zien? Zou jij nog zo’n hoge pet van hem op hebben?  Zou jij nog steeds met hem willen omgaan of naar zijn boodschap luisteren?

Een ravage in de kerk

Twee weken later open je de krant en leest: ‘Vandalisme in de kerk’. Je bent nieuwsgierig en begint het artikel te lezen: een bekende prediker heeft afgelopen zondag, voordat de dienst begon, in de boekenwinkel van de kerk, een ravage aangericht…..

Wie is deze bekende prediker?

Deze bekende prediker, zou in onze tijd, zo maar eens Jezus kunnen zijn. Jawel, je hoort het goed: Jezus! Een aantal jaren geleden is er een artikel geschreven over wie Jezus werkelijk is; ‘Wie is Jezus werkelijk?

Wie is JezusEr wordt vanaf de kansel vaak een heel verkeerd beeld van Jezus neergezet.

Jezus wordt omschreven als een soort ‘new age god’, die alles maar goed vindt en alles accepteert en tolereert. In plaats dat zij Jezus omschrijven als een liefdevolle, maar ook een rechtvaardige en heilige God.

Omdat de meeste mensen niet zelf meer de Bijbel bestuderen en onderzoeken, raakt de waarheid verloren in de woorden van mensen.

Helaas komt censuur ook in vele kerken en gemeenten voor. Er wordt een eenzijdig beeld gevormd, wat vaak niet overeenkomt met de werkelijkheid.

Laten wij kijken naar de gedeelten in de Bijbel, waarop bovenstaande voorbeelden zijn geïnspireerd.

Jezus werd door een Farizeeër uitgenodigd,
om bij hem te komen eten

Terwijl Hij sprak, nodigde een Farizeeër Hem om bij hem te komen eten. En Hij kwam binnen en ging aanliggen. De Farizeeër verwonderde zich, toen hij zag, dat Hij Zich vóór het eten niet eerst wies. Maar de Heere zeide tot hem: En gij dan, gij Farizeeën, de buitenzijde van de beker en de schotel reinigt gij maar van binnen zijt gij vol roof en slechtheid. Onverstandigen, heeft Hij die de buitenzijde gemaakt heeft, ook niet de binnenzijde gemaakt? Doch geeft de inhoud als aalmoes en zie, alles is u rein.

Maar wee u, Farizeeën, want gij geeft tienden van de munt en de ruit en van alle kruiden, en gij gaat voorbij aan het oordeel en de liefde Gods. Dit moest men doen en het andere niet nalaten. Wee u, Farizeeën, want gij zijt gesteld op de ereplaats in de synagogen en op de begroetingen op de markten. Wee u, want gij zijt als de onzichtbare graven: de mensen, die er overheen lopen, weten het niet.

“Gij beledigt ook ons”

Een van de wetgeleerden antwoordde en zeide tot Hem: Meester, door dit te zeggen, beledigt Gij ook òns.

Maar Hij zeide: Wee ook u, wetgeleerden, want gij legt de mensen ondraaglijke lasten op, en zelf raakt gij die lasten niet met één uwer vingers aan. Wee u, want gij bouwt de grafsteden der profeten, maar uw vaderen hebben hen gedood. Zo zijt gij dan getuigen, dat gij instemt met de daden uwer vaderen, want zij hebben hen gedood en gij bouwt! Daarom zegt ook de wijsheid Gods: Ik zal tot hen zenden profeten en apostelen en van hen zullen zij sommigen doden en vervolgend, opdat van dit geslacht afgeëist worden het bloed van al de profeten, dat vergoten is sinds de grondvesting der wereld, van het bloed van Abel tot het bloed van Zacharias, die omgebracht is tussen het altaar en het tempelhuis. Ja, Ik zeg u, het zal afgeëist worden van dit geslacht.

Wee u wetgeleerden, want gij hebt de sleutel der kennis weggenomen; zelf zijt gij niet binnengegaan en hen, die trachtten binnen te gaan, hebt gij tegengehouden (Lukas 11:37-53)

De vele discipelen, die afhaakten,
omwille van de harde woorden, die Jezus sprak

Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij gij het vlees van de Zoon des mensen eet en Zijn bloed drinkt, hebt gij geen leven in uzelf. Wie Mijn vlees eet en Mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage. Want Mijn vlees is ware spijs en Mijn bloed is ware drank. Wie Mijn vlees eet en Mijn bloed drinkt, blijft in Mij en Ik in hem. Gelijk de levende Vader Mij gezonden heeft en Ik leef door de Vader, zo zal ook hij, die Mij eet, leven door Mij. Dit is het brood, dat uit de hemel nedergedaald is; niet gelijk de vaderen gegeten hebben en gestorven zijn; wie dit brood eet, zal in eeuwigheid leven.

Dit zeide Hij lerende in de synagoge te Kafarnaüm. Vele dan van Zijn discipelen hoorden dit en zeiden: Deze rede is hard; wie kan haar aanhoren? Jezus nu wist bij Zichzelf, dat Zijn discipelen hierover morden, en Hij zeide tot hen: Geeft u dit aanstoot? Wat dan, indien gij de Zoon des mensen daarheen zaagt opvaren, waar Hij tevoren was? De Geest is het, die levend maakt, het vlees doet geen nut; de woorden, die Ik tot u gesproken heb, zijn geest en zijn leven.

Maar er zijn sommigen onder u, die niet geloven. Want Jezus wist van den beginne, wie het waren, die niet geloofden, en wie het was, die Hem verraden zou.

En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem van de Vader gegeven zij. Van toen af keerden vele van Zijn discipelen terug en gingen niet langer met Hem mede (Johannes 6:53-66)

De woorden van Jezus werden niet geloofd,
omdat zij niet tot Zijn schapen behoorden

En Jezus wandelde in de tempel, in de zuilengang van Salomo. De Joden dan omringden Hem en zeiden tot Hem: Hoelang houdt Gij onze ziel nog in spanning? Indien Gij de Christus zijt, zeg het ons ronduit.

Jezus antwoordde hun: Ik heb het u gezegd en gij gelooft het niet; de werken, die Ik doe in de Naam Mijns Vaders, die getuigen van Mij; maar gij gelooft niet, omdat gij niet tot Mijn schapen behoort.

Mijn schapen horen naar Mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij, en Ik geef hun eeuwig leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit Mijn hand roven. Wat Mijn Vader Mij gegeven heeft, gaat alles te boven en niemand kan iets roven uit de hand Mijns Vaders. Ik en de Vader zijn één. De Joden droegen weder stenen aan om Hem te stenigen (Joh 10:23-32)

De tempelreiniging

En het Pascha der Joden was nabij en Jezus ging op naar Jeruzalem. En Hij vond in de tempel de verkopers van runderen en schapen en duiven, en de wisselaars, die daar zaten. En Hij maakte een zweep van touw en dreef allen uit de tempel, de schapen en de runderen; en het geld van de wisselaars wierp Hij op de grond en hun tafels keerde Hij om.

En tot de duivenverkopers zeide Hij: Neemt dit alles hier vandaan, maakt het huis Mijns Vaders niet tot een verkoophuis. En de discipelen herinnerden zich, dat er geschreven is: De ijver voor uw huis zal Mij verteren (Johannes 2:13-17)

Jezus sprak rechtvaardige woorden

Jezus sprak niet alleen mooie woorden en vergoelijkten niet de daden van de mens. Jezus sprak rechtvaardige woorden, die vaak confronterend en hard waren om te horen. Jezus wandelde niet, naar wat Hij zag, maar Hij wandelde en sprak, naar datgene wat in het hart van de mens was.

En op Hem zal de Geest des Heeren rusten, de Geest van wijsheid en verstand, de Geest van raad en sterkte, de Geest van kennis en vreze des Heeren. Hij zal niet richten naar hetgeen Zijn ogen zien, nog rechtspreken naar hetgeen zijn oren horen; want Hij zal de geringen in gerechtigheid richten en over ootmoedigen des lands in billijkheid rechtspreken, maar Hij zal de aarde slaan met de roede Zijns monds en met de adem Zijner lippen de goddeloze doden (Jesaja 11:2-4)

Jezus openbaarde de zonde

Jezus accepteerde niet de zonde, maar Jezus openbaarde de zonde in het leven van mensen. Hij confronteerde hen en gebood hen om de zonde af te leggen. Een voorbeeld hiervan zijn o.a. de verhalen van de overspelige vrouw en de genezing van de lamme man (Johannes 5:1-14; 8:11)  .

De waarheid is vaak hard en de meeste mensen willen vaak niet de waarheid horen. Dat was vroeger zo en dat is nog steeds zo.

Maar als wij werkelijk willen leven naar Zijn wil, dan zullen wij ook de harde woorden moeten toelaten in ons leven en deze niet verwerpen. Want als wij de harde woorden verwerpen, verwerpen wij ook Jezus.

Alleen wanneer wij de waarheid in zijn geheel tot ons nemen en ons leven aanpassen aan Zijn waarheid, dan zullen wij in geestelijke vrijheid wandelen als zonen van God.

Lees ook: ‘Jezus verworpen uit de kerk‘  ‘Het kruis; een plaats om te sterven of een plaats om te blijven zondigen?‘ en ‘De vrucht liefde

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!