Hoe ontstaat het gevoel van afwijzing?

Hoe ontstaat het gevoel van afwijzing? En hoe kom je van het gevoel van afwijzing af? Want er zijn veel mensen, die zich afgewezen voelen. Door het gevoel van afwijzing, voelen zij zich niet geaccepteerd door anderen. Sommigen zijn onzeker en voelen zich minder dan anderen en hebben altijd het gevoel dat zij tekort schieten en niet goed genoeg zijn, met als gevolg dat zij passief worden en zich een mislukking voelen en zichzelf verwerpen. Anderen hebben juist het tegenovergestelde en zijn perfectionisten en hebben altijd de drang om zich te bewijzen en geaccepteerd te worden door anderen. In beide gevallen worden de levens door het gevoel van afwijzing beheerst, wat kan leiden tot gevaarlijke situaties in het leven van de persoon, de omgeving en zelfs de samenleving.

Hoe gevaarlijk kan het gevoel van afwijzing zijn?

Het gevoel van afwijzing is niet een onschuldig gevoel, maar is een gevaarlijk gevoel, dat desastreuze gevolgen kan hebben. Als het gevoel van afwijzing regeert in iemands leven, dan kan dit namelijk leiden tot de dood: (zelf)moord en aanslagen.

Neem bijvoorbeeld de schietpartijen, die in Nederland hebben plaatsgevonden of de schietpartijen op de scholen in de Verenigde Staten. Vaak was de aanleiding van deze schietpartijen, dat de daders zich afgewezen voelden. Zij werden slachtoffer van het gevoel van afwijzing en ontwikkelde zo’n boosheid, dat het zich omzette in haat naar anderen, de school en de maatschappij.

Zij gaven anderen de schuld, dat zij zich afgewezen voelden, en leefden in stilte met een grote haat naar hen toe, wat uiteindelijk resulteerde in het vermoorden van onschuldige mensen.

Het gevoel van afwijzing ontstond in het denken van de persoon, door situaties, omstandigheden, gebeurtenissen en/of woorden van mensen en omdat het gevoed werd, werd het gevoel zo hevig, dat het resulteerde in vernietiging.

De dader, die zich afgewezen voelde was niet het enige slachtoffer van het gevoel van afwijzing, maar onschuldige mensen werden ook slachtoffers van dit gevoel van afwijzing.

Dit voorbeeld geeft aan, hoe het gevoel van afwijzing de samenleving kan schaden.

Het gevoel van afwijzing is gevaarlijk voor jezelf

Het gevoel van afwijzing kan voor jezelf een gevaarlijk gevoel zijn. Aangezien het gevoel van afwijzing kan leiden tot gevoelens van zelfmedelijden, zelfhaat, zelfverwerping en zware depressies, die kunnen leiden tot drugsverslaving, alcoholverslaving, anorexia, boulimia en soms zelfs zelfmoord.

In plaats dat je een ander vermoord, vermoord je jezelf. En wij weten, dat het vermoorden van anderen of jezelf niet uit God is en niet naar Zijn wil is.

Het gevoel van afwijzing opent de deur voor andere destructieve gevoelens

Vanuit het gevoel van afwijzing komen vele andere gevoelens binnen, zoals: gevoelens van minderwaardigheid, onzekerheid, zelfmedelijden, zelfhaat, boosheid, jaloersheid, neerslachtigheid, depressie etc. Zodra deze gevoelens een leven binnenkomen, nemen zij heerschappij over het leven van de persoon en verzinkt de persoon in al deze gevoelens.

Misschien herken jij jezelf hierin en ben je zover verzonken dat je geen uitweg meer ziet. Misschien is het wel zo erg, dat je eigenlijk het liefst uit het leven zou willen stappen. Maar DOE DIT NIET! Want er is een uitweg!

Ja, God wijst ons een weg als wij zelf geen uitweg meer zien. Zijn weg is Jezus Christus.

Jezus is jouw Redder en Jezus is de Enige, die jou kan helpen. Jezus is de Enige, die jou kan verlossen van al jouw ellende en gevoelens!

Wat zegt de Bijbel over afwijzing?

Laten wij kijken naar wat de Bijbel zegt over afwijzing. Er zijn veel verhalen, die over afwijzing gaan. Maar laten wij teruggaan naar het moment, waarop de mens zich voor het eerst afgewezen voelde. En dat was in het hof van Eden.

God wandelde met Adam en Adam had een relatie met God. God was gelukkig en Adam was gelukkig. Er was niets aan de hand, Adam wandelde met God. Zij waren geestelijk verbonden met elkaar; Adam was God’s zoon.

ongehoorzaamheid van één mensGod hield van Adam en gaf hem een vrije keuze om beslissingen te maken. Omdat God zoveel van Adam hield, gebood hij hem niet van de boom van goed en kwaad te eten, omdat Hij wist wat voor consequenties dat voor hem zou hebben.

God wilde dat Adam Hem zou vertrouwen, want als je van iemand houdt dan vertrouw je die persoon ook. Ja, God wilde dat Adam ook van Hem hield, zoals Hij van de mens hield. God dwong Adam echter niet om van Hem te houden. Nee, Adam had een vrije wil.

Alles was in harmonie, totdat… Adam zondigde. Zondigen houd in, dat jij ongehoorzaam bent aan God’s Woord en Zijn wil. Het houdt eigenlijk in, dat je niet gelooft in Zijn liefde en je twijfelt aan jullie relatie en Zijn geboden. Want als je van iemand houdt en die persoon adviseert jou om iets niet te doen, omdat die persoon weet wat goed voor je is, maar je doet het toch, dan zeg je eigenlijk, dat die persoon een leugenaar is en dat je die persoon niet vertrouwt. Hoe zou die persoon zich voelen?

Wat denk je hoe een vader zich zou voelen als zijn kind niet naar hem luistert, rebelleert en zich tegen hem keert? Hoe voelt een vader zich als een kind zegt: “ik luister niet meer naar jou! Ik luister naar wat Pietje zijn vader zegt!” Hoe moet dat voor een vader zijn? Als zijn eigen kind waarmee hij dacht een relatie te hebben, een kind waarvan hij dacht dat de liefde wederzijds was, hem verloochend? Ik denk dat de vader erg verdrietig zou zijn en zich afgewezen zou voelen door zijn eigen kind.

God werd door Zijn eigen schepping afgewezen

De eerste mens, die God afwees, was Adam (en Eva). Hij vond eigenlijk de relatie met God niet goed genoeg en luisterde niet naar Hem. Hij vond het advies van een vreemde beter dan het advies van zijn eigen Vader. Adam wees God af en zondigde. Doordat Adam God had afgewezen door ongehoorzaam aan Hem te zijn, voelde Adam zich ook afgewezen en verborg zich. Hij voelde zich naakt en schaamde zich. Hij durfde God niet meer onder ogen te komen.

Wanneer gij mij liefhebt zult gij mijn geboden bewarenTerwijl God nog niets had gezegd, veroordeelde zijn geweten hem. Ja, hij had kennis gekregen van goed en kwaad en zijn vlees veroordeelde hem. Wat hij had gedaan was kwaad; het was zondigen tegen God.

Wij kunnen doorgaan met het volgende verhaal van Kaïn en Abel, waarin Kaïn zich afgewezen voelde van God. Waarom? Hij had zich niet aan God’s inzettingen gehouden en had geofferd naar wat hem uitkwam en niet naar wat God wilde. Daarmee wees God hem af.

Ook Ezau had God afgewezen, waarvoor? Voor de begeerte van het vlees: eten (Hebr  12:17). Elk mens heeft een keuze in het leven.

De mens voelde zich afgewezen, omdat de mens God had afgewezen

Je houdt van God en gehoorzaamt Hem of je leidt jouw eigen leven. Tenminste je denkt dat jij jouw eigen leven leidt, want eigenlijk word je geregeerd door jouw vlees en negatieve gevoelens, afkomstig van jouw vader; de duivel.

Jij voelt je afgewezen, omdat je God hebt afgewezen en daarom heeft God jou afgewezen; je bent gescheiden van Hem. Aan Hem ligt het niet, dus ga Hem niet de schuld van alles geven. Het ligt aan jou.

Maar gelukkig houdt God zoveel van de mens, dat Hij een manier had om de relatie tussen God en de mens weer te herstellen, namelijk door het bloed van Zijn Zoon Jezus Christus. Door Jezus is het mogelijk om weer een relatie met God te hebben. Alleen door Hem kan er afgerekend worden met jouw zondige vlees en kan jouw geest tot leven komen, zodat er een herstel plaatsvindt. Door het bloed van Jezus kun je verzoend worden met de Vader en kun jij een relatie hebben met Hem en wandelen met Hem.

Jezus werd afgewezen door de mens

Wanneer jij Jezus accepteert als jouw Verlosser en Hem Heer maakt over jouw leven en jij doet wat Hij zegt, dan zul je verlost worden van jouw gevoelens van afwijzing, zelfhaat, zelfmedelijden, depressie, verwerping en noem maar op. Al die gevoelens zullen verdwijnen door de kracht van Jezus Christus.

Jezus werd afgewezen door Zijn eigen volk, terwijl Hij zoveel wonderen en tekenen deed. Maar ging Hij in een hoekje zitten kniezen? Of sloot Hij zich op? Ging Hij met een mes iedereen te lijf? Nee, waarom niet? Omdat Hij niet afgewezen was door God!

Jezus aan het kruis machten ontwapendHij deed de wil van God op aarde, Hij wandelde naar Zijn inzettingen. Hoe lelijk de mensen ook tegen Hem waren, Hij voelde zich niet afgewezen. Zelfs niet toen Zijn beste vrienden zich tegen Hem keerde. Het deed Hem niets.

Het enige moment, waarop Jezus Zich verlaten voelde, was op het moment dat Hij onze zonde droegOp het moment dat Hij de zonde van de wereld op Zich nam, werd Hij gescheiden van God.

Dat deed Hem wat! Hij was gescheiden van Zijn geliefde Vader. De liefde van de Vader kon op dat moment geen gemeenschap meer met Hem hebben, omdat God geen gemeenschap met de zonde kan hebben.

Op dat moment kwamen gevoelens van afwijzing over Jezus. Het was het ergste wat Hem kon overkomen.

Maar zelf in die afwijzing vertrouwde Hij op God. Ja, Jezus had de macht om zich op dat moment van het kruis af te laten halen. Maar Hij onderwierp zich aan het gevoel van afwijzing. Waarom deed Hij dat? Omdat Hij de liefde van God voor de mens kende, Hij wist hoeveel de Vader van de mens houdt, hoeveel de mens waard is voor God. Omdat Jezus van Zijn Vader hield, kon Hij het aan en liet daardoor Zijn grote liefde aan de mens zien.

Hij heeft dit voor jou gedaan! Zodat jij dit niet meer hoeft te ondergaan. De gevoelens van zelfhaat, zelfverwerping, zelf……… vul het zelf maar in. Deze gevoelens verdwijnen wanneer jij in Jezus gelooft, je bekeert, de oude mens aflegt en de nieuwe mens aandoet.

Je hoeft niet terug te gaan naar het verleden; naar jouw kindertijd, pubertijd of een ander moment waarop die afwijzing is binnen gekomen.

Het kruis, de plaats van verzoening

De enige plaats waar jij naar toe moet gaan is het kruis. Daar waar de verzoening heeft plaats gevonden, dat is de plaats voor jou.

Ben je een Christen en worstel je toch nog met bovengenoemde gevoelens? Dan wil ik je bemoedigen om God’s Woord te gaan lezen. Want jij moet weten hoe waardevol je voor Hem bent. Door het Woord van God (de Bijbel) te lezen kom je daarachter.

Wanneer jij leeft in het Woord, maakt het niet uit wat mensen je aandoen, wat ze van je vinden, zeggen etc. Want jij weet wat God van jou vindt en daardoor ben je onaantastbaar in Hem! Niets kan jou scheiden van Zijn liefde.

Je weet dat je uitgekozen bent door God, voordat jij Hem hebt uitgekozen. Als jij herenigd bent met God, door Jezus Christus, dan verdwijnt dat gevoel van afwijzing, omdat je door Hem gewild bent. Als je in Christus bent maakt het niet meer uit wat mensen van je vinden of hoe je bent behandeld in het verleden. Al die gevoelens van afwijzing verdwijnen als sneeuw voor de zon, door de kracht van Jezus.

Zolang je in Hem blijft, blijf je onaantastbaar en kan niemand jou wat aandoen.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!